• bumbibjörn

Hjälp!!! Måste allt va så DYRT???

Vi försöke få de bröllop vi önskar för pengar vi har råd med! Vi har nog vad man skulle kunna kalla budgetbröllop. De flesta poster har vi hittat billiga alternativ  eller iaf till en rimlig peng. Känner mig helt knäckt dock, skulle så gärna vilja gå till en frisör som fixar min bröllopsfrisyr och gå till någon som sminkar mig samt fixa mina naglar . Detta är saker som jag verkligen skulle vilja kosta på mig på min stora dag och inget som jag normalt gör, har tex aldrig fixat mina naglar... Har försökt ringt runt för att kolla priser, MEN är tokdyrt. Ett ställe som jag prata med sa glatt att för 4500 så får jag allt hår, smink och naglar. Detta har vi inte råd med... Hur gör ni andra??? Snälla finns det någon som har några tips. Saken är den att vi gifter oss i min barndomsby som jag inte har bott i på tio år så jag har liksom inga kontakter. Har även kollat Västerås som är en större stad som ligger typ 15 min bort för i lilla byn finns det bara frisör. Skulle så gärna vilja lyxa till det och känna mig vacker...

• Svar på tråden Hjälp!!! Måste allt va så DYRT???
  • wiii

Priset hos frisören beror ju lite på vad du vill göra med håret, gör du någon enklare variant som inte tar så lång tid så blir det ju också billigare. Jag har valt att bara locka håret och sen fästa bak några slingor med dekorerade hårnålar, frisören trodde att det max kommer att kosta 750.

Sminket kommer jag att göra själv, då jag faktiskt aldrig blivit nöjd när andra gjort det på mig, tycker alltid att dom öser på för mycket, i ibland även väldigt märkliga val av make up produkter. Så har ju fått köpa en del nytt smink, som tex primer och några nya skuggor, men det är ju saker som jag kan använda sen också så känns värt :) 

Naglarna har jag lite tur med, får lätt långa naglar, så har bara köpt ett fransk manikyr-set på Kicks, tror det kostade 79 kr eller nåt sånt! 

• Gottblåbär

har inte läst igenom vad alla svara, men titta blocket och grannar.se så kan du hitta folk som kan hjälpa dig billigt med detta som kanske är utbildade men inte jobbar med de i vanliga fall osv.

• AnnaJacob

Jag vet att det är mycket pengar, men jag tycker att du ska tänka lite på dig själv. Du kommer ju bara att gifta dig en gång, och då ska man få lov att vara en prinsessa.

Kanske du kan prata med dina föräldrar eller svärföräldrar och fråga om de inte vill ge det som en bröllopspresent?

• Thessa01

Jag vill rekommendera dig att undvika att boka sådant som omnämns som "brud"-grej. T ex "brudsminkning eller bröllopsfrisyr, för det är mycket dyrare än annat just för att frisörer mfl. vet att det ofta tänks någon skrev ovan, att man gifter sig bara en gång och då vill man lyxa till det oavsett pris, vilket skönhetsindustrin utnyttjar.

Det du kan göra är som jag vet vissa andra gjort, dvs. att hålla tyst om att du ska gifta dig och boka en vanlig håruppsätnting hos en frisör, då kostar det bara några hundralappar, samma sak gäller sminkning. Du kan säga att du ska på en bröllopsfest eller dyl. om någon skulle undra, men säg inte att du ska vara brud för då rusar priserna iväg.

Många make up-artister och frisörer har ju också "festsminkningar" och "fest/balfrisyrer" att boka, vilket ju är ett mellanting mellan brudvarianten och den mer vardagliga varianten, som kanske kan vara ett alternativ? Eller så kör du på kompromissen att boka en vanlig "styling" hos en frisör, det är inte jättelyxigt, men ändå lyxigare än det du gör själv? Kanske en toning och styling?

Naglar är ju dyrt att göra, men i normalfallet inte hutlöst tycker jag, så det kanske du kan kosta på dig?

