• bruden

Snacka om att bjuda in sig själv *häpen*

Jag nämnde först för drygt en vecka sedan på Facebook att jag gifter mig den 6/8. Har hållit tyst om det av olika skäl. En av mina vänner på FB skrev GRATTIS! och sen kom hon på chatten. Hon grattade och sen kom det jag ALDRIG trodde man kunde säga... Hon frågade om hon och hennes sambo samt deras barn kunde få komma.
    Okay, vi är inte supergoda vänner (arbetar ideellt för samma sak) och hon bor 30 mil bort så vi ses ju inte heller. Av den anledningen så är hon och hennes familj inte bjudna. Men jag blev helt ställd när hon skrev som hon gjorde. Jag menar: vaddå "får vi komma?" ?? Först visste jag inte vad jag skulle säga men jag formulerade mig så att vi har bjudit nära vänner och släkt. Jag sa att inbjudan gick ut i våras och OSA var redan den 6/6 och hon sa bara: okay.
    Jag tänkte: fan tror hon att det är ett barnkalas eller???

Sen efter några dagar kommer nästa chock från samma människa när hon kommer upp på chatten och säger följande: Om någon tackar nej kan vi gärna ta deras plats så slipper ni betala för tomma platser. Jag vet faktiskt inte vad man ska svara på det... Vad svarar man på en sån fråga?

Jag är fortfarande chockad, paff och totalt förvånad... Kände bara för att skriva av mig lite... Det finns folk och så finns det folk ...

• Svar på tråden Snacka om att bjuda in sig själv *häpen*
  • Hoffsennanen Tottoplex
    MalinMattias skrev 2011-07-17 22:16:16 följande:
    Word sister! 
    Hahaha...
  • augustibrud11

Oj.. att man ens kan med och fråga första gången. Jag hade förmodligen inte ens kunnat ställa den frågan till en lite närmre vän, utan accepterat att det var så de ville ha det..

Hoppas det löser sig för dig och att hon förstår lite bättre själv och inser att hon inte är bjuden..

=)

• bruden
    Silketuss skrev 2011-07-17 20:04:25 följande:
    Men på vilka grunder kallar några av er denna fb-vän för just sjuk???  
    Sjuk är hon absolut inte men jag tror att hon är smått desperat. Hon vill ju inte ge sig utan är verkligen "på" och VILL komma tydligen. Jag förstår inte varför hon fortsatte fråga när jag förklarade att inbjudningarna har gått ut, OSA har varit och de vi bjudit är nära vänner och släkt.

Men igår lät det i alla fall som att polletten har trillat ner för hon skrev på min vägg: Lycka till med bröllopet! Hade såklart velat vara där men jag ska ha er i mina tankar på er stora dag.

Men jag kan fortfarande inte sluta att förvånas över hennes sätt att bete sig... 
  • Aleta
    bruden skrev 2011-07-18 07:23:40 följande:
    Sjuk är hon absolut inte men jag tror att hon är smått desperat. Hon vill ju inte ge sig utan är verkligen "på" och VILL komma tydligen. Jag förstår inte varför hon fortsatte fråga när jag förklarade att inbjudningarna har gått ut, OSA har varit och de vi bjudit är nära vänner och släkt.

Men igår lät det i alla fall som att polletten har trillat ner för hon skrev på min vägg: Lycka till med bröllopet! Hade såklart velat vara där men jag ska ha er i mina tankar på er stora dag.

Men jag kan fortfarande inte sluta att förvånas över hennes sätt att bete sig... 
    Men även om du förvånas över hennes sätt att bete sig, så känns det ändå lite väl bitchigt att prata om henne på det här sättet. Avskyr du henne? Det är det intryck jag får. Varför i hela friden har du henne som vän på fb då?

Alla är vi olika, men hur det pratas i den här tråden med alla medhåll är vekligen "elaka tjejerna" som snackar bakom ryggen i mina öron. Bara för att man är udda så är man inte ond!

