• Lollo 03
    Äldre 9 Sep 11:19
    29932 visningar
    22 svar
    22
    29932

    Hjälp mig tjejer-Vad ska jag arbeta med?

    Hej allihopa!
    Här inne brukar ni vara duktiga på att ge råd så här kommer mitt dilemma:

    Jag är utbildad förskollärare ( 3 år i högskola), men känner att jag inte längre vill arbeta med detta. Jag har varit föräldraledig i 2½ år och alltså inte arbetat på ett tag.

    Den sista tiden som jag jobbade som förskollärare mådde jag mycket dåligt och var väl i princip på väg att bränna ut mig som det så vackert heter. Jag tvingade dock mig själv till att jobba vidare och graviditet och föräldraledigheten kom som ett brev på posten. Nu när det snart börjar bli dags för mig att ge mig ut i arbetslivet vet jag alltså inte längre vad jag ska göra.

    Jag är inte främmande för att tex studera igen, jag tror tex att jag kan söka kurser i högskolan och komma in på akademiska poäng. Nu till mina funderingar....

    Är det någon som vet om man bara får tillgodoräkna sig tidigare akademiska poäng ett visst antal år? Eller gäller de hur länge som helst? Tänkte alltså i så fall söka in på kurser på dessa...

    Ett program i högskolan som tilltalar mig är Personal och arbetslivsfrågor. Är det någon härinne som vet vad man rent konkret kan arbeta med när man är färdig med den utbildningen?

    Jag är ute efter ett yrke där man arbetar mer med människor och mindre med datorer om ni förstår vad jag menar. Jag har lätt för att "ta" folk, hög social kompetens, lätt för att prata inför folk, bra på att hålla i och organisera saker, lätt att utrycka mig i tal och skrift.

    Mina brister är tex datorer, ekonomi.
    Jag vill inte heller arbeta med för "tunga" yrken tex psykolog, socionom m.m

    Är det någon som skulle kunna ge förvirrade mig lite råd?
    Tack på förhand/Lollo

  • Svar på tråden Hjälp mig tjejer-Vad ska jag arbeta med?
  • Tillie
    Äldre 9 Sep 21:32
    #0

    Lollo:

    Jag förstår inte varför för du inte kan läsa program pågrund av betyg, du kom ju in på förskollärarprogrammet? Dessutom om du har jobbat 5 år (jag tror föräldraledighet räknas) kan du ju göra högskoleprovet och få lägga till 0.5p så även om högskoleprovet inte går så bra för dej kan det vara användbart.

    Friståendekurser:
    Om du vill jobba med personalfrågor tycker jag inte du ska läsa vanlig sociologi, på Göteborgs Universitet finns det en uppsjö olika sociologikurser bl.a. Sociologi: Arbetsliv, organisation och ledarskap 20p efter att ha gått den är du behörig att läsa både vanlig sociolgi 21-40p och Sociologi: Arbetsliv, organisation och ledarskap 21-40p.

    Arbetsvetenskap var det i Borås i år platsgaranti på (alla som söker och har grundläggande behörighet får plats). Arbetsvetenskap är tvärvetenskapligt det bygger mest på sociologisk forskning men även på psykologi, historia, ergonomi, och massa mer vetenskaper som studerar människan i arbetslivet.

    Arbetsrätt finns att läsa som 5p på halv- eller kvartsfart i Borås, det finns säkert på fler ställen.

    Pedagogik har du ju från förskollärarutb.

    Psykologi kan ju vara intressant men se till att du inte hamnar på en sjukdomsinriktad kurs utan en som mer är inriktad på gruppdynamik till exempel.

    Företagsekonomi kan vara bra att ha läst i alla fall 10 p.

    Jag tycker faktiskt att du ska kolla på olika PA-program du gillar och kolla med programansvarig om du kan tillgodoräkna dej pedagogiken, om du väljer pedagogisk inriktning då förstås. Då kanske de kan korta ner programmet till lite mer än 2 år för dej.

    Den pedagogiska inriktningen på PA-programmet måste ju vara till för det du säger att du vill:

  • Tillie
    Äldre 9 Sep 21:33
    #0

    informera människor i olika företag om tex olika saker, jobba för att personalen ska må bra, hålla i utbildningar för dem, internutbilda dem osv.

    Uräkta glappet, det var inte meningen.

    Hoppas detta varit till hjälp, Lollo!

    Ha det bra

  • Zarah
    Äldre 9 Sep 22:29
    #0

    Förstår ditt resonemang, jag har väntat på blixten från himlen som talar om för mig vad jag ska göra hela livet men det har aldrig kommit så jag måste börja gå åt nåt håll nångång.

    Lycka till med ditt val hur du än gör!
    /Z

  • Snobbe­n
    Äldre 9 Sep 22:38
    #0

    Hej Lollo 03,

    Pedagogik, arbetsrätt, sociologi... Du låter onekligen som en psykolog ;) Inte är psykologyrket för tungt! Det finns så mycket man kan arbeta med inom så många områden. Hur som helst, lycka till med Ditt yrkesval!

    Bästa hälsningar,
    Snobben (och vad jag jobbar med kan Du säkert räkna ut...)

  • Lollo 03
    Äldre 10 Sep 08:20
    #0

    Tack tjejer för att ni försöker hjälpa mig....

    Till Tillie:
    Du ska få en förklaring till varför jag tror mej veta att jag inte kommer in på något program.

    Jag läste förskollärarlinjen 92-95 + en sommarkurs den sommaren. Totalt har jag 130p. Jag kom endast in i Härnösand,( bor i södra Sverige, har endast 2,7 i betyg från gymnasiet + har endast matte A)

    Efter en termin i Härnösand ringde jag Halmstad högskola och fick byta över så där läste jag resten av min utbildning.

