• Anonym (?)

Diskussioner kring Facebook

Kanske inte hör hit egentligen, men vad tycker ni om Facebook? Är ni inne ofta. Uppdaterar ni er status ofta?
    MIn sambo kommenterar alltid folks statusuppdateringar och om jag skriver en statusuppdatering så kommenterar han den alltid. Sen säger han: "99% av alla på Facebook läser inte statusuppdateringar".
    Men han verkar bry sig jävligt mycket.
    När jag säger det så säger han bara.
    Ja jag bryr mig men åt fel håll.

Suck.  

• Svar på tråden Diskussioner kring Facebook
  • MuBu

JAG är en stolt hatare till facebook och det kommer jag förbli.
    Sen att andra tycker om det det får stå för dem.

• Anonym (Ros)

Har inte läst vad folk skrivit men tänkte delge min åsikt; Facebooks fördelar överväger inte dess nackdelar. Fattar inte hur folk orkar lägga sin dyrbara tid på att vara där, och kolla in vad alla andra gör, berätta vad dom själva gjort och lägga upp bilder, kolla på andras bilder osv osv osv. SKAFFA ett eget liv istället!!!!! Tänk på hur mycket tid ni lägger på F.B. Kan ni inte lägga den på någonting annat mer produktivt?! Tack för mig, nu kommer inte jag gå in på denna tråd mer, eftersom det är sådant slöseri som jag nyss nämnt.

• Pinkgrape
    Anonym (Ros) skrev 2011-05-27 12:29:48 följande:
    Har inte läst vad folk skrivit men tänkte delge min åsikt; Facebooks fördelar överväger inte dess nackdelar. Fattar inte hur folk orkar lägga sin dyrbara tid på att vara där, och kolla in vad alla andra gör, berätta vad dom själva gjort och lägga upp bilder, kolla på andras bilder osv osv osv. SKAFFA ett eget liv istället!!!!! Tänk på hur mycket tid ni lägger på F.B. Kan ni inte lägga den på någonting annat mer produktivt?! Tack för mig, nu kommer inte jag gå in på denna tråd mer, eftersom det är sådant slöseri som jag nyss nämnt.
    Och att sitta på forum är inte samma slöseri? Du skulle inte kunna ha använt tiden du skrev det där till mer produktiva saker? Jag antar, eftersom du är här inne, att detta inte är första tråden du läser eller skriver i.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Aniara4

Nu verkar det som om frågeställaren egentligen besväras mer av en kontrollerande sambo än av frågan om Facebook, men jag väljer ändå att hålla mig till det ursprungliga ämnet, nämligen Facebook och hur man använder det.

Jag tycker Facebook är vad man gör det till, eller kanske i någon mån vad ens vänner gör det till. För mig är det ett sätt att hålla kontakten med gamla och nya vänner och släktingar, och tvärtemot vad många påstår har det i alla fall för min del ökat umgänget IRL eftersom det blir lättare att hålla kontakt, veta vad folk har för sig och var de är, och planera saker ihop med andra.

Jag har inte FB-vänner som rapporterar varje steg de tar i sin triviala vardag (någon enstaka har förekommit, men då har jag antingen blockerad den personens statusuppdateringar så jag slipper se dem, eller tagit bort personen helt). De vänner som skriver ofta är mestadels kloka och roliga personer som kommenterar händelser i det alllmänna eller i sina egna liv på ett intressant och ofta roligt sätt, och det uppstår inte sällan små diskussioner kring någons inlägg. Ibland hamnar man i samtal med vänners vänner som man inte ens känner men tycker är intressanta att prata med.

För mig som är deltidssjukskriven och har svårt att orka lämna huset ibland (vissa dagar är det fullt tillräckligt att försöka sitta upprätt i soffan) ger det en möjlighet att ha ett rikt socialt liv med givande kontakter, utan den fysiska ansträngningen att förflytta mig någonstans, utan plågsamt bakgrundssorl och musik (jag är periodvis mycket intryckskänslig), och utan att behöva utsätta mig för kollektivtrafikens alla virushärdar med mitt svajiga immunförsvar.  Så för mig är det en underbar uppfinning!

Men sen kan man förstås diskutera vad man skriver och inte. Triviala noteringar om vad man har på mackan intresserar sällan omgivningen. "Facebookskrytet" irriterar många (dvs när man bara skriver lyckliga utrop om sin perfekta familj, sitt vackra hus, och sitt trendkänsliga surdegsbakande och låtsas som om man inte har ett enda problem i hela världen), men man behöver ju för den sakens skull inte fläka ut sina allra mest känsliga och privata problem. Det kan vara en svår balansgång ibland att vara personlig och intressant utan att bli privat och gränslös.

Och slutligen hänger det nog mycket på hur bra man är på att uttrycka sig i skrift. En del har gåvan att kunna beskriva morgonens tandborstning så läsaren gråter och skrattar om vartannat, men det är långt ifrån alla som har den talangen, och då kan även de mest dramatiska livshändelser framstå som tråkiga.

