• Malin 2011

    Han vill inte byta till mitt namn

    Min sambo vill inte byta till mitt namn, som bara är min släkt som heter i hela världen och alltså är ett mycket ovanligt namn som jag gärna behåller. Jag hade kunnat byta till min sambos namn men då kommer jag heta samma som hans syster som har samma förnamn som jag, vilket jag tycker känns lite tråkigt, att liksom vara den andra i släkten som heter så...  Och hans syster kommer inte byta namn då hennes sambo har ett son-namn och jag vet att de båda vill heta samma som min sambo gör. Min sambo vägrar byta namn med argumentet att han alltid hetat så och att alla känner honom vid det namnet, alltså hans vänner, har inget med karriär eller så att göra...

    Vad tycker ni? Hur ska jag lösa detta? Hade det inte varit så att hans syster hetat samma som mig så hade jag gärna bytat men känns tråkigt att välja bort mitt ovanliga namn när det bara är av den anledningen att han störtvägrar...

  • Svar på tråden Han vill inte byta till mitt namn
  • Äppelkärna

    OT: Tusen tack för informationen "anne på grönkulla" & "moonlightgirl"! Min sambo har haft väldigt svårt att bestämma sig för om han vill lägga till mitt namn eller inte så det här förenklar det hela i mitt fall -jag tar hans namn som mellannamn och han behåller sitt nuvarande Glad

    TS: Även om jag absolut verkligen förstår att du hoppats på att han ska vilja byta namn tänker jag att du kanske skulle kunna tänka igenom det hela en gång till. Som andra nämnt kan du ju lägga till hans namn eller om du redan har "för många" mellannamn fråga om han kan tänka sig att lägga till ditt namn till sitt.
    Min sambo har ett väldigt vanligt efternamn men det är ändå "hans" namn som han känner sig hemma med. Även om det inte är unikt på något sätt skulle han känna sig obekväm med mitt väldigt ovanliga efternamn, helt enkelt för att hans namn betyder mycket för honom och i hans känsla liksom tillhör hans identitet... 
    Hur som helst önskar jag er lycka till och hoppas och tror att ni kommer fram till någon bra kompromiss! {#emotions_dlg.flower}  

  • anne på grönkulla
    Malin 2011 skrev 2011-05-24 21:28:48 följande:
    Jag har redan fyra mellannamn och är inte så sugen på att ta ett till mellannamn... Han vägrar ändra sina namn överhuvudtaget vilket jag tycker är tråkigt...

    Självklart hade jag bytat till hans namn eftersom jag gärna vill att vi båda heter samma... problemet är ju att jag inte vill heta samma för och efternamn som hans syster...

    Enda lösningen är ju egentligen att vi heter olika, men några tips på bra argument skadar aldrig... (:
    Visst är det en trist attityd, det förstår jag att du tycker. Och du har bättre argument för att inte byta än "jag vill inte" i och med att du då skulle få samma namn som en närstående - men vägrar han så är det ju inte mycket att göra. Kolla på Skatteverkets hemsida vilka alternativ ni har rent lagligt, det kan vara ett sätt att fundera på saken.

    OT du har nog inte 4 mellannamn utan flera förnamn som inte är tilltalsnamn, gissar jag. Eller? Mellannamn i juridisk betydelse är ens förälders eller makes efternamn som man själv tar före sitt efternamn, men inte kan ge vidare.
  • Sebastiána
    Malin 2011 skrev 2011-05-24 20:46:30 följande:
    Min sambo vill inte byta till mitt namn, som bara är min släkt som heter i hela världen och alltså är ett mycket ovanligt namn som jag gärna behåller. Jag hade kunnat byta till min sambos namn men då kommer jag heta samma som hans syster som har samma förnamn som jag, vilket jag tycker känns lite tråkigt, att liksom vara den andra i släkten som heter så...  Och hans syster kommer inte byta namn då hennes sambo har ett son-namn och jag vet att de båda vill heta samma som min sambo gör. Min sambo vägrar byta namn med argumentet att han alltid hetat så och att alla känner honom vid det namnet, alltså hans vänner, har inget med karriär eller så att göra...

