• bruden

Snacka om att bjuda in sig själv *häpen*

Jag nämnde först för drygt en vecka sedan på Facebook att jag gifter mig den 6/8. Har hållit tyst om det av olika skäl. En av mina vänner på FB skrev GRATTIS! och sen kom hon på chatten. Hon grattade och sen kom det jag ALDRIG trodde man kunde säga... Hon frågade om hon och hennes sambo samt deras barn kunde få komma.
    Okay, vi är inte supergoda vänner (arbetar ideellt för samma sak) och hon bor 30 mil bort så vi ses ju inte heller. Av den anledningen så är hon och hennes familj inte bjudna. Men jag blev helt ställd när hon skrev som hon gjorde. Jag menar: vaddå "får vi komma?" ?? Först visste jag inte vad jag skulle säga men jag formulerade mig så att vi har bjudit nära vänner och släkt. Jag sa att inbjudan gick ut i våras och OSA var redan den 6/6 och hon sa bara: okay.
    Jag tänkte: fan tror hon att det är ett barnkalas eller???

Sen efter några dagar kommer nästa chock från samma människa när hon kommer upp på chatten och säger följande: Om någon tackar nej kan vi gärna ta deras plats så slipper ni betala för tomma platser. Jag vet faktiskt inte vad man ska svara på det... Vad svarar man på en sån fråga?

Jag är fortfarande chockad, paff och totalt förvånad... Kände bara för att skriva av mig lite... Det finns folk och så finns det folk ...

• Svar på tråden Snacka om att bjuda in sig själv *häpen*
  • Hoffsennanen Tottoplex
    pimory skrev 2011-07-17 18:20:14 följande:
    hahaha vilken sjuk människaFoten i munnen
    Du tog mina ord!:-P
  • Tårtsmula

Men var det egentligen så farligt? Varför inte bara bli smickrad av att du är omtyckt?

• Hoffsennanen Tottoplex

Ni som verkar tycka att detta är ok... Det är ett bröllop! Jag får endast uppfattningen om att hon bjuder in sig själv. Hon är girig! Sen det med att man inte kan porta någon från kyrkan. Visst det stämmer, men man kan ju vänligt avstå från det om man nu har som önskan att ha en mindre intimare vigel i just kyrkan.

• Picnick i det gröna
    Tårtsmula skrev 2011-07-17 19:42:06 följande:
    Men var det egentligen så farligt? Varför inte bara bli smickrad av att du är omtyckt?
    Fast ibland när det gäller bröllop så handlar det tyvärr inte bara om att vara omtyckt. Just ordet "bröllop" lockar till sig folk som kadaver lockar till sig gamar, vare sig man är vänner eller inte.

Jag fattar inte varför, men ALLA vill gå på bröllop, oavsett vem som gifter sig och hur dom gifter sig. Men varför dom vill det, förstår jag inte.
    Jag är bara intresserad av att gå på bröllop om det är någon jag verkligen bry mig om som gifter sig. Skulle jag inte bli bjuden, så fine. Då är det deras val, och det får jag acceptera.

• Willowfield

Man kan ju tolka det tvärt om, att hon finner en sådan glädje i din lycka och att hon vill vara med och fira er, att hon kanske känner sig som mera vän än du gör....inte alltid folk menar illa fast det kanske låter så...

• Silketuss

Men på vilka grunder kallar några av er denna fb-vän för just sjuk???  

• bruden

Att ens komma på tanken att fråga Får vi komma? är för mig helt absurdt! Har man inte blivit bjuden så har man inte. Man skriver inte så som hon gör. Ärligt, om ni får veta att en (mindre nära) vän ska gifta sig, frågar ni verkligen om ni får komma på festen? Jag tror inte det.
    Jag känner henne inte på det sättet så att jag VILL bjuda henne. För mig är hon mer en bekant än en vän. Vi ses inte, talar mycket sällan i telefon och chattar inte speciellt mycket heller. De få gånger vi har kontakt så handlar det om det gemensamma ideella arbetet och inget annat. Jag finner absolut ingen anledning till att bjuda henne utifrån vår vaga vänskap. Hade hon varit en nära vän så absolut men jag ser henne inte som det.

Vi kommer absolut inte "betala för tomma platser" utan de som kommer får vi betala för. Skulle någon vara tvungen att stanna hemma så debiteras vi inte för deras mat. Det enda vi inte kan ändra på är tårtan men jag vågar tro att den kommer slukas lika fort den blir tillgänglig

EllaBella skrev 2011-07-17 18:37:28 följande:
    Hehe, jag har faktiskt en kollega som har som "hobby" att gå på bröllop, om de inte blivit inbjudna på själva festen så går de gärna på vigseln iallafall. En gång frågade hon en annan av våra kollegor, som skulle gifta sig och ha en intim vigsel för närmsta familjen, om hon och hennes kanske fick komma på vigseln åtminstone? Hon fick brutalt nej Så... jag tycker du ska vara lika brutalt ärlig faktiskt. Säga ännu en gång att - nej vår vigsel och fest är bara för den allra närmaste familjen men vi kan träffas någon gång senare i sommar kanske?
    Jag HAR sagt det vänöigt men bestämt att vår vigselFEST är för de inbjudna. Jag vet ärligt faktiskt inte om hon fattar vad inbjudan betyder...? Jag tror inte hon är beredd att åka totalt 60 mil för en halvtimmes vigsel i kyrkan Då ÄR hon verkligen desperat!
  • Figure8

Ja, man upphör aldrig att förvånas över hur folk kan bete sig.

Själva har vi just haft avlägsna släktningar som också försökt bjuda in sig själva. När det inte gick erbjöd de sig att betala, som att det bara är kostnaden det hänger på när man bjuder gäster. Mycket olustigt, och så ohyfsat att jag bara tappar hakan. Vad säger man liksom? Brutalt ärlig är nog enda rätta.

• bruden
    Figure8 skrev 2011-07-17 21:04:59 följande:

Ja, man upphör aldrig att förvånas över hur folk kan bete sig.

Själva har vi just haft avlägsna släktningar som också försökt bjuda in sig själva. När det inte gick erbjöd de sig att betala, som att det bara är kostnaden det hänger på när man bjuder gäster. Mycket olustigt, och så ohyfsat att jag bara tappar hakan. Vad säger man liksom? Brutalt ärlig är nog enda rätta.

Olustigt och ohyffsat, där satte du orden!
  • Tårtsmula

Vi har också fått frågan om inbjudan. Inte så att personen har erbjudit sig att få platser som är avbokningar, men ändå. Vi har låtit fråga rinna ut i sanden och så har det löst sig med det.

Jag förstår inte varför du är så upprörd och som jag förstår det, kränkt. Och alla som säger att personen är sjuk, hur menar ni? Varför inte bara låta allt va..??

Svar på tråden Snacka om att bjuda in sig själv *häpen*