• 201108­20
    Äldre 14 May 11:43
    7729 visningar
    21 svar
    21
    7729

    Hur funkar det egentligen när man tar ett nytt efternamn?

    Vi gifter oss den 20 augusti och kommer att ta ett nytt efternamn då båda har supervanliga -sson namn som ingen av oss vill behålla.

    Pratade med PRV i förra veckan och hon sa att det är ca 9 veckors handläggningstid just nu men att det kan ta längre tid över sommaren. Hon rådde oss att skicka in ansökan redan nu.

    Men hur funkar det sen? När namnet är godkänt, byts det direkt på oss båda då? Är ju inte så kul om namnen går igenom på oss båda INNAN vigseln? Eller vad händer när namnet blivit godkänt?

  • Svar på tråden Hur funkar det egentligen när man tar ett nytt efternamn?
  • 201108­20
    Äldre 16 May 10:37
    #11
    Fam Lundqvist skrev 2011-05-16 10:21:59 följande:
    Samma här - stressad!
    Känns som jag inte riktigt är med på hur det går till/vad som gäller vid detta....
    Nu till en dum fråga, om jag ska ta min sambos namn vid vigsel då står ju redan hans namn på hindersprövningen= inga problem.....eller är jag helt väck nu i diskussionen Obestämd
    jag är inte helt 100 på att jag är med på vad du menar?

    Så här har jag fattat det (ungefär en månad försent känns det som):

    Jag (eller min sambo) ansöker om nytt efternamn, handläggningstiden är i bästa fall 9 veckor. Först när namnet gått igenom kan vi ansöka om hindersprövning, jag med mitt nya namn och sambon med sitt nuvarande. I samband med att vi ansöker om hindersprövningen lämnar vi in ansökan om att sambon ska ta mitt efternamn vid vigseln.

    Frågan är ju förstås om vi kan skicka in hindersprövningen redan när namnet godkänts, alltså innan eller under tiden som det kungörs? Det skulle ju spara oss en massa tid och det skulle framförallt bespara mig ruskigt mycket stress!
  • Fru Koppar­skiöld
    Äldre 16 May 10:54
    #12
    20110820 skrev 2011-05-16 10:37:57 följande:
    jag är inte helt 100 på att jag är med på vad du menar?

    Så här har jag fattat det (ungefär en månad försent känns det som):

    Jag (eller min sambo) ansöker om nytt efternamn, handläggningstiden är i bästa fall 9 veckor. Först när namnet gått igenom kan vi ansöka om hindersprövning, jag med mitt nya namn och sambon med sitt nuvarande. I samband med att vi ansöker om hindersprövningen lämnar vi in ansökan om att sambon ska ta mitt efternamn vid vigseln.

    Frågan är ju förstås om vi kan skicka in hindersprövningen redan när namnet godkänts, alltså innan eller under tiden som det kungörs? Det skulle ju spara oss en massa tid och det skulle framförallt bespara mig ruskigt mycket stress!
    Förstår det, min text var nog ganska snurrig och osammanhängande :)
    Även om jag tar min sambos nuvarande efternamn så måste jag ansöka om nytt efternamn innan vi kan skicka hindersprövningen?
  • 201108­20
    Äldre 16 May 11:00
    #13

    Om du tar det din sambo heter idag fyller ni i era nuvarande namn i hindersprövningen och att du vill heta hans namn på efternamnsansökan, båda blanketterna ska till Skatteverket.

    Men om ni ska göra som vi och ansöka om nytt efternamn måste ni ju vänta tills det blivit godkänt hos PRV innan ni skickar in hindersprövningen. Ni kan alltså inte skicka in hindersprövningen nu och sedan ansöka om nytt efternamn innan vigseln, då får ni vänta med namnansökan till efter vigseln.

  • Fru Koppar­skiöld
    Äldre 16 May 11:08
    #14
    20110820 skrev 2011-05-16 11:00:52 följande:
    Om du tar det din sambo heter idag fyller ni i era nuvarande namn i hindersprövningen och att du vill heta hans namn på efternamnsansökan, båda blanketterna ska till Skatteverket.

