• Anonym (vill inte komma)

Mamma kommer nog inte på bröllopet pga min pappa..

Min mamma sa idag att hon nog inte kommer på mitt bröllop nästa år om min far kommer (detta då min mamma återfått kontakten m. min äldrsta syster som anklagat min far för övergrepp när hon var barn) Jag vet inte vad jag skall tycka eller tro. Åtalet las ner i brist på bevis, hela släkten har genom åren valt att inte prata m. min syster pga att hon anklagat 3 till för övergrepp & betett sig väldigt illa mot sina 7 syskon) 

Jag förstår min mamma som är helt 100 på det som min syster säger ha skett (hon trodde inte det första 5 åren)
    Men ändå känner jag mig ledsen då jag inte villl välja bort någon av mina föräldrar. Givetvis skall inte min syster komma då hon enligt mig är en mkt störd människa som är kapabel till vad som helst. Men nu handar detta om min mor, att hon inte vill träffa min far  (vilket jag måste respektera känner jag)

Jag VET ju ändå inte vad som skett till 100% så kan inte bli arg på ngn, älskar båda mina föräldrar ngt oerhört och vill ha dem båda där på min dag....

Vad skall jag göra?
    Inte bjuda min pappa & hans fru? Låta mamma välja själv? Alla andra kommer då ingen annan har kontakt m. äldsta syrran, men mina föräldrar är ju viktigast!!

• Svar på tråden Mamma kommer nog inte på bröllopet pga min pappa..
    Anonym skrev 2011-04-28 14:08:53 följande:
    Jag blev utsatt för sexuella övergrepp av min morbror, likaså min syster och andra jämnåriga i släkten. Trots att man VISSTE att vissa blivit utsatta, gjordes inget alls, och därmed blev fler och fler utsatta för den vidriga slemgubben. Fortfarande vägrar moster tro att något hände, för om det hade hänt, skulle vi alla ha sagt något då, inte först när morbror var död sedan flera år. Ingen pratar om det i släkten, och de som inte drabbades, inbillar sig nog att allt är över och glömt, så är det förstås inte. Man glömmer aldrig ett övergrepp. Med det vill jag säga att det är AVSKYVÄRT att bli utsatt för sexuella övergrepp i sig, men det är faktiskt ännu värre att inte bli trodd efteråt!!! Det är närapå oförlåtligt.

Jag skulle vilja gå så långt att jag skriver att jag tror att det finns ett samband mellan hur ts syster "uppför sig" och det hon har varit med om!!! Hon har ju blivit övergiven, dömd och anklagad för att ljuga...hur "borde" hon känna och "uppföra sig"?? Tacka sjutton för att hon är "störd"... Har hon dessutom aldrig fått stöd från sin närmaste familj, mamma och syskon, så fattar jag inte hur man kan vara så kall, att man klagar på hennes beteende. Alla som hjälpt till att gömma detta under mattan, är medskyldiga till hur ts syster mår!

Att ett åtal läggs ned i brist på bevis, betyder just detta...inte att den åtalade är funnen oskyldig. Jag skulle absolut låta mamma gå före pappa i detta fall, och jag skulle banne mig se till att försöka laga relationen med min syster också! Skatta dig glad, ts, att du slapp bli utsatt för din pappas övergrepp. Men döm inte din syster för att hon blev det, eller för att hon till slut vågade berätta. Jag tycker att det är mer stört att inte stötta någon, ärligt talat.

Dessutom skulle jag ta och prata med pappan, öga mot öga, och säga att han inte var välkommen på bröllopet om han gjort sig skyldig till något ens i närheten av det systern har berättat om. Säga att "jag" ju inte kan veta om det är sant eller ej, utan att det vet bara han, systern och GUD, men att "jag" hoppas att han till slut ändå har så mycket heder i sig, att han tar ansvar för sina handlingar och stannar hemma på bröllopsdagen, ist för att smutsa ner "min" bröllopsdag. På så sätt vädjar man ju ändå till hans känsla för rätt och fel, även om det är extremt vanligt att förövare inte fattar att de gjort något fel. 
    Säkert fruktansvärt men därmed inte sagt att alla som blir anklagade därmed är skyldiga!

