• Anonym

Snyltgäster?!? Hjälp!!!

Jag har ett problem. En barndomsvän til mig, har blivit bostadslös. Hon har hittills bott i en stad ungefär tjugo mil från mig, men har nu sökt och fått ett deltidsjobb i en stad i närheten. Problemet är att hon från början bara frågade om hon fick sova några nätter i samband med att hon skulle komma "hem" och söka jobb och bostad i närmaste staden. Visst, tyckte jag...självklart, efter att ha frågat sambon. Det kändes helt ok att låta henne få sova hos oss några nätter och självklart ville vi ställa upp med mat och husrum under de förutsättningarna. Plötsligt skulle även hennes vuxna(arbetslös ungdom) barn komma med...och plötsligt räckte det inte längre med att hon hade en anställning för att hon skulle få lägenhet i hemstaden...

Förutsättningarna tycks hela tiden ändras, och idag fick jag för mig att jag skulle kolla upp en del saker. Bla kontaktade jag bostadsföretaget i "vår" stad, och de accepterar INTE hyrestgäster som har hyresskulder, om så bara på en endaste krona...och inte heller om man har skulder på mer än 25 000 hos kronofogden. Eftersom hon blev av med sin förra bostad just genom att kronofogden "bytte lås på hennes lägenhet"...det gör man ju liksom inte utan anledning, eller hur???

Alltså kan hon inte ha sagt sanningen till oss, eftersom hon under flera veckor sagt att hon har visat intresse för en lägenhet(sagt till bostadsföretaget att hon vill ha den) och har köplats 1, men att hon måste få anställningsbeviset från den nya arbetsgivaren först...alltså inte den som hon har fått jobb hos nu, utan hos firman som tar över om en, två eller tre månader...lite oklart vilket, eftersom hon hela tiden säger olika.  Men som sagt, eftersom hon uppenbarligen torde ha hyresskulder(varför skulle annars kronofogden byta lås på den gamla lägenheten?), kommer hon aldrig kunna få en lägenhet hos bostadföretaget, så länge hon inte betalat den skulden till kronofogden.

Hon har hjälp från soc, och har fått pengar därifrån, för att kunna betala en bekant i "gamla staden", men han vill ha mer pengar, och hon har inte råd att betala, säger hon. Visserligen har hon fått retroaktivt från FK(enligt uppgift uppemot 45 tusen!), men trots det har hon "inte råd" att betala honom mer. Iom att hon fick så mycket från FK, kommer hon inte få pengar från soc, på ett tag...vilket förstås är HELT i sin ordning, tycker jag! MEN, jag hade använt pengarna för att försöka betala av skulden(och på så sätt kunna bli accepterad som hyresgäst igen), inte använda för annat...vad det nu är hon använder pengarna till...??? Vi har inte fått ett öre, och det är väl eg inte heller riktigt det allra viktigaste...men nu börjar jag faktiskt få känslan av att hon räknar med att kunna bo kvar här hos oss så länge som möjligt/tills vi säger till...utan att betala alls för det. Eftersom jag själv är utförsäkrad, och just nu får ut 4700 efter skatt, känns det inte heller som att vi har råd att försörja henne och hennes familj hur som  helst. Kanske de anser att vi är rika, eftersom vi bor i hus, men det är vi inte. Nu har de bott ungefär femtio procent hos oss, resten i den där lägenheten de betalar hyra för att få vara inneboende i. Antar att de nu räknar med att bo heltid hos oss, när de  inte längre vill betala för den som bekanten bor i???

Det stör mig dessutom att de lägger sig i hur vi uppfostrar våra barn! (tycker att vi är för slapphänta när vi låter den yngste använda napp, tex...och när h*n stammar, kommenterar genast det vuxna barnet..."Lugna ned dig, jag hör inte vad du säger!!!"...trots att man inte ska göra så. *morr* Än värre är att h*n börjat stamma efter att de började bo hos oss. Jag kan inte låta bli att fundera över om det är det som är orsaken. Det blir ju totalt uppochnervänt för oss. De kommer på sön, åker på ons, kommer mån, åker tor, osv...hattigt, minst sagt! Och så ska de skjutsas än hit, än dit. De har en helt annan dygnsrytm än vi har, och det är helt ärligt fruktansvärt jobbigt. Jag tycker om henne som vän, trots att hon alltid varit en mytoman. Men jag kan inte låta min egen familj gå under, tycker jag. Det verkar uppenbart att åtminstone min yngst* far illa av att de bor hos oss.

Jag skulle gärna vilja höra om det är någon därute som kan komma på någon enda anledning till att jag och sambon ska låta dem bo kvar hos oss? Jag kan nämligen inte det...  

