Inlägg från: 20110820 |Visa alla inlägg
  • 20110820

    Hur funkar det egentligen när man tar ett nytt efternamn?

    Vi gifter oss den 20 augusti och kommer att ta ett nytt efternamn då båda har supervanliga -sson namn som ingen av oss vill behålla.

    Pratade med PRV i förra veckan och hon sa att det är ca 9 veckors handläggningstid just nu men att det kan ta längre tid över sommaren. Hon rådde oss att skicka in ansökan redan nu.

    Men hur funkar det sen? När namnet är godkänt, byts det direkt på oss båda då? Är ju inte så kul om namnen går igenom på oss båda INNAN vigseln? Eller vad händer när namnet blivit godkänt?

  • Svar på tråden Hur funkar det egentligen när man tar ett nytt efternamn?
  • 20110820

    Tack för ditt svar, vi funderade också på att göra så, att en av oss byter innan och vi spar då 1800 kronor. Vårt namn (det nya) kommer att hållas hemligt fram tills vigseln och det kanske blir tokigt om en av oss redan bytt efternamn då?

    När patentpappret kom hem, var det liksom klart då? Hette han det nya namnet från då? Hur långt innan er vigsel är/var det?

  • 20110820

    Ni har alltså inte gift er än? När prästen säger alla era namn kommer alltså hans vara ert nya efternamn som du då tar?

  • 20110820

    Jaha, så man kan inte skicka in hinderprövningen innan namnet gått igenom?! Eller? Det ställer ju till det ännu mer i så fall...

  • 20110820

    Då får jag eller han byta jäkligt omgående om vi ska hinna få en hindersprövning innan dess! Hur lång tid det att f hindersprövningen och vad händer om den inte hinner komma/bli klar, får vi inte gifta oss då?! Alternativet är ju att vi ansöker om nytt efternamn efter vigseln men det känns fruktansvärt tråkigt, då kan vi ju inte ens meddela gästerna vad vi ska heta eftersom vi själva inte vet?

    Hinner vi ens? Fru2011kanske, har hans namn redan gått igenom? Hur lång tid tog det för er?

  • 20110820
    Fam Lundqvist skrev 2011-05-16 10:21:59 följande:
    Samma här - stressad!
    Känns som jag inte riktigt är med på hur det går till/vad som gäller vid detta....
    Nu till en dum fråga, om jag ska ta min sambos namn vid vigsel då står ju redan hans namn på hindersprövningen= inga problem.....eller är jag helt väck nu i diskussionen Obestämd
    jag är inte helt 100 på att jag är med på vad du menar?

    Så här har jag fattat det (ungefär en månad försent känns det som):

    Jag (eller min sambo) ansöker om nytt efternamn, handläggningstiden är i bästa fall 9 veckor. Först när namnet gått igenom kan vi ansöka om hindersprövning, jag med mitt nya namn och sambon med sitt nuvarande. I samband med att vi ansöker om hindersprövningen lämnar vi in ansökan om att sambon ska ta mitt efternamn vid vigseln.

    Frågan är ju förstås om vi kan skicka in hindersprövningen redan när namnet godkänts, alltså innan eller under tiden som det kungörs? Det skulle ju spara oss en massa tid och det skulle framförallt bespara mig ruskigt mycket stress!
  • 20110820

    Om du tar det din sambo heter idag fyller ni i era nuvarande namn i hindersprövningen och att du vill heta hans namn på efternamnsansökan, båda blanketterna ska till Skatteverket.

    Men om ni ska göra som vi och ansöka om nytt efternamn måste ni ju vänta tills det blivit godkänt hos PRV innan ni skickar in hindersprövningen. Ni kan alltså inte skicka in hindersprövningen nu och sedan ansöka om nytt efternamn innan vigseln, då får ni vänta med namnansökan till efter vigseln.

  • 20110820
    stjärna18 skrev 2011-05-16 11:09:43 följande:
    Vi skickade in hindersprövningen innan vi bytte efternamn och det var inga problem alls! På hindersprövningen står våra gamla efternamn och de är lika giltliga för det. Jag har nämligen ringt och pratat med skatteverket! Glad
    Åh, funkar det så?! Då är jag i alla fall inte orolig för att vi inte ska få gifta oss!

    Då vore det bara lite extra kul om namnet gick igenom innan bröllopet men det borde ju hinnas med, vi har 13 veckor kvar.
  • 20110820

    Fick brev från PRV idag, mitt nya efternamn kungörs på måndag så det gick ruskigt snabbt! Skrev på ansökan att det var något brådskande men jag hade inte räknat med att det skulle gå så här fort! Det är ju bara 10-12 dagar sedan jag skickade in ansökan!

    Såvida ingen protesterar mot nya namnet kommer det gå igenom i början av juli vilket innebär att jag får heta det ca 1,5 månad innan bröllopet, det hade jag inte räknat med!

Svar på tråden Hur funkar det egentligen när man tar ett nytt efternamn?