• Pinkgrape

När bör man beställa nytt körkort osv vid namnbyte?

Vi har nu skickat in papper om namnbyte och hindersprövning. Det blir så att min blivande kommer ta mitt efternamn. Visst är det så att hans nya namn inte gäller förrän efter vigseln?

Hur gör man med körtkort, bankkort och sånt? När ska man beställa nya såna?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden När bör man beställa nytt körkort osv vid namnbyte?
  • Pinkgrape
    MrsT2011 skrev 2011-06-23 11:45:47 följande:
    Passet var dyrare däremot, 400 spänn skulle de ha för det.
    Okej, tur att ingen av oss behöver ett sådant då :) hehe
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • 090208

Och om man bara har lagt till ett förnamn då? Måste man ändå byta körkort?

• bruden
    090208 skrev 2011-06-25 17:16:13 följande:
    Och om man bara har lagt till ett förnamn då? Måste man ändå byta körkort?
    Eftersom hela namnet är på körkortet lär du troligen göra det.
  • Lanin

Jag bytte efternamn innan vi ska gifta oss då vi vill ta ett gammalt släktnamn från min sida så jag har redan gått igenom allt detta och det tar tid tyvärr.

Jag tog mitt foto till körkortet hemma med digitalkameran, det var gratis :) står utförligt på baksidan hur fotot ska vara så om man vill spara 80 kr och har passfotoinställning på kameran kan man fota hemma och klistra på bilden själv :)

Tänk på att du måste själv ringa till banken och beställa nytt VISA-kort för det går inte automatiskt, var helt klart det jag hade mest problem med då dom fick spärra mitt nuvarande kort och sen skicka ett nytt som tog 4 arbetsdagar..

• daydreamer

Jag ringde skatteverket idag och de sa att det kan ta 4 veckor nu under sommaren att få det nya namnet :( Tråkigt! Fick snällt sätta upp en ful liten lapp med mitt gamla efternamn på brevlådan nyss.

• marimekko86

När jag var på skattekontoret och bytte namn till min pappas namn för ca 2 veckor sedan sa de till mig att det kommer hem i brevlådan att man måste byta körkört, men sedasn får man fixa det mesta själv som visa-kort och andra medlemskort, tala om för sin arbetsgivare osv.

Väntar med spänning på att få hem ett papper där det står att jag har nytt efternamn.!!!! Ett steg närmre mot giftermålet känns det som.!

• MrsT2011
    Lanin skrev 2011-06-26 10:33:48 följande:
    Tänk på att du måste själv ringa till banken och beställa nytt VISA-kort för det går inte automatiskt, var helt klart det jag hade mest problem med då dom fick spärra mitt nuvarande kort och sen skicka ett nytt som tog 4 arbetsdagar..
    Men det där är inte helt sant, åtminstone inte om man har handelsbanken. Jag ringde och kollade idag och det bästa man kan göra är att logga in på internetbanken och välja "ersätt kort" samt välja egen PIN-kod (här väljer man såklart samma som man redan har). Sedan fyller man i vilket namn det nya kortet ska ha och sedan använder man sitt gamla ända tills man fått det nya, vilket aktiveras i vilken butik som helst. Så fort man börjat använda det nya är det gamla förbrukat.
  • Lanin
    MrsT2011 skrev 2011-06-27 20:10:43 följande:
    Men det där är inte helt sant, åtminstone inte om man har handelsbanken. Jag ringde och kollade idag och det bästa man kan göra är att logga in på internetbanken och välja "ersätt kort" samt välja egen PIN-kod (här väljer man såklart samma som man redan har). Sedan fyller man i vilket namn det nya kortet ska ha och sedan använder man sitt gamla ända tills man fått det nya, vilket aktiveras i vilken butik som helst. Så fort man börjat använda det nya är det gamla förbrukat.
    Jag har också handelsbanken, men tydligen går det inte alltid att beställa ett utbyteskort. Det berodde på hur länge man haft det gamla kortet (Hade bara haft mitt två månader) så då kunde de inte skicka ytterligare ett utbyteskort då det gått för kort tid mellan senaste kortbytet.
  • MagicBride

Jag gifte mig den 7 maj och fick hem papper från skatteverket den 1 juni ungefär, men jag har fortfarande inte hört någonting om nytt körkort så jag börjar undra om det verkligen sker automatiskt..

• Smuppra
    MagicBride skrev 2011-07-03 12:42:16 följande:
    Jag gifte mig den 7 maj och fick hem papper från skatteverket den 1 juni ungefär, men jag har fortfarande inte hört någonting om nytt körkort så jag börjar undra om det verkligen sker automatiskt..
    Det tog ungefär tre veckor efter att vi fått besked att BMs namn ändrats av skatteverket till han fick hem papper om körkortsbyte. Nu när det är juni/juli ist för maj/juni kanske det tar ännu lite längre tid? Tycker de var himla långsamma. Vi försökte skaffa nytt innan vi fick hem pappret med körkortsbytet med hjälp av pappren från skatteverket men det funkade inte så.
Svar på tråden När bör man beställa nytt körkort osv vid namnbyte?