• Mrs A

    Varför ta betalt? Pinsamt!!

    Förstår inte hur folk tänker när man tar ut en kuvertavgift eller betalbar på ett bröllop! Har varit på bröllop när man måste ta med sig plånboken som om man vore på krogen. Varför väntar man inte ett år till hellre eller drar ner på antalet bjudna? Jag kan inte förstå detta?

  • Svar på tråden Varför ta betalt? Pinsamt!!
  • 120530

    Jag tycker vi alla skall strunta i att svara i denna tråden. Mrs.A är bara ute efter att procovera, det finns gott om andra trådar i detta ämnet!

  • Vickymb
    wiii skrev 2011-07-01 07:49:42 följande:
    Varför orka bry sig om hur andra gör?
    Jag håller med!!!
  • MrsT2011
    Mrs A skrev 2011-07-01 06:40:36 följande:
    Förstår inte hur folk tänker när man tar ut en kuvertavgift eller betalbar på ett bröllop! Har varit på bröllop när man måste ta med sig plånboken som om man vore på krogen. Varför väntar man inte ett år till hellre eller drar ner på antalet bjudna? Jag kan inte förstå detta?
    Ha ha, vadå "som om man vore på krogen"? Om bröllopet råkar äga rum på en krog (dvs festvåning/hotell/slott/whatever) och brudparet betalar en brakmiddag för 800 spänn kuvertet (eller mer) där du haft äran att bli inbjuden, då kan du väl bjuda till lite och betala din välsignade gin & tonic själv efter middan? Hur svårt kan det vara? Eller skit i att köpa dyr present, ge paret en skål för 150 spänn eller nåt, och köp dricka till dig själv istället!

    Om paret i fråga hade dragit ner på antalet gäster hade du ju inte fått någon inbjudan, och då hade du garanterat blivit sur för det istället, eftersom du trots allt valde att närvara vid bröllopet du blev bjuden på...
  • sasssyy

    varför tycka att det är pinsamt när det inte är ditt bröllop?

  • Mrs A

    Alla får såklart göra som de vill men vi har sparat lite längre istället inför vårt bröllop i aug för att våra gäster ska slippa tänka på pengar. Många har ju redan lagt pengar på möhippa/svensexa och nya kläder! Känns som en rolig dag att bjuda på allt!

  • Jeliqa
    Mrs A skrev 2011-07-01 06:40:36 följande:
    Förstår inte hur folk tänker när man tar ut en kuvertavgift eller betalbar på ett bröllop! Har varit på bröllop när man måste ta med sig plånboken som om man vore på krogen. Varför väntar man inte ett år till hellre eller drar ner på antalet bjudna? Jag kan inte förstå detta?
    Har det någon gång slagit dig att man har betalbar av andra anledningar än snålhet? Jag förstår inte varför sprit och bröllop med automatik hör ihop. Ett bröllop är en dag att fira kärlek på, inte en dag att supa sig dyngrak och skämma ut sig när man fått i sig alldeles för mycket av gratisspriten och beter sig som en jävla idiot. Jag har inte varit på ETT ENDA bröllop med gratis sprit där festen flutit på klanderfritt. På min kusins bröllop fick hennes lillebror åka och magpumpas, två av gästerna började bråka, min bror vrålade fräckheter till folk och blev misshandlad och inlagd på sjukhus.

    Min storebror är alkoholist, min faster är nykter narkoman, jag själv är nykterist, ett flertal släktingar har problem med alkohol. Så nej, jag tänker inte betala för att de ska supa sig dyngraka och förstöra bröllopet. Jag tänker inte lägga pengar på öl och cider som får min bror att deklarera sina nazistiska åsikter mot andra gäster (vilket han gör när han druckit alkohol) eller som frestar min faster att falla tillbaka i gamla vanor. Jag lägger hellre de pengarna på att bjuda flera vänner och se till att dagen blir minnesvärd, trevlig och rolig. Mitt bröllop ska vara en trevlig tillställning som folk kan komma ihåg dagen efter, inte en fyllefest för tonåringar som slutar med att en alldeles för påverkad släkting/vän börjar dansa strippdans vid närmaste dörröppning.
  • bruden

    Måste man vara snål/ha krass ekonomi för att man inte bjuder på allt? Vem säger att man inte kan ha sparat i många år men ändå väljer att låta gästerna betala i baren? Du verkar dra snabba slutsatser om folk du TS...


  • Jeliqa

    Jag kan tillägga att vi kommer bjuda på vin till middagen, i begränsad mängd. Därefter får folk själva betala om de prompt ska dricka alkohol. Alkoholfria alternativ betalar vi.


  • SnuttisSessan

    Vi bjuder på vin eller öl till maten och alkoholfria allternativ sedan får de vackert betala för resten själv. Jag dricker inte alkohol nu för vi försöker bli med barn.

  • Beautiful Disaster

    Vi har valt att ta kuvertavgift. Vi har sparat, men sedan hamnade vi på sjukhus med vår lille bebis, som sedan dog. Vi ville inte ställa in bröllopet pga detta, så valde därför att ta kuvertagift på 200kr för alla över 18år, samt betalbar för att undvika fyllekaos på kvällen. Brudskål och dryck till maten bjuder vi på.

