• Pelles Maja

    Filma bröllopet!?!

    Hej!

    Vi skulle jättegärna filma vårt bröllop men vet inte riktigt hur vi ska få till det. Hur gör ni? Låter ni någon gäst filma? Hyr ni in någon som gör det? Låter ni en kamera stå i ett hörn och rulla? Hur mycket kan man egentligen få med i så fall? Det är ju ingen jätterolig uppgift att agera filmare om man är gäst, så vi vet inte vem vi i så fall skulle fråga, har tyvärr ingen som är expert på området och som därmed skulle vara det självklara valet heller! Om ni hyr in någon, har ni tips på någon bra filmare? 

    Väldigt tacksam för svar!!! Inte lång tid kvar nu.....   

  • Svar på tråden Filma bröllopet!?!
  • Emblas Mamma

    Tycker det är löjligt att inte kunna be en gäst,
    alla här på BT verkar förutsätta att det skulle vara tråkigt att filma,
    men hallå, det handlar om en halvtimme max, och det FINNS faktiskt människor som tycker att det är riktigt roligt att få en sådan uppgift.
    Någon som kanske inte bryr sig så mycket om själva grejen i kyrkan.

    På vårt bröllop filmade min farbror och min sambos lite mer avlägsna kompis.
    Dom erbjöd sig mer eller mindre själva (kan ni tänka er!?!?).

    Orka lyssna på folk på BT som tycker det är sååååååååååååååå fult att be en gäst filma.
    Orka med bittra människor!
    orka!

    Gör som ni vill. Be en gäst, det är inte hela världen! ;)


  • Emblas Mamma
    MrsT2011 skrev 2011-06-27 06:39:32 följande:
    Verkar vara nästan provocerande här på BT att be gästerna filma, men ni kan ju läsa min tråd i ämnet om ni är intresserade:

    www.brollopstorget.se/Forum-1-25/m4003862.htm...
    läste tråden oc hblir så iriiterad på korkade kommentarer från folk!
    Klart att gäster kan fotografera och filma!
    På vårt bröllop gjorde gästerna inget annat än att ta kort hela tiden,
    vi hade inet bett om det, men kamerorna blixtrade och dundrade tusentals gånger hela, hela tiden.
    Det tog aldrig slut.
    I kyrkan hörde man bara knäpp och blixtrar under hela akten.
    Det tyckte vi var jätteroligt, man kände sig som en stjärna :)
    Vi hade inte bett gästerna att fota i kyrkan, men ändå gjorde dom det som besatta. Det verkar inte vara så tråkigt att få fota som gäst iallafall som vissa påstår i din tråd.
    Jag hade tre vänner från förr som inte var bjudna på bröllopet, men som tjatade på att få komma till kyrkan och fotografera, och en ville filma. Bara för att dom tyckte det var så roligt!
  • Chicita
    Emblas Mamma skrev 2011-06-27 08:42:52 följande:
    Tycker det är löjligt att inte kunna be en gäst,
    alla här på BT verkar förutsätta att det skulle vara tråkigt att filma,
    men hallå, det handlar om en halvtimme max, och det FINNS faktiskt människor som tycker att det är riktigt roligt att få en sådan uppgift.
    Någon som kanske inte bryr sig så mycket om själva grejen i kyrkan.

    På vårt bröllop filmade min farbror och min sambos lite mer avlägsna kompis.
    Dom erbjöd sig mer eller mindre själva (kan ni tänka er!?!?).

    Orka lyssna på folk på BT som tycker det är sååååååååååååååå fult att be en gäst filma.
    Orka med bittra människor!
    orka!

    Gör som ni vill. Be en gäst, det är inte hela världen! ;)
    Det finns ju alltid möjlighet för personen att tacka nej också...
    Så jag håller med EmblasMamma här. Fråga... Det är inget som skadar er eller den ni frågar.

