• Anonym

Snyltgäster?!? Hjälp!!!

Jag har ett problem. En barndomsvän til mig, har blivit bostadslös. Hon har hittills bott i en stad ungefär tjugo mil från mig, men har nu sökt och fått ett deltidsjobb i en stad i närheten. Problemet är att hon från början bara frågade om hon fick sova några nätter i samband med att hon skulle komma "hem" och söka jobb och bostad i närmaste staden. Visst, tyckte jag...självklart, efter att ha frågat sambon. Det kändes helt ok att låta henne få sova hos oss några nätter och självklart ville vi ställa upp med mat och husrum under de förutsättningarna. Plötsligt skulle även hennes vuxna(arbetslös ungdom) barn komma med...och plötsligt räckte det inte längre med att hon hade en anställning för att hon skulle få lägenhet i hemstaden...

Förutsättningarna tycks hela tiden ändras, och idag fick jag för mig att jag skulle kolla upp en del saker. Bla kontaktade jag bostadsföretaget i "vår" stad, och de accepterar INTE hyrestgäster som har hyresskulder, om så bara på en endaste krona...och inte heller om man har skulder på mer än 25 000 hos kronofogden. Eftersom hon blev av med sin förra bostad just genom att kronofogden "bytte lås på hennes lägenhet"...det gör man ju liksom inte utan anledning, eller hur???

Alltså kan hon inte ha sagt sanningen till oss, eftersom hon under flera veckor sagt att hon har visat intresse för en lägenhet(sagt till bostadsföretaget att hon vill ha den) och har köplats 1, men att hon måste få anställningsbeviset från den nya arbetsgivaren först...alltså inte den som hon har fått jobb hos nu, utan hos firman som tar över om en, två eller tre månader...lite oklart vilket, eftersom hon hela tiden säger olika.  Men som sagt, eftersom hon uppenbarligen torde ha hyresskulder(varför skulle annars kronofogden byta lås på den gamla lägenheten?), kommer hon aldrig kunna få en lägenhet hos bostadföretaget, så länge hon inte betalat den skulden till kronofogden.

Hon har hjälp från soc, och har fått pengar därifrån, för att kunna betala en bekant i "gamla staden", men han vill ha mer pengar, och hon har inte råd att betala, säger hon. Visserligen har hon fått retroaktivt från FK(enligt uppgift uppemot 45 tusen!), men trots det har hon "inte råd" att betala honom mer. Iom att hon fick så mycket från FK, kommer hon inte få pengar från soc, på ett tag...vilket förstås är HELT i sin ordning, tycker jag! MEN, jag hade använt pengarna för att försöka betala av skulden(och på så sätt kunna bli accepterad som hyresgäst igen), inte använda för annat...vad det nu är hon använder pengarna till...??? Vi har inte fått ett öre, och det är väl eg inte heller riktigt det allra viktigaste...men nu börjar jag faktiskt få känslan av att hon räknar med att kunna bo kvar här hos oss så länge som möjligt/tills vi säger till...utan att betala alls för det. Eftersom jag själv är utförsäkrad, och just nu får ut 4700 efter skatt, känns det inte heller som att vi har råd att försörja henne och hennes familj hur som  helst. Kanske de anser att vi är rika, eftersom vi bor i hus, men det är vi inte. Nu har de bott ungefär femtio procent hos oss, resten i den där lägenheten de betalar hyra för att få vara inneboende i. Antar att de nu räknar med att bo heltid hos oss, när de  inte längre vill betala för den som bekanten bor i???

Det stör mig dessutom att de lägger sig i hur vi uppfostrar våra barn! (tycker att vi är för slapphänta när vi låter den yngste använda napp, tex...och när h*n stammar, kommenterar genast det vuxna barnet..."Lugna ned dig, jag hör inte vad du säger!!!"...trots att man inte ska göra så. *morr* Än värre är att h*n börjat stamma efter att de började bo hos oss. Jag kan inte låta bli att fundera över om det är det som är orsaken. Det blir ju totalt uppochnervänt för oss. De kommer på sön, åker på ons, kommer mån, åker tor, osv...hattigt, minst sagt! Och så ska de skjutsas än hit, än dit. De har en helt annan dygnsrytm än vi har, och det är helt ärligt fruktansvärt jobbigt. Jag tycker om henne som vän, trots att hon alltid varit en mytoman. Men jag kan inte låta min egen familj gå under, tycker jag. Det verkar uppenbart att åtminstone min yngst* far illa av att de bor hos oss.

