• bumbibjörn

Hjälp!!! Måste allt va så DYRT???

Vi försöke få de bröllop vi önskar för pengar vi har råd med! Vi har nog vad man skulle kunna kalla budgetbröllop. De flesta poster har vi hittat billiga alternativ  eller iaf till en rimlig peng. Känner mig helt knäckt dock, skulle så gärna vilja gå till en frisör som fixar min bröllopsfrisyr och gå till någon som sminkar mig samt fixa mina naglar . Detta är saker som jag verkligen skulle vilja kosta på mig på min stora dag och inget som jag normalt gör, har tex aldrig fixat mina naglar... Har försökt ringt runt för att kolla priser, MEN är tokdyrt. Ett ställe som jag prata med sa glatt att för 4500 så får jag allt hår, smink och naglar. Detta har vi inte råd med... Hur gör ni andra??? Snälla finns det någon som har några tips. Saken är den att vi gifter oss i min barndomsby som jag inte har bott i på tio år så jag har liksom inga kontakter. Har även kollat Västerås som är en större stad som ligger typ 15 min bort för i lilla byn finns det bara frisör. Skulle så gärna vilja lyxa till det och känna mig vacker...

• Svar på tråden Hjälp!!! Måste allt va så DYRT???
  • Blivande fru Swärdh

Jag gjorde gelé i helgen och hade hört från nån att det skulle "bränna" till några sekunder när man hade dem i UV lampan men jag kände absolut ingenting. Tror det där är från person till person. Jag är supernöjd och tycker det är snyggt med långa naglar. Man ska sen fylla i en gång i månaden så dem håller så länge man orkar underhålla naglarna i princip. 

• ninasjoholm

Vill man komma undan dom otrligt höga priserna så ska man leta efter folk som frilansar. Var bor du? Jag kanske kan hjälpa dig med kontakter.

• Diamanten90

Min frisör tar 70€ och uppåt för brudkamning. Men det är i en liten by i Finland. Lönar sig att ha bröllop på sådana ställen;)

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • awarwen

Jag har den otroliga turen att min "frisör" kommer hem till mig på bröllopsdagens morgon.
    Det är en ung tjej som går en estetlinje och hon gör tydligen frisyruppsättningar på många studentbaler.
    Hon kom hem en kväll och provgjorde min frisyr. Gissa om jag blev nöjd och överraskad! Tjejen är ju skitduktig. Och inte vill hon ha betalt heller. Hon är fd flickvän till min systers grabb och min syster och hon umgås fortfarande, nästan som mor och dotter =0)

Make up gör jag själv, eftersom jag blev så jädrans missnöjd sist jag lät en makeup-artist göra det. Eller rättare sagt de två gånger jag har gjort det hos någon annan. Jag ser inte klok ut!

Naglarna däremot... uääääääääääääää... de ser ut som skit. Jag har försökt med allt. En massa dyra medel, filat, fixat och donat, men inte sjuton blir de finare.
    Därför funderar jag på att lägga lite pengar på en salong och testa såna där gelégrejor. Vet knappt vad det är.
    Jag vill ha fina naglar på bröllopet.

• Liina86

Jag gifter mig på Färna herrgård och har bokat en stylist från Västerås för håruppsättning och sminkning som åker ut till herrgården. Det kostar 2500 och då ingår provuppsättning och provsminkning. Tycker det är ett ok pris. Tänker nog göra naglarna nån dag innan och hoppas på att jag inte förstör dem. Har du ingen kompis som är duktig på naglar som kan fixa just den biten?

• TheD

Elever som går frisörutbildningen kanske??? Där blir det ju frisyr och sminkning då eleverna ska lära sig styling :)

Naglar betalar jag runt 450:- så det är inte dyrt tycker jag.

• EllaBella

Jag håller med om att det är dyyrt!

När jag undersökte lite själv låg t ex en brudsminkning på runt 1000:- på de flesta ställen och jag förstår verkligen inte vad som är speciellt med en brudsminkning jämfört med t ex en festsminkning? Själv kommer jag sminka mig själv, mest pga tidspressen på själva dagen. Men jag har tidigare sminkat mig inför fester hos makeupartister på FACE & Makeup Store och har bara blivit nöjd en gång! Vid ett tillfälle blev det alldeles för mycket och en annan gång gjorde de basen dåligt så att jag fick bättra på själv :-/ Så det känns trots allt bra att göra det själv. 

• jkbr

ett litet inlägg från en frisör är att det kräver mycket mer att göra en brud dom är mycket mer krävande och vi sätter upp längre tid , det är nog samma med florister. 

• Chicita

Till TS (eller andra som vill ha tips)

Makeupstudion utbildar makeupartister från hela landet. (Skolor finns i Borlänge, Göteborg och Stockholm) kontakta dom och fråga om det finns någon nyutexaminerad makeupartist (eller någon som går utbildning NU) som bor i närheten av vart du ska gifta dig.
    Dels kan du ha sån ofantlig tur att skolan säger att "jamen vi skicka dit ett gäng, vi behöver ändå träna.. vi sminkar tärnorna också och om brudens/brudgummens mödrar vill ha hjälp så ordnar vi det med..."
    Eller så kan du få kontakt med nån som håller på att starta upp en egen firma, och som gärna ger dig rabatt bara för att få komma ut och synas lite.

Jag kommer betala ca 1700:- för smink av mig och mina båda tärnor. Och då ingår provsminkning/ konsultation + att hon åker ut till vigselplatsen och sminkar oss. Ordinarie pris hade varit 1600:- för bara min makeup. Det här är en tjej som är nyutbildad makeupartist. Jag satt modell för henne sista veckan på utbildningen så det var så jag kom i kontakt med henne. Så hon är bara glad att få synas lite...
    (dom får även lära sig styling av hår mm men är ju inga experter på bröllopsfrisyrer. Men kan ju vara behjälpliga om man vill ha en enklare frisyr)

• bumbibjörn

Tusen TACK snälla rara för alla tips! Jag har letat i vrån och gömslen bland släkt och vänner men det finns ingen som är duktig på hår och smink som vill/kan/får hjälpa mig. Grejen är ju att jag så gärna vill känna mig extra fin och bortskämd och då gärna vill få hjälp med detta på min stora dag!

Blir lätt nervös när åsikterna om naglarna går isär...grejen är att jag är nagelbitare och har hemskt fula naglar försöker spara ut, MEN...tror inte att jag själv kan få så snygga naglar som jag skulle vilja! Har prövat med lösnaglar förut och de har en tendens att ramla av....

På måndag blir det till att ringa runt till frisörskolor och se om de kan hjälpa mig.... Ska även ringa Makeupstudion... 

Ninasjoholm:  du får hemskt gärna hjälpa mig och tipsa om frilansare... Idag bor jag i Eskilstuna, men kommer att flytta till Hallstahammar i sommar. Hallsta ligger väldigt nära Västerås så jag hade tänkt (är nog tvungen) att åka de 20 minuterna för att få hjälp. Så vet du någon i Västerås så vore det toppen! Eller Eskilstuna...

Det känns lite lättare idag...borde kunna hitta någon som kan/vill hjälpa mig!

Svar på tråden Hjälp!!! Måste allt va så DYRT???