    Det finns dom som gärna filmar även om man inte frågar dom. Vissa verkar nästan fastväxta vid videokameran / kameran Flört
  • Emblas Mamma

    Kan också tillägga att alla mina gäster hade superroligt och påståd att det var det bästa bröllop någonsin!
    Fastän dom bemödade sig med att ta kort ;)
    Den enda som fortfarande grämer sig riktigt mycket från festen är min stackars mormor,
    hon var den enda som glömde kameran hemma.
    Hon satt som på nålar en stor del av kvällen och var rädd att hon inte skulle få några kort ;)

    Så frågan är vem som hade roligast, stackars mormor som inte fick ta kort på hela kvällen, eller en gäst som fotade hela tiden och verkade riktigt nöjd?
    Man kan inte dra alla över en kam! Inte ens här på BT ;)


  • MrsT2011

    Tack för era uppmuntrande ord Emblas Mamma och Chicita! Solig

    Precis samma intryck som jag fick under vårt bröllop, folk gjorde inte annat än att fota och filma, helt på deras egna initiativ. Ingen verkade ha tråkigt för det! Pappa var alldeles tagen och när jag efteråt frågade honom hur han upplevt dagen svarade han att den blev så otroligt mycket roligare än han någonsin kunnat ana! Hjärta

  • bruden

    Vi har två egna filmkameror som vi sätter nya minneskort i. Sen är det fem gäster som ska dela på kamerorna och filma lite var för sig. Vi har inte krövt detta av dem utan frågat då vi vet att de gillar att fota och filma. Så ingen av dem har tagit illa upp utan tvärtom, de blev GLADA av att få hjälpa till faktiskt
    Som en av dem sa: perfekt isbrytare vid festen  


  • Niini

    Min morbror har en filmkamera o har filmat allt möjligt så länge jag kan minnas. O han filmade gärna vårt bröllop, var bara att lägga kameran på stativet o sen var det klart. Så fick han njuta precis lika mycket av vigseln som alla andra :)

  • Houdini

    När jag gifte mig första gången hade vi en videokamera som en gäst ställde i kyrkan längst framme med fokus på oss så den filmade våra ansikten hela vigselakten det var guld att ha den filmen. Sen var det två gäster till med varsin kamera som filmade så vi fick heltäckande film från kyrkan perfekt.


    Sedan filmade alla tre under middagen och kvällen sen fick vi filmerna av dom. Han som hade ställt upp kameran i kyrkan hade jobbat med sin filmoch satt musik till. Detta var 20 år sedan då var det inte lika enkelt att redigera filmer som idag ju.


    Det var fotoförbud i kyrkan när vi gifte oss (nu när jag gifte om mig) det var bara vår inhyrda fotograf som fick fota under vigseln, det var vår präst önskemål/krav vilket jag kan tycka är lite synd så här efteråt.


     


    Men kontntan av mitt pladder är be några av era gäster att filma och fota annars kanske ni ångrar er efteråt.

  • Fru Kopparskiöld

    Min sambos vän sen länge tillbaka är väldigt duktig filmare och har även en egen firma som arbetar med detta så vi kommer förmodligen ha 2 "filmare" som ordnar det till oss.

    Håller med de andra som skrivit, klart man kan fråga en gäst, dock en nära vän kanske? Det värsta som kan hända är att personen säger nej! =)

    Lycka till

  • MrsT2011

    Skönt att det finns fler som ber gästerna filma! Jag blev uppriktigt ledsen av mothuggen jag fick i "min" tråd, som om jag gav blanka fan i mina gästers välbefinnande!

  • pimory

    vi har en gäst som erbjöd sig att filma, hon älskar att filma och har en ruggigt bra kamera! så klart tackade vi JA till det! och detsutom så klipper hon och fixar och lägger på skiva. helt perfekt.. och en annan gäst är fotograf och ville fota vigseln.. tackade så klart ja till det med! båda tycker att det är roligt med uppdrag :)

  • JT2010

    Har inte läst allas inlägg men vi anlitade en professionell filmare som var med från vigsel till festen tog slut vid kl 2 på natten. Vi gjorde det för att de kunde redigera filmen efteråt och skapa menyer och liknande. På dop och födelsedagar brukar någon i familjen eller släkten filma men det blir inte alltid så bra. Beroende på vem som filmar kan det bli en värdelös video. Vårt filmteam bestod av 2 eller 3 personer, kommer inte ihåg, och de fotograferade oxå mkt under tiden. Vet inte hur mkt ni är beredda att lägga ut men detta kostade 16000:-. Då fick vi ca 300bilder och 3 kopior på dvd filmen.