    Vi har då även valt bort presenter då vi tycker att kuvertavgiften räcker och vi inte behöver något. De kommentarer vi fått angående kuvertavgiften är att vi tagit för lite, att vi skulle tagit 300-350kr istället. 


    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
  • På rosa moln

    Jag håller med TS i denna fråga. För många är det dyrt nog att gå på bröllop som det är genom att många har en bit att åka, gärna köper någonting nytt att ha på sig, kanske är med och lägger pengar på möhippan/svensexan osv. Och även om man inte lägger en krona på festligheterna förövrigt så finns det faktiskt de som tycker att 300 kronor i kuvertavgift är mycket pengar och hur kul är det om någon inte kan komma för att h*n inte har råd?

    Jag hörde en väldigt bra presentidé som en person hade fått på sitt bröllop: en flaska vin levererad i en låda med ett hål i där gästerna under kvällen la ner fina lappar som de hade skrivit till brudparet, lådan skulle de sedan öppna på sin första bröllopsdag. En present som inte behöver ha kostat många kronor, men ändå blev bland de mest uppskattade den dagen. Med andra ord: med lite fantasi så kan även den/de som inte har det så gott ställt ge en fin present, har du en spikad kuvertavgift måste du däremot hosta upp den summan oavsett om du vill eller inte.

  • På rosa moln

    Jag håller med TS till viss del rättare sagt (angående kuvertavgifter), att ha betalbar tycker jag däremot är en annan sak - om inte annat så tror jag att det är en bra sak för att hålla nere alkoholintaget på festen.

  • På rosa moln
    På rosa moln skrev 2011-07-01 22:00:44 följande:
    Jag hörde en väldigt bra presentidé som en person hade fått på sitt bröllop: en flaska vin levererad i en låda med ett hål i där gästerna under kvällen la ner fina lappar som de hade skrivit till brudparet, lådan skulle de sedan öppna på sin första bröllopsdag.
    Tilläggas bör att om jag själv skulle ge bort denna present så skulle jag ha lagt ner en flaska alkoholfritt vin eller liknande då jag inte tycker att det är en bra idé att ge bort alkohol, men det är ju naturligtvis valfritt vad man lägger i lådan så idén i sig tycker jag fortfarande är lika bra.
  • Kattpoet

    Om folk ber mig betala för maten till deras bröllop eller fest så stannar jag hemma och troligen är det slut på våran vänskap, för då har vi inte  samma syn på livet.
    Orsaken är att alla vet  hur fattig jag är men jag bjuder  på allt utom alkoholen,  orsaken att jag inte  gör det är att jag har inte råd och folk vet om det. Och dessutom skulle mina vänner strypa mig om jag böjd på det med eftersom då har gått över budget.

    Men eftersom de flesta kör bil till festen så dricks det sällan alkohol och för det som dricker så sover de ju med största säkerhet över hos mig och får då  frukost och fika med.

    Jag skulle aldrig drömma om att be folk betala för maten, jag kan få en brakfest,  min drömkalas för mina vänner  eftersom jag rätter min mun och min vilja efter min plånbok.   Och  jag är en jäkligt bra kock också.

    Hur många här skulle kunna fixa mat  till 10 personer spontant på en fredags kväll innan löning med  2 morötter, en bit kål , 1 lök, 1 pkt bönor, 1 kyckling file, 1 chorizo, 1 pkt bacon , ris,  2 dl ärtor, 1 tomat och 2 rädisor?

    Jag hade olja och vinäger hemma och detta blev salladen som alla frågade om receptet.... 

    Och jag är så innerligt trött på att höra från folk att 300 kr är ju ingetting!! 

    300 kr för mig är  detta.
    Kattens hela  mat och sandbudget för en månad.
    eller.
    Min laktosfri mjölk, smör och youghurt budget för en månad.
    eller
    6.5 kilo fläskfärs , vilket är för oss 26 måltider och det är nästan allt kött vi behöver  för en månad.
    eller
    Halva mitt busskort

    Det är inte pengar jag  har och   om vi är två som går ja då är det 600 kr,  det tar för mig,  6 -12 månader att spara till eftersom det är lyxvaror och vi sparar  endast till  nödvändigheter och i lyx kontot hamnar pengar endast när  vi har över.

     

  • Bettina

    Här BJUDER vi också till bröllop.
    Betalbar på kvällen för de som vill ha mer att dricka.

    Jag KLANKAR inte ner på kuväravg..men skulle aldrig själv kunna ta ut det.
    Alla gör som de själva vill.

    Visst kan 300 kr vara mycket, det håller jag med om  

  • Julibrud2011
    Emma F skrev 2011-07-01 10:22:13 följande:
    Jag tycker vi alla skall strunta i att svara i denna tråden. Mrs.A är bara ute efter att procovera, det finns gott om andra trådar i detta ämnet!
    Precis!!
Svar på tråden Varför ta betalt? Pinsamt!!