Min syster fick enormt mkt stöd de första åren men familjemedlem efter famijemedlem började sedan misstänka att det var ngt lurt då hon ljugit om det ena efter det andra, sen märkte vi alla hur hon överdrev saker man sa till henne så hon trodde sig själv, detta handlar om en komplicerat familjetragedi där vi alla försökt stötta henne (jag hade ej kontakt m. min far runder 2 år tex) HOnhar vänt den ena mot dena dnre i flera år och skapat intriger och ljugit.

Så det är inte så att alla skitit i henne och hon därför är störd. Hon har gjort så mkt sjuka saker att det inte är klokt & jag har gett henne chans efter chans att ha kontakt med det går helt enkelt inte eftersom hon inte kan skilja på sant & falskt.  MIn mor försökte lyssna i flera år men gav upp då min syster ringde mitt i natten & skrev hemska saker.

HOn har tex bombaderat min blivande m. mail om at t ag borde äta antideppresiva & söka vård fast jag aldirg mptt bättre i hela mitt liv till slut blev min annars mkt lugna fästman arg och sa ifrån och spärrade henne.  Skickat massmeilj på facebbok om jätte privata saker till alla sina vänner om mig osv, Jag begär inte att du heller skall förstå med din bakgrund & det du varit utsatt för.  Men jag vill slippa detta eländet under en dag, ovh behöver råd om hur ja bäst hanterar detta.

Hur som helst så är detta MIN dag & jag har lidit nog av hela min familj i hela mitt liv och vill gärna slippa skiten en enda dag. Även om jag tror att min syster ljuger så betyder inte det att tjag någonsin kan vara 100%, det enda jag ber om är en dag då mina föräldrar kan försökta låta bli att bråka för MIN skull!

• Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2011-04-28 14:30:17 följande:
    Ja, jag tycker absolut att ts ska kontakta sin syster för att höra vad hon har att säga. MEN, det förutsätter att hon faktiskt är villig att ta in att det systern säger kan vara sant!!! Annars tycker jag att ts utsätter systern för ännu ett övergrepp, ärligt talat. Och om man tycker att det är jobbigt för ts att ta konfrontationen med pappan, så undrar jag hur ni tror att systern har det, om hon blev utsatt för dessa övergrepp? Jag undrar just hur många det är som faktiskt ljuger, och hur många som tvingas säga så, efteråt, för att alla ifrågasätter. Det är nog fler som sagt sanningen först, iaf. Vi är alla olika, men jag skulle aldrig kunna ha en bra bröllopsdag om jag inte visste att jag hade gjort allt i min makt för att försöka reda ut allt innan. Reda ut= försöka ta reda på vad som faktiskt hände. Underligt att man kan gå omkring i så många år, och ta avstånd, utan att eg vilja veta vad som faktiskt hände... Är det ingen mer som undrar varför mamman har ändrat uppfattning och numer tror på systern??? 
    Jo självklart men samtidigt så är det faktiskt TS bröllop och hon som vill ha sin pappa där. Visst vore det ju, inte bara för bröllopets skull bra att försöka reda ut saker och ting. MEn ser det inte som något dumt att börja med systern och verkligen lyssna på vad hon berättar och framförallt försöka fixa det som hänt mellan Ts och systern.

Är nog minst lika jobbigt för pappan om han nu är oskyldigt anklagad att bli "attackerad" av ytterliggare en dotter. Det skulle kunna förstöra mycket för Ts som kanske tillslut inte får någon av sina föräldrar på sitt bröllop. Och det är inte helt lätt att kunna ta ställning till vad som är sant och inte när det gäller 2 av sina familjemedlemmar.
  • Anonym

Anonym 14.45,  visst, men du förstår hur JAG menar??? Det finns massor av exempel på att skyldiga frias, "i brist på bevis" och annat...men jag menar att antingen så ÄR man skyldig eller så är man det inte. Ta OJ Simpson, tex...alla vet att han var skyldig, men han friades ändå. Att han inte dömdes till fängelse, betyder inte att han var oskyldig på riktigt, utan bara att det amerikanska rättssystemet, liksom de flesta andra, har stora brister, och man kan bli friad om man har en duktig advokat, eller tom bara genom att man blånekar...Lindommefallet, där man skyllde på varandra, är ett annat exempel. Alla friades, eftersom man aldrig kunde bevisa VEM av dem som utdelade det dödliga hugget. Rättvisa, njae....inte i mina ögon, iaf. 

