• Aqwe

    Hur länge sparade ni till ert bröllop?

    Hur länge tog det tills ni sparade ihop till er bröllopsbudget?

    Jag har nyligen hört talas om de som tar lån till sitt bröllop, vilket i mina öron låter helknasigt - så länge det nu inte gäller mindre summor och att det skett något som gör att man blir tvungen till att ta lån, alltså inte planerat.

    Har man inte råd med ett bröllop får man helt enkelt spara i x antal månader alternativt inte ha det där jättedyra bröllopet man drömt om och istället dra ner på pengarna som man bevisligen inte ens har. Vem vill börja sina liv tillsammans som nygift par med att betala av massa skulder som gått till ens bröllop!

  • Svar på tråden Hur länge sparade ni till ert bröllop?
  • wiii

    Vi hade pengarna på ett sparkonto redan när vi bestämde oss, i alla fall mer eller mindre. Vi är såna som gillar att ha en buffert alltid :)

  • marimekko86
    thean skrev 2011-05-24 19:17:29 följande:
    Hjälp vad en del kan spara undan mycket pengar! Vad har ni för jobb? jag vill byta haha! =)
    Det är inte de stora inkomsterna som ger pengar, det är de små utgifterna hahaha,så brukar min mamma säga, och viss sanning ligger i det.

    Jag är student och jobbar ca 40%. Min sambo jobbar och har mer än okej lön så visst har vi pengar,men lever oftast också upp rätt mkt av dem, men under dessa sparmånader lever vi inte fett och lyxar inte till det nåt i onödan.!
  • Thessa01

    Jag hoppas  till skillnad från många andra här ser jag att inte röra skatteåterbäringen på 40 000 kr Det är då ingenting jag kalkylerat med.

    Vi kommer att använda lönerna helt enkelt. Månadslönen. Det blir ju 20 000 över av den efter att huset är betalt och vår budget av den är 15 000 kr..

  • Flodis Hjärtat

    Pengarna fanns redan på kontot vid frieriet så det var bara att köra på. Men vi har sparat kontinuerligt sedan vi flyttade ihop, då får man ihop ett ganska så bra kapital. Sedan så har vi självfallet fortsatt att spara precis som vanligt.

  • Fröken Lindström

    Vi sparade ingenting alls. Vi hade 10 månader på oss från frieri till bröllop o då har vi betalt lite varje månad + våra föräldrar sponsrar en del. Så vi har inte lagt undan nåt varje månad.
    Vårt bröllop kostar ca 40000:-

  • Aniara4
    Smuppra skrev 2011-05-23 21:31:47 följande:
    Vi tar från andra sparade pengar vi har (men ser förstås till att inte tömma vår buffert för oförutsedda händelser!). Så egentligen sparade vi aldrig till just bröllopet i sig.

    Lån skulle vi aldrig ta. Hellre att vi gifter oss enklare då. Viktigast av allt är kärleken.
    Samma här. Vi är två gnetiga typer som gillar att samla på hög och inte har några dyra vanor som vi bränner lönen på. Sambon hade tidigare ett extremt välbetalt jobb utomlands och sparade då ihop en hel del. Nu har han "bara" en bra lön och jag har nästan inga pengar alls, men vi sparar båda hela tiden till "framtida utgifter". Just nu bor vi i hyresrätt, så vi sparar det mesta av pengarna till en framtida bostad, men ungefär 1/6 av hans sparkapital och 1/5 av mitt plockar vi ut till bröllopet. Det blir sammanlagt ca 70-80 000.
  • Iseika

    Vi sparade inga pengar alls utan plockade från vårt sparkonto där vi hela tiden hade ett jämt inflöde. Det gjorde att sparkontot har ca 10 000 mindre nu än innan vi började betala bröllopet. Nu kommer ju snart skatteåtebäringen och sparkontot är återställt till normal nivå

    Inte heller vi har några högre inkomster. Maken är student och jobbar extra vissa månader (då han inte har praktik på jobbet) och jag är tjänsteman med en helt okej lön. Däremot har vi inga större utgifter eller dyrt leverne även om vi så klart unnar oss god mat, trevliga upplevelser och lite nytt hemma och i klädväg. 

  • Agape

    Vi har inte sparat ihop speciellt för bröllopet i förväg, utan tar det löpande från lönerna (har även sparkonto som vi skulle kunna använda men räknar inte med att röra något därifrån). Vi räknar dock inte med några enorma summor utan att landa kring 35 000:- ekl resa.

  • sussiesue

    Jag måste bara få säga att jag inte gillar när folk sätter sig över andra och berättar hur (idetta fallet) "knasiga" de är som vill låna till sitt bröllop. Allt beror väl på vilken inkomst man har och en massa andra omständigheter. Om jag skulle låna till mitt bröllop skulle jag tycka det var riktigt tråkigt att få höra från höger och vänster vilken idiot man var. För det är ju egentligen det folk försöker säga uppfattar jag det som iaf...