• FutureMrsWilsher

Jag tycker det ringer lite "varningsklockor" runt hans beteende...Du måste nog berätta för honom att du stör dig över det....

Jag tackar gudarna för FB varje dag, utan FB hade jag inte träffat min sambo, inte bara av ondo alltså

• Anonym (?)
    FutureMrsWilsher skrev 2011-05-27 12:44:57 följande:
    Jag tycker det ringer lite "varningsklockor" runt hans beteende...Du måste nog berätta för honom att du stör dig över det....

Jag tackar gudarna för FB varje dag, utan FB hade jag inte träffat min sambo, inte bara av ondo alltså
    Hej, så många intressanta synpunkter.
    Åt lunch med sambon och vi hade en diskussion om det. Han började med att be om ursäkt och att det inte var meningen att ha synpunkter och låta sur. 
    Jag sa som jag kände att jag tolkar det som en kontrollgrej att han gör så. 
    Han berättade om tidigare erfarenheter. Tydligen har två av hans tidigare flickvänner varit "otrogna" på Facebook. Haft kontakt med expojkvänner och nya killar. 
    Så han är allmänt ogillandes av Facebook. Han stör sig också på folk som vill hänga ut sitt liv och som söker bekräftelse.  Jag är en person som är ganska öppen och gärna står i centrum så vi är lite olika där.
    Men jag hoppas att vår diskussion idag är ett steg i rätt riktning.
    Jag valde att inte vara arg och lägga fram min synpunkt så surt utan när han ändå nämnde det så sa jag hur jag uppfattade det.
  • Pinkgrape
    Anonym (?) skrev 2011-05-27 13:00:15 följande:
    Åt lunch med sambon och vi hade en diskussion om det. Han började med att be om ursäkt och att det inte var meningen att ha synpunkter och låta sur. 
    Han berättade om tidigare erfarenheter. Tydligen har två av hans tidigare flickvänner varit "otrogna" på Facebook. Haft kontakt med expojkvänner och nya killar. 
    Så han är allmänt ogillandes av Facebook. Han stör sig också på folk som vill hänga ut sitt liv och som söker bekräftelse.  Jag är en person som är ganska öppen och gärna står i centrum så vi är lite olika där.
    Jag valde att inte vara arg och lägga fram min synpunkt så surt utan när han ändå nämnde det så sa jag hur jag uppfattade det.
    Jag tycker det låter som att ni kommit en väldigt bra bit på vägen, så skönt för dig/er :)
  • MochN
    skönt att ni har satt er ner och pratat om det :)
  • förlovadflicka
    Anonym (Ros) skrev 2011-05-27 12:29:48 följande:
    Alltså, jag förstår hur du tänker, men om man har facebook och använder det "sunt" så är det faktiskt bra. Jag har typ 70 vänner på facebook och det är vänner jag känner men som jag inte träffar så ofta och många bor i andra städer. Så det underlättar ganska mycket när man tex ska flytta, då skriver man det på facebook istället för att vända sig till alla personligen. För vissa vill man ska veta det men känner inte tillräckligt bra för att slå en signal... Jag använder ca 5 min varje dag till facebook och jag tycker inte precis att det är så destruktivt. Att däremot ha över 1000 vänner och sitta ett par timmar i streck är ju rätt sjukt...
  • Anonym (privatliv)
    Men när jag läser detta verkar det som att du fortfarande anser att det bara är han som har problem? Är inte ditt behov av att snacka en massa med folk på facebook också ett problem i relationen? Han kan inte tvinga dig att sluta använda FB men du måste även respektera hans svartsjuka och försöka stötta. FB är inte viktigare än relationen och du ska inte skriva en massa där som en ren principsak.
  • Pinkgrape
    Anonym (privatliv) skrev 2011-05-27 13:21:07 följande:
    Men när jag läser detta verkar det som att du fortfarande anser att det bara är han som har problem? Är inte ditt behov av att snacka en massa med folk på facebook också ett problem i relationen? Han kan inte tvinga dig att sluta använda FB men du måste även respektera hans svartsjuka och försöka stötta. FB är inte viktigare än relationen och du ska inte skriva en massa där som en ren principsak.
    Samtidigt ska väl inte han kunna censurera henne? Att hon utelämnar saker som kanske rör honom eller deras förhållande, som han inte vill att hon ska dela med sig av, det är en sak. Där är man två och måste försöka komma överens om en lagom nivå på det. Men i övrigt, så borde väl hon kunna få uttrycka sig fritt? Om hon sedan väljer att tillmötesgå hans önskemål, om det skulle finnas sådana, om vad som är lämpligt för henne att skriva på FB, då är det ju en annan sak. Hans svartsjuka är ju i första hand hans problem, som han måste ta itu med. Givetvis bör man som partner vara stöttande och hjälpa så gott man kan, men till en viss gräns tycker jag.
  • Anonym (?)

