• Pinkgrape

Ni som ska ha betalbar under kvällen...

Ni som tänker ha betalbar på kvällen, där ni själva köper in drickat, vad kommer ni servera?
    Och hur mycket kommer ni ta betalt?
    Hur har ni löst det med bartender?

Ni som har via resturang eller som kommer ha så att gästerna kan lämna valfri summa behöver inte göra er besvär. Inte heller ni som av någon anledning skulle ha invändningar mot en betalbars existens på en bröllopsfest, eller överhuvudtaget. Tack.
  • Svar på tråden Ni som ska ha betalbar under kvällen...
  • Beautiful Disaster

Pinkgrape: Vi tar också kuvertavgift. Hur mycket har ni tagit? Vi kommer att ha två drinkar att välja på. Sedan öl, vitt och rött vin, skogsbär cider och dricka samt vatten som alkoholfritt Vi har också många barn som kommer, plus några gravida

• Pinkgrape
    Beautiful Disaster skrev 2011-04-15 10:53:31 följande:
    Pinkgrape: Vi tar också kuvertavgift. Hur mycket har ni tagit? Vi kommer att ha två drinkar att välja på. Sedan öl, vitt och rött vin, skogsbär cider och dricka samt vatten som alkoholfritt Vi har också många barn som kommer, plus några gravida
    Vi har inte riktigt bestämt kuvertavgiften ännu, men det lutar åt 250kr/vuxen och gratis för barn (alla under 18år).
    Ja, har man barn och gravida som kommer, så känns ju alkoholfritt som ett måste :) hehe
  • mojikanan

Hej på er!! 
    Vi ska åka ner i Maj och handla i Tyskland till våran bar.
    Det kommer finnas vin, cider och öl, Gin och tonic (på burk)
    + 3 drinkar att beställa i baren.  Min blivandes kusin ställer upp och står i baren.
    det man handlar i baren kommer kosta 10 :- st ,  Vi skänker pengarna vi får in den kvällen
    till barncancer fonden och Min stora dag!
    10 :- tar vi mest för att det inte ska drickas för det "kan"
    Man kanske tänker på att dricka ur hela burken istället för att lämna den i nåt hörn. :)
    och kanske minskar risken för stupfylla.. :)  

• Beautiful Disaster
    Pinkgrape skrev 2011-04-15 10:56:19 följande:
    Vi har inte riktigt bestämt kuvertavgiften ännu, men det lutar åt 250kr/vuxen och gratis för barn (alla under 18år).
    Ja, har man barn och gravida som kommer, så känns ju alkoholfritt som ett måste :) hehe
    Vi har tagit 200kr för alla över 18 år, då vi enbart tycker att kuvertavgiften går till personens mat och måltidsdryck. Jo man vill ju att även de ska kunna njuta av kvällen
    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
  • Pinkgrape
    Beautiful Disaster skrev 2011-04-15 12:06:53 följande:
    Vi har tagit 200kr för alla över 18 år, då vi enbart tycker att kuvertavgiften går till personens mat och måltidsdryck. Jo man vill ju att även de ska kunna njuta av kvällen
    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
    Jo, vill tänker också bara ta så att det täcker mat och dryck till, men har svårt att få ner det under 250kr ändå, tyvärr. Vi är dock inne just nu på att en pajbuffé kanske skulle vara något och då skulle vi kunna sänka till 200kr/vuxen. Jag lutar åt det, men vi har inte riktigt bestämt oss ännu.
  • Ciccci

alltså tar ni betalt för dricka ni köpt i t.ex Tyskland?

Ni åker till Tyskland o köper flera flak öl/cider eller vad som helst o så får folk betala för det sen?
    Eller har jag missuppfattat nåt nu?

• Pinkgrape
    Ciccci skrev 2011-04-16 17:19:52 följande:
    alltså tar ni betalt för dricka ni köpt i t.ex Tyskland?

Ni åker till Tyskland o köper flera flak öl/cider eller vad som helst o så får folk betala för det sen?
    Eller har jag missuppfattat nåt nu?
    En del gör det ja, för det blir billigare.

Vi kommer dock köpa vårt dricka på systemet här.
  • Ciccci

Jag är lite fundersam, man tar kuvertavgift OCH tar betalt för dricka man (ibland) fått till en billig peng? För att tjäna pengar eller varför?
    Om man en gång åker till ex. Tyskland för att köpa alkohol, får man det relativt billigt. OM man har råd att köpa det där nere o ta det med sig hem; VARFÖR ta betalt för det under festen?

Bara undrar...

Kuvertavgiften kan jag förstå, men inte det där med alkoholen?

Snälla upplys mig, jag kan ju oxå tjäna pengar på det..

