• MrsT2011

    Hur definierar man en dålig attityd?

    Är det inte hög tid att vi alla slutar ta åt oss så fort någon har en avvikande åsikt? Det är stor skillnad på att ägna sig åt personangrepp och att argumentera för sin åsikt. Detta är ett diskussions-forum, inte en plats fylld av rosa ludd där alla bara ska sitta och hålla med varann hela tiden. Visst förekommer det (ganska ofta) att det blir elakt och att vissa ägnar sig åt påhopp och personangrepp, därför är det jättebra att BT granskar alla inlägg och tar anmälningar på allvar.

    Men man måste samtidigt lära sig skilja på sak och person, har någon en åsikt som man inte delar är det betydligt mer konstruktivt att argumentera för sin egen åsikt än att bara bli förbannad och anklaga den andre för att ha en dålig attityd. Vem kan egentligen avgöra om någon har en "dålig attityd" i ett skrivet inlägg? Man har inga ansiktsuttryck och inget röstläge att gå efter, man får helt enkelt bara bedöma det som skrivs utifrån vad som skrivits.

    Jag är utless på alla anklagelser om dålig attityd så fort man inte håller med folk. Det gäller framför allt i mitt yrkesliv, där folk ofta blivit helt rabiata bara för att jag ställer frågor och kommer med nya infallsvinklar. Men det gäller även i mitt privatliv och här på BT.

    Jag önskar alla jag möter allt gott men tänker inte be om ursäkt för att jag står för mina åsikter och värderingar. Det är ingen konst att ha ett stort hjärta och stark empati samtidigt som man är duktig på att argumentera för sina åsikter.

  • Svar på tråden Hur definierar man en dålig attityd?
  • Forumvärd
    MrsT2011 skrev 2011-07-07 15:19:24 följande:
    Tack! Roligt att ni som ansvarar för sajten är positiva, det är ju tillsammans vi skapar ett konstruktivt forum med nyttig information!
    Det har du rätt i!
    Det är ett samarbete i allra högsta grad och där är ni medlemmar så viktiga Solig

    Speciellt viktigt är detta när det handlar om hur stämningen upplevs för jag tror att de flesta är intresserad av en intressant och givande sajt där det är högt i tak men där det trots allt inte är tillåtet med personanrepp.
  • S2011

    Nu har jag stått i stallet och mockat lite och funderat över bt och när jag upplevt att användare har haft taskig attityd. Min lilla session ledde till slutsatserna att:

    Jag tycker man uppvisar en dålig attityd när man startar en tråd där man inte vill se och höra några åsikter som avviker från ens egen och drämmer till med "om ni bara ska vara elaka så vill jag inte att ni skriver" redan i trådstarten (alternativ får ett/flera utbrott i tråden och skriver i caps lock med så många utropstecken som möjligt).

    Jag tycker också att det är sopig attityd när man (som jag skrev tidigare) kläcker "aaaallla som köper det/gör si eller så....". Det kan man omöjligt veta och visar i mitt tycke bara på trångsynthet. Lika illa är det med "du förstår inte.." (hur fasen vet nån annan det?).

    Sen tycker jag också att det visar på dålig attityd när man börjar värdera allt i pengar ("den var så billig så den kan absolut inte vara bra/fin/av god kvalitet" och allra värst "ja, vi la minsann inte mer än XX tusen kronor på vårt bröllop, vi gifte oss av kääärlek!"

  • Silketuss
    MrsT2011 skrev 2011-07-07 15:17:59 följande:
    Här börjar vi verkligen nå pudelns kärna, mycket intressant. Det betyder alltså att jag inte får uttrycka min åsikt baserat på åsikten i fråga, utan det beror på VEM jag framför åsikten till? Det är lite detta jag menar med den här tråden, man kan inte tassa på tå för vissa användare bara för att de råkar vara mer känsliga än andra. Vi måste alla vara sakliga och lägga fram våra åsikter på ett smidigt sätt, men den som läser åsikten och väljer att kommentera den måste också vara saklig och ta ansvar för att först reda ut eventuella missförstånd innan man blir förbannad. Aleta uttryckte det bäst av alla tycker jag:
    Aleta skrev 2011-07-07 13:55:08 följande:
    Väljer man något kontroversiellt så måste man väl kunna stå upp för det och sakligt argumentera varför man tycker att: "så ska man göra" istället för att genast ta det personligt.
    "Hon menar mig! Hon säger att det är dumt att handla från Kina - alltså säger hon att jag är dum och!"
    För det är så det känns som om ett stort antal människor reagerar - drar likhetstecken mellan saken och sin egen person!