I hennes värld kanske detta är ett sätt att verkligen visa att du betyder mycket för henne. Att du inte känner likadant är en annan sak. Att förutsätta att hon är desperat eller vill snylta är verkligen inte trevligt och eftersom jag själv går efter devisen att man dömer andra efter sig själv så...
    Tänk efter, skulle du verkligen ha de motiven?
    Det framgår tydligt att du aldrig skulle ställa en så fräck och ouppfostrad fråga, men måste man anta att folk som gör det har otrevliga baktankar?

Jag menar inte att vara dum mot dig TS eller er andra tjejer här i tråden, du skrev ju att du bara ville skriva av dig, men ni dömer väldigt snabbt ut den här tjejen utan att veta ett dugg om henne. 

Det är så enkelt att göra som du faktiskt gjorde, säga att det är en liten tillställning och att alla gäster redan är klara osv. Du har ju gjort ditt, fundera lite över varför du känner dig olustig och reagerar så starkt med att hon är ohyfsad (och vissa andra här i tråden som skriver att hon är sjuk kan gärna också reflektera lite över sina reaktioner ).
  • bruden
    Aleta skrev 2011-07-18 08:05:13 följande:
    Men även om du förvånas över hennes sätt att bete sig, så känns det ändå lite väl bitchigt att prata om henne på det här sättet. Avskyr du henne? Det är det intryck jag får. Varför i hela friden har du henne som vän på fb då?

Alla är vi olika, men hur det pratas i den här tråden med alla medhåll är vekligen "elaka tjejerna" som snackar bakom ryggen i mina öron. Bara för att man är udda så är man inte ond!

I hennes värld kanske detta är ett sätt att verkligen visa att du betyder mycket för henne. Att du inte känner likadant är en annan sak. Att förutsätta att hon är desperat eller vill snylta är verkligen inte trevligt och eftersom jag själv går efter devisen att man dömer andra efter sig själv så...
    Det framgår tydligt att du aldrig skulle ställa en så fräck och ouppfostrad fråga, men måste man anta att folk som gör det har otrevliga baktankar?

Jag menar inte att vara dum mot dig TS eller er andra tjejer här i tråden, du skrev ju att du bara ville skriva av dig, men ni dömer väldigt snabbt ut den här tjejen utan att veta ett dugg om henne. 

Det är så enkelt att göra som du faktiskt gjorde, säga att det är en liten tillställning och att alla gäster redan är klara osv. Du har ju gjort ditt, fundera lite över varför du känner dig olustig och reagerar så starkt med att hon är ohyfsad (och vissa andra här i tråden som skriver att hon är sjuk kan gärna också reflektera lite över sina reaktioner ).
    Jag har inte skrivit att jag avskyr henne för det gör jag inte. Däremot kan jag tyvärr inte låta bli att fundera hur en vuxen människa kan säga och bete sig så som hon gjorde. Varför hon är på min vänlista på FB beror till stor del på det gemensamma arbetet ideellt som vi har. Jag har flera av mina "kollegor" från föreningslivet på min vänlista så det är inget konstigt med det. Ingen av dem är bjudna heller och jag känner dem lika väl som jag känner den här tjejen.

Det jag förvånas över är att hon inte förstod när jag förklarade att det är ett mindre och väldigt intimt bröllop för oss. Vi har inte bjudit några "lösa vänner" utan de som står oss nära samt släkten då. Hade hon stannat vid det svaret så hade jag förstått men hon fortsatte ju sen häromdagen med att snacka om att "fylla ut tomma platser". Jag KAN bara inte förstå hur man ens kan komma på en sån fråga efter svaret hon fick ang. vårt mindre bröllop. I mina ögon verkar det desperat. Jag kunde för någon sekund vänta mig nästan att hon BER om att få komma. Det var den känslan jag fick.

Jag har inte sagt att hon har otrevliga baktankar. Var får du det ifrån? Jag är bara förvånad över ohyffset att ens komma på tanken att fråga om man får komma. Som flera har skrivit: får man ingen inbjudan är man inte bjuden. Så enkelt är det. Men den här tjejen kunde ju uppenbarligen inte stanna vid det svaret jag gav.