  • Smuppra
    sussiesue skrev 2011-06-03 10:58:23 följande:
    Jag måste bara få säga att jag inte gillar när folk sätter sig över andra och berättar hur (idetta fallet) "knasiga" de är som vill låna till sitt bröllop. Allt beror väl på vilken inkomst man har och en massa andra omständigheter. Om jag skulle låna till mitt bröllop skulle jag tycka det var riktigt tråkigt att få höra från höger och vänster vilken idiot man var. För det är ju egentligen det folk försöker säga uppfattar jag det som iaf...
    Jag är uppfostrad till att lån ska man helst bara ta för studier och bostadsköp. Jag ska göra mitt bästa för att inte behöva låna för att köpa bil, även om det  kanske blir svårt. Därför skulle jag aldrig låna för att betala mitt bröllop. Så viktigt är inte bröllopet i sig. Till skillnad från många tycker jag och BM att det viktigaste är vigseln, absolut inte festen. Och allra viktigast är att vi blir gifta, så klart.
  • Agape
    sussiesue skrev 2011-06-03 10:58:23 följande:
    Jag måste bara få säga att jag inte gillar när folk sätter sig över andra och berättar hur (idetta fallet) "knasiga" de är som vill låna till sitt bröllop. Allt beror väl på vilken inkomst man har och en massa andra omständigheter. Om jag skulle låna till mitt bröllop skulle jag tycka det var riktigt tråkigt att få höra från höger och vänster vilken idiot man var. För det är ju egentligen det folk försöker säga uppfattar jag det som iaf...
    Kanske inte knasiga men jag kan tycka att det är dumt att skuldsätta sig för en sådan sak som bröllop. Tycker personligen att det inte är värt att lägga ut en förmögenhet på bara en dag (sen är det ju så att en förmögenhet för mig kanske är småpotatis för någon annan). Sen kan det ju som du nämner bero på summa och omständighet men jag skulle själv akta mig för lån till en sådan sak eller lån öht...
  • Millan84

    Jag tycker väl heller inte att det är så konstigt att låna till sitt bröllop under förutsättning av man har en solid plan för hur man ska betala tillbaks lånet. Förstår inte riktigt skillnaden mellan att låna till denna superviktiga händelse, jämfört med att låna till en bil. Jag vet exempelvis många av mina vänner som har bra månadslöner och etablerade jobb, men som inte sparar en enda krona i månaden. Dock har de råd att låna, det handlar bara om att prioritera om vad pengarna spenderas på varje månad. 

  • Kattpoet

    Men om man kan betala av ett lån så borde man kunna spara med, det är så jag ser det. 

  • cc2011

    Vi har inte sparat till vårat bröllop utan vi betalar då vi köper/beställer något. Det funkar för oss. Alla gör som de vill men vi skulle inte dra på oss några för bröllopet, utan då får man ha det enklare helt enkelt.


    Bröllopsdagen är 6/8-2011
  • sousentendu

    Vi har sparat sedan frieriet i september förra året och har bröllop nu i början på september i år. Helt enkelt lagt undan varje månad. Nu visar det sig att vi får en del i present av våra föräldrar, men vi har absolut utrymme att betala för allt själva. Vi hade också en del sparat sedan innan.

    Vi har det visserligen väl förspänt med två hyfsat välbetalda jobb och låga fasta kostnader, och hade inga problem att få ihop de ca 100.000 som bröllopet kostar på ett år, och ändå ha kvar våra buffertar. Jag skulle dock heller aldrig ha lånat. Jag har ofta förr fått rätta mun efter matsäcken, så att säga, och så är det bara.

    Jag tycker faktiskt att det är vanvett att låna till konsumtion (som ett bröllop är) till skillnad från att låna till en investering (studier, bostad etc.) och om folk tar illa vid sig av att höra sånt kanske det är lika bra.

  • Ciccci

    Vi har inte sparat något egentligen.
    Vi har köpt/beställt saker efter hand, redan efter det att vi bestämde oss för att gifta oss i september i fjol.
    Men visst komemr de flesta utgifterna nu under sommaren, men man får ta det som det kommer.

    Min pappa gav mig min mammas gamla vigselring så ringen kostade oss inte en krona! Allt annat har vi betalat själv!

  • Fröken 25

    Vi har lagt undan ca 10 000 kr i månaden av våra löner sedan juni förra året. Sedan använder vi en liten del av skatteåterbäringen. Vi har även fått ett litet tillskott av våra föräldrar på 20 000 kr. För vår del har det känts bra att inte urholka tidigare sparande, utan avsätta pengar speciellt till detta.

  • prinsessanogrodan

    Vi tog av våra sparade pengar men vi har definitivt inte tömt sparkontona för bröllopet. Vi hade så pass mycket sparat så vi fortsatte bara att spara som vanligt. Eftersom vi brukar spara ganska mycket varje månad även när vi inte planerar bröllop så har vi inte behövt leva extra snålt för att få ihop pengar till bröllopet utan vi levde som vanligt. Vi har en rejäl slant kvar på banken trots bröllopet.

Svar på tråden Hur länge sparade ni till ert bröllop?