Jag skulle gärna vilja höra om det är någon därute som kan komma på någon enda anledning till att jag och sambon ska låta dem bo kvar hos oss? Jag kan nämligen inte det...  

Jag behövde bara få skriva av mig lite...^*pyyyyyyys* Kom gärna med reflektioner, tankar...

• Svar på tråden Snyltgäster?!? Hjälp!!!
  • Anonym

Avbeställ posten, ring till Posten och säg att  personen som du får post till inte bor där och du vet inte var hon finns.

• Loche

Tycker inte ens du behöver ringa och fråga! INGET bostadsföretag agerar på det sättet, hon ljuger bara för att försöka ge dig dåligt samvete! Det är en solklar härskarteknik, så gå inte på det.

Bra förslag ovan,,, avbeställ posten och stå på dig. Se till att du får ut den människan ur ditt liv fortast möjligt!!

• Aniara4

Ja, jag tror inte du behöver tänka på att inte riskera vänskapen redan, den verkar tämligen obefintlig från hennes sida redan. Nu gäller det bara att få ut människan och se till att hon inte snor nåt på vägen ut, skulle jag misstänka. Hon verkar vara en riktig snyltare och utnyttjare som inte skulle dra sig för att ta lån etc i ditt namn, så tänk igenom om hon kan ha haft tillgång till några viktiga papper, och räkna matsilvret. Flört Risken ökar nu när hon förstår att du har fått nog och kommer att försöka få ut henne, så var på din vakt nu och tills hon och hennes saker är ute och hon inte har någon nyckel. Förresten, har hon haft en nyckel så byt lås, du vet inte om hon har kopierat den!

Nu är det nog tyvärr bara den tuffa linjen som gäller. Hon kommer att göra sitt yttersta för att ge dig dåligt samvete och bita sig kvar, så det är bara att stålsätta dig och påminna dig själv om att du INTE är en elak och okänslig människa utan tvärtom en som låtit henne och hennes barn bo gratis hos dig alldeles för länge och bjudit dem på alldeles för mycket. Tråkigt när man tror att någon är en vän och det visar sig att det bara går åt ena hållet, men det är nog det du måste fejsa nu.

• Anonym

Jag har inte läst riktigt allt, men när dessa människor går "hem" nästa gång kanske du ska byta lås och inte öppna när de ringer på!

• Anonym

Hej tjejer! Igår kontrollerade jag med Gavlegårdarna, och naturligtvis har min sk kompis ljugit rejält! Självklart hade det aldrig varit aktuellt med någon särbehandling på något vis, utan kraven var glasklara. Dels ett papper som visar att hon har ett jobb, minst sex månader framåt i tiden. Dels, med tanke på att hon har skulder hos kronofogden, är det en förutsättning att soc finns med redan från början, och garanterar betalningen av hyran. Det enda kompisen har gjort, är att hon har anmält sitt intresse på den där lägenheten, och sedan har GG väntat på att hon ska komma in med nödvändiga uppgifter, något som hon hittills inte gjort, eftersom hon inte ens har en kontakt på kommunen i Gävle än. 

Vi har inte hört ett ord från dem, sedan i förrgår, undrar om hon tänker bara dyka upp på lördagkväll? Eller kanske hon rent av struntar i jobbet här, och försöker bo kvar där hon bott hittills? Har hon inte hört av sig tills på måndag, tänker jag göra som ni säger, och ta posten, kontakta vårt postkontor och säga att hon inte bor hos oss, och att jag inte vet var hon bor nu. Jag har ingen aning om vad de har för adress, förutom den som står angiven på deras post...och den lär ju inte stämma längre. Jag har tänkt på en sak, hela den här affären har fått mig att inse hur nära varandra jag och min blivande faktiskt är, och hur bra vi jobbar tillsammans under press. Dessutom uppskattar jag mina riktiga vänner extra mycket nu. Hon har inte fått någon egen nyckel, något jag är väldigt glad över nu. 