    Jag saknar alltså behörigheten i matten på flera program + att mina betyg inte räcker. Konkurrensen är ju stenhård och att läsa upp betygen på Komvux känns uteslutet, då jag redan har läst så många år redan. (1-årig komvuxutbildning för tre år sedan)

    jag har mycket studielån och får låna max 6 terminer till ( om ens det).

    Min syster läser PA- linjen i Uppsala och det var höga betyg för att komma in. Jag försökte nå henne i går om ni undrar varför jag inte pratar med henne men hon var inte hemma.

    I dag ska jag ringa kursansvarig för PA-linjen vid Göteborgs universitet för att få reda på vilka kurser jag skulle kunna läsa för att det ska bli så likt PA-linjen som möjligt + vad man kan arbeta med.

    Är dock inte säker på att det är detta jag vill göra. Satt och läste i går på ams sida om vad en arbetsförmedlare gör och DET verkar vara exakt vad jag söker.

    Ska även kontakta Borås högskola som du skriver Tille och det var bra att du sa att man kan läsa arbetsrätt där. Det verkar nämligen vara svårt att läsa som fristående kurs annars.

    Tack Tillie för att du engagerar dig, känns som jag behöver all hjälp i världen just nu...

    Tack, och kom gärna med fler förslag...
    /Lollo

  • cassie
    Äldre 10 Sep 09:55
    #0

    Jag har inga mer förslag än vad alla andra har gett dig. Förutom att ta kontakt med en studievägledare och se om det går att bli en halv PA are genom vissa utvalda kurser. ( ser att du också funderar på det)
    Jag tycker att det var lite roligt att se att det var så många som var intresserade av PA här. Själv känner jag mig så glad för att ha kommit fram till vad jag vill bli när jag blir stor. Jag letade fram mina bra sidor och funderade på vad jag har för önskemål i yrkeslivet och tillsammans kom jag fram till PA. Hoppas på att jag kommer in till nästa höst, nu ska jag läsa till och upp mina betyg. Finns det någon färdig PA? Berätta lite om utbildningen och hur det har gått efteråt.
    Lycka till Lollo 03!

  • Fiffie
    Äldre 10 Sep 11:31
    #0

    jag tycker du ska använda dina erfarenehter i pedagogik och bli lärare i något du är intresserade av, du får ju tillgodoräkna dig del av din utbildning tror jag...du låter klippt och skuren som lärare på högstadiet eller gymnasiet och du kommer du med största sannolikhet få jobb också när du är klar...

  • Tillie
    Äldre 10 Sep 11:35
    #0

    Borås Arbetsvetarprogram kräver endast grundläggande behörighet (alltså bara matte a). Efter att ha läst PA eller Arbetsvetare kan du jobba som arbetsförmedlare. Hoppas du fick bra hjälp av GU!

    Ha det bra

  • Lollo 03
    Äldre 10 Sep 12:58
    #0

    Krävs det "bara" grundläggande behörighet för Borås arbetsvetarprogram Tillie? Detta låter väldigt intressant tycker jag. Hade förmodligen gärna kunnat tänka mig att läsa detta program.

    Det tragiska är bara att jag förmodligen inte har en chans att komma in där. Jag har inte 5 års arbetsliverfarenhet och högskoleprovet är inte min starka sida.

    När jag sökte till förskollärare var jag typ reserv nr 800 i Göteborg och typ 500 i Borås. Mycket kan ju ändra sig men det ÄR svårare i södra Sverige än i norra att komma in. Ska dock kontakta de olika högskolorna för mer information. ( Är inte alltid så lätt att ringa med en 2½åring och en 10 månaders runt benen

    Tack så jättemycket för all hjälp från er...

    Kan tillägga att jag ALDRIG skulle vilja jobba som högstadielärare, gymnasielärare eller psykolog. Jag vet jag ÄR jättekrånglig och besvärlig
    /Lollo

  • Grönku­lla
    Äldre 17 Sep 08:59
    #0

    Om du skulle göra högskoleprovet idag så är jag säker på att det skulle gå bättre än förra gången. För bara genom att leva så har du lärt dig en massa & fått en livserfarenhet som inte är fy skam. Du har ju faktiskt läst till förskolelärare & du lärde dig säkert en massa då.
    Föreslår att du går till arbetsförmd/studievägledning och ber om ett gammalt prov att pröva på först om du är osäker.

  • Lollo 03
    Äldre 17 Sep 17:04
    #0

    Jag har fått tid till att träffa en studie- och yrkesvägledare i Halmstad högskola i nästa vecka och det känns jättebra. Har börjat förstå vad det är jag bör läsa för att kunna jobba med det jag vill.

    Allt känns jättebra just nu, mycket tack vare hjälpen från er tjejer.

    Till Grönkulla:
    Vissa delar av högskoleprovet skulle jag säker klara bättre i dag än innan tex orden, men jag har väldigt svårt för engelskan och mattedelen. tror dock att jag ska göra ett testförsök på gamla prov.
    Lollo

  • Thu 20 Oct 2022 10:10
    #22
    Ärligt talat förstår jag inte riktigt varför du bryr dig så mycket. Det är väldigt svårt att göra det med Photoshop. Till och med jag, som är en avancerad datoranvändare, gick till https://createmysignature.com/sv  där jag skapade en elektronisk signatur eftersom det är mycket snabbare och enklare. Prova att gå dit också och göra allting där. Sluta plåga Photoshop och dig själv.
Svar på tråden Hjälp mig tjejer-Vad ska jag arbeta med?