• Future Mrs S

Vad ska vi ha för efterrätt? llkk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-12 14:46
    Jag var alldeles för snabb där! ;)
    Ja alltså vad ska vi ha för efterrätt till ca 40 personer på vårt höstbröllop?

Vi vill inte ha något man "skär" eftersom vi ska ha tårta senare på kvällen vill vi hellre ha portions efterrätt..

detta är vad jag funderat på:
    Macarons
    Pannacotta
    Små äppelpajer
    Chokladmousse
    Kondisbit

Det ska helst gå att frysa eller göra dagen/någon dag innan..
    det ska inte vara för mycket utan mer en liten sockerkick efter maten.. .:)

Kom gärna med förslag som känns lite höstiga.. :)

• Svar på tråden Vad ska vi ha för efterrätt? llkk
  • Future Mrs S
    Ylviz skrev 2011-06-13 10:09:58 följande:
    Vi hade fruktsallad som serverades till tårtan det var och gott! Tänk på att de flest har nog redan fått i sig tillräckligt redan innan efterrätten och sen kommer ju tårtan på det..
    Risken för paltcoma är hög ju mer fett och socker det blir  
    SANT! 

Jag blir INTE glad om dom inte vill ha tårta hahahha.. ;) 
  • Future Mrs S

Vi kanske skulle ta bort förrätten och ha buffen (+någon skajdjurspaj så kanske sambon håller sig lugn haha) och sedan lite fruktspett och praliner eller något? 
    och senare tårtan?

vi vill ju ha mätta och glada gäster men inte överfulla spyfärdiga ;D

• Amejuli
    Flotten skrev 2011-06-12 17:55:32 följande:
    parfait
    Tack
  • BlomAnna

Kanske räcker det med nån (eller 2-3 st) pralin som efterrätt om man ska ha tårta snart efter?

Min erfarenhet som gammal servitris är att om det serveras buffé som varmrätt blir folk väldigt mätta och äter lite efterrätt om det är tre rätters krävs det kanske lite mer av efterrätten eftersom det oftast är mindre portionsstorlekar samt att det oftast äts på längre tid.

Chokladmousse i ett snyggt litet glas  är aldrig fel tycker jag.

Små kladdkakor kan vara en annan variant med färka jordgubbar och lite grädde.

Pannacotta har flera skrivit och det är ju galet gott. Gjorde pannacotta med kesella hallon i. Blev syrligt och gott. Kan tänka mig det den skulle gifta sig fint med ett mörkt chokladflarn eller liknande.

• mariabasilier

Saffranspannacotta som någon skrev är jättegott! Jag fördrar dock hallon framför blåbär till. Fördelen med pannacotta är att det är jättelätt att laga och med gelesocker kan det inte gå fel! Man kan ju göra små portioner! Sorbet låter ju jättegott men är det inte jobbigt men en dessert som smälter så snabbt?

• baby freeze

En liten pavlova kanske? Nackdelen är ju att man måste sätta ihop dom precis innan servering, så det krävs att man har personal till det.

Annars tycker jag att det är bra med lite sorbet för att lugna ner smaklökarna efter en middag.

Idén med miniäppelpaj tycker jag också låter gott!

• Dejli

Pannacotta är jättegott, men så otroligt mäktigt. Jag hade inte orkat med bröllopstårta efter det... Sorbet låter gott, och det kan vara gott med något kallt och inte så tungt om man är mätt efter maten.

• Syrinx
    Dejli skrev 2011-06-13 16:41:00 följande:
    Pannacotta är jättegott, men så otroligt mäktigt. Jag hade inte orkat med bröllopstårta efter det... Sorbet låter gott, och det kan vara gott med något kallt och inte så tungt om man är mätt efter maten.
    Håller med! Ta något fräscht och lätt, så att folk orkar bröllopstårtan efteråt. Sorbet eller något fruktigt - miniäpplepaj är både gott och höstigt.
  • Future Mrs S

Tror vi bestämt oss för att bara ha lite frukt och praliner så gästerna säkert orkar med tårtan senare.. 
    Men tack för alla tips! endel ska jag verkligen prova vid andra tillfällen! :) 

• jozzelove

Vi ska ha antingen fläderpanacotta eller flädermousse....ska precis börja prov "laga" =)

• hjgs
    jozzelove skrev 2011-07-04 17:43:50 följande:
    Vi ska ha antingen fläderpanacotta eller flädermousse....ska precis börja prov "laga" =)
    spännande vill gärna ha ett recept på det, vi ska köra champangepanacotta eller insett att champange sorbé inte va vår grej att göra :P men jag älskar fläder och skulle gärna pröva det till ett annat tillfälle så som sagt hittar du nå bra recept får du gärna tipsa
  • kristinakristoffer

vi ska ha hallonsorbet på vårt bröllop, känns friskt och fräscht med tanke på att det är tårta också!

• Mysan82

Philadelphia parfait med passionsfrukt är jättegott. Detta kan man även göra dagen innan och hälla upp i dessertskålar till gästerna. Fungerar med nästan all sorts frukt till eller bara som den är.

Lycka till.

• Oberon

Miniäppelpajerna låter fantastiskt! Det ska jag stjäla till någon annan fest :D

• Mariaochhenrik03

Vi gifter oss i slutet på September, vi ska ha hjortronpannacotta med knäckflarn till dessert, känns höstigt och är supergott, ett plus är ju att det går att förbereda.

Svar på tråden Vad ska vi ha för efterrätt? llkk