Tro mig, jag HAR funderat över varför hon är så "på" och vill komma men jag har inget svar på det. Vi känner ju inte varann på det sättet så att jag skulle överväga att lägga till henne i gästlistan. Jag känner mig bara olustig över hela situationen och JA jag tycker faktiskt att det ÄR ohyffsat att be om att få komma på bröllop. När man då får ett nej så ska man absolut inte komma med nästa fråga om att få fylla ut ev. tomma platser.

Det förfarandet får mig att tycka det är smått desperat och JAG tycker det är ohyffsat att inte kunna ta det första svaret och lämna det där. 
  • JT2010
    Aleta skrev 2011-07-18 08:05:13 följande:

Antar att du aldrig dömer någon för något eller snackar lite skit bakom ryggen på någon som du uttrycker att TS gör... Att förklara vad som hänt och uttrycka att man inte förstår sig på det är inte att snacka skit bakom ryggen på någon.

TS: Förstår att du tycker att frågorna känns konstiga! Jag skulle reagerat precis som du. Tycker att du bemötte tjejen som ställde frågorna på ett bra sätt. Jag skulle bli helt ställd av sånna frågor, speciellt andra gången. Men skönt att hon förstått att hon inte får komma på bröllopet och önskat er lycka till. Hon verkar ju uppenbarligen inte vara sur för att hon inte får komma så det måste va skönt för dig att slippa konstig stämning när ni är i kontakt med varandra för ert ideella arbete. =)
  • Cecilia å Gil

Jag kan inte förstå att ni tcker de är så hemskt att gå till kyrkan och närvara på vigseln, vi va ett par arbstekamrater som va i kyrkan och va med på vigseln, de va säker 7-8 till förutom oss tre 3 som va i kyrkan och tittade....

• Tittij
    Cecilia å Gil skrev 2011-07-18 09:14:16 följande:
    Jag kan inte förstå att ni tcker de är så hemskt att gå till kyrkan och närvara på vigseln, vi va ett par arbstekamrater som va i kyrkan och va med på vigseln, de va säker 7-8 till förutom oss tre 3 som va i kyrkan och tittade....
    Det beror väl helt och hållet på vilken slags vigsel man har. I vårt fall med närmare 80 gäster är det helt ok om de vi inte kunde bjuda vill komma och bevittna vår vigsel.

Om jag däremot hade valt att gifta mig med endast min familj i ett litet kapell hade jag blivit förnärmad om nån inte respekterade vårt val av en intim liten ceremoni. 
  • Aleta
    Tittij skrev 2011-07-18 09:36:59 följande:
    Det beror väl helt och hållet på vilken slags vigsel man har. I vårt fall med närmare 80 gäster är det helt ok om de vi inte kunde bjuda vill komma och bevittna vår vigsel.

Om jag däremot hade valt att gifta mig med endast min familj i ett litet kapell hade jag blivit förnärmad om nån inte respekterade vårt val av en intim liten ceremoni. 
    Men om man har en kyrklig vigsel så har man automatiskt gått med på vad allt det innebär, nämligen att det är en offentlig gudstjänst.
    Vem som helst som råkar gå förbi har rätt att närvara utan att behöva skämmas. Vilöl man inte ha andra med så väljer man en privat, borgerlig vigsel. 
  • bruden

Kanske skrivit otydligt men jag har talat om för tjejen att de hemskt gärna får komma till kyrkan men på festen är de inte bjudna. Som jag skrev innan så tror jag inte att de är beredda på att åka 60 mil för att närvara en halvtimme vid kyrkan bara.

• Aleta
    JT2010 skrev 2011-07-18 09:02:34 följande:
    Antar att du aldrig dömer någon för något eller snackar lite skit bakom ryggen på någon som du uttrycker att TS gör... Att förklara vad som hänt och uttrycka att man inte förstår sig på det är inte att snacka skit bakom ryggen på någon.

