• Pinkgrape

Dekorationer i kyrkan?

Har jag uppfattat det rätt, dekorerar en del av er i kyrkan också?

Vad dekorerar ni isåfall med?

• Svar på tråden Dekorationer i kyrkan?
  • Syrinx
    Pingst2011 skrev 2011-04-18 15:32:20 följande:
    Vi gifter oss den 11 juni och kommer att löva med björklöv utanför kyrkan. Inne i kyrkan blir det vad säsongen bjuder på. Något så enkelt som lite hundkex kan räcka i gången tycker jag när kyrkan i övrigt är så fin.
    Jättefina tips tycker jag! Just hundkex ger ju dessutom ett liknande skirt uttryck som brudslöja. Jag har alltid älskat blommor, så för mig och fästmannen är det självklart att smycka kyrkan lite. Några vackra blommor på altaret - ängsblommor i brist på annat - och en enkel blomma i hållarna vid bänkraderna. Om kyrkan har stora fönstervalv kan man lägga t ex långa rankor av murgröna där, ev tillsammans med några små blommor. Jag har varit med och smyckat kyrkor inför bröllop, när jag egentligen skulle spela, på liknande sätt och det är så enkelt, men höjer stämningen på en gång! 
  • Sats

Jag gifter mig på valborg i en stor kyrka i centrala Sthlm. Skulle vilja ha riktiga blommor som dekoration men i och med att kyrkan är så stor så kommer det inte se bra ut med några få blommor här och där (budgeten tillåter ej massa blommor).
    Har därför tänkt dekorera med rosa tjocka (5 cm) sidenband band runt varje altarbänk, har redan prövat och det blir jättefint. 
    Går åt 2 meter per bänk (totalt 10 bänkar för 70 personer), knyter vanlig rosett och då blir det band över som hänger ned snyggt..Sedan har jag köpt dekorationsblommor på 2hearts, 6 stycken för typ 40 kr, jag kommer sätta en blomma i varje rosett och det blir snyggt!   

• TheD

Jag, ja jag, skulle vilja ha blommor vid varannan bänkrad men jag vet inte hur dessa blommor ska ta sig dit eller snarare vem som ska sätta dit dem...

Hm.

• Pinkgrape
    Blizz skrev 2011-04-18 11:30:37 följande:
    Jag tänker nog köpa en liten blomma att sätta på utsidan av varje bänk. Vår kyrka är fin, väldigt stor och pampig men lite mörk inredning för alla fönster har såndär glasmålning så det kommer inte in så mkt solljus. Därför tänkte jag att det skulle vara fint att piffa till med en liten blomma. Behöver inte bli så dyrt, behöver ca 25 st och kan kanske köpa för 10-15kr st. Jag har själv varit på bröllop där folk har dekorerat kyrkbänken och jag har definitivt lagt märke till det! Men jag är å andra sidan en person med sinne för detaljer........
    Tycker ni att det är onödiga pengar?
    För MIG är det onödiga pengar, då vår budget är VÄLDIGT liten. Därför känner jag att jag hellre spenderar de pengarna på annat. Hade jag haft pengar till att göra något sådant, så kanske jag hade gjort det.

Jag tror iaf att det kommer bli jättefint! :)
  • Syrinx
    Pinkgrape skrev 2011-04-18 21:37:22 följande:
    För MIG är det onödiga pengar, då vår budget är VÄLDIGT liten. Därför känner jag att jag hellre spenderar de pengarna på annat. Hade jag haft pengar till att göra något sådant, så kanske jag hade gjort det.

