Aleta skrev 2011-07-18 08:05:13 följande:
Men även om du förvånas över hennes sätt att bete sig, så känns det ändå lite väl bitchigt att prata om henne på det här sättet. Avskyr du henne? Det är det intryck jag får. Varför i hela friden har du henne som vän på fb då?
Alla är vi olika, men hur det pratas i den här tråden med alla medhåll är vekligen "elaka tjejerna" som snackar bakom ryggen i mina öron. Bara för att man är udda så är man inte ond!
I hennes värld kanske detta är ett sätt att verkligen visa att du betyder mycket för henne. Att du inte känner likadant är en annan sak. Att förutsätta att hon är desperat eller vill snylta är verkligen inte trevligt och eftersom jag själv går efter devisen att man dömer andra efter sig själv så...
Tänk efter, skulle du verkligen ha de motiven?
Det framgår tydligt att du aldrig skulle ställa en så fräck och ouppfostrad fråga, men måste man anta att folk som gör det har otrevliga baktankar?
Jag menar inte att vara dum mot dig TS eller er andra tjejer här i tråden, du skrev ju att du bara ville skriva av dig, men ni dömer väldigt snabbt ut den här tjejen utan att veta ett dugg om henne.
Det är så enkelt att göra som du faktiskt gjorde, säga att det är en liten tillställning och att alla gäster redan är klara osv. Du har ju gjort ditt, fundera lite över varför du känner dig olustig och reagerar så starkt med att hon är ohyfsad (och vissa andra här i tråden som skriver att hon är sjuk kan gärna också reflektera lite över sina reaktioner

).
Jag har inte skrivit att jag avskyr henne för det gör jag inte. Däremot kan jag tyvärr inte låta bli att fundera hur en vuxen människa kan säga och bete sig så som hon gjorde. Varför hon är på min vänlista på FB beror till stor del på det gemensamma arbetet ideellt som vi har. Jag har flera av mina "kollegor" från föreningslivet på min vänlista så det är inget konstigt med det. Ingen av dem är bjudna heller och jag känner dem lika väl som jag känner den här tjejen.
Det jag förvånas över är att hon inte förstod när jag förklarade att det är ett mindre och väldigt intimt bröllop för oss. Vi har inte bjudit några "lösa vänner" utan de som står oss nära samt släkten då. Hade hon stannat vid det svaret så hade jag förstått men hon fortsatte ju sen häromdagen med att snacka om att "fylla ut tomma platser". Jag KAN bara inte förstå hur man ens kan komma på en sån fråga efter svaret hon fick ang. vårt mindre bröllop. I mina ögon verkar det desperat. Jag kunde för någon sekund vänta mig nästan att hon BER om att få komma. Det var den känslan jag fick.
Jag har inte sagt att hon har otrevliga baktankar. Var får du det ifrån? Jag är bara förvånad över ohyffset att ens komma på tanken att fråga om man får komma. Som flera har skrivit: får man ingen inbjudan är man inte bjuden. Så enkelt är det. Men den här tjejen kunde ju uppenbarligen inte stanna vid det svaret jag gav.
Tro mig, jag HAR funderat över varför hon är så "på" och vill komma men jag har inget svar på det. Vi känner ju inte varann på det sättet så att jag skulle överväga att lägga till henne i gästlistan. Jag känner mig bara olustig över hela situationen och JA jag tycker faktiskt att det ÄR ohyffsat att be om att få komma på bröllop. När man då får ett nej så ska man absolut inte komma med nästa fråga om att få fylla ut ev. tomma platser.
Det förfarandet får mig att tycka det är smått desperat och JAG tycker det är ohyffsat att inte kunna ta det första svaret och lämna det där.