Jag behövde bara få skriva av mig lite...^*pyyyyyyys* Kom gärna med reflektioner, tankar...

• Svar på tråden Snyltgäster?!? Hjälp!!!
  • Aniara4

"Jag är ledsen, men det här fungerar inte längre. Jag trodde du skulle sova här några nätter bara, och nu behöver vi få ha huset för oss själva igen. Jag ska vara schysst, du får till månadsskiftet på dig att hitta något annat".

Blir hon upprörd och tycker du är taskig och på olika sätt försöker få dig att få dåligt samvete och låta henne stanna  (vilket är sannolikt) får du stålsätta dig och insistera. Att förlora en sådan manipulerande och utnyttjande "vän" är inte värre än att ha henne snyltande på obestämd tid.

• Anonym (orolig)
    Aniara4 skrev 2011-06-13 21:01:43 följande:
    "Jag är ledsen, men det här fungerar inte längre. Jag trodde du skulle sova här några nätter bara, och nu behöver vi få ha huset för oss själva igen. Jag ska vara schysst, du får till månadsskiftet på dig att hitta något annat".

Blir hon upprörd och tycker du är taskig och på olika sätt försöker få dig att få dåligt samvete och låta henne stanna  (vilket är sannolikt) får du stålsätta dig och insistera. Att förlora en sådan manipulerande och utnyttjande "vän" är inte värre än att ha henne snyltande på obestämd tid.
    Så sant. Bra sagt.
  • Mirjami

Det spelar ingen roll om inte soc vill ge henne pengar då hon fått av FK. MEN de kan ändå hjälpa henne få en bostad!!! En bostad där HON betalar hyran med mera.
    Om de anser att hon inte klarar av sin egen ekonomi kan de överta ansvaret för ekonomin där de får in alla pengar, betalar alla räkningar och sedan ger henne resten.
    Har hon över existensminimum kommer nog fogden att vilja ha betalt också. Be henne vända sig till kommunen för hjälp, KRÄV att hon gör det.

En sådan påfrestning som detta är kan leda till att ditt förhållande tar slut. Är det värt det? Nej, tänk på barnen och använd det som argument. Hon är en vuxen människa och kan hon be en vän om hjälp kan hon även be soc om hjälp för att återgälda sin väns vänskap. Gör hon inte detta, då är hon ingen vän och hon har då bevisat att hon inte bryr sig om dig och ditt välmående!

• Melóra
    Mirjami skrev 2011-06-15 10:58:34 följande:
    Det spelar ingen roll om inte soc vill ge henne pengar då hon fått av FK. MEN de kan ändå hjälpa henne få en bostad!!! En bostad där HON betalar hyran med mera.
    Om de anser att hon inte klarar av sin egen ekonomi kan de överta ansvaret för ekonomin där de får in alla pengar, betalar alla räkningar och sedan ger henne resten.
    Har hon över existensminimum kommer nog fogden att vilja ha betalt också. Be henne vända sig till kommunen för hjälp, KRÄV att hon gör det.

En sådan påfrestning som detta är kan leda till att ditt förhållande tar slut. Är det värt det? Nej, tänk på barnen och använd det som argument. Hon är en vuxen människa och kan hon be en vän om hjälp kan hon även be soc om hjälp för att återgälda sin väns vänskap. Gör hon inte detta, då är hon ingen vän och hon har då bevisat att hon inte bryr sig om dig och ditt välmående!
    Word!
  • Anonym

Hej på er! Tack för era åsikter, tankar och råd! Igår satte jag ned foten! När hon kom tillbaka, i måndags kväll, sa jag att jag hade ringt till företaget och de hade sagt att hon inte kommer få en egen lägenhet om hon har skulder. Hon insisterade på att en kvinna hade lovat henne att det inte var några problem, men jag tror henne inte. Hon har fått en vecka på sig, att få fram konkreta datum. Och om den där damen verkligen står för vad hon sagt, om hon nu sagt det, så vill jag att hon pratar med MIG, eftersom jag inte litar på vad min kompis säger. När jag sagt det jag hade på hjärtat, dröp mor och dotter iväg "hemåt", och jag tror att budskapet har gått hem. Nu avvaktar jag och väntar på att hon ska höra av sig med rapporter på vad nya kontakter med soc har gett för resultat. Men jag tror faktiskt att de förstår att de inte kan sova här hursomhelst längre. Vi har inte kunnat umgås med familj och vänner och det som fick bägaren att rinna över, var att de inte masade sig upp på morgonen. De hade sagt att de skulle in till stan, mor för att jobba, dotter för att leta kurser på högskolan. Men när jag skulle iväg på sjukgymnastik-träning, låg de fortfarande och sov. Så jag fick lov att avboka den i sista minuten. Men då blev jag riktigt förbannad och tänkte att det får vara nog! Och det känns faktiskt riktigt bra. Jag har försvarat min familj, så känner jag...och jag har satt sunda gränser. Det är inte fel. 

