• Annooo

    På bröllopet, hade ni eller kommer ni ha en gästbok? Tips på vart man kan köpa för bra pris?

    Hej!

    Undrar om det är någon som haft eller tänker ha en bröllops gästbok som alla gäster får skriva i??
    Hann folk skriva i den?

    Det låter som ett roligt minne där alla får dela med sig sina tankar eller det bästa med hela dagen. Men vart kan man hitta en fin gästbok till bra pris?

    har ni bild visa gärna! :)

    Mvh Annsofie

  • Svar på tråden På bröllopet, hade ni eller kommer ni ha en gästbok? Tips på vart man kan köpa för bra pris?
  • Picnick i det gröna

    Hej hej här i tråden!

    Jag hade först funderingar på att ha gästbok, men sen kom jag på idén att spänna upp ett band, samt klippa ut lappar/hjärtan där gästerna får skriva en hälsning på. Dessa sätts sedan upp som en girlang med klädnypor eller nåt.
     
    Sen funderar jag på om det blir kaka på kaka att ha både gästbok och dessa kort? Vad tror ni om det?

    Kanske en hälsning i boken och sedan nåt visdomsord på korten?  

  • Picnick i det gröna
    Picnick i det gröna skrev 2012-07-17 14:44:48 följande:
    Hej hej här i tråden!

    Jag hade först funderingar på att ha gästbok, men sen kom jag på idén att spänna upp ett band, samt klippa ut lappar/hjärtan där gästerna får skriva en hälsning på. Dessa sätts sedan upp som en girlang med klädnypor eller nåt.
     
    Sen funderar jag på om det blir kaka på kaka att ha både gästbok och dessa kort? Vad tror ni om det?

    Kanske en hälsning i boken och sedan nåt visdomsord på korten?  
    Ps, korten tänkte jag själv pyssla med senare. Klistra in i nåt album eller så.
  • Silme
    Chicita skrev 2012-07-17 12:35:53 följande:
    Jag ser inget fel i att ha en gästbok.
    Men man behöver ju inte göra det obligatoriskt. Vår låg på pulpeten i ett hörn av lokalen hela kvällen.
    Toastmastern talade om att den fanns där och att det vore trevligt om folk skrev i den. Men alla gjorde inte det och jag skulle aldrig komma på tanken att typ skicka runt den för att se till att alla skrev eller liknande.

    Jag är emot tvång, oavsett om det gäller lekar, rödamattan-fotografering, gästböcker eller vad det nu kan vara eftersom jag själv känner obehag inför sådant.
    Däremot vet vi att många gärna vill lämna en hälsning på såna här tillställningar. Därför hade vi en bok som dom kunde skriva i om dom kände för det.
    Och vi gjorde en kul grej av det genom att ha tidsenlig fjäderpenna och bläckhorn så att det blev lite kul och annorlunda för många som aldrig provat att skriva med en sån penna.
    Många bläckplumpar blev det. Men det hör till Solig 
    Jag skrev inte att det var fel, bara att vi inte tycker om det. Flört
    Vårt bröllop ska spegla oss (enligt vår åsikt) och eftersom vi inte gillar gästböcker kommer vi heller inte ha någon. Det är även utifrån de gäster vi har, de flesta av dem är inte heller så mycket för sådant.
    Att andra har gästböcker bryr jag mig inte om, alla gör som man vill. Solig
  • misslane

    Vår tanke är att ha en "gästbok" bestående av ett antal små lappar. 
    Folk får skriva saker på en (eller fler) lappar och lägga i en låda. 



    Min tanke är sedan att mondera in dem i ett mini album eller så. 
    På detta sätt får vi inte en bok där de första tre sidorna är ifylda och resten tomma. 

    Men jag måste säga att jag verkligen gillade det Vickymb skrev, att de även hade fått med talen 
    och ska skriva till varandra på årsdagen. 

     

  • Chicita
    Silme skrev 2012-07-17 22:15:45 följande:
    Jag skrev inte att det var fel, bara att vi inte tycker om det. Flört
    Vårt bröllop ska spegla oss (enligt vår åsikt) och eftersom vi inte gillar gästböcker kommer vi heller inte ha någon. Det är även utifrån de gäster vi har, de flesta av dem är inte heller så mycket för sådant.
    Att andra har gästböcker bryr jag mig inte om, alla gör som man vill. Solig
    Och jag skrev inte heller att ni tyckte att det var fel Flört
    Jag skrev att jag ser inget fel i att ha en gästbok... Med betoning på att ha en. Alltså att det finns en ifall nån vill skriva, utan att man tvingar någon till det.
    Du skrev att ni inte ville utsätta era gäster för något ni avskyr och det förstår jag, som sagt jag är helt emot tvång.
    Jag hatar att vara med på bild så jag skulle inte vilja tvinga mina gäster till att ställa upp på någon sorts porträttfotografering.