Jag tror faktiskt att hon är sjuk. På något sätt verkar hon ju tro på det hon säger, även om det är uppenbart för omgivningen att det hon säger är lögn. Skulle man annars skriva om det, som om det vore sant? Kanske det finns folk som medvetet kan vara så jävliga, att de ger folk skulden, väl medvetna om att det är osant? Det är ju ännu värre, isf!

• Anonym

Nu har det gått tre veckor sedan de drog...och posten ligger kvar här. Jag har försökt nå henne via fb, men utan att få svar. Jag vet att det finns post från sjukhus, till både mor och barnen, en hel del inkassobrev, och gud vet vad i resten. De får otroligt mycket mer post än vi får, iaf.  När jag kollade med mitt postkontor, sa de att varken de eller jag kan göra något. Min kompis måste begära att posten sänds någon annanstans, annars måste posten dela ut den till vår adress. Hon dök inte upp den där lördagen, inte heller en måndag, trots att vi hade bestämt så. Där satt alltså jag och min familj hemma och bara väntade på henne en hel eftermiddag och kväll, helt i onödan. Det gör vi inte om.

• Anonym

Kan ni inte lämna posten till post kontoret?   Eller bevisa att hon inte bor där?

Eller gör en fuling och gå och anmäl henne försvunnen hos polisen, det har gott en bra tid och du är orolig för henne.

Se om de kan hitta henne. 

• PimPim83

Skriv "adressat okänd", eller "bor ej på adressen" på kuverten och posta breven igen. Så har jag gjort när det kommit brev till andra hem till mig (vilket visserligen bara hänt enstaka gånger...)

• Loche

Japp, håller med ovanstående,,, "adressat okänd" borde funka!
    Och så tillbax med breven i närmsta brevlåda.

• Anonym

Jag har funderat, och bestämt mig för att hon ska få göra sig omaket att komma hit och hämta posten!!! Det vore att låta henne komma undan för lindrigt, att hjälpa henne med att få den skickad. Tydligen har hon en ny adressändring gjord, som ännu inte har börjar fungera, eftersom det även idag kom post till henne. 

• ElinFalk85

Men vilken rutten "kompis". Skit i hon och hennes dotter.  "ut med packet bara" Man är ingen vän om mn gör så!!! Jag skulle aldrig göra så mot någon av mina vänner, speciellt inte dem som redan har en knivig sits själva. När jag bodde hemma betalade 3000kr + min egen mat. När jag inte hade inkomst skötte jag det mesta hushållsarbetet istället. nej fy för katten, någon rim och reson får det finnas. Ut med dom ögon-na-böj. skriv aressen okänd på kuverten. skicka ett mail till henne att hon har en vecka på sig att hämta sin post (belys att det är post från sjukhus och inkassokrav). Kommer dom inte så släng den.!

• Chicita
    Anonym skrev 2011-06-17 13:07:04 följande:
    Jag tror faktiskt att hon är sjuk. På något sätt verkar hon ju tro på det hon säger, även om det är uppenbart för omgivningen att det hon säger är lögn. Skulle man annars skriva om det, som om det vore sant? Kanske det finns folk som medvetet kan vara så jävliga, att de ger folk skulden, väl medvetna om att det är osant? Det är ju ännu värre, isf!
    Jodå, det finns folk som är så jävliga. Vet av egen erfarenhet faktiskt...

Bland annat en tjej som gifte sig med en annan kille bara för att "visa sitt ex att hon hade kommit över honom".
    (vilket han sket fullkomligt i, han hade ju kommit över henne för länge sen)

Eller en tjej som anklagade sin sambo för misshandel för att hon inte hade jobb och mådde dåligt och hade tröttnat på honom så hon ville ha hjälp av sos att få egen lägenhet Skrikandes

Människor som jag varit skeptisk emot sen första gången jag träffade dom. Men som har funnits i perifirin i vår umgängeskrets, och som vi alltså träffat ändå...

Skönt att du blev av med parasiterna.
Svar på tråden Snyltgäster?!? Hjälp!!!