Inlägg från: Lollo 03 |Visa alla inlägg
  • Lollo 03

    Hjälp mig tjejer-Vad ska jag arbeta med?

    Hej allihopa!
    Här inne brukar ni vara duktiga på att ge råd så här kommer mitt dilemma:

    Jag är utbildad förskollärare ( 3 år i högskola), men känner att jag inte längre vill arbeta med detta. Jag har varit föräldraledig i 2½ år och alltså inte arbetat på ett tag.

    Den sista tiden som jag jobbade som förskollärare mådde jag mycket dåligt och var väl i princip på väg att bränna ut mig som det så vackert heter. Jag tvingade dock mig själv till att jobba vidare och graviditet och föräldraledigheten kom som ett brev på posten. Nu när det snart börjar bli dags för mig att ge mig ut i arbetslivet vet jag alltså inte längre vad jag ska göra.

    Jag är inte främmande för att tex studera igen, jag tror tex att jag kan söka kurser i högskolan och komma in på akademiska poäng. Nu till mina funderingar....

    Är det någon som vet om man bara får tillgodoräkna sig tidigare akademiska poäng ett visst antal år? Eller gäller de hur länge som helst? Tänkte alltså i så fall söka in på kurser på dessa...

    Ett program i högskolan som tilltalar mig är Personal och arbetslivsfrågor. Är det någon härinne som vet vad man rent konkret kan arbeta med när man är färdig med den utbildningen?

    Jag är ute efter ett yrke där man arbetar mer med människor och mindre med datorer om ni förstår vad jag menar. Jag har lätt för att "ta" folk, hög social kompetens, lätt för att prata inför folk, bra på att hålla i och organisera saker, lätt att utrycka mig i tal och skrift.

    Mina brister är tex datorer, ekonomi.
    Jag vill inte heller arbeta med för "tunga" yrken tex psykolog, socionom m.m

    Är det någon som skulle kunna ge förvirrade mig lite råd?
    Tack på förhand/Lollo

  • Svar på tråden Hjälp mig tjejer-Vad ska jag arbeta med?
  • Lollo 03

    Hej tjejer!
    Tack för att ni har tagit er tid, det är gulligt av er.

    Jag har varit inne på ams sida och gjort intressetest och ett annat test som Gudde föreslog.

    Det visar väldigt tydligt att jag är väldigt social, och arbeten som tex yrkesvägledare och platsförmedlare kommer upp. Ironiskt att jag ska ge andra råd när jag inte vet vad jag vill göra själv! Men faktum är att det är precis något sådant arbete jag tror att jag skulle kunna tänka mig. Jag vill gärna vägleda och ge råd, samtidigt arbeta självständigt och ta reda på saker , fatta beslut m.m.

    Förskollärare kommer också upp men det är jag ju redan och det vill jag ju inte längre. Jag kan inte heller läsa ett helt program för jag kommer inte att komma in. Mina betyg räcker inte till. Det är kurser som jag skulle vilja läsa för att bli någonting.....

    Har idag varit i kontakt med två yrkesvägledare och jag tror att högskolepoäng varar i 10 år som Anna M skrev.

    Tycker dock inte att någon av dem har hjälpt mig speciellt mycket. Ska prata med en tredje person i morgon.

    Vad jag skulle vilja veta av er är om man tex läser kurser som till stor del motsvarar PA-linjen kan man då arbeta med att tex informera människor i olika företag om tex olika saker, jobba för att personalen ska må bra, hålla i utbildningar för dem, internutbilda dem osv

    Jag har svårt att förklara exakt vad jag menar eftersom jag inte riktigt själv vet vad man kan arbeta med. jag har tex 40p pedagogik och hade gärna läst tex sociologi, arbetsrätt, mer beteendevetenskap...

    Hur använder jag sedan dessa kunskaper i ett yrke undrar jag?

    Är ännu mer förvirrad just nu men tar gärna emot fler uppslag från er....

    /Lollo

  • Lollo 03

    Ett litet tillägg...jag vill inte jobba som biblotikarie eller polis.... Men tack för att ni försökte hjälpa mig.

