• Rebeccan

    Vart gör ni av brudbuketten?

    Jag undrar hur ni gör med brudbuketten under middagen? Kommer ni sätta den i en vas eller kommer ni bara lägga den framför er på bordet? Vill ju såklart torka blommorna dagen efter och spara buketten!

  • Svar på tråden Vart gör ni av brudbuketten?
  • passionsblomman

    Konservering av brudbuketter är inte alls särskilt vanligt längre. Antagligen delvis för att det är totalt "ute" med torkade blommor öht-om man jämför med de avlutade skåpens tid, då krönet ovanpå dem fylldes av torkade rosor i vart och vartannat hem under 90-talet.

    Men också för att det

    *sällan blir så vackert och likt den ursprungliga buketten som bruden hoppats. Det är dött material hur man än vrider och vände på det. Det bleknar med tiden, även under glaskupa.

    *Det är ett eget hantverk i sig, som inte alls bara kostar samma som brudbuketten levande, utan mångdubbelt mer, då det är mycket pilligare och mer tidskrävande att helt ta isär och så torka, sedan göra om och dessutom montera hela raket under glaskupa. Bara glaskupan kostar ju dessutom en hel del.

    *Väldigt många blommor går inte att konservera snyggt öht. Vita blir fula, tunnbladiga går inte alls och så vidare.

    *Det är svårt att hitta florister som ens vill befatta sig med den här typen av arbeten längre. Dels kan man inte tekniken, men de som kan den har ofta slutat åta sig det, eftersom det är så olönsamt att hålla på med.

    Beklagar att jag låter precis så negativ som jag är till konserverandet. Nu ska jag istället säga något mer positivt:

    Låt en del av magin med bröllopsdagen vara just att det är ett härligt NU. Levande blommor-som i brudbuketten, är ngot av det mest symboliska vi har för livet. Här och nu. Knoppas, slå ut, vissna...

    Ett vackert sätt att spara sin bukett, är att komma ihåg att låta fotografera den. Med BRA närbilder-gärna detaljer. Vill man ha buketten som en tavla på väggen för alltid, så är canvastavlan med fotot uppdraget stort, ett underbart alternativ.

    Mitt eviga tips: Se till att floristen skriver upp dina brudblommor, och hinta till maken om hur otroligt romantiskt det vore att få de blommorna i en bukett på bröllopsdagarna framöver. Då får du dem levande igen och med dem alla minnena från er dag.

    Slutligen: En välbunden brudbukett av bra kvalité, håller ofta flera dagr-ibland en vecka, efter bröllopet. Vattna på oasisen om den är stucken i det, byt vatten i vasen om den har stjälkarna kvar. Duscha i båda fallen med blomspruta utanpå buketten, så håller den bäst.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • baby freeze
    passionsblomman skrev 2011-07-04 12:11:11 följande:
    .....
    Låt en del av magin med bröllopsdagen vara just att det är ett härligt NU. Levande blommor-som i brudbuketten, är ngot av det mest symboliska vi har för livet. Här och nu. Knoppas, slå ut, vissna...
    Håller fullständigt med!
  • pimory
    Sörön10 skrev 2011-07-03 02:06:44 följande:
    Jag la min på pappas grav dagen efter. Med hållare och allt! Den låg på bordet framför oss under middagen/festen.
    så jäkla fint.. jag knycker nog iden fast lägger den på brorsans grav :)
  • Aleta

    Håller med Passionsblomman. 
    Har varit gift en gång tidigare och nu ligger det på vinden en fasansfullt ful inglasad, konserverad bukett.
    Den hade hamnat där oavsett om äktenskapet hade hållit eller ej.

    Ett snyggt foto och nya blommor lite då och då i present hade varit att föredra.

    Nu har jag bröllopsdag på lördag och då kommer jag att ha samma sorts blommor som min bukett i en vas på bordet. 

  • EllaBella

    Jag hade buketten i en vas framför oss under middagen. Sedan tog min mamma hand om buketten i 5 dagar efter bröllopet (vi stack iväg på smekmånad direkt) och döm om min förvåning när den faktiskt var fin när vi kom hem! Hann njuta av den nästan 2 dagar till, sedan plockade jag ut två lila rosor som jag har torkat, resten slängde jag.

    Tycker förresten att passionsblommans tips om att förstora fina bilder av buketten på canvas var en jättesmart idé!

  • Junibrud

    Slängde min bukett efter en vecka! Den är förevigad på bilder Skrattande 

  • Rickina
    Aleta skrev 2011-07-03 22:53:10 följande:
    Jag hade mina blommor liggande framför oss på bordet (långa skaft).

    Dagen efter gick jag till vår vigselplats vid en sjö och la ut blommorna i vattnet till minne av min pappa och min bror. 
    Vad fint gjort av er!

    Jag undrar, hade du din bukett liggandes direkt på bordet? Jag har också långa skaft och kan inte ha buketten i en vas, men tänkte att man kanske inte kan ha buketten liggandes direkt på bordet då kronan kanske förstörs?
  • Aleta
    Rickina skrev 2011-07-07 11:06:31 följande:
    Vad fint gjort av er!

    Jag undrar, hade du din bukett liggandes direkt på bordet? Jag har också långa skaft och kan inte ha buketten i en vas, men tänkte att man kanske inte kan ha buketten liggandes direkt på bordet då kronan kanske förstörs?
    Mina blommor var inte ihopbundna utan lösa och en och annan gick nog av, men det tyckte jag inte gjorde något.
  • finafia

    Jag hade min i en vas på bordet under bröllopsmiddagen...vi hade ett genomgående tema med alla blommor under hela dagen så den passade juh finfint in där den stod, den höll i över en vecka här hemma och nu har den torkat... :/ jag visste inte vad jag skulle göra med den, men så berättade en vän till mig som gifte sig för något år sen att hon lät sin bukett torka...sen köpte hon o mannen ett litet träd som kommer växa upp o bli stort...dem grävde ett hål och innan de planterade trädet la dem buketten i botten och planterade trädet som nu är påväg uppåt...ett sätt att se livet och relationen till varandra...:)

  • Lindahansson

    Jag tänkte nog faktiskt slänga ut min till gästerna även om det inte riktigt hör till svensk tradition.

  • Nikkita
    Lindahansson skrev 2011-07-10 15:12:30 följande:
    Jag tänkte nog faktiskt slänga ut min till gästerna även om det inte riktigt hör till svensk tradition.
    Det har jag oxå planer på att göra Glad Sen får tjejen som fångat den göra vad hon vill med den! Har tänkt att det ska bli några fina foton på den så att jag alltid kommer att ha minnet av den kvar iaf  Solig 
  • Moemoe

    Min bukett stod i en vas framför min och mannen på middagen, blomstret på borden var i samma färger så det var jätte fint. Dagen efter hängde jag upp den och torkade den, är bara rosor och tycker de torkar fint. Så nu hänger den i köket. Har som jag såg folk här innan en massa foton på buketten. Glad

Svar på tråden Vart gör ni av brudbuketten?