• LL 2010

    Aktiviteter för att föra samman svenskar och engelsmän?

    Vårt bröllop kommer att bli mellan mig och min engelsman. Det verkar finnas fler här på bröllopstorget som gifter sig med en engelsman och min fråga är: vilka lekar/aktivitetermingeltips kan ni tipsa om för att få svenska och engelska familjen & vännerna att lära känna varandra och umgås avslappnat ochroligt?  

  • Svar på tråden Aktiviteter för att föra samman svenskar och engelsmän?
  • niamh

    Det klassiska är väl att översätta ordspråk och sådant mellan språken. Tex. 

    Man lever på hoppet - One lives on the jump
    Finns det ett vandrarhem i närheten? - Is there a walking home near by?
    Se upp i backen - Watch up in the hill
    Att ge igen för gammal ost - To give again for old cheese
    Klockan är bara barnet - The time is only the baby
    Vill du ha kaffe på maten - Would you have coffee on the food
    En snuskhummer - A filthy lobster

    Men detta är något jag sitter och funderar på varje dag, det är svårt! Tips mottages tacksamt! :)

  • LL 2010

    hahaha, det hade jag inte en tanke på att man kunde ha, bra idé at slänga in lite ordlekar. Du ska själv gifta dig med engelsktalande gissar jag? I sverige eller annanstans?

  • Kattpoet

    Min make  som är skotte inte engelsk man finner  dålig engelsk bara jobbig och så ordspråken skulle knäcka honom. My souther pancy brother  also hate bad english.

    Men  kubb är något som går över  kulturgränserna och kan få folk att jobba ihop och musik funkar bra med, dansa kan alla och det är ett enkelt sätt att få folk att  umgås mera, se bara till att ni har några som drar upp folk på dans golvet.

    Skrämmande nog brukar folks egen nyfikenhet få folk att mingla och snacka med varandra  och  om folk har dålig engelska, se till att det finns folk som är villiga att agera som tolk, på det sättet kan  gammelmormor Svea  prata med  Gammel mormor   Moira  utan problem.

    Gör knappar till tolkarna som det står  Tolk på.
     

  • himeko81

    Precis efter vigseln och skålen så delades det ut ituklippta kort till alla gäster, alla fick leta efter sin partner, när man hittat den, fick de gå en tipspromenad . Frågorna var givetvis både på holländska och svenska. Så när folk väl skulle sätta sig vid bordet så hade de flesta liksom lärt känna varandra.
    Dessutom om frågorna inte sitter för långt ifrån varandra blir det ofta grupp och roliga diskussioner.

  • LL 2010
    himeko81 skrev 2011-05-29 14:10:51 följande:
    Precis efter vigseln och skålen så delades det ut ituklippta kort till alla gäster, alla fick leta efter sin partner, när man hittat den, fick de gå en tipspromenad . Frågorna var givetvis både på holländska och svenska. Så när folk väl skulle sätta sig vid bordet så hade de flesta liksom lärt känna varandra.
    Dessutom om frågorna inte sitter för långt ifrån varandra blir det ofta grupp och roliga diskussioner.
    Det är ju också en bra idé. Andra förslag på aktiviteter men kan göra t.ex dagen innan bröllopet, så att alla känner varann på bröllopsdagen?
  • Kattpoet

    Ta folk ut på en guidad tur av området och bjud på fika  dagen innan bröllopet så att  alla börjar lära känna varandra.

     

  • LL 2010
    Kattpoet skrev 2011-05-29 14:29:51 följande:
    Ta folk ut på en guidad tur av området och bjud på fika  dagen innan bröllopet så att  alla börjar lära känna varandra.

     
    Tack - det är ett jättebra förslag. 
  • FruW
    niamh skrev 2011-05-28 15:29:06 följande:
    Det klassiska är väl att översätta ordspråk och sådant mellan språken. Tex. 

    Man lever på hoppet - One lives on the jump
    Finns det ett vandrarhem i närheten? - Is there a walking home near by?
    Se upp i backen - Watch up in the hill
    Att ge igen för gammal ost - To give again for old cheese
    Klockan är bara barnet - The time is only the baby
    Vill du ha kaffe på maten - Would you have coffee on the food
    En snuskhummer - A filthy lobster

    Men detta är något jag sitter och funderar på varje dag, det är svårt! Tips mottages tacksamt! :)

     


    Haha, gud vilken rolig idé! Och så enkelt att fixa långt i förväg. Förlåt att jag hoppar in i en gammal tråd, men såna här grejer är ju roliga på alla tvåspråkiga bröllop. Vi kommer att gifta oss i England nästa år, med ungefär dubbelt så många engelsmän som svenskar inbjudna, och funderar även på att ha ett litet quiz (tipspromenad är ju också trevligt, men kräver mer arbete hehe) med frågor om brudparet och lite engelska/svenska traditioner.


     


    Fler tips vore guld värt! Har funderat på brännboll men tror inte vi kommer gifta oss nära en stor gräsplan tyvärr, får kolla upp det.

Svar på tråden Aktiviteter för att föra samman svenskar och engelsmän?