• Pinkgr­ape
    Äldre 22 Jun 11:16
    81154 visningar
    42 svar
    42
    81154

    När bör man beställa nytt körkort osv vid namnbyte?

    Vi har nu skickat in papper om namnbyte och hindersprövning. Det blir så att min blivande kommer ta mitt efternamn. Visst är det så att hans nya namn inte gäller förrän efter vigseln?

    Hur gör man med körtkort, bankkort och sånt? När ska man beställa nya såna?


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden När bör man beställa nytt körkort osv vid namnbyte?
  • wiii
    Äldre 3 Jul 13:27
    #31

    Och jag har fått hem papper om körkort men inte från skatteverket :P
    Även banken hade ändrat mitt namn när jag loggade in på internetbanken.

    Gick snabbt för mig, gifte oss 18/6 och fick hem pappret om körkort 1/7, så två veckor!

  • La Litchi
    Äldre 3 Jul 15:17
    #32

    Verkar vara en salig blandning...


    Gifte mig 28 maj och fick papper om körkort i fredags 1/7, så det tog en månad.


    har inte heller fått papper från Skatteverket än... Skönt att höra att det är lika


    för dig wii, fast ditt körkort gick snabbare... Märkligt kösystem ;o)

  • wiii
    Äldre 3 Jul 18:27
    #33
    La Litchi skrev 2011-07-03 15:17:06 följande:

    Verkar vara en salig blandning...


    Gifte mig 28 maj och fick papper om körkort i fredags 1/7, så det tog en månad.


    har inte heller fått papper från Skatteverket än... Skönt att höra att det är lika


    för dig wii, fast ditt körkort gick snabbare... Märkligt kösystem ;o)


    Ja, sen handlar det väl om hur snabb vigselförättaren är på att anmäla att vigseln ägt rum också, vår var visst supersnabb!
  • La Litchi
    Äldre 3 Jul 19:44
    #34

    Wii, jo så klart. Men vårt postades direkt efter helgen då det var vi själva som postade det. Därför jag tyckte det var märkligt.

  • kander­sson17­4
    Äldre 7 Jul 15:20
    #35
    wiii skrev 2011-07-03 13:27:45 följande:
    Och jag har fått hem papper om körkort men inte från skatteverket :P
    Även banken hade ändrat mitt namn när jag loggade in på internetbanken.

    Gick snabbt för mig, gifte oss 18/6 och fick hem pappret om körkort 1/7, så två veckor!
    Vilken bank har du?

    Transportstyrelsen var snabbare än Skatteverket i mitt fall också :)
  • Linn89
    Äldre 7 Jul 15:42
    #36
    Lanin skrev 2011-06-26 10:33:48 följande:
    Jag bytte efternamn innan vi ska gifta oss då vi vill ta ett gammalt släktnamn från min sida så jag har redan gått igenom allt detta och det tar tid tyvärr.

    Jag tog mitt foto till körkortet hemma med digitalkameran, det var gratis :) står utförligt på baksidan hur fotot ska vara så om man vill spara 80 kr och har passfotoinställning på kameran kan man fota hemma och klistra på bilden själv :)

    Tänk på att du måste själv ringa till banken och beställa nytt VISA-kort för det går inte automatiskt, var helt klart det jag hade mest problem med då dom fick spärra mitt nuvarande kort och sen skicka ett nytt som tog 4 arbetsdagar..
    Vad är det för speciell passfotoinställning på kameran?
  • Emma83­brud
    Äldre 19 Jul 11:02
    #37

    Bra tråd, hade själv funderingar på hur det funkar. Gifter mig 20 augusti så är ju en tid kvar men verkar som om det mesta löser sig, även om det tar tid. Bröllopsresa i november så bör ju hinna ordna nytt pass också.

  • EllaBe­lla
    Äldre 19 Jul 11:25
    #38
    Linn89 skrev 2011-07-07 15:42:28 följande:
    Vad är det för speciell passfotoinställning på kameran?
    Jag tog fotot själv utan någon passinställning. Såg bara till att det var 14 - 17 mm mellan öga och hakspets, alltså enligt instruktionerna man kan läsa på blanketten
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 19 Jul 12:17
    #39

    Vi gifte oss den 17 juni och har ännu inte sett röken av några myndighetspapper, vare sig om vigseln eller om namnbyte (som jag anmälde på egen blankett till samma skatteverkskontor som skötte hindersprövningen).
    Har egentligen ingen lust alls att byta pass, känns helt onödigt – särskilt som jag har en USA-visering i det...

  • bruden
    Äldre 19 Jul 13:00
    #40
    GeneralElectric skrev 2011-07-19 12:17:49 följande:
    Vi gifte oss den 17 juni och har ännu inte sett röken av några myndighetspapper, vare sig om vigseln eller om namnbyte (som jag anmälde på egen blankett till samma skatteverkskontor som skötte hindersprövningen).
    Har egentligen ingen lust alls att byta pass, känns helt onödigt – särskilt som jag har en USA-visering i det...
    Kolla med pastorsexpeditionen att papprena verkligen är inskickade. Jag råkade ut för detta när jag gifte mig förra gången. Tiden gick men några papper kom aldrig. Det visade sig att prästen glömt att skicka in det innan han pös på semester{#emotions_dlg.djavulsk} Kolla med Skattekontoret så att de fått in papprena innan du ringer upp pastorsexpeditionen.
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 20 Jul 12:23
    #41
    bruden skrev 2011-07-19 13:00:47 följande:
    Kolla med pastorsexpeditionen att papprena verkligen är inskickade. Jag råkade ut för detta när jag gifte mig förra gången. Tiden gick men några papper kom aldrig. Det visade sig att prästen glömt att skicka in det innan han pös på semester{#emotions_dlg.djavulsk} Kolla med Skattekontoret så att de fått in papprena innan du ringer upp pastorsexpeditionen.
    Hehe, själv vill jag att papperen är så sena som möjligt så att jag slipper ändra något vad gäller pass och visum än på ett tag...
  • Äldre 20 Jul 13:33
    #42

    Mitt namnbyte hade blivit klarmarkerat trots att det inte lagts in i skatteverkets system. Hade jag inte kollat upp vem som handlagt ärendet och ringt och påmint hade det aldrig hänt något. Tydligen någon som var ny på jobbet och inte visste hur alla rutiner fungerade.

Svar på tråden När bör man beställa nytt körkort osv vid namnbyte?