  • Pelles Maja
    JT2010 skrev 2011-06-28 11:53:21 följande:
    Har inte läst allas inlägg men vi anlitade en professionell filmare som var med från vigsel till festen tog slut vid kl 2 på natten. Vi gjorde det för att de kunde redigera filmen efteråt och skapa menyer och liknande. På dop och födelsedagar brukar någon i familjen eller släkten filma men det blir inte alltid så bra. Beroende på vem som filmar kan det bli en värdelös video. Vårt filmteam bestod av 2 eller 3 personer, kommer inte ihåg, och de fotograferade oxå mkt under tiden. Vet inte hur mkt ni är beredda att lägga ut men detta kostade 16000:-. Då fick vi ca 300bilder och 3 kopior på dvd filmen.
    Vilket företag var detta? Tyckte ni att filmen blev bra? Skulle du vilja rekommendera dem?
    Vet att man inte får göra reklam här men nu är det ju jag som frågar!
  • jkbr

    ett tips om nån gäst ska filma är att man måste nästan ha stativ om man ska filma vigseln , det blir mycket finare ,det blir lätt skakit annars

  • JT2010
    Pelles Maja skrev 2011-06-28 19:24:18 följande:
    Vilket företag var detta? Tyckte ni att filmen blev bra? Skulle du vilja rekommendera dem?
    Vet att man inte får göra reklam här men nu är det ju jag som frågar!
    De heter Gabbe's foto och film www.fgb.nu Filmen blev superbra. De skickade kopior på filmen flera ggr med posten så vi fick påpeka saker som de ändrade så det blev precis som vi ville ha det. De var väldigt proffessionella. Visste precis vilka ögonblick som är viktiga att få med. Därför behövde inte vi skriva en lista på vad de skulle fota/filma för de hade stenkoll på allt. =)
  • tweety

    Hejsan!

    Förstår inte varför någon skulle bli arg om man frågar om de skulle kunna tänka sig att filma cermonin i kyrkan, vill man inte anta den uppgiften kan man alltid säga nej utan dåligt samvete.

    Vi måste filma våran cermoni har vi kommit på. det beror på att BM farmor inte kan komma från Frankrike till vårat bröllop hon är 87 år nästa år när vi gifter oss. Så vi vill att hon också ska kunna se våran vigsel och inte bara foton, då hon är väldigt viktig person för BM.

    Vi kommer ha en mottagning i Frankrike för de äldre som ej kan komma till Sverige, men det kommer inte vara för dem som tackar nej till vigseln i Sverige bara för att det kommer vara närmare att komma till den andra festen, (menar de yngre som kan komma utan problem). 

    Fråga era gäster om filmining de kan alltid säga nej. 

  • Vingilot
    tweety skrev 2011-07-03 19:40:06 följande:
    Hejsan!

    Förstår inte varför någon skulle bli arg om man frågar om de skulle kunna tänka sig att filma cermonin i kyrkan, vill man inte anta den uppgiften kan man alltid säga nej utan dåligt samvete.

    Fråga era gäster om filmining de kan alltid säga nej. 
    Fast det är inte alltid lätt...

    Min blivande har filmat 3 eller 4 bröllop inom släkten. Han är känd för att ofta ha kameran med på släktsammankomster, så det är ju inget konstigt alls med att han blivit tillfrågad. Men det är en sak att slänga upp kameran lite då och då på en släktfest och en annan att föreviga någons största dag på beställning. Kan vara ganska krävande (beroende på hur man lägger upp det och vart ribban ligger förstås.)

    Min sambo har varit glad och stolt över att ha blivit tillfrågad och det har blivit fina filmer, men jag minns att innan det senaste bröllopet han filmade pratade vi om hur skönt det var att han inte skulle filma nu, att vi kunde njuta av tillställningen tillsammans för en gång skull. Men så ringde telefonen kort innan bröllopet och han tillfrågades igen. Och kunde/ville inte säga nej. Han hade ju filmat de andra så hur skulle han kunna motivera ett nej den gången?

    Det är klart att det inte är oförskämt att fråga en gäst om han/hon vill filma, men jag skulle vilja tipsa brudparen om att vara lyhörda när svaret kommer, för det är inte lätt att säga nej med gott samvete.
    Alternativt be någon man känner mkt väl. Själv kan jag tänka mig att fråga min pappa om han vill damma av sitt gamla insomnade filmningsintresse inför vårt bröllop, för jag känner honom så väl att jag vet om han menar vad han säger.Glad
Svar på tråden Filma bröllopet!?!