• Genera­lElect­ric
    Äldre 13 Jul 15:57
    2170 visningar
    11 svar
    11
    2170

    Fotoalbum? Tipsa om leverantörer!

    Nu har vi hundratals filer med finfina fotografier från vårt bröllop, och klurar på vad vi ska göra av dem.
    Vi kommer troligen att sprida bilderna genom annonser i olika medier (lokaltidningarna i Stockholm tar in bilder gratis!), ett bildspel och såklart tackkort till gäster och alla som hjälpt oss – samt utvalda bilder i ram till tärnor och marskalkar.
    Men sedan vill vi såklart ha fina album också! Ett rejält till oss själva, och så ett mindre i några exemplar till våra familjer. Eller något i den stilen.
    Har just börjat kolla in fotoalbum-djungeln, och skulle behöva ha BT:s hjälp för att hitta rätt. Jag hittar inte några bra och aktuella trådar i ämnet – så tipsa gärna om hur ni gör och vad ni har hittat!
    Vi är ute efter a) fotolab att ta fram kvalitetsprintar på och b) albumlösningar. Det kan vara butiker som säljer klassiska album att klistra in bilder i, eller nättjänster för online-redigering.
    Särskilt intressant vore det att höra ifrån er som redan beställt album. Blev ni nöjda eller besvikna när ni fick resultatet i er hand? Det är ju inte så enkelt att bedöma kvaliteten utan att hålla i och känna på papper och bindning...

  • Svar på tråden Fotoalbum? Tipsa om leverantörer!
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 13 Jul 16:00
    #1

    Jag börjar med den lilla research jag själv gjort än...

    Fotoalbum i kvalitetsbutiker
    Ljunggrens papper i Gamla stan
    Ordning och reda

    Fotolab
    Crimson
    OdenLab

    Nättjänster

    PhotoJunction (bilderna kan redigeras över ett uppslag)
    PhotoBox (aftonbladetwebshop.photobox.se/register)
    ExtraFilm

  • baby freeze
    Äldre 13 Jul 16:09
    #2

    Jag har beställt kopior från crimson och de är jättebra tycker jag.

  • MagicB­ride
    Äldre 13 Jul 16:27
    #3

    vi använde oss av photobox! Är jättenöjd  Tror jag kan skicka en webversion till dig så att du kan se på ett ungefär hur man kan få det.. om du vill?


  • Danehl
    Äldre 13 Jul 16:55
    #4

    Vi använde oss av Japanphoto.se. Fantastiskt enkelt program och massor med layout-alternativ. Till oss själva valde vi att göra en bok med hårda pärmar och riktigt fotopapper. Resultatet blev hur bra som helst!  

  • Genera­lElect­ric
    Äldre 15 Jul 17:33
    #5

    Ska kolla in PhotoBox och JapanPhoto, tack för tipsen!

    Magic Bride, skicka gärna din version. Jag tittar f n här (ICA Foto i samarbete med PhotoBox, som jag hittade eftersom någon tipsade om ICA Foto i annan tråd):
    www.icafoto.se/butik/fotobocker/fotobok_lyx
    Är det vad du valt?

  • Aniara­4
    Äldre 15 Jul 17:42
    #6

    Jag vill varna för Fuji direkt! Har prövat att beställa foton därifrån flera gånger, och varje gång kommer bilderna med ett helt hysteriskt rödstick som får alla att se ut som om de har gulsot. Trodde att det kanske var mina skärminställningar det var fel på, så jag testade en gång till efter att ha gjort alla bilder jättekalla i färgen först, men de blev knallgula ändå. Aldrig mer!

    Extrafilm har jag använt i många år och tycker fortfarande är ok, men deras "färgförbättrare" funkar inte riktigt - vissa färger blir väldigt grälla. Bilden kan se helt normal ut, och så mitt i är det en KNALLRÖD mugg, eller en lysblå tröja, eller något annat som bara ser konstigt ut.

    Ica foto tycker jag faktiskt har varit helt ok. De har dessutom då och då väldigt bra erbjudanden om man köper krediter i förväg. Jag har just förvägsköpt en fotobok där, 100 sidor i A4-format för 300:- istället för 1000:-.

    Och ja, de verkar i sin tur skicka bilderna till Photobox. Det senaste mailet hade avsändare icafoto@photobox.se.

    Sen finns det ju andra som är mer för proffsfotografer och kostar därefter. Funderar på att eventuellt beställa förstoringarna från någon sådan för att vara säker på att det blir riktigt bra.

  • Aniara­4
    Äldre 15 Jul 17:42
    #7

    Här är länken till alla Icas fotoböcker:
    www.icafoto.se/butik/fotobocker

  • leeloo­smamma
    Äldre 15 Jul 17:45
    #8

    Kolla på ebay.com , dom har massor och super billigt!

  • Genera­lElect­ric
    Äldre 15 Jul 17:47
    #9

    Tack för fler bra tips!
    PhotoBox verkar ha mycket att välja på och bra priser, men det finns inte många trådar om dem här. Vore tacksam för feedback från er som använt tjänsten. Känns dumt att inte kunna känna på produkten i förväg...

  • MagicB­ride
    Äldre 15 Jul 20:29
    #10
    GeneralElectric skrev 2011-07-15 17:47:31 följande:
    Tack för fler bra tips!
    PhotoBox verkar ha mycket att välja på och bra priser, men det finns inte många trådar om dem här. Vore tacksam för feedback från er som använt tjänsten. Känns dumt att inte kunna känna på produkten i förväg...
    Nu har jag skickat länken till dig. Jag är jättenöjd med kvalitén på Photobox och de var snabba med leveransen. Fick ett specialerbjudande från en "klubb" jag är med i så kostade bara frakten
  • Potter
    Äldre 15 Jul 21:18
    #11

    Kan inte svara på fotolabbet men nättjänst har jag använt mig av myphotobook.se och the-emotion-company.com

    Beställt flertalet album i olika valörer och storlekar från myphotobook. Nöjd varje gång.
    Albumet från the-emotion-company var oxå jättebra. MEN som alltid när man vant sig vid en typ av hantering blir man alltid lite irriterad över olika funktioner  =)  men det är ju rent hanteringsmässigt så att säga. Kvaliteten var jättebra och uppfyllde mina förväntingar. Kan rekommendera båda två.

    Lycka till

Svar på tråden Fotoalbum? Tipsa om leverantörer!