• Anonym

Hej tjejer! Nu är jag riktigt upprörd, höll på att ta till svordomar!!! Så här har dagen fortlöpt...

Jag får ett meddelande på facebook, där hon skriver att det var dumt att hon ringde till bostadsföretaget(gavlegårdarna i Gävle, nu skiter jag i att försöka hålla hennes identitet hemlig, ingen härinne vet ju vem ens jag är) idag, och frågade... Hon frågade handläggaren om det var något mer papper som behövdes, upprepade gånger, varpå handläggaren svarar "Nej, absolut inte. Men fråga inte mer..." Trots det frågade hon tydligen flera gånger om det var något mer papper som behövdes...någonstans däremellan pratade de om olika bostadsområden där det fanns lediga, möjliga lägenheter..ehh, hon var ju garanterad EN, bestämd lägenhet i en bestämd stadsdel?? Rätt som det är, säger handläggaren att det nu är "för sent"!!? Nu kan hon inte få lägenheten som hon blivit lovad, eftersom hon frågat "för mycket"??! 

Nu är det MITT fel att hon inte får den där lägenheten, eftersom jag pressade henne och sa att jag behövde ha svar...?? Det är mitt fel?? Och dottern skrev längre ner i mammas blogg, att hon borde ha låtit saker och ting vara, inte bry sig om vad folk tänker och tycker...  Mao har jag krävt för mycket, och lagt mig i saker jag inte har med att göra, när jag ville ha svar på hur länge de egentligen ska bo hos oss?? På riktigt?? 

Jag kokar av ilska, och jag känner att dotterns ord gjort mig nästan mest upprörd, faktiskt! Vilken riktigt rutten inställning till en familj som öppnat sitt hem och låter dem bo och äta gratis, komma och gå som de vill, skjutsar dem till och från tåg, jobb och in till Gävle...hittills under drygt en månad(eller rättare sagt ungefär tre veckor, "effektiv tid")...men som känner att det börjar bli dags för svar. Skulle det verkligen vara för mycket begärt?? Jag funderar på att kontakta Gavlegårdarna och prata med den aktuella handläggaren för att kontrollera om det verkligen stämmer att det är mitt fel att hon inte får den där lägenheten. Är jag dum då? Skulle jag hellre bara släppa allt? Hur gör jag med deras post som kommer hit? Jag har ju ingen större lust att låta mamma eller dotter bo här i helgen eller över huvud taget, inte en enda dag, som det känns just nu. 

Vad säger ni, är det jag som är totalt bakom flötet, eller kan ni förstå mig?? Kan Gavlegårdarna verkligen ta ifrån henne det där tvärsäkra löftet för att hon "frågade för mycket"?? Eller är det så att hon har insett att hennes skulder hos kronofogden(studieskulder samt hyresskulderna och vem vet, kanske mer?), gör att hon inte kan få handläggaren att ringa till mig och bekräfta att hon faktiskt ska få den där lägenheten...och vilket datum det isf skulle vara? 

• bumbibjörn

Fy jag lider verkligen m dig! Så surt när man bara vill vara snäll o ställa upp för sina vänner, så fult att utnyttja dig för det är precis vad du blir. Tycker du ställer helt rimliga krav då du vill ha ett bestämt datum. Alla seriösa bostadsföretag vill ju hyra ut sina bostäder o att någon inte skulle få hyra för att de ställer för många frågor låter absurt!!! Nä, jag skulle ringa o kolla för att slippa undra. Alt så läger du de hela bara bakom dig. Om du inte vill ha dem där nå mer så säg det du har ingen skyldighet att öppna ditt hem! Nä säg de att detta inte alls blev som du tänkt o att du är ledsen men att de tyvärr inte kan sova hos er nå mer. Lägg korten på bordet så att säga... Är ju inte heller säkert att du kommer att vilja sova hos er nå mer... Önskar dig all lycka till o berätta hur de går! Styrkekramar

• Chicita

Öh... Vilken uppenbar jävla LÖGN!!! Skrikandes

Ingen skulle neka dom boende för att "dom frågar för mycket".
    Vad är det för jävla idiot (kort sagt).
    Kolla upp det med handläggaren och om din så kallade "kompis" och hennes dotter fortsätter snacka på FB så tycker jag att du kommenterar det och lägger korten på bordet.

Det här är inte en kompis.
    Det är en lat snyltare som försöker mjölka dig på så mycket som möjligt.
    Inläggen på FB är bara för att du ska få dåligt samvete

Svar på tråden Snyltgäster?!? Hjälp!!!