    Ännu värre tycker jag det är när man börjar hojta åt andra att hålla truten och ägna sig åt något viktigare så fort åsikterna inte passar! Det tyder verkligen på (i mina ögon) att man har dåligt samvete för något och har totalt slut på argument. 
    Nu tror jag att du missförstår mig. Jag tycker fortfarande att mycket av ansvaret ska ligga hos den som skriver, att man ska tänka sig för hur man skriver osv, osv. Alltför ofta har jag sett att de som uppfattas av flera andr i en tråd, som elaka, helt skyller ifrån sig och menar att det får stå för den som uppfattar dem så, osv. Man har alltså inte själv ansvar för hur man uppfattas?? :-O

    Jag står för att, om man som du gjorde i ts, skrev att du väldigt ofta blev beskriven som någon med dålig attityd, borde du rimtligtvis försöka klura på varför du uppfattas så, om du nu inte vill uppfattas så. Jag måste ha en dålig dag, om du missförstår mig så pass, för det brukar jag faktiskt inte göra.
  • Liselotte NYC
    Silketuss skrev 2011-07-07 14:30:59 följande:
    Det är precis tvärtom!!! Jag försökte ju fråga dig om du har funderat på om det kan finnas ett samband med att du uppfattas som någon med dålig attityd både i yrkesliv, privatliv och även på bt!!   Om man uppfattas som så, borde det föranleda en självrannsakan. Om man inte medvetet är ute efter att provocera och reta upp folk, men ändå gör det...så skulle iaf jag börja fundera över hur det blir så, gång på gång. Det ligger inte alltför långt borta att tänka att det kanske ligger hos en själv, då. 
    Jag har inte uppfattat TS som någon med dålig attityd på bt utan snarare som någon som framför en åsikt hon står för, men vem vet jag kanske också har dåligt attityd Förvånad

    Jag har många gånger reagerat på alla "positiva" svar i trådar och undrat vad dom ser som jag missat. Det fanns en tråd som undrade om/när man skall säga vad man verkligen tycker och kontentan så långt jag orkade läsa var ungefär ljug... hellre än att såra.

    Och när man läst lite trådar på bt så lär man sig rätt fort, om någon kommer med avvikande råd (dvs ej medhållande) så slänger sig flocken gärna över personen med tillmälen som att dom inte begriper detta, är okänsliga eller elaka mm.

    Jag har alltid älskat att diskutera och det har lärt mig mycket, framförallt att argumentera för det jag tror på.
    Men jag har även lärt mig att många inte klarar av det utan väljer att ta alla argument som personliga påhopp och idiot förklaringar vilket är så synd.
  • Styrka
    MrsT2011 skrev 2011-07-07 11:37:09 följande:
    Mitt tips om man tar illa upp är att först fråga "hur menar du nu"? Då kanske personen slätar över sin klumpiga formulering och vips är problemet ur världen. Det är som sagt mer konstruktivt att ställa frågor och/eller framföra sin egen uppfattning än att direkt ta åt sig och bli förbannad i onödan.
    Mycket bra sagt!
    Där tar jag nog åt mig själv faktiskt, det behöver jag tänka mer på. Jag har alldeles för lätt att radda upp med en arsenal av argument och vassa formuleringar, när det kanske i själva verket är så att jag missförstått, eller personen som uttryckt sig en smula förhastat och inte menar det exakt som det står.

    Tänka efter, före. Not to self. Bra tråd, det här!
  • Aleta
    Styrka skrev 2011-07-07 16:18:34 följande:
    Mycket bra sagt!
    Där tar jag nog åt mig själv faktiskt, det behöver jag tänka mer på. Jag har alldeles för lätt att radda upp med en arsenal av argument och vassa formuleringar, när det kanske i själva verket är så att jag missförstått, eller personen som uttryckt sig en smula förhastat och inte menar det exakt som det står.

    Tänka efter, före. Not to self. Bra tråd, det här!
    Ja, det är bra. 