• bumbibjörn

Tack alla snälla för era tips! Hade smått börjat hoppats igen när jag började ringa runt. Ringde till frisörgymnasiet och fick prata med världens suraste kärring :( sa bara det att de inte kunde hjälpa mig då dem enbart tog emot när de hade mottagning. Ville inte alls förmedla någon kontakt. Konstigt... Ringde till makeupstudion, men hon visste ingen runt mig, men skulle kolla upp och återkomma. Har inte ringt tillbaka. Skittråkigt att det ska vara så mycket jobb med detta. Nu så håller jag tummarna att en kompis kompis till min syster vill ställa upp. Abruduppsättning hos blir det nog någon from av festsminkning och hoppas på att man blir nöjd. Sedan frisör funderar på om det ändå inte kan vara värt att lägga pengar på en bruduppsättning. Fyller innann bröllop så jag tänkte försöka önska mig det.

• Thessa01
    bumbibjörn skrev 2011-05-31 09:21:15 följande:
    Tack alla snälla för era tips! Hade smått börjat hoppats igen när jag började ringa runt. Ringde till frisörgymnasiet och fick prata med världens suraste kärring :( sa bara det att de inte kunde hjälpa mig då dem enbart tog emot när de hade mottagning. Ville inte alls förmedla någon kontakt. Konstigt... Ringde till makeupstudion, men hon visste ingen runt mig, men skulle kolla upp och återkomma. Har inte ringt tillbaka. Skittråkigt att det ska vara så mycket jobb med detta. Nu så håller jag tummarna att en kompis kompis till min syster vill ställa upp. Abruduppsättning hos blir det nog någon from av festsminkning och hoppas på att man blir nöjd. Sedan frisör funderar på om det ändå inte kan vara värt att lägga pengar på en bruduppsättning. Fyller innann bröllop så jag tänkte försöka önska mig det.
    Det är ju en bra sak att önska sig, eller iaf att man önskar sig ett bidrag till en brudhåruppsättning

Skillnaden mellan en vanlig håruppsättnign och en bruduppsättning hos frisör är att en bruduppsättning innehåller mer hårspray och så, så frisyren garanterat ska hålla ända in på nattkröken, det är detta som kostar extra. Själv ska jag gifta mig borgerligt och inte ha sn stor fest, men för den som ska ha en lång och stor fest tror jag det kan vara en god idé med en bruduppsättning.
  • förlovadflicka

Fattar inte heller hur man kan lägga 4500 kr, det är sjukt mycket pengar! För mig blir det billigt och bra, fästmannens svägerska är frisör och kommer hem till mig och gör håret gratis, jag sminkar mig själv för att jag inte litar på make up-artister och naglarna ska jag gå och göra med min syrra på mammas bekostnad. Är jätteglad att jag får det så billigt, tänkt liksom, en klänning för 5000 och andra kläder och smycken för nästan 2000 och sedan hår och sådant också för 4500, det skulle bli över 10 000 för att göra sig fin en enda dag och det finns inte ens en garanti för att det blir bra! Nej, jag skulle inte kunna med det bara men alla prioriterar ju olika :)

• Mace

Ett tips angående frisyren är ju annars att gå till frisören dagen innan och få det tvättat och fönat. Åtminstone på mitt hår gör det en jätteskillnad, och att sätta upp det sedan är inte så jättesvårt om man får lite hjälp. Tvätt + fön brukar ligga runt 2-400 beroende på längd på håret och så.

Tycker annars att du skall kosta på dig t.ex. en ansiktsbehandling eller något sådant innan den stora dagen. Då känner du dig bortskämd, men utan att vara i händerna på en dyr makeupartist.  

• Mertzi

Skumt att dom inte var tillmötesgående på frisörskolan!
    Taskigt mot eleverna, som förmodligen är skitsugna på att få en riktig skalle att "öva" på!
    Tyckte i alla fall jag när jag gick frisörskolan! Det är ju hur lärorikt som helst.

Synd att du inte bor närmare Örebro, då hade jag kunnat hjälpa dig med både hår och smink! :)

• soffia

Jag kommer betala nästan 5000:- för smink och hår, sen tillkommer naglarna, men jag gillar sånt, jag går ofta och blir sminkad samt fixar naglarna så för mig är den en självklarhet, plus att den bruduppsättning får man bara en gång i livet!

Sen bjuder dom på skumpa och lunch med hos min frisör för mig och min tärna, sen slipper man problemet med att få dit en makeup srtist som ska klaffa med tiden, hon kommer redan vara inbokad genom frissan så jag behöver inte hålla på och ringa henne för att boka tid och krångla.

