• Junibrud

    Måste bara visa denna bild från vår fotograf

    Titta och tyck till 
    Jag är helt mållös! Det är jag på bilden! Den fick mig att gråta av glädje! Vår fotograf är helt fantastisk

    gerdemark.se/blog/

    Photo by Erika Gerdemark  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 17:41
    Bilden med långt, mörkt hår :)

  • Svar på tråden Måste bara visa denna bild från vår fotograf
  • KhiraLii

    Lågupplösta bilder i fotografisammanhang skulle jag anta betydde vanliga jpeg-bilder men inte själva råfilerna (.raw). Om fotografen drar ned storleken för mycket på jpeg-bilderna skulle jag dra öronen åt mig. Vad vill de dölja?

  • Dejli
    förlovadflicka skrev 2011-06-23 11:04:36 följande:
    WOW säger jag bara! Vet inte vad fotografen kostar men hade jag haft pengar hade jag lätt velat ha honom! WOW igen! Du är så vacker :D
    Fast det står ju i det långa inlägget här ovan ;)
  • Dejli
    KhiraLii skrev 2011-06-23 15:23:00 följande:
    Lågupplösta bilder i fotografisammanhang skulle jag anta betydde vanliga jpeg-bilder men inte själva råfilerna (.raw). Om fotografen drar ned storleken för mycket på jpeg-bilderna skulle jag dra öronen åt mig. Vad vill de dölja?
    Man brukar få bilder som är lagom stora att visa på web men inte tillräckligt stora för att trycka - det har oftast inget med raw att göra i de fotografkretsar jag känner till, och det är inget konstigt alls att man inte ger ut högupplösta bilder. Det är ingen självklarhet att du som kund får bilderna att fritt förfoga dem. Ofta behåller fotografen all copyright till bilderna och du får köpa papperskopiorna av fotografen.

    Nu när allt är digitalt så förväntar sig alla att man har fri tillgång till allting att massproducera bilder som man vill, men om det inte framgår att du äger rättigheterna till bilderna så kanske du inte ens får visa dem på din hemsida utan tillstånd. Förr när man fotograferade analogt kan jag garantera dig att ingen fotograf av klass gav dig som kund sina negativ att göra kopior som du ville. Du fick småbilder att välja ifrån, och sedan fick du papperskopior i större format på de bilder du ville köpa.
  • KhiraLii
    Dejli skrev 2011-06-23 15:27:56 följande:
    Man brukar få bilder som är lagom stora att visa på web men inte tillräckligt stora för att trycka - det har oftast inget med raw att göra i de fotografkretsar jag känner till, och det är inget konstigt alls att man inte ger ut högupplösta bilder. Det är ingen självklarhet att du som kund får bilderna att fritt förfoga dem. Ofta behåller fotografen all copyright till bilderna och du får köpa papperskopiorna av fotografen.

    Nu när allt är digitalt så förväntar sig alla att man har fri tillgång till allting att massproducera bilder som man vill, men om det inte framgår att du äger rättigheterna till bilderna så kanske du inte ens får visa dem på din hemsida utan tillstånd. Förr när man fotograferade analogt kan jag garantera dig att ingen fotograf av klass gav dig som kund sina negativ att göra kopior som du ville. Du fick småbilder att välja ifrån, och sedan fick du papperskopior i större format på de bilder du ville köpa.
    Fast det är ju ändå skillnad på att lämna ifrån sig originalen och en kopia på originalen. För mig personligen så skulle jag inte ha någon nytta alls av lågupplösta bilder eller papperskopior och jag misstänker att den typen av kundkrets är snabbt växande. Det dröjer nog inte länge innan vissa fotografer kommer kunna profilera sig på att sälja "allt".

    Tack och lov för min del så har sambon tillräckligt många fotokontakter för att jag själv skall kunna leka med råfilerna efteråt.
  • Dejli
    KhiraLii skrev 2011-06-23 15:42:02 följande:
    Fast det är ju ändå skillnad på att lämna ifrån sig originalen och en kopia på originalen. För mig personligen så skulle jag inte ha någon nytta alls av lågupplösta bilder eller papperskopior och jag misstänker att den typen av kundkrets är snabbt växande. Det dröjer nog inte länge innan vissa fotografer kommer kunna profilera sig på att sälja "allt".