    Vad tycker ni? Hur ska jag lösa detta? Hade det inte varit så att hans syster hetat samma som mig så hade jag gärna bytat men känns tråkigt att välja bort mitt ovanliga namn när det bara är av den anledningen att han störtvägrar...
    Behåll båda era namn som de är. Du har ju också alltid hetat det du heter plus att det är extremt vanligt. Vi har kvar våra namn även som gifta och är lika mycket gifta för det!
  • ElinFalk85

    Såhär tycker jag: För det första så tycker jag att din blivande man är VÄLDIGT barnslig!!! Min blivande man har också ett namn som bara hans släkt har, så jag byter. Jag tycker definitvt att du ska behålla ditt namn!!!!!!!

  • plin
    ElinFalk85 skrev 2011-06-28 11:17:45 följande:
    Såhär tycker jag: För det första så tycker jag att din blivande man är VÄLDIGT barnslig!!! Min blivande man har också ett namn som bara hans släkt har, så jag byter. Jag tycker definitvt att du ska behålla ditt namn!!!!!!!
    Jag heter Persson i efternamn, min blivande har ett ovanligt efternamn. Jag vill inte byta och inte han heller så vi behåller våra respektive efternamn. Eventuella barn får mitt namn som mellannamn och hans som efternamn.

    Helt seriöst, barnsligt eller inte, jag vill absolut inte byta namn. Jag heter det jag heter och trivs bra med det. namnet har ingen speciell känslomässig betydelse för mig mer än att det är mitt namn.  Hade min blivande tjatat på mig hade jag nog blivit sur till slut.

    TS. Om det är jätteviktigt för dig att du o din blivande heter samma får du ju byta om han inte vill. 
  • Chicita
    plin skrev 2011-06-28 11:38:55 följande:
     Eventuella barn får mitt namn som mellannamn och hans som efternamn.
    Precis vad jag tänkte när jag läste tråden (förlåt om jag klippte lite mycket i ditt inlägg nu, men det var bara den här delen jag ville citera och stämma in i).

    NI behöver inte heta lika bara för att barnen ska göra det.
    Har två kompisar som har båda föräldrarnas efternamn eftersom föräldrarna inte har samma efternamn.
    Barnen är alltså det som "binder ihop" familjen namnmässigt.
    Rätt praktiskt kan jag tycka Glad 
  • Mysan82

    Hej.
    Min mamma och pappa hade samma iskution, dock när jag föddes, om vilket namn jag skulle ha ( och senare när de gifte sej ) så det blev som så att jag har ett namn som mellan namn och ett efternamn.

     Det hade varit fint om du tagit hans efternamn som mellannamn och behållit ditt eget som efternamn, så kan han göra likadant.
    Jag och min sambo har oxå haft namn diskutionen och det kommer sluta med att jag har " tre efternamn" , då jag oxå har ett ovanligt efternamn o sen ett son-namn, vilket han oxå har.

    Men ge varandra era efternamn ditt den andra som ett mellannamn så kanske det blir bra?
    Hoppas att det löser sej!
    Kramar

  • Dejli
    plin skrev 2011-06-28 11:38:55 följande:
    Jag heter Persson i efternamn, min blivande har ett ovanligt efternamn. Jag vill inte byta och inte han heller så vi behåller våra respektive efternamn. Eventuella barn får mitt namn som mellannamn och hans som efternamn.
    Jag tror inte man får göra så längre... vad jag förstått får endast ett namn som är registrerat som efternamn ges till omyndiga barn, och ett barn får bara ha ett efternamn och inga mellannamn.
  • anne på grönkulla

    Heter ett par olika efternamn kan man ge det ena som mellannamn till barnen och det andra som efternamn.