TS: Förstår att du tycker att frågorna känns konstiga! Jag skulle reagerat precis som du. Tycker att du bemötte tjejen som ställde frågorna på ett bra sätt. Jag skulle bli helt ställd av sånna frågor, speciellt andra gången. Men skönt att hon förstått att hon inte får komma på bröllopet och önskat er lycka till. Hon verkar ju uppenbarligen inte vara sur för att hon inte får komma så det måste va skönt för dig att slippa konstig stämning när ni är i kontakt med varandra för ert ideella arbete. =)
    Jag är absolut inget helgon!

Ibland hamnar man i den jargongen, men det är verkligen nyttigt om någon då ber en att stanna till lite och tänka igenom vad man precis sa. Det uppskattar jag.

TS, du har inte uttryck allt det jag sa, det som händer när alla gaddar ihop sig tillsammans blir att man får det intrycket! Det var inte heller du som sa att det var sjukt osv. men om man säger att någon som är för "på" och kommer med lite udda frågor är sjuk, hur resonerar man då kring personer som gör mycket värre saker?

Är det så farligt med lite tolerans och en axelryckning över de som är udda? 
  • Tittij
    Aleta skrev 2011-07-18 09:52:19 följande:
    Men om man har en kyrklig vigsel så har man automatiskt gått med på vad allt det innebär, nämligen att det är en offentlig gudstjänst.
    Vem som helst som råkar gå förbi har rätt att närvara utan att behöva skämmas. Vilöl man inte ha andra med så väljer man en privat, borgerlig vigsel. 
    Absolut. Men vad har man för vänner om de inte respekterar att man vill ha en privat ceremoni? Om nån obekant kikar förbi kan man ju inget göra.

Sorry TS om det blev lite OT nu. Och självklart är din bekant helskum! Verkar som om bröllop drar fram det sämsta ur många människor! 
  • MrsT2011

Har inte orkat läsa hela tråden men kan bara utgå från att denna människa aldrig lärt sig något om vett & etikett över huvud taget. Var har hon hållit hus egentligen, under en sten där hon aldrig träffar folk? Att fråga "får vi komma" är bara det helt vansinnigt, och ditt svar var jättebra formulerat. Men man kan inte veta särskilt mycket om festlokaler, budget, allmänt hyfs etc etc när man säger nåt så korkat som "vi kan väl komma om någon tackar nej, så slipper ni betala för tomma platser". Det är så dumt så jag trodde knappt det var sant när jag läste det.

Det enda du kan göra är att vara iskall och skriva "tyvärr, det blir inte aktuellt. Vi har ett avtal med festlokalen som innebär att vi bara betalar för de personer som tackar ja till inbjudan". Just själva ordet INBJUDAN borde få henne att hålla käft, har man inte fått en inbjudan är det väl för fan självklart att man inte får komma! Vilken tur att de bor 30 mil bort, annars kanske de hade dykt upp spontant och skyllt på att de trodde att middagen var en "öppet hus"-bjudning... Förvånad

• Tårtsmula

Jag undrar fortfarande varför du är så upprörd och nästan kränkt. Det är väl bara att låta bli att svara så rinner det ut i sanden.

• bruden
    Tårtsmula skrev 2011-07-18 16:33:11 följande:
    Jag undrar fortfarande varför du är så upprörd och nästan kränkt. Det är väl bara att låta bli att svara så rinner det ut i sanden.
    Upprörd över det faktum att hon helt enkelt inte fattade vad jag sa ang bjudningen och kränkt, har jag verkligen skrivit så? Däremot anser jag att det är ohyffsat av henne och ännu värre att erbjuda sig att ta tomma platser. Det ÄR inget barnkalas utan vårt bröllop dit hon helt enkelt inte är bjuden, punkt slut.
    Visst hade jag kunnat låta det vara efter att jag svarade men hur lätt är det när hon tjatar tills hon får svar? 
  • augustibrud11

Bruden - Jag förstår iaf precis hur du menar :) man bjuder inte in sig själv på ett bröllop bara sådär.. lite vett får man ha!

Svar på tråden Snacka om att bjuda in sig själv *häpen*