• Pinkgrape
    Ciccci skrev 2011-04-17 15:28:29 följande:
    Jag är lite fundersam, man tar kuvertavgift OCH tar betalt för dricka man (ibland) fått till en billig peng? För att tjäna pengar eller varför?
    Om man en gång åker till ex. Tyskland för att köpa alkohol, får man det relativt billigt. OM man har råd att köpa det där nere o ta det med sig hem; VARFÖR ta betalt för det under festen?

Bara undrar...

Kuvertavgiften kan jag förstå, men inte det där med alkoholen?

Snälla upplys mig, jag kan ju oxå tjäna pengar på det..
    Oj, hjälp.. tror du verkligen att någon vill tjäna pengar på sitt bröllop? Jisses...

Vi kommer behöva låna pengar av våra föräldrar för att köpa in alkoholen, att vi sedan tar betalt för den, är för att kunna ge tillbaka pengarna till dom.

Det finns också de som använder pengarna som kommer in till tex bröllopsresan, ger till välgörenhet eller sådant.

Jag hoppas verkligen inte att någon har betalbar för att tjäna pengar, utan bara för att, som vi, gå jämt ut.
  • Ciccci

okej, det kan jag förstå..
    Men varför inte ha ett mindre bröllop man har råd med?

Vi kommer vara MAX 45 stycken på vårt bröllop o vi bjuder på ALLT!
    INGA bidrag från någon förälder, utan betalar allt själv...
    Hela bröllopet kommer kanske gå på runt 40 000- 50 000 kr...

Kuvertavgiften kan jag förstå (fast egentligen inte) att man tar..

Men som sagt, det är bara MIN åsikt om det..

Men självklart gör ju alla precis som dom känner för att göra..

Tycker bara att nånstans måste man ju dra gränsen...

• Pinkgrape
    Ciccci skrev 2011-04-17 15:40:40 följande:
    okej, det kan jag förstå..
    Men varför inte ha ett mindre bröllop man har råd med?

Vi kommer vara MAX 45 stycken på vårt bröllop o vi bjuder på ALLT!
    INGA bidrag från någon förälder, utan betalar allt själv...
    Hela bröllopet kommer kanske gå på runt 40 000- 50 000 kr...

Kuvertavgiften kan jag förstå (fast egentligen inte) att man tar..

Men som sagt, det är bara MIN åsikt om det..

Men självklart gör ju alla precis som dom känner för att göra..

Tycker bara att nånstans måste man ju dra gränsen...
    Jag tänkte inte ens ta den diskussionen igen, för jag tycker det blir så himla tråkig stämning då.
    Kan bara kort säga att jag inte för 5 öre delar dina åsikter alls.

Jag hänvisar till det jag skrev i TS helt enkelt
    "Ni som har via resturang eller som kommer ha så att gästerna kan lämna valfri summa behöver inte göra er besvär. Inte heller ni som av någon anledning skulle ha invändningar mot en betalbars existens på en bröllopsfest, eller överhuvudtaget. Tack."
  • Ciccci

Bara fundar hur folk tänker..
    Jag vet att folk tänker inte alls i samma banor, men roligt att höra hur andra tänker..
    Och varför?

Inget illa menat alls, alla har olika åsikter o gör precis som de vill..
    Men lite intressant att se hur folk tänker och gör...

• Pinkgrape
    Ciccci skrev 2011-04-17 15:47:21 följande:
    Bara fundar hur folk tänker..
    Jag vet att folk tänker inte alls i samma banor, men roligt att höra hur andra tänker..
    Och varför?

Inget illa menat alls, alla har olika åsikter o gör precis som de vill..
    Men lite intressant att se hur folk tänker och gör...
    Jag kan ju bara svara för mig, oss, vi och vårt bröllop.

Vi vill absolut ha våra familjer, vår släkt och våra vänner med oss under denna dagen. Vi vill fira med alla och vi råkar ha ganska många kusiner och liknande. Vi har även valt att ha med barn på bröllopet.
    Det har resulterat i en gästlista på ca 80 personer. Vi har reviderat den flera gånger.

Tyvärr har vi inte haft jättetur under de senaste åren, vi har sparat till ett bröllop i ca 4år nu, men vår dotter är hjärtsjuk och det har inneburit många turer på olika sjukhus runt om i Sverige. Hon är opererad flera gånger. Jag har därför varit hemma med hennes under större delen av hennes liv, då dagis inte har funkat. Min sambo har haft långa perioder med tillfällig föräldrapenning. Vår ekonomi har alltså fått ta storstryk i allt detta och vi har hela tiden fått norpa ur våra sparpengar för att kunna ha en dräglig vardag.

I nuläget har vi 20 000kr sparade till vårt bröllop och vi vill inte vänta längre. Nu vill vi gifta oss och vi vill att alla våra nära och kära ska få vara med och göra det, för vi vet att de vill det. Lösningen för oss har då blivit kuvertavgift och betalbar. I våra kretsar är det inte heller något ovanligt alls, att man gör så och alla vi har pratat med har varit oerhört förstående till varför vi valt att ha det och tycker det är en jättebra idé.