Anonym skrev 2011-04-28 14:30:17 följande:
    Ja, jag tycker absolut att ts ska kontakta sin syster för att höra vad hon har att säga. MEN, det förutsätter att hon faktiskt är villig att ta in att det systern säger kan vara sant!!! Annars tycker jag att ts utsätter systern för ännu ett övergrepp, ärligt talat. Och om man tycker att det är jobbigt för ts att ta konfrontationen med pappan, så undrar jag hur ni tror att systern har det, om hon blev utsatt för dessa övergrepp? Jag undrar just hur många det är som faktiskt ljuger, och hur många som tvingas säga så, efteråt, för att alla ifrågasätter. Det är nog fler som sagt sanningen först, iaf. Vi är alla olika, men jag skulle aldrig kunna ha en bra bröllopsdag om jag inte visste att jag hade gjort allt i min makt för att försöka reda ut allt innan. Reda ut= försöka ta reda på vad som faktiskt hände. Underligt att man kan gå omkring i så många år, och ta avstånd, utan att eg vilja veta vad som faktiskt hände... Är det ingen mer som undrar varför mamman har ändrat uppfattning och numer tror på systern??? 
    Jag har hört min systerns version 45 ggr, bröt kontakten i 7 år pg.a hot, jag tror att hon är en renodlad mytoman, eller iaf har en rejäl skruv lös. Vill man att folk skall förstå och tro en så beter man sig inte som hon gjort mot mig. Jag har inte skadat henne, jag stöttade sa upp kontakten m. min far då jag var chockad, jag har nu vänt om efter allt som hänt. Jag vill inte höra ngt mer från henne då det mesta som kommer ur hennes mun ör manupuativa lögner. Hon har ljugit ihop historier om mig och berättar för släkten och jag har varken vetat ut eller in. Har alltså NOLL kontakt m. henne idag och vill aldirg mer se henne efter vad hon gjorde mot min 3 åriga son i somras (hon skulle passa honom, stack i väg till 21 :00 fast jag sa  hon skulle lämna kl. 19.00 och svarade ej i tlf mm mm mm)
  • Anonym

Jag tänker att det faktum att din syster är "mkt störd" och beter sig illa ju tyder på att NÅGOT är fel. Det kan mycket väl bero på att hon har blivit utsatt för övergrepp, av pappa eller någon annan, men det kan också vara något annat som varit väldigt fel. Hon kanske inte ens vet själv exakt vad som hände och vem som gjorde vad, har man varit med om något traumatiskt är minnena ofta väldigt förvirrande och fragmentariska eller kanske helt borta.
    Du måste nog i alla fall utgå från att din syster inte beter sig som hon gör på rent jävelskap utan att hon mår väldigt, väldigt dåligt och skulle behöva en del empati oavsett vad det beror på.

Det är förstås svårt för dig att förhålla dig till det om du inte känner i din magkänsla helt säkert om det hon säger stämmer eller inte. Om din syster talar sanning är det ju fruktansvärt att hennes familj inte tror henne. Men om din pappa faktiskt inte har gjort något är det också hemskt om alla tror att han har det. Hur du än gör finns det alltså en risk att det blir väldigt fel.

Kan du hitta någon väg där du inte behöver välja sida utan kan säga att du omöjligt kan veta vad som är sant eller inte här, att du förstår att det är svårt för alla inblandade, men att du utifrån DIN situation och DINA känslor väldigt gärna skulle vilja ha båda dina föräldrar med på ditt bröllop, och fråga om de kan tänka sig att lägga sina egna känslor åt sidan och hålla masken under en dag för din skull?