    Jag tolkade ditt inlägg med "utsätta gästerna för" som  att du inte ville ha det obligatoriskt. Ett "här är boken, nu ska du komma på något fyndigt att skriva och sen skicka vidare".
  • MrsH

    Vi ska ha ett önsketräd (trollhassel) och har lagt en tag i varje festprogram där folk får skriva en liten hälsning och sen hänga upp den i trädet :)

  • Silme

    Chicita: Aha, då förstår jag hur du tänkte. Jag kan ibland känna det där tvånget så fort en gästbok ligger framme. Även om det är sagt att man inte behöver skriva så känner jag ändå att jag "måste" skriva trots att jag vet att jag inte behöver. Däremot vill jag gärna ha något minne från gästerna så det får nog bli ett träd med avtryck och namn.


  • Chicita
    Silme skrev 2012-07-18 09:19:21 följande:
    Chicita: Aha, då förstår jag hur du tänkte. Jag kan ibland känna det där tvånget så fort en gästbok ligger framme. Även om det är sagt att man inte behöver skriva så känner jag ändå att jag "måste" skriva trots att jag vet att jag inte behöver. Däremot vill jag gärna ha något minne från gästerna så det får nog bli ett träd med avtryck och namn.
    Jag tycker rent generellt att det är tråkigt att så många saker är under tvingande omständigheter (speciellt på bröllop).
    Om man inte vill hoppa runt och leka lekarna som brudparet ville ha så känns det som att folk tycker att man förstör deras dag. Samma om man nu inte vill vara med på den där rödamattan-fotograferingen eller vad det nu är.
    Det är ju därför man får den där känslan av tvång. Även om inte brudparet skuldbelägger en så kan andra gäster göra det Obestämd 

    Men det är nog svårt att komma ifrån om man inte uttryckligen säger att sakerna är frivilliga och att man inte blir arg/ledsen om någon vill avstå.

    Alla människor är ju olika och jag som värd har ju ansvar för att gästerna mår bra på alla sätt och vis och då vill ju inte jag lägga ett tvång eller få folk att känna sig besvärade eller skyldiga för att dom inte ställer upp på saker och ting.
    Men jag tror ju inte att man i allmänhet tänker på att det faktiskt kan finnas vissa som reagerar som du gör på gästböcker eller som jag gör på fotografering. Så det är bra att det kommer fram att även oskyldiga saker kan få vissa att känna sig obehagliga till mods Obestämd 
    Så jag tror att det är viktigt att minnas att om "faster Agda" nu inte skrev i gästboken, satte sitt tumavtryck på tavlan och signerade det, eller var med och lekte lekarna och blev fotograferad så betyder inte det att hon inte gillar en eller att hon inte gillade bröllopet. Så man ska inte ta det personligt Glad
  • annelie1981

    Jag hade pysslat ihop en gästbok (köpte ett vitt album med blanka sidor). Men sedan ändrade jag mig och vi hade gäst-stenar istället. Vi hade lagt fram lite större stenar och pennor och sedan en lapp där det stog:


    Istället för en bok som samlar damm på en hylla


    vill vi att våra dagar ska förgylla


    Skriv ett budskap eller ett ord


    så låter vi dem pryda vår bord


    Så här ser det ut när de ligger framme:


  • fayefaye
    AnnL skrev 2012-07-10 14:59:04 följande:
    Vi har tryckt upp ett träd med flera grenar utan löv. Skrivit våra namn och vigseldatum under. Sedan har vi köpt stämpelfärg i tre olika nyanser och varje gäst får trycka sitt fingeravtryck som löv och sedan skriva med en tunn penna sitt namn. Har testat hemma och det blir inte kladdigt utan superfint :) Min inspiration var denna:


    Sånna här träd är jättefina tycket jag :) Det ska vi också ha!
Svar på tråden På bröllopet, hade ni eller kommer ni ha en gästbok? Tips på vart man kan köpa för bra pris?