Inlägg från: Emmilie87 |Visa alla inlägg
  • Emmilie87

1:a träff med prästen! Nervös! ;) Hur går den till?

Det vill jag också veta!

• Emmilie87
    Kjell Präst skrev 2011-05-12 10:55:15 följande:
    Prästen kommer att förhöra er på tio Guds bud och Luthers katekes, sedan får ni högtidligen lova att gå i kyrkan minst en gång per vecka och uppfostra era eventuella barn enligt den rena kristna läran...eller inte

Allvarligt talat så brukar jag, när jag träffar brudpar (jag träffar dem nästan utan undantag i kyrkan, inte i hemmet), gå igenom vigselritualet, paret får om de vill provläsa löftena och provgå altargången. Vi diskuterar psalmer, in -och utgångsmusik och eventuella solosånger. Sedan brukar jag fråga paret hur de träffades och vad de tycker om att göra tillsammans. Slutligen ber jag dem beskriva varandra. Det här är förstås för att jag ska kunna vara personlig i vigseltalet. Jag brukar också fråga paret vilket eller vilka efternamn man ska ha efter vigseln (byter de namn brukar jag nämligen "annonsera" det i slutet av vigseln och uppmana församlingen att applådera). Så brukar jag också ta emot hindersprövningen vid detta samtal. Det är det hela. Inga förhör om förhållandes karaktär och styrka eller liknande
    Får man ha med tärnan och marskalken när man övar? Är det vanigt?
Svar på tråden 1:a träff med prästen! Nervös! ;) Hur går den till?