• Anonym (?)

Diskussioner kring Facebook

Kanske inte hör hit egentligen, men vad tycker ni om Facebook? Är ni inne ofta. Uppdaterar ni er status ofta?
    MIn sambo kommenterar alltid folks statusuppdateringar och om jag skriver en statusuppdatering så kommenterar han den alltid. Sen säger han: "99% av alla på Facebook läser inte statusuppdateringar".
    Men han verkar bry sig jävligt mycket.
    När jag säger det så säger han bara.
    Ja jag bryr mig men åt fel håll.

Suck.  

• Svar på tråden Diskussioner kring Facebook
  • Anonym (?)
    Pinkgrape skrev 2011-05-27 11:23:40 följande:
    Så gör jag och min sambo ibland också, men det tycker vi ju båda är på en skämtsam nivå. Vi har överhuvudtaget mycket kontakt med varandra och har oftast full koll vad den andra gör och vart den är. Inte för att någon av oss har ett kontrollbehov, utan för att vi tycker det är roligt att prata med varandra om sådant och kul att höra om vad den andra gör/ska göra osv.

Men känner du det som att han försöker kontrollera dig, tycker jag du ska ta upp det med honom och fråga varför han gör så? Han kanske inte ser det på samma sätt som du, alls. Han kanske inte heller vet att du tycker det är jobbigt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Tack. Ska försöka lägga fram det på det sättet istället. :)
  • Pinkgrape
    Dejli skrev 2011-05-27 11:25:25 följande:
    Men om det är ett stort problem och han inte kan förstå dig, spärra honom från att läsa dina uppdateringar då... bara att klicka på hänglåset under textrutan så kan man exkludera de som inte ska få läsa.
    Ja, det är ju också ett alternativ, så han inte kan se uppdateringarna alls.
  • MochN

jag skaffade bara för att ha kontakt med mina släktingar och vänner som bor några mil ifrån mig! jag uppdaterar min status kanske en gång i veckan men är inne varje dag  men det är max 5 min en loggar jag ut igen men vissa dagar kan jag sitta längre och visst komenterar jag vänners och släktens status om den är intressant.
    jag tycker det kan vara lite jobbigt när vissa vänner skriver nya statusar hela tiden typ dags för mat, måste på toa, ute med hunden....sånt känns bara onödigt.

• Anonym ((privatliv))

Det kan vara så att din sambo resonerar likadant som min, dvs att folk på FB har banne mig inte med att göra vad vi eller en av oss gör på dagarna, hur vi mår, vad vi har för planer, etc etc.

Han använder FB till att prata med andra som har samma intresse, hn har till och med lyckats bli vän på FB med några av sina idoler. (Han sysslar med kampsport) Själv lägger jag in lite "skryt" i stil med "min brudbukett kommer bli tre gånger så stor som Kates, visst var hennes fjuttig?"

Jag är mycket mer frispråkig än min sambo i vanliga fall, men han har verkligen fått mig att tänka till och det är jag tacksam för. Privatlivet hör inte hemma på internet! Är du glad - ring en vän. Mår du dåligt - ring en vän. Och vill du diskutera saker mer i detalj, skaffa ett anonymt konto på exempelvis BT och vädra frågor och åsikter med främlingar! Funkar fint för mig!

• Pinkgrape
    Anonym skrev 2011-05-27 11:27:52 följande:
     Men nu blir jag ruskigt irriterad .. IGEN.. vad har sånna här ämnen att göra på ett BRÖLLOPSFORUM
    FB har väl inte ett skit med BT att göra ? Eller

Måste ju finnas ett forum där all småflickor ( Läs omogna )  kan avregera sig på  vad det nu må vara som INTE är bröllopsrelaterat än att lägga det häär .Familjeliv kanske ?
    Här omdagen va ett visst ett inlägg om vad deras hund ska heta .. på ett bröllopsforum ?
    Det orkade jag inte ens kommentera ..

Är det bara jag som regagerar så här eller ?
    Skriver samma sak här, som jag skrev i tråden om namnet på hunden då.

Om man går in under "Nytt inlägg", så kan man ju där välja mellan bröllopsämne, fråga experten, debatt, känsliga rummet och något mer. När man sedan går in där kan man igen välja ämne, tex övrigt och där står det inget om att ämnet måste beröra bröllop. Eller är jag helt ute och cyklar?

Hänger man mycket här på BT och pratar bröllop, så kan man ibland komma på andra saker som man också skulle vilja fråga om, tex namn på hund och då kanske man känner sig bekvämast eller att det är enklast att fråga på forumet man brukar vara inne på.