• Anonym

Ts,  jag har en syster, inte lika din men helvetisk nog,  mamma tar konstant hennes sida och jag får skiten för det.
    I julas spenderade hon 3 dagar med att  skälla på mig  och vara labil, så mycket att även min make sa ifrån och han var rädd för henne, så mycket att han låste  våran sovrumsdörr med en  sax.

Jag sov knappt och mina ätstörningar   kom tillbaka och jag ville bara därifrån och när jag väl sa ifrån så blev jag utskälld av mamma.  Mamma gick och konstant tröstade min syster medans jag blev lämnad ensam, min karl kom till min räddning.

Det skrämmande är att  min syster är bara så här emot mig, ingen annan, alla gillar henne och hon har vänner, det bara jag som får ta skiten.  

Jag blivit slagen hela min barndom av henne, gissa vem som är  den som aldrig gör fel i familjen, inte jag, hon och det är jobbigt.

Så jag såg till när vi gifte oss att hon inte hade råd att komma med på bröllopet, jag verkligen såg till att  var vi skulle  gifta oss var för dyrt för min syster , vilket betydde att andra systern inte kunde komma heller.

Tyvärr men det var det enda sättet annars hade jag fått ställa in min bröllop.

Att ha en syster som  anklagar en för det ena och andra och ens vänner med är svårt, så svårt att innan  jag flyttade hemmifrån hade jag  väldigt få vänner, alla slutade ju umgås med mig pga min syster.

• Anonym

Men ts, om du nu har hela övriga släkten på bröllopet, kan du inte låta din mamma få känna att hon till slut, tar ställning mot din pappa, för din syster?? Försök föreställa dig hur dåligt hon måste må, av att ha tagit avstånd från henne tidigare... Nöj dig med alla dina syskon, din pappa och hans nya fru, tycker jag. 

• Anonym

Är det bara jag som får känslan av att ts känner sig lite avundsjuk på att systern får sin mammas stöd nu? Jag skulle aldrig beskriva någon i min familj som störd, eller ha en skruv lös, eftersom det säger så mycket mer om den som säger det än den man säger det om. Det är ju uppenbart att systern är väldigt ensam och utfryst. Låt mamman få välja att avstå bröllopet, ts. Du har ju faktiskt alla andra närvarande. Räcker inte det? Och, sedan, efter bröllopet eller så, kanske det vore dags att ta och bearbeta dina uppenbarligen väldigt hatiska känslor mot din syster hos en psykolog eller kurator? Jag tror verkligen att du i längden kommer må mycket bättre då. För ingen som uttrycker sig som du, mår bra, innerst inne. 

• Anonym

Bara en sak, vissa människor kan vara födda med en skruv lös,  det finns mental sjukdommar som inte kommer upp kommer av trauman.

Det finns mycket under himmeln  och mentalsjukdommar kan vara rent skrämmande.  
    Jag hade en barndoms vän som ljög om allt och  trodde att alla var emot henne,  hon hade en bästa vän och de höll ihop i vått och torrt.  När vi slutade skolan fann jag den bästa vännen storgråtades utanför mitt hus, då fick jag veta saningen,   barndomsvännen hade  hotat  tjejen med att döda hela hennes familj om det inte var vänner och detta hade på gått sen  lekis och denna dag var den första dagen hon såg ett slut på det hela eftersom de kommit  in i olika skolor.  

Om TS har en god anleding att misstro sin syster, låt henne göra det, vi vet inte hur syster var som barn.
    Bjud in  både mamma och pappa, sedan får de vuxna göra sina val, gör inte valen åt dem.

• Anonym

Siste anonym, så länge det finns människor som har den syn på psykisk sjukdom som du har, kommer det finnas många som mår dåligt i onödan! Varför uttrycker du dig så nedlåtande om dem med psykisk sjukdom? Det är inget annat än en skam att ha den intställningen idag, i ett upplyst samhälle, tycker jag. Du vet inte vad du uttalar dig om, så läs hellre på, än kom med en massa inskränkta och föråldrade åsikter. 

