• Mariiaa81

    Tidsåtgång för vigsel?

    Hej!

    Jag sitter och försöker räkna ut ungefär hur lång tid vår vigsel kommer att ta. Inmarsch och utmarsch, två psalmer och två solosånger kommer att ta ca 20 min om mina beräkningar stämmer, men hur lång tid tar själva vigselgudtjänsten? Är det klockringning innan och i så fall; hur lång tid tar den?

    Någon som kan hjälpa mig? :) Måste veta för att kunna bestämma på ett ungefär när minglet och middagen ska börja.

  • Svar på tråden Tidsåtgång för vigsel?
  • Rollon

    De vigslar jag har varit på har alla tagit en timme. Funderar på om inte det är typ standard.

  • Cantaton

    En vigsel tar normalt 30-45 minuter (närmare 30 än 45) om den inkluderar två solosånger och två psalmer (baserat på det 20-tal vigslar jag är på per år). Det som varierar mest är hur långt prästens vigseltal är; vissa präster har inget alls och andra kan prata på hur länge som helst... Säger man bara precis det som står i handboken tar en vigsel inte särskilt lång tid. Så om jag vore du skulle jag fråga den präst som ska viga er och fråga hur lång tid hennes eller hans vigslar brukar ta.

    Rollon, jag tror inte att det är rimligt att alla de vigslar du varit på tagit en timma inne i kyrkan (om det inte varit katolska vigslar eller liknande, de är längre). Vissa kyrkor har ju som dagsprogram att en ny gudstjänst börjar varje hel timma och då ska ju ett gäng hinna iväg, nya psalmsiffror ska upp på tavlan, det ska plockas iordning och ett nytt gäng ska in i kyrkan innan nästa vigsel börjar. Det funkar ju inte teoretisk om varje vigsel skulle ta en timma, men uppenbarligen fungar det praktiskt...

    Och ja, det är klockringning innan ingångsmusiken börjar!

  • Cantaton

    (Vigseln jag var på i helgen började 15.00, det var två solosånger och när brudparet hade gått ut var klockan exakt 15.30 på min telefon.)

  • Cicci90

    Jag var på tre vigslar förra året, de tog mellan 40 och 60 minuter.
    På den som var 60 minuter var prästen och paret kompisar så prästen pratade lite om dem i inledningen. Var jättefint och skapade en väldigt trevlig stämning!

  • Flotten

    Klockringningen är väldigt individuell. Hos oss heter det att vi ringer in till gudstjänst 3 minuter och det är jätte läääänge! På vigslar så får man anpassa sig efter den där gästen som kommer springande eller brudparet som kommer väldigt sent, smink som ska rättas till, tårar som skall torkas osv ( det är trots allt snack om brudkammare absolut vanligast hos oss att brudparet anländer efter gästerna, det finns helt enkelt inte en brudkammare i vår församlings kyrkor och inte i många andra heller på Österlen).

    Förresten har inte under mina dryga 20 år i yrket varit med om att vigslar skulle ta  en timme.(Arma rumpa i våra medeltidskyrkor!!) Prästerna hos oss räknar att en vigsel med 2 psalmer  och inget solo tar ca 20minuter och sedan kan man kanske lägga till 4-5 minuter per solo/psalm.

    Vanligast hos oss är att skippa "mittenpsalmen" och ersätta den med ett solo, varken mer eller mindre.

Svar på tråden Tidsåtgång för vigsel?