• BrudiMaj2012

    Om brudparet inte vill ha presenter?

    Ska snart på bröllop och de blivande tu har bestämt sagt
    att de absolut inte vill ha någonting..
    tycker att det känns lite trist och funderar på att iaf ge dom något gåvobevis eller liknande?
    Vad tror ni? Inte blir man väl "arg" över 1500 doser vaccin eller? Tungan ute

  • Svar på tråden Om brudparet inte vill ha presenter?
  • Chicita
    Vi2alltid skrev 2011-07-11 10:29:02 följande:

    Nu vet vi ju inte hur det här brudparet har lagt fram detta med att inte få presenter, det är klart att man ofta säger "det är klart inte ni ska behöva ge nånting" av ren artighet ibland, för man vill inte att folk ska känna press att dels hitta på något och dels gräva i plånboken. Men det betyder ju inte att man blir arg när någon har hittat på en symbolisk gest eller något litet, enkelt.


    Det är ju lite samma diskussioner kring detta att önska sig pengar i present: vissa tycker att det är fruktansvärt illa, andra tycker att det är brudparets önskan som måste uppfyllas!! Vi önskade oss pengar i present, men det var flera som hade med sig andra presenter också och jag blev jätteglad av dem! De hade verkligen tänkt till, inga brödrostar eller vaser, vissa hade t.o.m gjort egna hantverk! Skulle man ha rätt att bli arg då för att "gästerna inte respekterade mina önskemål"???? Nä, vet ni vad....


    Jag skulle nog ha haft med presenten och tittat lite på hur de andra gästerna gjorde. Om ingen annan ger presenter skulle jag inte vifta med min, utan istället komma förbi dagen efter eller så. Men det tar nog emot för många att komma helt tomhänta till en fest, så det är säkert fler som tänker precis som du TS!


    Bra formulerat Glad
  • Chicita
    BrudiMaj2012 skrev 2011-07-11 11:06:37 följande:
    Tack till er som förstår min intention! {#emotions_dlg.flower}

    Jag är oerhört tacksam över att jag har den goda smaken
    att inte ha folk som er i min bekantskapskrets..
    Hur kan man vara så krass att man skulle ta det som en diss att någon hedrat en med ett bidrag till välgörenhet?
    Utgår ni ifrån er själva när ni är oroliga över att vi ska Vad;
    överlämna Gåvan under middagen med ett tillhörande bildspel över fattiga barn i Afrika?
    Tack vare min uppfostran har jag tillräcklig social kompetens för att inte på något vis göra en uppvisning av detta.. Skrämmande att vissa tydligen har det tankemönstret själva,  hur kan man ens komma på tanken?
    Smaklöst och fräckt!
    Givetvis blir det här oskyldiga lilla kortet levererat utav postverket till det berörda brudparet!
    Varför tar du så oerhört illa upp?
    Du överreagerar väldigt mycket nu tycker jag.
    Du efterfrågade åsikter och du fick det...

    Det är inte helt ovanligt att många försöker "bräcka" andra när det kommer till gåvor. 
    Och även om det inte är intentionen bakom det hela så skulle det av andra på bröllopet kunna uppfattas som att ni försöker vara bättre, ifall ni levererar presentkortet till brudparet så att alla ser...

    Sen är det ingen som har sagt att det är så ni hade tänkt göra, men jag tolkar i alla fall trådstarten som att ni vill ta med något och ge där. Och i så fall sticker det garanterat i ögonen på andra som inte tog med något. Dom känner sig snåla i så fall. Jag tror inte att brudparet tar illa upp, men dom andra gästerna som inte tog med något pga att brudparet bett dom om att inte göra det...
    Att lite diskret ta brudparet åt sidan och säga att - Vi vet att ni inte ville ha något, men vi ville i alla fall visa att vi tänker på er och er kärlek genom att ge er denna kärleksgåva...
    Det blir dom säkert inte arga av, och ingen annan heller...Snarare kan det nog komma en tår eller två av lycka.

    Jag utgår ifrån vad jag sett på andra fester och bröllop.
    Att kalla andra för ouppfostrade, att ha dålig social kompetens och vara smaklösa och fräcka när dom ger feedback på en aspekt ni kanske inte tänkt på... DET tycker jag är oförskämt däremot.

    Lycka till med presenten i alla fall för jag tycker att det är en bra tanke. Och något som brudparet säkert blir glada över.
  • majflicka
    Red skrev 2011-07-11 12:57:09 följande:
    Majflicka: Jag skulle inte heller bli vansinnig om jag fick en salladsskål, fast att vi önskat oss bidrag till bröllopsresan eller upplevelser Flört
    Hehe jo men det förstod jag att du menade =) Låter sunt ;)
    Red skrev 2011-07-11 12:57:09 följande:
    Jag menar rent allmänt att jag inte delar upfattningen om att det är ok att agerar efter sin egen syn på god ton, oavsett vad brudparet önskat.
    Jag förstår hur du menar men tror vi får "agree to disagree" ang detta exemplet  på "god ton" :)
  • queenelin

    Jag tycker att ett bidrag till en välgörenhetsorganisation är jättebra! Det är ju ingen present utan man du skulle lika väl kunnat gett pengar utan att tala om det för dem. Jag brukar ofta skänka pengar så, t.ex. till mormor och farmor som inte vill ha något utan "har nog med det de redan har", som de brukar säga. Jag brukar välja ändamål som jag vet att de uppskattar, till utsatta barn eller arbete mot omskärning av flickor t.ex.