    Tack och lov för min del så har sambon tillräckligt många fotokontakter för att jag själv skall kunna leka med råfilerna efteråt.
    Om du lämnar ut de högupplösta bilderna så förlorar du ju kontrollen över bilderna som kan massproduceras utan vidare. Då har du ju som fotograf inte mer glädje av ett digitalt original som en papperskopia av samma bild... det är ju förmodligen bara brudparet som är intresserade av att köpa bilderna sedan.

    Tanken är ju ofta att du får de lågupplösta bilderna att maila runt till vänner och bekanta (för till det räcker en lågupplöst ganska långt), lägga ut på sin blogg/hemsida och sedan köper du papperskopior på de bilder du väljer ut och vill ha på väggen hemma.

    Jag vet flera fotografer som annars inte lämnar ut originalen, men som just till bröllop säljer de högupplösta bilderna också, men tar då mer betalt för fotograferingen och då får brudparet också loss rättigheterna till bilderna. Särskilt om man "dokumentärfotograferat" från festen och så. Då blir det ju väldigt mycket biler annars... Så bland "låg- och mellanklassfotograferna" är det nog inte alls ovanligt. Men det är inget man ska räkna med, och bland de som är riktigt duktiga och tar betalt därefter hör det nog till undantagen. De är säkert inte omöjliga om du vill köpa rättigheterna till bilderna heller, men då får du nog räkna med att betala en del extra för det.

    Jag är som du, jag vill kunna redigera mina bilder själv, men jag har inte heller någon budget för att anlita en konstnär i den här divisionen. Men då ser man till att det också ingår i avtalet, att du får alla bilder högupplösta så det inte kommer som en tråkig överaskning i efterhand.
  • LSJS

    Våran fotograf lämnade ut högupplösta bilder på en cd. 70 bilder fick vi + förstoring för 7000 kr! Vi är så otroligt nöjda med våra bilder! Se mitt bildgalleri!


    20110528
  • LSJS
    LSJS skrev 2011-06-23 16:21:33 följande:
    Våran fotograf lämnade ut högupplösta bilder på en cd. 70 bilder fick vi + förstoring för 7000 kr! Vi är så otroligt nöjda med våra bilder! Se mitt bildgalleri!
    20110528
    våra bilder var för stora för att ladda upp men titta på www.veraphoto.se
    vi gifte oss den 28 maj 2011.
    20110528
  • Emblas Mamma

    Supersnygg bild! Önskar att jag hade kommit på att göra så med!! :) Näbben gjorde dock något liknande!
    Men uläckert!


    LSJS skrev 2011-06-23 16:21:33 följande:
    Våran fotograf lämnade ut högupplösta bilder på en cd. 70 bilder fick vi + förstoring för 7000 kr! Vi är så otroligt nöjda med våra bilder! Se mitt bildgalleri!
    20110528
    jag kan inte se dina bilder på galleriet tyvärr, jag är obehörig :/
  • Lissie84

    LSJS- vad ingick i den fotograferingen, hur länge höll ni på???? 

  • Junibrud

    Vill bara förtydliga att vi får högupplösta bilder på CD! Vi har köpt de också :)

  • nosa78

    Kan BARA rosa Erika Gerdemark!


    Hon är inte bara en fotograf - hon är en konstnär. Och när man anlitar henne får man konst med sig själv som motiv :)!


     

  • Junibrud
    nosa78 skrev 2011-07-01 09:38:57 följande:

    Kan BARA rosa Erika Gerdemark!


    Hon är inte bara en fotograf - hon är en konstnär. Och när man anlitar henne får man konst med sig själv som motiv :)!


     


    Instämmer helt! Och hon är helt fantastisk som person med! 
Svar på tråden Måste bara visa denna bild från vår fotograf