• Future Mrs S

Vad ska vi ha för efterrätt? llkk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-12 14:46
    Jag var alldeles för snabb där! ;)
    Ja alltså vad ska vi ha för efterrätt till ca 40 personer på vårt höstbröllop?

Vi vill inte ha något man "skär" eftersom vi ska ha tårta senare på kvällen vill vi hellre ha portions efterrätt..

detta är vad jag funderat på:
    Macarons
    Pannacotta
    Små äppelpajer
    Chokladmousse
    Kondisbit

Det ska helst gå att frysa eller göra dagen/någon dag innan..
    det ska inte vara för mycket utan mer en liten sockerkick efter maten.. .:)

Kom gärna med förslag som känns lite höstiga.. :)

• Svar på tråden Vad ska vi ha för efterrätt? llkk
  • Emmilie87

Vi ska ha pannacotta, därför rekommenderar jag dig till det med ;)

• Flotten
    Amejuli skrev 2011-06-12 16:12:38 följande:
    Vi ska ha Kanel & Kardemummua parfä (Vet ej hur det stavas egentligen?...) Med rabarbersås på.

Kanel och kardemumma är ju rätt mustigt och kanske kan kännas lite höstigt? Och parfä går ju att frysa i portionsskålar och sen har man bara lite rabarbersås ovanpå?

Jag har tyvärr inget recept på detta men parfä brukar ju inte vara så krångligt och då är det ju bara att krydda och smaka av efter eget behag. Sen finns ju parfä i hur många varianter som helst.
    parfait
  • Nikeh

Hallonsorbet (en kula) i ett martiniglas, toppat med Moscato d'Asti. Kan med fördel serveras med färska hallon till. Supergott! Glad

• dreams come true

Vi ska ha citron- och limemousse med kardemummakryddad rabarberkmpott och knäckflarn. Om man vill göra det mer höstigt kan man ju byta ut rabarber mot något annat.

Saffranspannacotta toppat med några blåbär (gudomligt gott!)

Ska fundera vidare...

• Äppelkärna
    Nikeh skrev 2011-06-12 18:58:15 följande:
    Hallonsorbet (en kula) i ett martiniglas, toppat med Moscato d'Asti. Kan med fördel serveras med färska hallon till. Supergott! Glad
    Det skulle jag älskat som gäst, jag som inte ens är särskilt förtjust i sorbet vanligtvis. När man äter trerätters och sen ska orka tårta också känns det faktiskt som den perfekta efterrätten. Glad
  • Nikeh
    Äppelkärna skrev 2011-06-12 19:01:59 följande:
    Det skulle jag älskat som gäst, jag som inte ens är särskilt förtjust i sorbet vanligtvis. När man äter trerätters och sen ska orka tårta också känns det faktiskt som den perfekta efterrätten. Glad
    Det var precis så vi tänkte! Nåt sött och gott, men inte för mäktigt för hur ska man annars få i sig den ganska mäktiga bröllopstårtan av choklad? Förvånad Glad
  • Margris

Vi kommer att ha valijapannacotta med hallon sorbet.

Något med blåbär eller lingon kanske? Lingonpaj med kolagrädde är en personlig favorit!

• Future Mrs S

Gud så många bra förslag!!! :D 
    Får nog försöka kolla lite recept och prov baka/laga till helgen kanske... :) 

• Ylviz

Vi hade fruktsallad som serverades till tårtan det var och gott! Tänk på att de flest har nog redan fått i sig tillräckligt redan innan efterrätten och sen kommer ju tårtan på det..
    Risken för paltcoma är hög ju mer fett och socker det blir  

Svar på tråden Vad ska vi ha för efterrätt? llkk