    Jag har även börjat ge mindre julklappar och skänker en slant till olika välgörenhetsorganisationer i bekantas namn, en liten grej (för det är ju så roligt att köpa och slå in presenter också...) och lite välgörenhet, fotbollar till flyktingbarn till sportiga brorsan, kylväska till vaccin till mamma som jobbar inom vården. Folk blir ofta lite rörda när man skänker i deras namn, så kör hårt!!!

    (Och skulle de mot all förmodan bli upprörda, vilket verkar väldigt otroligt, så har du i alla fall gjort en god gärning. A win, win situation!)

  • 120530
    majflicka skrev 2011-07-11 13:44:24 följande:
    Jag förstår hur du menar men tror vi får "agree to disagree" ang detta exemplet  på "god ton" :)
    Då gör vi det Glad
  • baby freeze
    queenelin skrev 2011-07-11 13:47:37 följande:
    Jag tycker att ett bidrag till en välgörenhetsorganisation är jättebra! Det är ju ingen present utan man du skulle lika väl kunnat gett pengar utan att tala om det för dem. Jag brukar ofta skänka pengar så, t.ex. till mormor och farmor som inte vill ha något utan "har nog med det de redan har", som de brukar säga. Jag brukar välja ändamål som jag vet att de uppskattar, till utsatta barn eller arbete mot omskärning av flickor t.ex.

    Jag har även börjat ge mindre julklappar och skänker en slant till olika välgörenhetsorganisationer i bekantas namn, en liten grej (för det är ju så roligt att köpa och slå in presenter också...) och lite välgörenhet, fotbollar till flyktingbarn till sportiga brorsan, kylväska till vaccin till mamma som jobbar inom vården. Folk blir ofta lite rörda när man skänker i deras namn, så kör hårt!!!

    (Och skulle de mot all förmodan bli upprörda, vilket verkar väldigt otroligt, så har du i alla fall gjort en god gärning. A win, win situation!)
    Ja jag tror också att de flesta ändå uppskattar sådana här små gåvor.
    Mina föräldrar t.ex. är superanti alla "amerikanska kommersiella påhitt" som mors dag och alla hjärtans, men när jag skickade en gåva från unicef  "till en annan mamma" förra året på mors dag, så blev hon jätteglad. Satte till och med upp kortet på sitt jobb.
    Håller också med det sista! Bra sagt!
  • Vi2alltid
    Red skrev 2011-07-11 12:57:09 följande:
    Fast jag tycker nog att man får bestämma allt! Det är ju väldigt olika hur folk väljer att tolka ettikettsregler och vilka av dem man följer och vilka man struntar i. Välkända exempel där man gör olika är ju om man automatiskt bjuder respektive, om man delar på ogifta par, vilka som sitter vid honnörsbordet, vilka som håller tal osv. Där är det väldigt olika vad man tycker är god ton, men det är i slutändan brudparet som bestämmer hur det blir. Sedan kan man ju inte bestämma vilka som skall tacka ja till inbjudan, det är såklart upp till gästen. Vad det gäller kyrkan får ju brudparet bestämma själva om de vill föja kyrkans regler eller gifta sig någon annanstans.

    I min och min mb2:s familjer finns det väldigt olika uppfattningar om "allmänt accepterad god ton" och skulle alla köra sitt race skulle det absolut inte bli den bröllopdag vi önskar oss och drömmer om. Därför hoppas jag verkligen att de accepterar att det är vi som bestämmer över vår dag.

    Majflicka: Jag skulle inte heller bli vansinnig om jag fick en salladsskål, fast att vi önskat oss bidrag till bröllopsresan eller upplevelser Flört Jag menar rent allmänt att jag inte delar upfattningen om att det är ok att agerar efter sin egen syn på god ton, oavsett vad brudparet önskat.

    Nej jag tycker inte att man får bestämma allt. När det gäller kyrkans regler kan man naturligtvis skippa kyrkan helt, men man kan inte bestämma hur en kyrklig vigsel ska vara - finns massor som vill gifta sig i kyrkan men vill även bestämma innehållet!
    Man kan tex inte dela på gifta par. Man kan inte bestämma att alla gäster ska ha med sig pengar i present. Man kan inte bestämma att alla ska komma i gröna klänningar. Man måste vara på det klara med att man kan ha en mängd olika önskemål, men vissa saker kommer man få kompromissa med. Det är det jag menar med att vissa saker får bestämmas, men inte allt.

