• fialia

Enkla men goda snittar - behöver tips :-)

Hej!

Vi skall ha snittar innan maten då det är ett par timmar mellan vigsel och middag. Nu behöver jag tips på snittar som antingen kan förberedas kvällen innan eller går snabbt och enkel att fixa samma dag!!!!

Alla tips är värdefulla!
    Tack på förhand
    /Fialia 

• Svar på tråden Enkla men goda snittar - behöver tips :-)
  • Rebecka och Jens

Focacciabröd - görs i långpanna och skärs sen i små rutor. Sen lägger man en liten klick av någon röra på, t.ex olivröra, soltorkad tomat eller liknande.

• Mirjami
    Aili skrev 2011-05-16 22:37:15 följande:
    Oj! Missade att Mirjami skrivit samma sak, sorry!
    Ha ha, inte exakt dock, du förenklade det mer än mig. Vilket jag uppskattar enormt, för nu vet jag att jag kan göra det enklare än det jag först tänkt.
  • Mirjami
    Aili skrev 2011-05-16 22:34:37 följande:
    Pizzasnurror? Låter skumt men är otroligt gott och enkelt! Går att frysa och sedan tina i rumstemperatur. Leila Lindholm har ett bra recept, www.recept.nu/1.307464/leila_lindholm/tilltug... 
    Ja visst är det gott? Och sjukt enkelt. Vi ska ha det som vickning på kvällen ist för korv med bröd! Kan serveras varma, kalla eller ljumna så det är perfekt både som tilltugg och vickning!
  • fialia
    Mirjami skrev 2011-05-17 09:37:36 följande:
    Ja visst är det gott? Och sjukt enkelt. Vi ska ha det som vickning på kvällen ist för korv med bröd! Kan serveras varma, kalla eller ljumna så det är perfekt både som tilltugg och vickning!
    Hur långt innan kan man göra dessa?
  • fialia
    Aili skrev 2011-05-16 22:34:37 följande:
    Pizzasnurror? Låter skumt men är otroligt gott och enkelt! Går att frysa och sedan tina i rumstemperatur. Leila Lindholm har ett bra recept, www.recept.nu/1.307464/leila_lindholm/tilltug... 
    Gör du pizzabröd med surdeg eller har du annat recept? Jag har nämligen aldrig gjort ngt surdegsbröd i hela mitt liv och har absolut inte surdegi kylen . Om du använt annat recept vilket har du använt då?
  • fialia

Jättebra förslag!!!

Undrar nu över flera vegetariska alternativ...

• misscat81

Vi ska ha två sorters snittar/drinktilltugg. Först tunnbröd som jag tänkte fylla med en röra på cream cheese, soltorkad tomat och basilika, rulla ihop och skära i bitar.
    Sen ska vi ha melon och parmaskinka på tandpetare.
    Tomat och mozzarella kan man också ha på tandpetare, kanske med ett basilikablad också. Vi ska ha tomat- och mozzarellasallad på buffén, annars hade vi nog haft det.

• salsa775

Ojoj..nu blev jag nervös.
    Hade inte tänkt på fördrink/ tilltugg..eller ja, hade tänkt ha en bål.
    Kan man ha det??
    O sen är våran vigsel i samma lokal som festen, vigseln är kl.16:00.
    Så jag tror vi kommer äta ganska snart efter den..måste man
    ändå ha tilltugg innan då??
    Tacksam för svar!:) 

• ClaraH
    salsa775 skrev 2011-06-06 08:40:04 följande:
    Kan man ha det??
    Vi har samma uppägg som ni, men vi vill ha brudskål efter vigseln och då kommer vi nog att mingla i ca en timme, det tar ju tid att hälsa på alla gästerna. Däremot har vi inte valt så mastiga tilltugg, utan fruktspett och osthjärtan. Det är gott att äta något litet  till tycker jag nog. Osthjärtan är ju lätt att frysa in innan också. Se min länk ovan för recept.
  • helsingebrud

Vi kommer skippa förrätten och istället ha en riktig matig mingel
    bestående av :

Sushi 3-4 olika sorter

tunnbrödsnittar med röktlax och pepparrot
    Tunnbrödsnittar med ost och skinka
    Tunnbrödsnittar med havssaltssmör

80talets plockmat på tandpetare i olika varianter
    (ost, skinka, oliver, feta, köttbullar mm)

vi kommer även ha gurk- och morotsstavar med dippsåser

samt nachochips och såser

• Jag han
    salsa775 skrev 2011-06-06 08:40:04 följande:
    Kan man ha det??

Vi funderar på att bara ha skålar med jordgubbar!  Bara att skölja av och ställa fram! :) Om vi vill lyxa till det ännu mer kanske vi ställer fram salta pinnar ;)
    Man måste ingenting!

Svar på tråden Enkla men goda snittar - behöver tips :-)