Pinkgrape och Anonym Jag håller med er båda.
    Jag måste respektera honom och samtidigt ska jag stå på mig också för han kan inte censurera mig.
    Det är väl det här som en relation handlar om. Kompromisser. Om jag inte kan kompromissa med det så kan vi ju inte vara tillsammans.

• Thessa01
    Pinkgrape skrev 2011-05-27 13:27:53 följande:
    Samtidigt ska väl inte han kunna censurera henne? Att hon utelämnar saker som kanske rör honom eller deras förhållande, som han inte vill att hon ska dela med sig av, det är en sak. Där är man två och måste försöka komma överens om en lagom nivå på det. Men i övrigt, så borde väl hon kunna få uttrycka sig fritt? Om hon sedan väljer att tillmötesgå hans önskemål, om det skulle finnas sådana, om vad som är lämpligt för henne att skriva på FB, då är det ju en annan sak. Hans svartsjuka är ju i första hand hans problem, som han måste ta itu med. Givetvis bör man som partner vara stöttande och hjälpa så gott man kan, men till en viss gräns tycker jag.
    Jag håller med dig. 

Jag är en person som sällan skriver statusuppdateringar själv, men jag läser andras och jag kommenterar lite varje dag (verkar många göra hos mina vänner iaf) Tycker vidare att det är så kul att titta i folks album, även om det börjat gå lite överstyr med i mitt tycke menlösa vardagsfoton som laddas upp med Iphone i all hast. Sådant retar jag mig på och det har inneburit att jag allt mindre använder Facebook.

Däremot verkar det konstigt om din sambo TS liksom kontrollerar att du inte flirtar med andra på Facebook, det verkar lite stört tycker jag, om du nu inte är en hemskt flirtig person...
  • Thessa01
    Anonym (?) skrev 2011-05-27 13:59:14 följande:
    Pinkgrape och Anonym Jag håller med er båda.
    Jag måste respektera honom och samtidigt ska jag stå på mig också för han kan inte censurera mig.
    Det är väl det här som en relation handlar om. Kompromisser. Om jag inte kan kompromissa med det så kan vi ju inte vara tillsammans.
    Vad är det han vill censurera egentligen? 
  • Pinkgrape
    Thessa01 skrev 2011-05-27 16:33:14 följande:
    Vad är det han vill censurera egentligen? 
    Inget, menade bara att han kan ju inte få styra helt och hållet vad hon får och inte får skriva på sin egen facebook.
  • Aniara4
    Anonym (privatliv) skrev 2011-05-27 13:21:07 följande:
    Hur skiljer sig TS "behov av att snacka en massa med folk på Facebook" från behovet av att snacka en massa med folk på jobbet, i telefon med kompisar osv? Då kan man ju lika gärna säga "klart du måste respektera hans svartsjuka och inte gå på afterwork med jobbet, relationen är väl viktigare än att få dricka öl med kollegorna"."Klart du måste respektera hans svartsjuka och inte prata så länge i telefon med Mia" etc.

Facebook i sig är inget konstigt. Visst, vi vet inte HUR ts snackar på Facebook. Att lämna ut privata saker om sin relation är såklart inte ok, inte heller att flirta, hålla på med gamla ex osv. Men om TS skriver "jag har en ny tandkräm" på Facebook, eller ringer till sin kompis och berättar samma sak, eller skickar ett mail, är inget sambon har med att göra,

TS: bra att ni har pratat om det!
  • Anonym (privatliv)
    Aniara4 skrev 2011-05-28 16:42:38 följande:
    Facebook i sig är inget konstigt. Visst, vi vet inte HUR ts snackar på Facebook. Att lämna ut privata saker om sin relation är såklart inte ok, inte heller att flirta, hålla på med gamla ex osv. Men om TS skriver "jag har en ny tandkräm" på Facebook, eller ringer till sin kompis och berättar samma sak, eller skickar ett mail, är inget sambon har med att göra,
    Nej det fattar jag väl att hon har all rätt att skriva "neutrala" saker på FB! Nu handlade väl diskussionen om huruvida hon har kontakt med gamla ex eller??
  • Pinkgrape
    Anonym (privatliv) skrev 2011-05-28 17:22:08 följande:
    Nej det fattar jag väl att hon har all rätt att skriva "neutrala" saker på FB! Nu handlade väl diskussionen om huruvida hon har kontakt med gamla ex eller??
    Nej, inte riktigt. Det var hans ex som hade haft kontakt med sina ex på FB om jag fattat det rätt och det fanns från det kvar en svartsjuka i honom.

Såhär skrev hon "Han berättade om tidigare erfarenheter. Tydligen har två av hans tidigare flickvänner varit "otrogna" på Facebook. Haft kontakt med expojkvänner och nya killar."
Svar på tråden Diskussioner kring Facebook