• LizzLass

2 släta ringar i rödguld?

Många på forumet här värkar ha, eller gilla ringar med mycket diamanter eller andra stenar i vittgulds ringar, men undrar på hur många av ni brudar som ska ha 2 släta rødguldsringar?

Tycker det är klassisk och jättesnyggt!

När man tittar lite rund vad andra brukar av ringar värkar 2 släta ringar vara mycket vanlig.
    Man ser rätt så gift ut med 2 släta ringar på venstrehanden

Nogon här med 2 släta ringar?
    Har ni en bild på ringarna at visa upp?
    Värkar som dom ska ha lite bredd just nu?
    Har sett tjeier med två styck 6 eller 7mm ringar,
    väkar rett så bredt men jättesnyggt!

• Svar på tråden 2 släta ringar i rödguld?
  • Dejli
    Västvind skrev 2011-04-21 09:40:51 följande:
    Nu vill jag inte "lägga smolk i bägaren" men i måga länder tex Tyskland är 2släta ringar tecken på att man är änka dvs man har tagit sin mans ring.

Har en väninna som gifte sig med en man med tyskt påbrå och hade tanken att ha 2 ringar, men den tanken la hon ner snabbt.
    Om man ska gå på vad man gör i andra länder så kan man ju bli knäpp... varför bry sig så mkt om det? Och har de då bara en ring som är deras egna? Annars borde de ju ha tre ringar (vigselring + båda förlovningsringarna)?

Och om någon tysk skulle tro att jag var änka så kvittar väl det... då får de väl fråga, så får man förklara att vi inte har den seden i Sverige. Det finns mycket vi gör här som är olikt i andra länder och vice versa.
  • Loanne
    evelinas skrev 2011-04-21 10:03:54 följande:
    Aldrig sett äldre kvinnor med två helt släta ringar...knappt en slät ring. Alla far- och morföräldrar i min närhet, gammelfaster osv har alla haft stenar i både förlovningsring och vigselring men de har inte burit förlovningsringen på vänsterfingret tillsammans med vigselringen.
    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
    Oj... knepigt att det kan vara så olika! I stort sett alla äldre jag känner till har släta ringar.
  • Pinkgrape
    Loanne skrev 2011-04-21 11:54:00 följande:
    Oj... knepigt att det kan vara så olika! I stort sett alla äldre jag känner till har släta ringar.
    Jag håller faktiskt med evelinas där, jag har inte heller sett någon äldre (60år och uppåt) med två släta ringar. Tänkte på min mormor, farmor, bonus mormor osv och alla de har "bara" en ring och alla har med en eller flera stenar.

Jag tycker dock mina föräldrara och folk i deras ålder, 40-60år, ofta verkar ha två släta ringar.

Det är ju alltså MINA erfarenheter :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • LizzLass

Hej Mittid.
    Tack for bilden.
    Jättesnygga ringar!
    Precis hur jag tänker mig hur
    2 släta ringar ska vära i lagom bredd.
    Gillar at det ser lite rejält ut.
    Du skrev at "man växer liksom ihop med ringarna" 
    Man blir vel van med dom om du använder dom
    dynet rund jämt eller et tag? Och at man inte stär sig på dom då.

Tycker dom var hur snygga som¨hälst!!

• mittid
    LizzLass skrev 2011-04-23 16:31:59 följande:
    Hej Mittid.
    Tack for bilden.
    Jättesnygga ringar!
    Precis hur jag tänker mig hur
    2 släta ringar ska vära i lagom bredd.
    Gillar at det ser lite rejält ut.
    Du skrev at "man växer liksom ihop med ringarna" 
    Man blir vel van med dom om du använder dom
    dynet rund jämt eller et tag? Och at man inte stär sig på dom då.

Tycker dom var hur snygga som¨hälst!!
    Tack tack, ja tycker oxå de är hur snygga som helst och tar av mig dem... nej de gör ja då rakt inte ; )
    De är aningens lite konvexa innuti, vilket gör att det inte samlas fukt under och det gör dem mycket bekväma.
  • Oniq

Vi kommer att ha två släta ringar, förlovningsringen - 5mm vitguld och vigselringen 2,5mm slät rödguld
    min blivande ska ha likadant, fast lite bredare

• majflicka

Jag har inte tänkt på hur den äldre generationen burit ringar sett till stenar/inte stenar men jag måste säga att jag i min bekantskapskrets har säkert 6 kvinnor som är gifta och som har 3 släta ringar bredvid varandra så det är iaf vanligt idag :) Jag tycker det är klassiskt och elegant

• LizzLass
    Pinkgrape skrev 2011-04-21 11:59:45 följande:
    Jag håller faktiskt med evelinas där, jag har inte heller sett någon äldre (60år och uppåt) med två släta ringar. Tänkte på min mormor, farmor, bonus mormor osv och alla de har "bara" en ring och alla har med en eller flera stenar.

Jag tycker dock mina föräldrara och folk i deras ålder, 40-60år, ofta verkar ha två släta ringar.

Det är ju alltså MINA erfarenheter :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Har inte kollat äldres ringar men om man tittar på typ film från "gamla dar" typ Emil i Lönneberget har Emils mamma 2 släta breda ringar.
    I Ingmar Bergmans filmer har alla gifta kvinnor 2 släta ringar - kolla Pernilla August som Fanny & Alexanders mamma när hon gifter sig med den älaka presten - hon bär 2 breda släta ringar. Vet inte om filmskaparna har slirat lite på realismen här?
    majflicka skrev 2011-04-24 11:11:25 följande:
    Jag har inte tänkt på hur den äldre generationen burit ringar sett till stenar/inte stenar men jag måste säga att jag i min bekantskapskrets har säkert 6 kvinnor som är gifta och som har 3 släta ringar bredvid varandra så det är iaf vanligt idag :) Jag tycker det är klassiskt och elegant
    Va det 2 eller 3 ringar du menade?
    Om man har 3 släta ringar vad är den 3 ringens symbolvärde?
  • majflicka
    LizzLass skrev 2011-04-26 23:00:52 följande:
    majflicka skrev 2011-04-24 11:11:25 följande:
    Va det 2 eller 3 ringar du menade?
    Om man har 3 släta ringar vad är den 3 ringens symbolvärde?
    3 ringar det hade varit ngt ;) Nej förlåt jag var för snabb med att skicka, menade såklart 2 ringar
Svar på tråden 2 släta ringar i rödguld?