Anonym skrev 2011-04-28 15:02:43 följande:
    Är det bara jag som får känslan av att ts känner sig lite avundsjuk på att systern får sin mammas stöd nu? Jag skulle aldrig beskriva någon i min familj som störd, eller ha en skruv lös, eftersom det säger så mycket mer om den som säger det än den man säger det om. Det är ju uppenbart att systern är väldigt ensam och utfryst. Låt mamman få välja att avstå bröllopet, ts. Du har ju faktiskt alla andra närvarande. Räcker inte det? Och, sedan, efter bröllopet eller så, kanske det vore dags att ta och bearbeta dina uppenbarligen väldigt hatiska känslor mot din syster hos en psykolog eller kurator? Jag tror verkligen att du i längden kommer må mycket bättre då. För ingen som uttrycker sig som du, mår bra, innerst inne. 
    Avundsjuk på min syster? Nej du, jag och min mor har världens finaste relation där vi pratar varje dag och ses så ofta vi bara kan. Det är inte bara jag som tycker att hon är labil och mkt störd , vem jag än träffar av hennes gamla vänner säger att de inte kunde ha kontakt m. henne längre för att hon beter sig så illa. Hon har ingen kvar för att hon beter sig som hon gör. Oavsett vad man varit med om så sprider man inte skit, hot och beter sig som henne, sen är du fri att tro eller tycka vad du vill. Min mamma får stödja min syster hur mkt hon vill, det är hennes dotter och har varit jätte jobbigt för henne, jag förstår min mor till fullo. 

Men ärligt talat, nu tänker jag inte ödsla mer energi på att förklara mig, INGEN här inne vet hur min syster är, hur min far är, allt som skett och därför tänker jag inte ta åt mig ett jota av en massa åsikter ang. om det är sant/inte sant vems fel etc.

Jag har hela tiden sagt att jag förstår min mor, jag vi lle ha hjälp med HUR jag skulle göra inför mitt bröllop, inte skuldbeläggas. 
    Anonym skrev 2011-04-28 14:43:32 följande:
    Jag tänker att det faktum att din syster är "mkt störd" och beter sig illa ju tyder på att NÅGOT är fel. Det kan mycket väl bero på att hon har blivit utsatt för övergrepp, av pappa eller någon annan, men det kan också vara något annat som varit väldigt fel. Hon kanske inte ens vet själv exakt vad som hände och vem som gjorde vad, har man varit med om något traumatiskt är minnena ofta väldigt förvirrande och fragmentariska eller kanske helt borta.
    Du måste nog i alla fall utgå från att din syster inte beter sig som hon gör på rent jävelskap utan att hon mår väldigt, väldigt dåligt och skulle behöva en del empati oavsett vad det beror på.

Det är förstås svårt för dig att förhålla dig till det om du inte känner i din magkänsla helt säkert om det hon säger stämmer eller inte. Om din syster talar sanning är det ju fruktansvärt att hennes familj inte tror henne. Men om din pappa faktiskt inte har gjort något är det också hemskt om alla tror att han har det. Hur du än gör finns det alltså en risk att det blir väldigt fel.

Kan du hitta någon väg där du inte behöver välja sida utan kan säga att du omöjligt kan veta vad som är sant eller inte här, att du förstår att det är svårt för alla inblandade, men att du utifrån DIN situation och DINA känslor väldigt gärna skulle vilja ha båda dina föräldrar med på ditt bröllop, och fråga om de kan tänka sig att lägga sina egna känslor åt sidan och hålla masken under en dag för din skull?
    BLev glad av ditt svar. Ingen utom min far/syster vet vad som skett/inte skett, däremot måste jag nu som vuxen slippa ta ansvar över min familjs skit och få min dag i lugn och ro. Jag kommer att först prata m. min fars fru, sen honom (han blir väldigt ledsen varje gång vi pratar om henne, så känns jobbigt) sen prata igen m. min mor.

Anledningen till att jag blir så ledsen är just för att jag har en så otroligt fin relation till båda mina föräldrar trots deras avsy för varandra.