    Det är inte ovanligt att jag skriver ett riktigt upprört inlägg med spydigheter och vassa kommentarer.
    Sedan läser jag det och säger: "Ha, där fick de!"
    ...och sedan raderar jag det, läser om i tråden och försöker förstå istället innan jag skriver det riktiga svaret.
  • Emblas Mamma
    knyttan skrev 2011-07-07 12:54:39 följande:
    Oh the irony.  Eller du kanske har glömt bort att du kallade mig värdelös, misslyckad och önskade att jag skulle vara steril häromsistens? På grund av att jag har andra åsikter än du i vissa frågor...
    Dessutom vände du dig inte till mig direkt utan "diskuterade mig öppet här på BT" med andra deltagare. Trots att du inte "känner mig och mina val"... Det är lite värre än att säga att ngns klänning är ful in my humble oppinion.
    Sorry att jag drar upp gammalt groll, men det var bara lite väl magstarkt detta.
    Jag har inte glömt någonting,
    jag står för precis allt jag har sagt, och vet allt jag skrivit, och jag ångrar det självklart - vilket jag till och med tagit upp ett antal gånger nu - men som alla säkert inte har sett då man inte läser alla trådar.
    Jag skäms verkligen för det jag skrev innan när jag var ganska ny här, numera har jag lärt mig en hel del och busar inte ut med så fula och hemska meningar.
    Jag har till och med legat lågt ett tag efter det och därefter kommit tillbaka och försökt hålla god och vänlig ton, vilket har gått ganska bra.
    Jag erkänner gärna mina misstag, jag tycker dom är tråkiga, och gör inte om dom igen. Däremot tycker jag det är tråkigt att det tas upp med jämna mellanrum hela tiden då jag verkligen försöker börja om.
    Jag är absolut inte den människa längre som skrev dessa saker - så jag kan inte påstå att mitt nuvarande jag vill kännas vid det.
    Och därför tcker jag det är jobbigt att ta upp "gammalt groll" som du skriver. Men det har jag även sagt innan.
    Nu hoppas jag dock att detta är sista gången det tas upp,

    att jag skriver det jag skrev i första inlägget här i denna tråden tycker jag inte alls då är ironiskt, faktum är att jag hoppas det är ganska självklart att jag tycker så eftersom jag vill varna andra att inte begå samma misstag som jag.
    Jag menar vartenda ord jag skrev där nu, för jag är inte samma person som skrev på BT innan, jag har försonats och bett om ursäkt och även fått många ursäkter från olika personer här på BT via PM och det går mycket bättre.
    Vill du eller någon annan ta upp något jag gjort fel så får ni gärna ge mig ett PM så kanske det löser sig lite bättre!

    Här vill jag att alla personer ska kunna lära känna MITT jag som jag är nu,
    inte som jag var DÅ.

    :)
  • MrsT2011
    Aleta skrev 2011-07-07 16:27:01 följande:
    Ja, det är bra. 

    Det är inte ovanligt att jag skriver ett riktigt upprört inlägg med spydigheter och vassa kommentarer.
    Sedan läser jag det och säger: "Ha, där fick de!"
    ...och sedan raderar jag det, läser om i tråden och försöker förstå istället innan jag skriver det riktiga svaret.
    Så gör jag också! Glad

    En annan grej jag funderat över är detta med curling-föräldrar och en skola som lär oss att vi kan bli preciiiiis vad vi vill? Kanske är det så att vår generation är så vana att få som vi vill att vi blir helt rabiata så fort vi stöter på patrull? Jag själv är verkligen inget undantag, mina föräldrar tycker att jag är bäst i världen och jag har genom åren ofta tyckt att hela världen ska tycka som jag och anpassa sig efter mig. Men nu har jag äntligen mognat tillräckligt för att inse följande:

