• Aqwe

    Hur länge sparade ni till ert bröllop?

    Hur länge tog det tills ni sparade ihop till er bröllopsbudget?

    Jag har nyligen hört talas om de som tar lån till sitt bröllop, vilket i mina öron låter helknasigt - så länge det nu inte gäller mindre summor och att det skett något som gör att man blir tvungen till att ta lån, alltså inte planerat.

    Har man inte råd med ett bröllop får man helt enkelt spara i x antal månader alternativt inte ha det där jättedyra bröllopet man drömt om och istället dra ner på pengarna som man bevisligen inte ens har. Vem vill börja sina liv tillsammans som nygift par med att betala av massa skulder som gått till ens bröllop!

  • Svar på tråden Hur länge sparade ni till ert bröllop?
  • sollan

    Vi kommer spara ihopa budgeten på 75000:- genom att spara årets skatteåterbäring och sen spara ihopa resten detta året från förlovning till bröllop.

  • Precious Love

    Vi kommer att använda oss av två skatteåterbäringar och spara en del. :) Vi kommer att sätta igång ordentligt nu till sommaren, men jag har redan nu köpt min klänning och bokat fotograf och lite annar smått och gott. :)


    Because love should be celebrated - 7 juli 2012
  • imdelicate

    Vi kommer ha sparat i ungefär 1 ½ år till vårt bröllop, som kommer kosta någonstans mellan 150 000-200 000 kr. En del av det kommer bestå av skatteåtebäring, och resten sparar vi ihop nu. Ser verkligen fram emot att det är dags :)

  • Skumboll

    Jag kan personligen inte tänka mig att ta lån eller ta från befintlig buffert för att bekosta ett bröllop, så när bröllopet väl är har vi sparat i ungefär ett år och då sparat ihop ungefär 160'.
    Men hur andra väljer att göra är upp till dem.

  • thean

    Hej, vi sparar också ihop vårt bröllop. Vi kommer att ha sparat i 1 år lite drygt och budgeten är på 50 000kr, vi kommer lägga vår skatteåterbäring från detta år på bröllopet. Vi har inte räknat med någon hjälp från våra föräldrar (vi är först i resp familjer att gifta oss, så har inget att utgå från. Ingen av dem har ännu iaf, erbjudit och jag skulle aldrig fråga heller). Vi är två arbetande (jag lärare, han industriarbetare) småbarnsföräldrar med hus och hem att se efter samtidigt så vi kan inte lägga undan hur mycket som helst varje månad därav det långa sparandet (vill gifta mig NU! =) )

  • marimekko86

    Vi började spara i februari 2011 och kommer spara fram till bröllopet i slutet av oktober 2011, alltså 9 månader. Vi kommer att få ihop ca 70-80 000 kronor under dessa månader. Då hade vi redan 10 000 kronor som vi "glömt bort" på ett konto, och sedan får vi ihop några tusenlappar på skatteåterbäringen att lägga till + min sambos extra månadslön i sommar. Så då borde vi komma upp i 100 000 ungefär


    Skulle aldrig låna till bröllopet vårt.! Och tror inte alla pengar kommer gå åt till bröllopet. Är nästan hundra säker på att våraq föräldrar kommer vilja bidra när de får vetskap om bröllopet MEN det räknar vi inte med, men har fått små aningar om att de gärna vill sponsra med nåt

  • Junibrud

    Vi började spara i september 2010 och har hittills sparat ihop ca 170 000 kr. vårt bröllop är den 18:de juni så jag tror inte vi hinner kunna spara mer. Vill också säga att vi kunnat spara betydligt mer, men jag och min blivande reser runt väldigt mkt och det gick åt mkt då vi spenderade 2 veckor i Manhattan i NY under jul och nyår, dessutom var vi för två veckor sen i franska Rivieran, vi har också varit i Italien. Nu hoppas jag att dessa pengar ska räcka till allt och då är bröllopsresan inte inräknat.  

  • thean

    Hjälp vad en del kan spara undan mycket pengar! Vad har ni för jobb? jag vill byta haha! =)

  • 1700tal

    Vi la upp en sparplan och bröllopsbudget när vi förlovade oss under hösten. Vi gifter oss sommaren 2012 så då har vi sparat i drygt 1,5 år. Jag jobbar halvtid och han pluggar. Nu fick han jobb i 10 mån som accepterades som praktik i hans utbildning och då kan vi lägga undan extra som vi inte räknade med från början. Nästa mån ( med lite dubbel inkomst, skatteåterbäring osv bör vi nå 50' och då har vi ett år kvar. Sparar vi hårt får vi nog till det dubbla men bröllopet behöver inte gå på allt vi sparat. I samband med bröllopet är sambon färdigutbildad och vi räknar då med att för första ggn i vårt liv tillsammans få en riktigt bra gemensam inkomst.

Svar på tråden Hur länge sparade ni till ert bröllop?