Jag skall fråga min mor om hon inte kan komma men låtssas att han inte är där utan njuta av dagen för vår skull. Tack iaf för ditt icke anklagande svar :)
  • Anonym (samma sits!)

du är inte ensam!
    hela min släkt är så....på allt från födelsedagar till dop så får man höra "kommer han/hon så kommer inte jag"
    i hela min släkt så bråkar någon med någon och dom vägrar vistas i samma rum som den andra.
    min syster har sagt upp kontakten med våra mostrar och våran mormor och min pappa och fastrar vill inte ha kontakt med verken min bror eller mig längre pga saker som min syster har sagt utan att kolla om det är sant, hon ljuger rätt mkt och man vet sällan vad som är sant så man måste nästan alltid kolla upp sånt.
    min pappa och bonus mamma sa till mig när jag och min sambo blev tillsammans att det inte var någon idé att bjuda dom när det kommer till bröllop och dop m.m för att jag kommer ju bjuda min mormor och mina mostrar och "dom jävlarna vill vi inte ens se" fick man höra! och igår fick jag reda på att syrran har även sagt upp kontakten med min bror och vägrar vara i samma rum och tycker att jag bara ska acceptera och ha två bjudningar om vi ska fira något! blir så ledssen på allt när domhåller på.......

jag har sagt så här att jag kommer bjuda alla och den som vill kommer och dom som inte kommer behöver inte klaga sen, man kan ju inte tvinga dom och det är ju dom som missar saker och inte får uppleva dom med mig.

hoppas att din mamma kan "svälja sin stolthet" och kommer på ditt bröllop och upplever den dagen med dig!

Anonym (samma sits!) skrev 2011-04-30 14:24:46 följande:
    du är inte ensam!
    hela min släkt är så....på allt från födelsedagar till dop så får man höra "kommer han/hon så kommer inte jag"
    i hela min släkt så bråkar någon med någon och dom vägrar vistas i samma rum som den andra.
    min syster har sagt upp kontakten med våra mostrar och våran mormor och min pappa och fastrar vill inte ha kontakt med verken min bror eller mig längre pga saker som min syster har sagt utan att kolla om det är sant, hon ljuger rätt mkt och man vet sällan vad som är sant så man måste nästan alltid kolla upp sånt.
    min pappa och bonus mamma sa till mig när jag och min sambo blev tillsammans att det inte var någon idé att bjuda dom när det kommer till bröllop och dop m.m för att jag kommer ju bjuda min mormor och mina mostrar och "dom jävlarna vill vi inte ens se" fick man höra! och igår fick jag reda på att syrran har även sagt upp kontakten med min bror och vägrar vara i samma rum och tycker att jag bara ska acceptera och ha två bjudningar om vi ska fira något! blir så ledssen på allt när domhåller på.......

jag har sagt så här att jag kommer bjuda alla och den som vill kommer och dom som inte kommer behöver inte klaga sen, man kan ju inte tvinga dom och det är ju dom som missar saker och inte får uppleva dom med mig.

hoppas att din mamma kan "svälja sin stolthet" och kommer på ditt bröllop och upplever den dagen med dig!
    Tack för att du fokuserade på frågan :) Jo jag tänker nog som så med, att jag bjuder alla, men sen undrar ju om man kommer att läsa av vibbar hela dan sen :(
  • Anonym (samma sits!)
    Anonym (vill inte komma) skrev 2011-04-30 19:50:18 följande:
    Tack för att du fokuserade på frågan :) Jo jag tänker nog som så med, att jag bjuder alla, men sen undrar ju om man kommer att läsa av vibbar hela dan sen :(
    fokusera på dom andra gärsternas positiva energi den dagen om det skulle vara konstiga vibbar från din familj.
    jag tycker dom är väldigt egoistiska av att dom att beter sig på detta viss när det är eran bröllopsdag och ni vill dela den med alla.
    hoppas eran dag blir helt underbar och lyckad!
    Anonym (samma sits!) skrev 2011-05-01 12:26:55 följande:
    fokusera på dom andra gärsternas positiva energi den dagen om det skulle vara konstiga vibbar från din familj.
    jag tycker dom är väldigt egoistiska av att dom att beter sig på detta viss när det är eran bröllopsdag och ni vill dela den med alla.
    hoppas eran dag blir helt underbar och lyckad!
    Tack fina du ! :)
Svar på tråden Mamma kommer nog inte på bröllopet pga min pappa..