Familjeliv undviker då jag själv till 110%, då det är ett mycket otrevligt forum anser jag och frågar mycket hellre här om enstaka saker som rör annat än bröllop emellanåt.

BRÖLLOPSÄMNEN Hit hör allt som är relevant på Bröllopstorget.
    FRÅGA EXPERTEN Bröllopstorgets expertforum. Här kan du ställa frågor och få svar av våra experter. Du kan välja att vara anonym.
    DEBATT För de som vill diskutera djupare samt ämnen som inte direkt hör Bröllopstorget till
    KÄNSLIGA RUMMET Känsliga rummet
    MEDLEMSGRUPPER Trådar som skapar gemenskap kring en plats, hobby, vigseldatum eller liknande passar i denna grupp så att likasinnade lätt kan finna varandra.
  • Anonym
    Dejli skrev 2011-05-27 11:25:25 följande:
    Men om det är ett stort problem och han inte kan förstå dig, spärra honom från att läsa dina uppdateringar då... bara att klicka på hänglåset under textrutan så kan man exkludera de som inte ska få läsa.
    Otroligt dåligt förslag, varför ska man ens vara tillsammans om man inte kan enas om var man ska lägga ribban för några jävla FB-uppdateringar??
  • MrsT2011
    Pinkgrape skrev 2011-05-27 11:31:41 följande:
    Skriver samma sak här, som jag skrev i tråden om namnet på hunden då.

Om man går in under "Nytt inlägg", så kan man ju där välja mellan bröllopsämne, fråga experten, debatt, känsliga rummet och något mer. När man sedan går in där kan man igen välja ämne, tex övrigt och där står det inget om att ämnet måste beröra bröllop. Eller är jag helt ute och cyklar?

Hänger man mycket här på BT och pratar bröllop, så kan man ibland komma på andra saker som man också skulle vilja fråga om, tex namn på hund och då kanske man känner sig bekvämast eller att det är enklast att fråga på forumet man brukar vara inne på.

Familjeliv undviker då jag själv till 110%, då det är ett mycket otrevligt forum anser jag och frågar mycket hellre här om enstaka saker som rör annat än bröllop emellanåt.

BRÖLLOPSÄMNEN Hit hör allt som är relevant på Bröllopstorget.
    FRÅGA EXPERTEN Bröllopstorgets expertforum. Här kan du ställa frågor och få svar av våra experter. Du kan välja att vara anonym.
    DEBATT För de som vill diskutera djupare samt ämnen som inte direkt hör Bröllopstorget till
    KÄNSLIGA RUMMET Känsliga rummet
    MEDLEMSGRUPPER Trådar som skapar gemenskap kring en plats, hobby, vigseldatum eller liknande passar i denna grupp så att likasinnade lätt kan finna varandra.
    Håller med dig! Allt måste inte ha klockren relevans för bröllopsplaneringen! Man måste ju inte öppna och läsa de trådar man känner är irrelevanta...!
  • BlackWIngedAngel
    Anonym skrev 2011-05-27 11:32:38 följande:
    Otroligt dåligt förslag, varför ska man ens vara tillsammans om man inte kan enas om var man ska lägga ribban för några jävla FB-uppdateringar??
    Det finns trevliga sätt att uttrycka sig på. Tänk på att man måste vara särskilt försiktig med hur man skriver när man använder sig av anonym-funktionen.
  • Dejli
    Anonym skrev 2011-05-27 11:32:38 följande:
    Det låter ju på TS som att hon känner sig granskad och kontrollerad av sin sambo. Varför ska han bestämma vad hon får skriva? Dessutom att han ringer varje gång tycker jag inte låter särskilt hälsosamt, utan bättre att ta en diskussion gemensamt om vad man tycker är lämpligt att lämna ut om sig själv/andra. Att gå på varenda litet inlägg låter ju bara sjukt... Så nej, då kanske man inte ska vara tillsammans, men nu var det ju inte det det handlade om.

Jag håller med om att man inte behöver fläka ut hela sitt liv på FB, och både jag och min sambo är överens om att inte skriva sådant som vi inte skulle sagt till personen ändå, eller skriva känsliga saker eller sådant som kan missuppfattas.
  • Hotlena

Jag tycker facebook är fantastiskt, men det är oxå för att jag använder det som reklamkanal för företaget, det är gratis och väldigt effektivt. 
    privat tycker jag det är helt rätt att man håller statusuppdateringarna till "att man är och fikar med en kompis" eller "just har tagit en varm dusch". Jag vill inte läsa där att "var just till läkaren och fick beskedet att jag har cancer" håll det på en enkel nivå tack. 

Svar på tråden Diskussioner kring Facebook