• Nikkita
    mikaela86 skrev 2011-05-13 09:49:55 följande:
    Tänk på att inte nämna bröllop när du gör naglarna så brukar det bli billigare!! Tyckte det lät dyrt med 4500:- jag kommer att fixa min make för 1200:- inkl provmake up mitt hår kommer att kosta ca 700-1000:- för att jag vill ha en rättså enkel frisyr och mina två tärnors make up kommer att gå på 500:-/pers så totalt för oss kommer det gå på 3200:- och så räknar jag 500:- för naglarna så 3700:- och då får vi ju mer än du får för 4500:-
    och detta är en fin salong mitt i Malmö city där vi kommer att byta om också!!
    Vilken salong i Malmö var du på? Har precis börjat planera allt & har inte kommit så långt med att hitta bra ställen än... Blev du nöjd med resultatet, lyssnade de på vad DU ville ha? Många frågor nu, nyfiken Flört Tacksam för hjälp!
  • shakynose
    mikaela86 skrev 2011-05-13 09:49:55 följande:
    Tänk på att inte nämna bröllop när du gör naglarna så brukar det bli billigare!! Tyckte det lät dyrt med 4500:- jag kommer att fixa min make för 1200:- inkl provmake up mitt hår kommer att kosta ca 700-1000:- för att jag vill ha en rättså enkel frisyr och mina två tärnors make up kommer att gå på 500:-/pers så totalt för oss kommer det gå på 3200:- och så räknar jag 500:- för naglarna så 3700:- och då får vi ju mer än du får för 4500:-
    och detta är en fin salong mitt i Malmö city där vi kommer att byta om också!!
    Det är ju ett rätt så bra pris. Fast då antar jag att de märker att det är till ett bröllop... Om ni byter om hos frisören alltså?

Vissa kan säkert försöka höja priserna bara för att det är till bröllop, men det stämmer ju inte för alla. Jag tycker hellre att man ska ifrågasätta prishöjningen (exakt vad är det man betalar extra för?), än att låtsas som att man inte ska ha bröllop. Det är ju t.ex. helt galet att man ska behöva betala 500kr extra bara för att de bjuder på champagne och smörgås (dessutom tvivelaktigt om det ens är lagligt), men om de t.ex. reserverar hela salongen i flera timmar för brudföljet så kan jag förstå det. Men då måste man ju också kunna undanbe sig en sådan service, och be att få det vanliga priset för uppsättning och smink.
  • Pinkgrape

Finns inte Make Up Store där du bor? Isåfall kanske du kan boka en sminkning där, inte en brud-makeup, utan en vanlig sminkning. Det kostar 500kr och efter sminkningen är klar får man produkter med sig för 500kr och då kan man ju välja produkter så det går att bättra på sminkningen under dagen ifall det skulle behövas.

Angående naglarna är det ju något du kan göra någon dag före, som inte behöver göras exakt på dagen och de flesta ställen här tar 500 - 1000kr för en nagelförlängning, jag vet ju inte vad det kostar där du bor.

När det gäller frisyren är det ju toppen om en kompis eller liknande kan hjälpa dig, alternativt som någon annan skrev, bok en tid för vanlig klippning dagen före. Ta eventuellt med dig en vän som sitter med. Nämn inget om bröllop, men säg att du ska på tex fest och fråga ifall de kan göra en uppsättning på dig. Du och vännen hinner då se hur de gör och kan nog återskapen frisyren dagen efter. Det behöver inte kosta många hundralappar alls.

Det beror ju lite på hur kräsen man är själv med håret, sminket och naglarna. Vill man ha det väldigt avancerat och helt perfekt och att allt ska göras samma dag osv, då får man nog vara beredd att betala lite mer.

Själv tycker jag inte att det är värt de pengarna det kostar och kommer bara måla mina egna naglar med hjälp av min syster, blir en fransk manikyr. Jag kommer boka sminkningen på Make Up Store och frisyren kommer jag och min syster, som är en av mina tärnor, hjälpas åt med. På youtube finns det så många bra videor som visar hur man gör många frisyrer och det brukar vara rätt enkelt att följa dem :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Hjälp!!! Måste allt va så DYRT???