    Men man kan inte heta varandras namn som mellannamn. Däremot kan man med diverse kryphål heta samma kombination av mellannamn + efternamn - MEN då kan bara efternamnet ges vidare till barnen. 

  • Mirjami

    Jag har mitt släktnamn och det kommer jag behålla. Han vill inte byta heller så jag tar hans namn som mellannamn (vid namnbytet skrivs dock mellannamnet sist, tänk på det!)

    Barnen tar dubbelnamn som mig med mitt efternamn som huvudefternamn! Hans namn är ett av de vanligaste son-namnen som finns så han kunde glömma att vi valde bort ett unikt släktnamn (är bara fyra med mig i sverige som har den stavningen) för ett vanligt son-namn!

  • say yes

    Ja, det är samma här. Min blivande vill ha kvar sitt väldigt vanliga son-namn medans jag är själv i Sverige med det namn jag bär (min familj bor delvis utomlands). Tror att vi får kolla upp andra vägar att gå gällande efternamn.

  • SaJo1981

    Vi har tjafsat som fasen om detta jag och min blivande som jag skrivit här tidigare, nu i helgen sa han att han vill att vi ska ha samma både han, jag och våra två pojkar vilket då betydde att han för min skull byter:) jag trodde verkligen inte jag skulle bli så glad som jag är! Gryyyyymt känns det!

  • Hoffsennanen Tottoplex

    Hm... Vi har en ja... en annan sitts. Han har ett efternamn som endast deras släkt har i Sverige. Jag har just nu ett son-namn men vid eventuellt namnbyte har jag alltid sagt att jag kommer ta min mors efternamn (hon har lagt till min fars efternamn)då det endast är ett fåtal som har det då detta är ett släktnamn som min morfar kom på. Han har alltid sagt att han inte vill byta från sitt. Så jag hade redan så smått börjat vänja mig vid hans trotts allt men tänkt ha dubbelnamn. Men så helt plötsligt ändrade han sig Då borde det ju vara frid och fröjd, eller? nej... Vi har ju även ett efternamn som hans morföräldrar har. Finns väl runt max 10 i Sverige som heter det... Hur ofta har man tre jätte ovanliga efternamn att välja på?!

  • Dejli

    Ja, det är ett dilemma med namn... jag vill absolut inte byta, en ganska stor del av min identitet sitter i mitt efternamn av flera olika orsaker. Det är dessutom väldigt ovanligt och flera hundra år gammalt. Min sambo har ett namn som hans farfar hittat på och där hans pappa var enda barnet. De är nu ca 15 st i Sverige som heter det. Han vill inte heller byta, vilket jag iofs aldrig krävt, vi kan ha olika efternamn för min del.

    Han vet själv inte varför han vill ha kvar sitt... han har många syskon av vilka han helst inte vill förknippas med två. Han har ingen kvar i den äldre generationen på sin pappas sida (inte heller pappan) och han hade en dålig relation med både pappa och farfar. Men men... jag tror han kommer ta mitt efternamn och behålla sitt gamla som mellannamn. För honom är det viktigt att heta samma sak som fru och barn, så då tycker jag det ligger på honom att byta eftersom det inte är så viktigt för mig och jag gillar mitt namn.

    Jag hade nog känt som du angående namn. Det är jobbigt och förvirrande att heta samma sak som en nära anhörig (för det får man väl räkna systern som i det här fallet). Men det är ju för dig att bara låta bli att byta, han kan ju inte gärna göra det åt honom. Du kanske kan lägga till hans efternamn som mellannamn och fortsätta ha ditt "gamla" namn som det huvudsakliga efternamnet? Då kan du ju välja att inte kalla dig för båda namnen i sammanhang där din svägerska rör sig, och där det kan uppstå förvirring?

Svar på tråden Han vill inte byta till mitt namn