• jenniejummie

    Hjjjälp! Vad fasiken heter det på engelska?

    Hej allihop!

    Skulle bli överlycklig om det fanns ngn som vet vad loppa heter på engelska. Alltså då inte djuret loppa, för det har jag koll på själv Flört nä nu är jag ute efter det engelska namnet på pappersloppa, ni vet en sån där som man gjorde i skolan. man fick först säga en siffra och sedan ett nummer, sedan vek man upp en flik och där stod det ngt man skulle göra.

    Snälla ngn därute! Är det ngn som vet?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjjjälp! Vad fasiken heter det på engelska?
  • EeB

    Jag frågade en kompis som är gift med en amerikansk man och han  kallar det bara för "origami game".

    ">



    Många namn Skrattande

  • emeklund
    MsChevy skrev 2011-07-18 17:13:33 följande:
    Men cootie är väl ändå flatlus på amerikanska...? Cootie catcher=flatlusfångare? Obestämd
    haha, är det, hade ja ingen aning om, googlade "engelskt namn pappersloppa" eller nåt sånt och fick upp den där hemsidan då..
  • Aniara4
    MsChevy skrev 2011-07-18 17:13:33 följande:
    Men cootie är väl ändå flatlus på amerikanska...? Cootie catcher=flatlusfångare? Obestämd
    Njä, cootie är väl lus i allmänhet. Barn brukar skoja om att få cooties ungefär som vi gör om kill/tjejbaciller.
  • jenniejummie

    tack allesammans!
    Jag älskar BT, här får man verkligen hjälp med sina små huvudbryn....heter det så i flertal??!! He he

    Hittade en mall till "flatlusfångaren" på en sida, så nu ska här tillverkas placeringskort...bara 65 stycken!

    Foten i munnen

  • 2011

    "Several American subscribers have told me that they remember the term being used among children for head lice back in the 1920s. Even in the 1950s and 1960s, the word was still common in this literal sense (and, of course, it's still known as such). There was also the cootie catcher, a folded paper shape that you could use to pretend you had discovered cooties on a schoolmate."

    www.worldwidewords.org/qa/qa-coo2.htm

  • Lenah

    Finns olika namn tydligen, men det jag har hört är "cootie catcher" 😁🤣🥰 

Svar på tråden Hjjjälp! Vad fasiken heter det på engelska?