  • 120530
    Vi2alltid skrev 2011-07-11 15:02:30 följande:

    Nej jag tycker inte att man får bestämma allt. När det gäller kyrkans regler kan man naturligtvis skippa kyrkan helt, men man kan inte bestämma hur en kyrklig vigsel ska vara - finns massor som vill gifta sig i kyrkan men vill även bestämma innehållet!
    Man kan tex inte dela på gifta par. Man kan inte bestämma att alla gäster ska ha med sig pengar i present. Man kan inte bestämma att alla ska komma i gröna klänningar. Man måste vara på det klara med att man kan ha en mängd olika önskemål, men vissa saker kommer man få kompromissa med. Det är det jag menar med att vissa saker får bestämmas, men inte allt.


    När jag skriver att brudparet får bestämma allt menar jag såklart de valen som faktiskt finns. Jag förstår att man inte kan bestämma att man skall gifta sig i ovala rummet eller att drottning Silvia skall vara vigselförättare. Man kan inte tvinga någon att göra något, men så länge man inte begår något brott kan man välja att ha sitt bröllop precis hur som helst. Sedan är det upp till varje gäst att välja om de vill deltaga eller ej.

    - Vill man inte följa kyrkans regler kan brudparet bestämma att man inte skall vara där.
    - Gifta par har man delat på på alla bröllop jag varit på, så det går alldeles utmärkt.
    - Man kan bestämma att alla gäster skall ge pengar i present, det kallas kuvertavgift.
    - Man kan bestämma att alla skall komma i gröna klänningar, man kan bestämma att de skall komma i medeltidskläder för att man vill ha ett temabröllop. Men som jag skrev tidigare är det valfritt att gå på bröllop.

    Nu säger inte jag att jag tänker göra såhär på mitt bröllop. Vad jag menar är att jag tycker alla skall respektera brudparets önskningar (eller tacka nej till inbjudan) och inte strunta i det de kämpat med att formulera i sin inbjudan och självmant bestämma sig för att det är min version av god ton som gäller. När det gäller "god ton", vad som är "brukligt", hur man "borde bete sig i sverige"  och hur ett "riktigt bröllop" skall gå till tycker alla olika och på brudparets dag är det brudparet som bestämmer.

    Så tycker jag och så kommer det vara på min bröllpsdag. Då kommer jag få det precis som jag vill Glad Du får tycka precis som du vill och göra precis som du vill på din bröllopsdag.

  • Vi2alltid
    Red skrev 2011-07-11 15:40:18 följande:

    När jag skriver att brudparet får bestämma allt menar jag såklart de valen som faktiskt finns. Jag förstår att man inte kan bestämma att man skall gifta sig i ovala rummet eller att drottning Silvia skall vara vigselförättare. Man kan inte tvinga någon att göra något, men så länge man inte begår något brott kan man välja att ha sitt bröllop precis hur som helst. Sedan är det upp till varje gäst att välja om de vill deltaga eller ej.

    - Vill man inte följa kyrkans regler kan brudparet bestämma att man inte skall vara där.
    - Gifta par har man delat på på alla bröllop jag varit på, så det går alldeles utmärkt.
    - Man kan bestämma att alla gäster skall ge pengar i present, det kallas kuvertavgift.
    - Man kan bestämma att alla skall komma i gröna klänningar, man kan bestämma att de skall komma i medeltidskläder för att man vill ha ett temabröllop. Men som jag skrev tidigare är det valfritt att gå på bröllop.

    Nu säger inte jag att jag tänker göra såhär på mitt bröllop. Vad jag menar är att jag tycker alla skall respektera brudparets önskningar (eller tacka nej till inbjudan) och inte strunta i det de kämpat med att formulera i sin inbjudan och självmant bestämma sig för att det är min version av god ton som gäller. När det gäller "god ton", vad som är "brukligt", hur man "borde bete sig i sverige" och hur ett "riktigt bröllop" skall gå till tycker alla olika och på brudparets dag är det brudparet som bestämmer.

    Så tycker jag och så kommer det vara på min bröllpsdag. Då kommer jag få det precis som jag vill Glad Du får tycka precis som du vill och göra precis som du vill på din bröllopsdag.


    Ja vi tycker uppenbarligen olika. Det är väl tur att vi inte är likadana allihop! :)


     


    Summan av detta är ändå T.S måste kunna ge en present till brudparet dagen efter utan att få en utskällning för det :)

  • 120530
    Vi2alltid skrev 2011-07-11 16:04:56 följande:

    Ja vi tycker uppenbarligen olika. Det är väl tur att vi inte är likadana allihop! :)


     


    Summan av detta är ändå T.S måste kunna ge en present till brudparet dagen efter utan att få en utskällning för det :)


    Ja, på båda dessa punkterna är vi överensFlört
  • Vi2alltid
    Red skrev 2011-07-11 16:07:18 följande:
    Ja, på båda dessa punkterna är vi överensFlört
Svar på tråden Om brudparet inte vill ha presenter?