Det är min historia, till varför VI valt att ha kuvertavgift och betalbar på vårt bröllop.
  • Ciccci
    Pinkgrape skrev 2011-04-17 15:57:55 följande:
    Jag kan ju bara svara för mig, oss, vi och vårt bröllop.

Vi vill absolut ha våra familjer, vår släkt och våra vänner med oss under denna dagen. Vi vill fira med alla och vi råkar ha ganska många kusiner och liknande. Vi har även valt att ha med barn på bröllopet.
    Det har resulterat i en gästlista på ca 80 personer. Vi har reviderat den flera gånger.

Tyvärr har vi inte haft jättetur under de senaste åren, vi har sparat till ett bröllop i ca 4år nu, men vår dotter är hjärtsjuk och det har inneburit många turer på olika sjukhus runt om i Sverige. Hon är opererad flera gånger. Jag har därför varit hemma med hennes under större delen av hennes liv, då dagis inte har funkat. Min sambo har haft långa perioder med tillfällig föräldrapenning. Vår ekonomi har alltså fått ta storstryk i allt detta och vi har hela tiden fått norpa ur våra sparpengar för att kunna ha en dräglig vardag.

I nuläget har vi 20 000kr sparade till vårt bröllop och vi vill inte vänta längre. Nu vill vi gifta oss och vi vill att alla våra nära och kära ska få vara med och göra det, för vi vet att de vill det. Lösningen för oss har då blivit kuvertavgift och betalbar. I våra kretsar är det inte heller något ovanligt alls, att man gör så och alla vi har pratat med har varit oerhört förstående till varför vi valt att ha det och tycker det är en jättebra idé.

Det är min historia, till varför VI valt att ha kuvertavgift och betalbar på vårt bröllop.
    först o främst så beklagar jag att er dotter är hjärtsjuk, och som jag sa: ALLA gör olika o ALLA har olika åsikter om saker o ting..
    Klart att mna ska gifta sig osv, o alla gör som man vill..
    Kan vara bra att låta yttre världen veta hur man tänker osv...
  • Pinkgrape
    Ciccci skrev 2011-04-17 16:02:08 följande:
    först o främst så beklagar jag att er dotter är hjärtsjuk, och som jag sa: ALLA gör olika o ALLA har olika åsikter om saker o ting..
    Klart att mna ska gifta sig osv, o alla gör som man vill..
    Kan vara bra att låta yttre världen veta hur man tänker osv...
    Fast egentligen tycker jag väl inte att någon har med det att göra, hur man tänker osv. Ja, möjligtvis de inbjudna på bröllopet, ifall de nu skulle undra. Annars tycker jag nog att det är varje brudpars ensak.
  • Ciccci

Vår story:

Vi kommer som sagt bjuda mindre mängd gäster o bjuda på allt!
    Har inte sparat några pengar till bröllopet, men lagt ut kostnaderna lite nu o då...
    Kommer bjuda ca 40-45 gäster, och vi är ett sånt där "elakt" par som valt att dra gränser när det kommer till gästerna.. Bjuder bara de närmaste vännerna (vissa har pojk/flickvänner) som vi inte bjuder, jag vet ELAKT!!!
    Men det är vårt val... har valt att bjuda de vi umgås med osv för att fira vår dag...

har sett fram emot att gifta mig med min m2b i flera år, o nu händer det..

Och vi har inte heller överdrivet mycket pengar så vi har valt att dra ner på gästlistan o bjuda alla gäster på allt..
    Faktum är, som jag sagt: att alla gör som det vill göra på sitt bröllop. alla har olika tankar osv..

O detta skriver jag inte för att skryta att vi har batalt för allt eller nåt annat, utan för att berätta VÅR story!
    O jag vet att MÅNGA tycker det är sååååååå fel att bara bjuda ena parten ur ett förhållande osv, men som jag sa VÅRT VAL!

• Vi2alltid

Vi bjöd på ett glas vin/en öl till maten. Resten fick man köpa i baren. Vi tog en tia för allt - enklast att hålla reda på och det som vi evetenuellt tjänade på gick nog jämt upp eftersom vi förlorade på något annat.
    Vi köpte alkohol i Tyskland men även om det är billigt så blir det allt en del pengar! Framför allt så är folk lite mer rädd om en ölburk om de har betalat för den, annars är risken att de bara lämnas lite här och var.

Vi hade då rött och vitt vin, öl, cider, nån starsprit för att blanda några enkla drinkar samt avec till tårtan.

Kökspersonalen turades om att stå i baren, det gick väldigt smidigt faktiskt.

Alkoholfri dryck som vatten, cider och läsk bjöd vi på.

Svar på tråden Ni som ska ha betalbar under kvällen...