• Å och D

    Är detta ett rimligt pris för blommor??

    Varhos floristen och fick en chock....

    Bordsdekorationer till runda bord 1500 styck (vi behöver 6 st)
    Brudbukett 1200 kr
    Corsage 250 kr

    Jag tycker detta är väl häftigt,men detta är första stället jag kollar. Priserna gäller Malmö

  • Svar på tråden Är detta ett rimligt pris för blommor??
  • passionsblomman
    Å och D skrev 2011-07-01 11:09:59 följande:
    Jag tar gärna lågt så att gästerna ser varandra ordentligt, det är ju runda bord och dekorationen får inte skymma folket :) Tack för dina synpunkter.
    Nej precis, och det är därför som riktigt höga också kan fungera. Men på detaljnivå, så tycker jag att du tar ett nytt snack med floristen, tar med dig vd du har för budget och ber henne ta fram förslag enligt det och utifrån vad hon har att erbjuda. Lokalen, stil på hela balunset, hennes eventuella vaser/skålar osv, ger en bas för arbetet och hon kan säkert föreslå väsentligt mindre kostsamma dekorationer, bara ni pratar ihop er.
    Lycka till!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • bruden i skogen

    Nej så dyrt är det inte. men iof skall du ka kallor, lijor osv så kostar det. men om du skall ha rosor och brduslöja, grönt så blir det inte de kostnaderna. Då skulle jag tippa på 200-300/st. Men helt klart beror det på storleken, men å andra sidan så skall det inte vara stort då man skall kunna se grannen mitt över....
    Prata med din florist igen eller ring någon annan, kanske det lönar sej att åka en bit för att hämta på annat ställe om de är så dyra.
    Brudbukett samt tärnbukett och 2 corusage i rosor har jag pris på ca 1500:-
    Så buketten ligger ju bra till tycker jag
    Lycka till på er stora dag

  • passionsblomman
    bruden i skogen skrev 2011-07-01 12:26:45 följande:
    Nej så dyrt är det inte. men iof skall du ka kallor, lijor osv så kostar det. men om du skall ha rosor och brduslöja, grönt så blir det inte de kostnaderna. Då skulle jag tippa på 200-300/st. Men helt klart beror det på storleken, men å andra sidan så skall det inte vara stort då man skall kunna se grannen mitt över....
    Prata med din florist igen eller ring någon annan, kanske det lönar sej att åka en bit för att hämta på annat ställe om de är så dyra.
    Brudbukett samt tärnbukett och 2 corusage i rosor har jag pris på ca 1500:-
    Så buketten ligger ju bra till tycker jag
    Lycka till på er stora dag
    Läste du verkligen allt nu?  Om kransarna menar jag? För det var ju inga vanliga små bordsarr det var frågan om, utan rätt stora kransar till borden...

    Med ledning av priset på brudbukett, tror jag inte man behöver dra slutsatserna att man borde jaga billigare butik här, utan snarare hitta en typ av arrangemang som passar plånboken.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Å och D
    passionsblomman skrev 2011-07-01 13:09:14 följande:
    Läste du verkligen allt nu?  Om kransarna menar jag? För det var ju inga vanliga små bordsarr det var frågan om, utan rätt stora kransar till borden...

    Med ledning av priset på brudbukett, tror jag inte man behöver dra slutsatserna att man borde jaga billigare butik här, utan snarare hitta en typ av arrangemang som passar plånboken.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Nej, när det gäller brudbukett så känns priset HELT OK, det var vad jag förväntade mig. Jag ska ringa henne igen så vi kan komma förbi i helgen och titta på nåt annat till borden. Jag har redan skickat ett mail till henne med andra förslag, så hon inte jobbar för mycket på ett förslag som inbegriper kransarna.

    Bilder jag fick från stället där vi ska vara hade runda bloster dekorationer så jag gissar att det var därför jag fick en hang-up på denna form..
  • passionsblomman

    Omtänksamt att du är snabb gentemot floristen. Det kommer säkert att bli jättebra i slutänden.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • förlovadflicka
    passionsblomman skrev 2011-07-01 10:29:34 följande:
    Åh, det förklarar ju saken. Då är priset inte alls konstigt, utan dekorationen helt enkelt för exklusiv för plånboken. I kransar går det dels mycket material, och det är också ett rätt tidskrävande arbete. Bättre att välja en typ av arrangemang där man jobbar även med luft emellan blommorna för att skapa volym. Då får du ut mer av varje enskild blomma.

    Har du exempelvis tänkt på att riktigt höga vaser med några få större blommor ger väldigt mycket ut?
    Dvs arrangemang som är så höga att gästerna ser under blommorna. Exempelvis enbart brudslöja i en sky, eller 3-5 liljor, chrysanthemum eller Gladiolus, solrosor eller andra rejälare blommor.