    Till Zarah. Jag är också 30 i år och JA, jag vill gärna veta ganska exakt vad man kan arbeta med inom ett yrke för att veta att jag träffar rätt denna gång.

    Innan jag blev gravid läste jag nämligen en 1-årig utbildning inom reception och konferens. Och jag har kommit på att detta vill jag inte heller göra.....

    Detta gjorde jag mest för att jag var "tvungen" att komma i från mitt yrke. Jag sökte kurser också och kom in på sociologi på två högskolor, men tänkte vid det tillfället att det är bättre att " bli"något om ni förstår vad jag menar.
    Något jag kan ångra i dag....

    /Lollo

  • Lollo 03

    Tack tjejer för att ni försöker hjälpa mig....

    Till Tillie:
    Du ska få en förklaring till varför jag tror mej veta att jag inte kommer in på något program.

    Jag läste förskollärarlinjen 92-95 + en sommarkurs den sommaren. Totalt har jag 130p. Jag kom endast in i Härnösand,( bor i södra Sverige, har endast 2,7 i betyg från gymnasiet + har endast matte A)

    Efter en termin i Härnösand ringde jag Halmstad högskola och fick byta över så där läste jag resten av min utbildning.

    Jag saknar alltså behörigheten i matten på flera program + att mina betyg inte räcker. Konkurrensen är ju stenhård och att läsa upp betygen på Komvux känns uteslutet, då jag redan har läst så många år redan. (1-årig komvuxutbildning för tre år sedan)

    jag har mycket studielån och får låna max 6 terminer till ( om ens det).

    Min syster läser PA- linjen i Uppsala och det var höga betyg för att komma in. Jag försökte nå henne i går om ni undrar varför jag inte pratar med henne men hon var inte hemma.

    I dag ska jag ringa kursansvarig för PA-linjen vid Göteborgs universitet för att få reda på vilka kurser jag skulle kunna läsa för att det ska bli så likt PA-linjen som möjligt + vad man kan arbeta med.

    Är dock inte säker på att det är detta jag vill göra. Satt och läste i går på ams sida om vad en arbetsförmedlare gör och DET verkar vara exakt vad jag söker.

    Ska även kontakta Borås högskola som du skriver Tille och det var bra att du sa att man kan läsa arbetsrätt där. Det verkar nämligen vara svårt att läsa som fristående kurs annars.

    Tack Tillie för att du engagerar dig, känns som jag behöver all hjälp i världen just nu...

    Tack, och kom gärna med fler förslag...
    /Lollo

  • Lollo 03

    Krävs det "bara" grundläggande behörighet för Borås arbetsvetarprogram Tillie? Detta låter väldigt intressant tycker jag. Hade förmodligen gärna kunnat tänka mig att läsa detta program.

    Det tragiska är bara att jag förmodligen inte har en chans att komma in där. Jag har inte 5 års arbetsliverfarenhet och högskoleprovet är inte min starka sida.

    När jag sökte till förskollärare var jag typ reserv nr 800 i Göteborg och typ 500 i Borås. Mycket kan ju ändra sig men det ÄR svårare i södra Sverige än i norra att komma in. Ska dock kontakta de olika högskolorna för mer information. ( Är inte alltid så lätt att ringa med en 2½åring och en 10 månaders runt benen

    Tack så jättemycket för all hjälp från er...

    Kan tillägga att jag ALDRIG skulle vilja jobba som högstadielärare, gymnasielärare eller psykolog. Jag vet jag ÄR jättekrånglig och besvärlig
    /Lollo

  • Lollo 03

    Jag har fått tid till att träffa en studie- och yrkesvägledare i Halmstad högskola i nästa vecka och det känns jättebra. Har börjat förstå vad det är jag bör läsa för att kunna jobba med det jag vill.

    Allt känns jättebra just nu, mycket tack vare hjälpen från er tjejer.

    Till Grönkulla:
    Vissa delar av högskoleprovet skulle jag säker klara bättre i dag än innan tex orden, men jag har väldigt svårt för engelskan och mattedelen. tror dock att jag ska göra ett testförsök på gamla prov.
    Lollo

Svar på tråden Hjälp mig tjejer-Vad ska jag arbeta med?