Jag tror iaf att det kommer bli jättefint! :)
    Egenplockade ängsblommor är kanske ett alternativ om ni ändå vill ha lite dekoration i kyrkan? Jag gissar att ni ska gifta er i augusti, att döma av din bloggadress? Det finns ju många vackra sensommarblommor både i trädgårdar (varför inte trädgårdsrosor?!) och i det vilda, och man behöver bara en blomma i varje bänkradshållare t ex för att få en trevlig effekt. Det går ju alltid att be pappa/syster/kusin/goda vännen att plocka med en liten bukett och smycka kyrkan
  • Pinkgrape
    Syrinx skrev 2011-04-18 21:48:02 följande:
    Egenplockade ängsblommor är kanske ett alternativ om ni ändå vill ha lite dekoration i kyrkan? Jag gissar att ni ska gifta er i augusti, att döma av din bloggadress? Det finns ju många vackra sensommarblommor både i trädgårdar (varför inte trädgårdsrosor?!) och i det vilda, och man behöver bara en blomma i varje bänkradshållare t ex för att få en trevlig effekt. Det går ju alltid att be pappa/syster/kusin/goda vännen att plocka med en liten bukett och smycka kyrkan
    Nja, jag känner väl dels att jag inte riktigt tycker att det behövs och dels att det blir lite väl tajt om tid. Vi gifter oss redan kl.13 och det är så mycket som ska hinnas före. Sen är jag inte speciellt förtjust i blommor, kommer varken ha det i min brudbukett eller i dekorationen i festlokalen.

Hade jag haft gott om pengar, så hade jag dock fyllt kyrkan och festlokalen med pioner, ranunkler och anemoner :P Men nu är inte fallet så, så då är jag hellre utan :)
  • Syrinx
    Pinkgrape skrev 2011-04-18 21:50:58 följande:
    Nja, jag känner väl dels att jag inte riktigt tycker att det behövs och dels att det blir lite väl tajt om tid. Vi gifter oss redan kl.13 och det är så mycket som ska hinnas före. Sen är jag inte speciellt förtjust i blommor, kommer varken ha det i min brudbukett eller i dekorationen i festlokalen.

Hade jag haft gott om pengar, så hade jag dock fyllt kyrkan och festlokalen med pioner, ranunkler och anemoner :P Men nu är inte fallet så, så då är jag hellre utan :)
    Nä okej, då förstår jag att ni prioriterar annat. Jag trodde att du gärna ville ha dekoration i kyrkan, det var därför jag försökte komma på gratis idéer!
  • Pinkgrape
    Syrinx skrev 2011-04-18 21:53:08 följande:
    Nä okej, då förstår jag att ni prioriterar annat. Jag trodde att du gärna ville ha dekoration i kyrkan, det var därför jag försökte komma på gratis idéer!
    Tack, det var väldigt snällt :)
    Nej, jag var mer bara nyfiken på andras dekorationsidéer, för skojs skull typ :)
  • Gopplan

Vi har sagt till i kyrkan om att vi vill att de ska ställa fram de små vaserna som sitter längst ut i bänkraderna. Vi har tänkt plocka lite egna ängsblommor att sätta dit. Hoppas att några syskon kanske kan gå dit  före vigseln och sätta ditt blommorna. Ställer ingen upp så får det vara.

• MaddeåMats

zvartaliljan, jag bor i Malmö och köper dem på torget

• Pinkgrape
    MaddeåMats skrev 2011-04-19 11:58:46 följande:
    Ni har så mycket fördelar i södra sverige ;P haha
  • zvartaliljan
    MaddeåMats skrev 2011-04-19 11:58:46 följande:
    hmmm....kan de fraktas 20 mil tror du? Har ju en kusin som kör därifrån till bröllopet...men njä är nog inte värt risken Men sjukt billigt är det...
  • Mimmi2012
    Idunn skrev 2011-04-18 15:26:10 följande:

Vi har inte bestämt oss ang dekoration av kyrkan ännu, men funderar på att ha lite blommor vid altaret. Beror lite på hur mycket pengar vi har kvar när allt det viktiga är klart, jagär student så budgeten är väldigt begränsad.

Idunnstankar.blogg.se - om bröllopsplanering och bebislängtan
    Samma blir de nog för oss. jag är också student. Inte så lätt att få till ekonomin då. Visserligen slutar jag min utb nu i juni men de finns inga direkta garantier för jobb he he. Snåla lite i vardagen för att få ett fint och mysigt bröllop Solig
Svar på tråden Dekorationer i kyrkan?