    1. Alla tycker inte som jag och måste inte göra det heller.
    2. Jag måste inte bemöta allt som jag inte håller med om, men OM jag bemöter det måste jag uttrycka mig sakligt utan att angripa personen i fråga.
    3. Ingen människa är genuint elak men man kan bli elak när man känner sig hotad.
  • knyttan
    Emblas Mamma skrev 2011-07-07 16:36:46 följande:
    Jag har inte glömt någonting,
    jag står för precis allt jag har sagt, och vet allt jag skrivit, och jag ångrar det självklart - vilket jag till och med tagit upp ett antal gånger nu - men som alla säkert inte har sett då man inte läser alla trådar.
    Jag skäms verkligen för det jag skrev innan när jag var ganska ny här, numera har jag lärt mig en hel del och busar inte ut med så fula och hemska meningar.
    Jag har till och med legat lågt ett tag efter det och därefter kommit tillbaka och försökt hålla god och vänlig ton, vilket har gått ganska bra.
    Jag erkänner gärna mina misstag, jag tycker dom är tråkiga, och gör inte om dom igen. Däremot tycker jag det är tråkigt att det tas upp med jämna mellanrum hela tiden då jag verkligen försöker börja om.
    Jag är absolut inte den människa längre som skrev dessa saker - så jag kan inte påstå att mitt nuvarande jag vill kännas vid det.
    Och därför tcker jag det är jobbigt att ta upp "gammalt groll" som du skriver. Men det har jag även sagt innan.
    Nu hoppas jag dock att detta är sista gången det tas upp,

    att jag skriver det jag skrev i första inlägget här i denna tråden tycker jag inte alls då är ironiskt, faktum är att jag hoppas det är ganska självklart att jag tycker så eftersom jag vill varna andra att inte begå samma misstag som jag.
    Jag menar vartenda ord jag skrev där nu, för jag är inte samma person som skrev på BT innan, jag har försonats och bett om ursäkt och även fått många ursäkter från olika personer här på BT via PM och det går mycket bättre.
    Vill du eller någon annan ta upp något jag gjort fel så får ni gärna ge mig ett PM så kanske det löser sig lite bättre!

    Här vill jag att alla personer ska kunna lära känna MITT jag som jag är nu,
    inte som jag var DÅ.

    :)
    Det är bra att du har dragit alla dom där slutsatserna och jag tycker det är jättefint att du är så pass strong att du kan stå för det och erkänna dina misstag. Det är möjligt att du har bett om ursäkt till en massa människor,  trots det har du aldrig bett mig om ursäkt - om så hade varit fallet skulle jag självklart aldrig ha dragit upp detta igen. Däremot så anser jag att du har gjort det nu. Solig
  • Emblas Mamma
    knyttan skrev 2011-07-07 17:24:01 följande:
    Det är bra att du har dragit alla dom där slutsatserna och jag tycker det är jättefint att du är så pass strong att du kan stå för det och erkänna dina misstag. Det är möjligt att du har bett om ursäkt till en massa människor,  trots det har du aldrig bett mig om ursäkt - om så hade varit fallet skulle jag självklart aldrig ha dragit upp detta igen. Däremot så anser jag att du har gjort det nu. Solig
    Vad skönt att höra att du känner så! *pustar ut* Solig
    Jag ber tusen gånger om ursäkt ännu en gång!
    Hoppas på flera goda toner framöver från alla, och jag hoppas att även jag klarar hålla mig i skinnet i fortsättningen!
  • Dejli

    Jag är en som mer än en gång anmält Emblas mammas inlägg när de totalt spårat ur, när hon var ny här. Och jag tycker verkligen att det är en stor skillnad nu, och jag tycker det märks att du tänker efter mer. Även om jag inte alltid håller med är det länge sedan jag kände att det var mer än så - olika åsikter.

    Det är en god egenskap, att ta åt sig av andras tankar och åsikter om en själv, utvärdera dem ett par omgångar för sig själv, och sedan ändra på det som man själv skulle önska att andra också ändrade på om situationen var den omvända.

  • Vi2alltid

    Jag tycker inte att dålig attityd handlar om att ha en annan åsikt. Dålig attityd är när personer beter sig respektlöst och skriver otrevliga och ibland rent av elaka saker till dem som de inte håller med. Mycket stor skillnad.

  • Aniara4
    Aleta skrev 2011-07-07 16:27:01 följande:
    Det är inte ovanligt att jag skriver ett riktigt upprört inlägg med spydigheter och vassa kommentarer.
    Sedan läser jag det och säger: "Ha, där fick de!"
    ...och sedan raderar jag det, läser om i tråden och försöker förstå istället innan jag skriver det riktiga svaret.
    Jag ska försöka öva mig på att bli lite bättre på det där med att radera det första inlägget med vad jag egentligen skulle vilja skriva, och sen börja om och skriva nåt helt annat... Skäms
Svar på tråden Hur definierar man en dålig attityd?