    Annars kan du ställa en grupp av blockljus i centrum och sedan lägga avskurna blomhuvuden direkt på bordet runt omkring i en form som följer kransens, men där det får finnas mellanrum mellan blommorna. Här är gerbera ett bra val, eftersom den ger stor effekt även på håll, fyller bra och dessutom inte är jättedyr. Komplettera med rosblad eller annan blomkonfetti om du vill bygga på färg och blomkänsla utan att lägga stora slantar.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Har du bilder på "enbart brudslöja i en sky", det låter jättespännande :)
  • passionsblomman
    förlovadflicka skrev 2011-07-01 14:47:47 följande:
    Har du bilder på "enbart brudslöja i en sky", det låter jättespännande :)
    Nej tyvärr. Eftersom jag själv är florist så skulle bilder jag visade här, lätt kunna misstänkas vara min egna alster. Det är strängt förbjudet och jag har ingen lust att råka bli avstängd från mina bt-vänner för att jag snubblar på reklamreglerna. Därför visar jag endast bilder på enskilda, enstaka blommor, i de fall jag visar bilder. Trots att jag för närvarande inte är aktiv som florist rent jobbmässigt.

    Men det handlar ju vad gäller slöjan, bara om att man sätter hela kvistar av den i en hög vas och sätter tillräckligt för att det håller ihop och därmed bildar en sky av fluffig fin brudslöja ovanför gästernas huvuden. Jättefint även på håll när man kommer in i lokalen. Att jobba på höjden är ofta väldigt effektfullt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Nikkita
    Å och D skrev 2011-06-29 19:46:11 följande:
    Varhos floristen och fick en chock....

    Bordsdekorationer till runda bord 1500 styck (vi behöver 6 st)
    Brudbukett 1200 kr
    Corsage 250 kr

    Jag tycker detta är väl häftigt,men detta är första stället jag kollar. Priserna gäller Malmö
    Jag tycker inte ehller att det låter speciellt dyrt. Vilken florist i Malmö är det du har varit hos?
  • förlovadflicka
    passionsblomman skrev 2011-07-01 15:00:21 följande:
    Nej tyvärr. Eftersom jag själv är florist så skulle bilder jag visade här, lätt kunna misstänkas vara min egna alster. Det är strängt förbjudet och jag har ingen lust att råka bli avstängd från mina bt-vänner för att jag snubblar på reklamreglerna. Därför visar jag endast bilder på enskilda, enstaka blommor, i de fall jag visar bilder. Trots att jag för närvarande inte är aktiv som florist rent jobbmässigt.

    Men det handlar ju vad gäller slöjan, bara om att man sätter hela kvistar av den i en hög vas och sätter tillräckligt för att det håller ihop och därmed bildar en sky av fluffig fin brudslöja ovanför gästernas huvuden. Jättefint även på håll när man kommer in i lokalen. Att jobba på höjden är ofta väldigt effektfullt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Det låter jättefint verkligen, ska kolla upp det! För det låter inte som att det skulle bli särskilt dyrt va? :)
  • passionsblomman
    förlovadflicka skrev 2011-07-01 15:13:50 följande:
    Det låter jättefint verkligen, ska kolla upp det! För det låter inte som att det skulle bli särskilt dyrt va? :)
    Nej, inte jämförelsevis. Sedan är ju inte brudslöja gratis såklart, och det går ju åt en del ifall man har flera vaser att fylla. Men det är helt klart ett alternativ istället för mer traditionella låga arrangemang. Eller i kombination med det om man så vill, givetvis.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Å och D

    Har kontaktat floristen nu och fått fler förslag, jätteglad att jag kan behålla henne för jag gillar verkligen deras arbete. Som sagt, det är bordsdekorationerna som spökar, allt annat är ju OK i pris.

  • passionsblomman
    Å och D skrev 2011-07-01 15:24:32 följande:
    Har kontaktat floristen nu och fått fler förslag, jätteglad att jag kan behålla henne för jag gillar verkligen deras arbete. Som sagt, det är bordsdekorationerna som spökar, allt annat är ju OK i pris.
    Gött!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Nikkita
    Å och D skrev 2011-07-01 15:24:32 följande:
    Har kontaktat floristen nu och fått fler förslag, jätteglad att jag kan behålla henne för jag gillar verkligen deras arbete. Som sagt, det är bordsdekorationerna som spökar, allt annat är ju OK i pris.
    Skulle bli jätte glad om du vill dela med dig av vilken florist du haft kontakt med Solig  
  • 20th century fox
    Å och D skrev 2011-07-01 09:51:19 följande:
    Ja det var främst bordsdekorationerna jag reagerade på, brudbukettens pris var som jag kalkylerat. det är 6 bord vilket då innebär 9000 kr för blommor på borden! Det kommer jag INTE att ta, det blir för bra, tycker jag. Tänkt var "kransar" för runda bord, där blockljus kan stå i mitten. Jag antar att det är mkt jobb med dem och jag tvivlar inte på att de är värda sina pengar men för mig blir det för dyrt.
    ja då förstår jag! Då är nog lyxigt rätt ord för det låter rätt så rimligt pris!
    Be om att få lite andra förslag, runda bord tycker jag är roligt att pynta så din florist kan nog hitta på en hel del som kostar i lite mer normalklass!!!
Svar på tråden Är detta ett rimligt pris för blommor??