    Men om ni ska göra som vi och ansöka om nytt efternamn måste ni ju vänta tills det blivit godkänt hos PRV innan ni skickar in hindersprövningen. Ni kan alltså inte skicka in hindersprövningen nu och sedan ansöka om nytt efternamn innan vigseln, då får ni vänta med namnansökan till efter vigseln.
    Ok så för att förtydliga (sorry men blev skraj nu att vi tänkt fel o missat nått)
    Om jag tar hans efternamn skickar vi samtidigt namnansökan+hindersprövningen i samma brev?
  • stjärn­a18
    Äldre 16 May 11:09
    #15
    20110820 skrev 2011-05-16 11:00:52 följande:
    Om du tar det din sambo heter idag fyller ni i era nuvarande namn i hindersprövningen och att du vill heta hans namn på efternamnsansökan, båda blanketterna ska till Skatteverket.

    Men om ni ska göra som vi och ansöka om nytt efternamn måste ni ju vänta tills det blivit godkänt hos PRV innan ni skickar in hindersprövningen. Ni kan alltså inte skicka in hindersprövningen nu och sedan ansöka om nytt efternamn innan vigseln, då får ni vänta med namnansökan till efter vigseln.
    Vi skickade in hindersprövningen innan vi bytte efternamn och det var inga problem alls! På hindersprövningen står våra gamla efternamn och de är lika giltliga för det. Jag har nämligen ringt och pratat med skatteverket! Glad
  • 201108­20
    Äldre 16 May 11:27
    #16
    stjärna18 skrev 2011-05-16 11:09:43 följande:
    Vi skickade in hindersprövningen innan vi bytte efternamn och det var inga problem alls! På hindersprövningen står våra gamla efternamn och de är lika giltliga för det. Jag har nämligen ringt och pratat med skatteverket! Glad
    Åh, funkar det så?! Då är jag i alla fall inte orolig för att vi inte ska få gifta oss!

    Då vore det bara lite extra kul om namnet gick igenom innan bröllopet men det borde ju hinnas med, vi har 13 veckor kvar.
  • Terror­Morsan
    Äldre 17 May 17:27
    #17

    trodde det räckte med hindersprövning :S jag ska hagubbens namn!

  • Kemist
    Äldre 17 May 17:57
    #18
    Fam Lundqvist skrev 2011-05-16 11:08:25 följande:
    Ok så för att förtydliga (sorry men blev skraj nu att vi tänkt fel o missat nått)
    Om jag tar hans efternamn skickar vi samtidigt namnansökan+hindersprövningen i samma brev?
    Skulle bara säga att jag la ner hindersprövningen, som var korrekt ifylld, tillsammans med namnbytesansökan (för mig, jag vill ta hans efternamn).
    Fick kort därefter tillbaks en godkänd hindersprövning, där det stod "ansökan om byte av efternamn ej gjord" eller liknande längst upp i hörnet. Alltså hade de missat lapp nummer två i kuvertet (för den vet jag med mig var korrekt ifylld med). Så nu kommer vigselförrättaren skicka in papper om namnbyte samtidigt som hon skickar in papperna efter vigseln. Hon menar på att det oftast brukar gå bra när man skickar in båda papper i samma kuvert, iofs, så vi hade nog bara otur.
  • mikael­a86
    Äldre 17 May 18:32
    #19

    Har pratat med skatteverket nu,  och hindersprövningen granskas via personnummer inte via namn så man kan skicka in den innan man byter namn!!
    vi skickade in hinderprövningen förra veckan, och kommer att skicka in namnbyte för mig och sonen till pant,- och registreringsverket imorgon och när de har godkänts så skickar vi in namnbyte för min sambo som då tar mitt nya efternamn vid vigseln. 

  • Terror­Morsan
    Äldre 17 May 19:09
    #20

    vår hindersprövning gick igenom, å jag vill ha patriks efternamn.... å det fyllde jag i oxå, men prästen fyller ju i o godkänner allt sen som jag fatta :S ??

  • 201108­20
    Äldre 27 May 15:28
    #21

    Fick brev från PRV idag, mitt nya efternamn kungörs på måndag så det gick ruskigt snabbt! Skrev på ansökan att det var något brådskande men jag hade inte räknat med att det skulle gå så här fort! Det är ju bara 10-12 dagar sedan jag skickade in ansökan!

    Såvida ingen protesterar mot nya namnet kommer det gå igenom i början av juli vilket innebär att jag får heta det ca 1,5 månad innan bröllopet, det hade jag inte räknat med!

Svar på tråden Hur funkar det egentligen när man tar ett nytt efternamn?