• gelehallon

    1:a träff med prästen! Nervös! ;) Hur går den till?

    Jamen precis som jag skrev i rubriken så är det dags för prästen att komma hem till oss och träffa oss! Ska bli spännande! Dock har jag från ngnstans fått det intrycket att det kommer bi ngt slags förhör om vår relation och kärlek och hur vi ser på äktenskapet, typ... Så går o jagar upp mig över detta nu! Hahaha!

    Berätta gott folk! Vad går första besöket ut på? Vad vill prästen veta? Vad förväntas vi upplysa han om? Och förväntar han sig att vi ska ha klart med sånger och hur vi vill ha det? För vi har inte funderat så mkt över det faktiskt...

    Märks på mig att det börjar närma sig Dagen D! ;) Weeeeiiiiii!!!!!!!!!!!

  • Svar på tråden 1:a träff med prästen! Nervös! ;) Hur går den till?
  • plin
    gelehallon skrev 2011-05-12 09:32:00 följande:
    Jamen precis som jag skrev i rubriken så är det dags för prästen att komma hem till oss och träffa oss! Ska bli spännande! Dock har jag från ngnstans fått det intrycket att det kommer bi ngt slags förhör om vår relation och kärlek och hur vi ser på äktenskapet, typ... Så går o jagar upp mig över detta nu! Hahaha!

    Berätta gott folk! Vad går första besöket ut på? Vad vill prästen veta? Vad förväntas vi upplysa han om? Och förväntar han sig att vi ska ha klart med sånger och hur vi vill ha det? För vi har inte funderat så mkt över det faktiskt...

    Märks på mig att det börjar närma sig Dagen D! ;) Weeeeiiiiii!!!!!!!!!!!
    Ja, precis så är det! och så frågar han om ni har varit otuktiga och haft sex före äktenskapet!

    nej....

    När i träffade prästen så ville han veta lite om oss. hur vi träffades och så här. och så frågade han varför vi ville gifta oss med varandra.

    han ville liksom mest få ta del av vår historia.

    Vi var också jättenervösa innan, men det var ett mysigt möte. och jag tyckte att det var fint och han tackade oss för att han skulle få viga oss och sa att det var en ära att få dela en sådan viktig händelse. 

    lycka till! 
  • Flodis Hjärtat

    Ska träffa prästen nästa vecka, lite nervös ärj ag men det hör till.

    Lycka till!

  • Kjell Präst

    Prästen kommer att förhöra er på tio Guds bud och Luthers katekes, sedan får ni högtidligen lova att gå i kyrkan minst en gång per vecka och uppfostra era eventuella barn enligt den rena kristna läran...eller inte

    Allvarligt talat så brukar jag, när jag träffar brudpar (jag träffar dem nästan utan undantag i kyrkan, inte i hemmet), gå igenom vigselritualet, paret får om de vill provläsa löftena och provgå altargången. Vi diskuterar psalmer, in -och utgångsmusik och eventuella solosånger. Sedan brukar jag fråga paret hur de träffades och vad de tycker om att göra tillsammans. Slutligen ber jag dem beskriva varandra. Det här är förstås för att jag ska kunna vara personlig i vigseltalet. Jag brukar också fråga paret vilket eller vilka efternamn man ska ha efter vigseln (byter de namn brukar jag nämligen "annonsera" det i slutet av vigseln och uppmana församlingen att applådera). Så brukar jag också ta emot hindersprövningen vid detta samtal. Det är det hela. Inga förhör om förhållandes karaktär och styrka eller liknande

  • saxomanix

    @Kjell Präst: Måste man lämna hindersprövning när man träffar prästen? Hur längre innan vigseln ska man träffas (max/min)? Vi bor utomlands men vill gifta oss i Sverige. Därmed tänkte vi åka till Sthlm typ 2 månader innan själva bröllopsdagen och fixa det mesta (hindersprövning, träffa prästen etx). Annars kommer vi bara upp en vecka innan bröllopsdagen...


     


    förlåt , det är OT....

  • Kjell Präst
    saxomanix skrev 2011-05-12 11:17:41 följande:

    @Kjell Präst: Måste man lämna hindersprövning när man träffar prästen? Hur längre innan vigseln ska man träffas (max/min)? Vi bor utomlands men vill gifta oss i Sverige. Därmed tänkte vi åka till Sthlm typ 2 månader innan själva bröllopsdagen och fixa det mesta (hindersprövning, träffa prästen etx). Annars kommer vi bara upp en vecka innan bröllopsdagen...


     


    förlåt , det är OT....


    Man måste inte lämna hindersprövningen vid träffen med prästen, men jag vill gärna ha det "överstökat" så att det inte glöms bort - kommer paret utan hindersprövning på vigseldagen så finns det absolut ingen möjlighet för prästen att viga dem, utan gästerna får skickas hem...
    Hur tidigt prästen träffar brudparen är olika, jag brukar träffa "mina" par ungefär en månad i förväg, nästa vecka ska jag träffa ett par som ska vigas 18 juni.
  • Emmilie87
    Kjell Präst skrev 2011-05-12 10:55:15 följande:
    Prästen kommer att förhöra er på tio Guds bud och Luthers katekes, sedan får ni högtidligen lova att gå i kyrkan minst en gång per vecka och uppfostra era eventuella barn enligt den rena kristna läran...eller inte

    Allvarligt talat så brukar jag, när jag träffar brudpar (jag träffar dem nästan utan undantag i kyrkan, inte i hemmet), gå igenom vigselritualet, paret får om de vill provläsa löftena och provgå altargången. Vi diskuterar psalmer, in -och utgångsmusik och eventuella solosånger. Sedan brukar jag fråga paret hur de träffades och vad de tycker om att göra tillsammans. Slutligen ber jag dem beskriva varandra. Det här är förstås för att jag ska kunna vara personlig i vigseltalet. Jag brukar också fråga paret vilket eller vilka efternamn man ska ha efter vigseln (byter de namn brukar jag nämligen "annonsera" det i slutet av vigseln och uppmana församlingen att applådera). Så brukar jag också ta emot hindersprövningen vid detta samtal. Det är det hela. Inga förhör om förhållandes karaktär och styrka eller liknande
    Får man ha med tärnan och marskalken när man övar? Är det vanigt?
  • Ronja8

    Vi träffade vår präst igår. Hon var jättetrevlig, en liten dam med vitt hår, helhärlig. Hon hade lite frågor om hur vi träffades, vad vi jobbar med, vad vi tycker om att göra tillsamman. Hon gick igenom vigselcermonin, vad som kommer hända, vilka låtar vi har valt, om det kommer vara några solon och när de skulle passa i schemat. Vi fick provgå altargången fram, jag lovar det pirrade till rejält då, och provläsa löftena.

  • Kjell Präst
    Emmilie87 skrev 2011-05-12 16:33:16 följande:
    Får man ha med tärnan och marskalken när man övar? Är det vanigt?
    Jag övar aldrig med mina brudpar (utom just altargången och löftena som jag skrev ovan), så jag vet faktiskt inte hur vanligt det är.
Svar på tråden 1:a träff med prästen! Nervös! ;) Hur går den till?