Inlägg från: Å och D |Visa alla inlägg
  • Å och D

    Är detta ett rimligt pris för blommor??

    Varhos floristen och fick en chock....

    Bordsdekorationer till runda bord 1500 styck (vi behöver 6 st)
    Brudbukett 1200 kr
    Corsage 250 kr

    Jag tycker detta är väl häftigt,men detta är första stället jag kollar. Priserna gäller Malmö

  • Svar på tråden Är detta ett rimligt pris för blommor??
  • Å och D
    20th century fox skrev 2011-06-29 23:46:28 följande:
    Det enda jag reagerar på är 1500 kr/st för bordsdekorationer...det låter rätt dyrt...(eller lyxigt kanske jag ska säga ;)
    Ingår skålen i priset då? Vi brukar hyra ut skålar i den butiken jag jobbar så blir det lite billigare för brudparen.
    Vilka blommor skall vara i? Det borde räcka och bli fint med ca 500 kr per bord om du inte ska ha något jätteexlusiv blomma i som är off season...
    Hur stora är borden?
    Ja det var främst bordsdekorationerna jag reagerade på, brudbukettens pris var som jag kalkylerat. det är 6 bord vilket då innebär 9000 kr för blommor på borden! Det kommer jag INTE att ta, det blir för bra, tycker jag. Tänkt var "kransar" för runda bord, där blockljus kan stå i mitten. Jag antar att det är mkt jobb med dem och jag tvivlar inte på att de är värda sina pengar men för mig blir det för dyrt.
  • Å och D
    passionsblomman skrev 2011-07-01 10:29:34 följande:
    Åh, det förklarar ju saken. Då är priset inte alls konstigt, utan dekorationen helt enkelt för exklusiv för plånboken. I kransar går det dels mycket material, och det är också ett rätt tidskrävande arbete. Bättre att välja en typ av arrangemang där man jobbar även med luft emellan blommorna för att skapa volym. Då får du ut mer av varje enskild blomma.

    Har du exempelvis tänkt på att riktigt höga vaser med några få större blommor ger väldigt mycket ut?
    Dvs arrangemang som är så höga att gästerna ser under blommorna. Exempelvis enbart brudslöja i en sky, eller 3-5 liljor, chrysanthemum eller Gladiolus, solrosor eller andra rejälare blommor.

    Annars kan du ställa en grupp av blockljus i centrum och sedan lägga avskurna blomhuvuden direkt på bordet runt omkring i en form som följer kransens, men där det får finnas mellanrum mellan blommorna. Här är gerbera ett bra val, eftersom den ger stor effekt även på håll, fyller bra och dessutom inte är jättedyr. Komplettera med rosblad eller annan blomkonfetti om du vill bygga på färg och blomkänsla utan att lägga stora slantar.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja, och nu när jag tänker på det så är kransar för mycket begravningsassociation för min del. Åteminstone de mer tjocka kransar vi tittade på. Så jag får be om ett annat förslag till borden...
  • Å och D
    passionsblomman skrev 2011-07-01 10:29:34 följande:
    Åh, det förklarar ju saken. Då är priset inte alls konstigt, utan dekorationen helt enkelt för exklusiv för plånboken. I kransar går det dels mycket material, och det är också ett rätt tidskrävande arbete. Bättre att välja en typ av arrangemang där man jobbar även med luft emellan blommorna för att skapa volym. Då får du ut mer av varje enskild blomma.

    Har du exempelvis tänkt på att riktigt höga vaser med några få större blommor ger väldigt mycket ut?
    Dvs arrangemang som är så höga att gästerna ser under blommorna. Exempelvis enbart brudslöja i en sky, eller 3-5 liljor, chrysanthemum eller Gladiolus, solrosor eller andra rejälare blommor.

    Annars kan du ställa en grupp av blockljus i centrum och sedan lägga avskurna blomhuvuden direkt på bordet runt omkring i en form som följer kransens, men där det får finnas mellanrum mellan blommorna. Här är gerbera ett bra val, eftersom den ger stor effekt även på håll, fyller bra och dessutom inte är jättedyr. Komplettera med rosblad eller annan blomkonfetti om du vill bygga på färg och blomkänsla utan att lägga stora slantar.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Har du förslag för blommor på runda bord ink antingen blockljus eller ljusstake med 1 ljus så är jag intresserad :) 8 pers per bord
  • Å och D
    passionsblomman skrev 2011-07-01 10:45:12 följande:
    Ja, längre ner i inlägget har jag ju två olika förslag, högt eller lågt.

    Däremot tycker jag inte d ska begränsa i din värld med att vissa blommor skulle hör till begravningar,inte heller typer av dekorationer. Kransarna skulle säkart varit jättefina, men som sagt, man har sin budget att rätta sig efter.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag tar gärna lågt så att gästerna ser varandra ordentligt, det är ju runda bord och dekorationen får inte skymma folket :) Tack för dina synpunkter.
  • Å och D
    passionsblomman skrev 2011-07-01 13:09:14 följande:
    Läste du verkligen allt nu?  Om kransarna menar jag? För det var ju inga vanliga små bordsarr det var frågan om, utan rätt stora kransar till borden...

    Med ledning av priset på brudbukett, tror jag inte man behöver dra slutsatserna att man borde jaga billigare butik här, utan snarare hitta en typ av arrangemang som passar plånboken.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Nej, när det gäller brudbukett så känns priset HELT OK, det var vad jag förväntade mig. Jag ska ringa henne igen så vi kan komma förbi i helgen och titta på nåt annat till borden. Jag har redan skickat ett mail till henne med andra förslag, så hon inte jobbar för mycket på ett förslag som inbegriper kransarna.

    Bilder jag fick från stället där vi ska vara hade runda bloster dekorationer så jag gissar att det var därför jag fick en hang-up på denna form..
  • Å och D

    Har kontaktat floristen nu och fått fler förslag, jätteglad att jag kan behålla henne för jag gillar verkligen deras arbete. Som sagt, det är bordsdekorationerna som spökar, allt annat är ju OK i pris.

Svar på tråden Är detta ett rimligt pris för blommor??