• Sackhina

presentöppning?

Hur gör ni med presentöppning?
    Förväntas man göra det under själva festen eller bör man vänta?
    Någon som vet vad etiketten säger?

• Svar på tråden presentöppning?
  • prinsessanogrodan
    Sebastiána skrev 2011-04-10 12:14:07 följande:
    Håller med. Det är sååå tråkigt att titta på när brudparet öppnar presenterna om det är många gäster. Samtidigt vill man gärna se deras min när de öppnar just min present.

Vi kommer att ha 30 gäster. Av dessa kommer 10 st att resa långt för att komma till bröllopet och har kostnader för flyg/bil och boende och vi förväntar oss inga presenter alls från dem. De kommer kanske att känna sig utanför om vi sitter och öppnar de andra gästernas presenter offentligt. Vi funderade lite på att öppna dem under brunchen dagen efter, men vid den är det nästan bara långväga gäster (som alltså kanske inte köpt någon present).

Hur tycker ni andra att man ska lösa det?

Hoppa över presentöppning helt (öppna själva efter bröllopet) Låta någon annan öppna presenterna och ställa dem på ett bord = man kan se vad folk har givit, men det blir inget "basunerande" Öppna presenterna meddetsamma när vi får dem Ha presentöppning innan tårtan t.ex. Det är ju ändå bara 30 gäster och tar inte så lång tid.
    Öppna presenterna dagen efter vid frukost verkar bäst.
    Om det bara är långväga gäster vid frukosten kan ni väl ändå öppna presenter OM de långväga gäster gett presenter, annars öppnar ni presenterna själva i lugn och ro. Om en majoritet av de långväga gästerna gett presenter kan ni öppna dom vid frukost, annars inte.
    Måste ni bestämma detta i förväg? Kan ni ni inte kolla hur många av de långväga gästerna som ger presenter och bestämma er strax innan frukosten?
    Jag tror tyvärr att även om det bara är 30 gäster så kan det ta lååång tid att öppna presenterna. Vi var på ett bröllop med 40 gäster härom året och det tog 1½ timme, seriöst, det tog 1½ timme att öppna presenterna. Och det tog musten ur hela festen. Feststämningen förvandlades till en slags avslagen känsla.....sååå långtråkigt. Brudparet hade tänkt sig dans efter presentöppning-kaffe och tårta.....det blidde ingen dans. Ingen hade festkänslan kvar. Man ville få sitt kaffe och tårta och sen åka hem.
    Och de långväga gästerna som inte har present kommer definitivt känna sig utanför om ni har presentöppning.
    Jag tror också att även om ni låter någon annan öppna presenter och ställa upp på bord så kan de som inte köp present känna sig illa till mods.
  • Diamanten90

Vi kommer  nog att öppna presenterna under kvällen. Har inte mycket program så det hinner vi bra med. Här i trakten brukar man öppna nog.

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • Chicita

Vi har önskat att inte få några presenter alls...
    Men vi har sagt att om dom absolut vill ge något, så får dom gärna ge ett bidrag till bröllopsresan.

Så vi kommer inte att öppna något på festen/bröllopsdagen.
    Förhoppningsvis så får vi inga saker. Och om någon ger en pengagåva så vill vi inte ropa ut det så att andra känner sig "snåla" då för att dom följde vår önskan om att inte ge något alls... 

• Sebastiána
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-10 12:25:41 följande:
    Öppna presenterna dagen efter vid frukost verkar bäst.
    Om det bara är långväga gäster vid frukosten kan ni väl ändå öppna presenter OM de långväga gäster gett presenter, annars öppnar ni presenterna själva i lugn och ro. Om en majoritet av de långväga gästerna gett presenter kan ni öppna dom vid frukost, annars inte.
    Måste ni bestämma detta i förväg? Kan ni ni inte kolla hur många av de långväga gästerna som ger presenter och bestämma er strax innan frukosten?
    Jag tror tyvärr att även om det bara är 30 gäster så kan det ta lååång tid att öppna presenterna. Vi var på ett bröllop med 40 gäster härom året och det tog 1½ timme, seriöst, det tog 1½ timme att öppna presenterna. Och det tog musten ur hela festen. Feststämningen förvandlades till en slags avslagen känsla.....sååå långtråkigt. Brudparet hade tänkt sig dans efter presentöppning-kaffe och tårta.....det blidde ingen dans. Ingen hade festkänslan kvar. Man ville få sitt kaffe och tårta och sen åka hem.
    Och de långväga gästerna som inte har present kommer definitivt känna sig utanför om ni har presentöppning.
    Jag tror också att även om ni låter någon annan öppna presenter och ställa upp på bord så kan de som inte köp present känna sig illa till mods.
    Bra råd, tack!
  • prinsessanogrodan
    Sebastiána skrev 2011-04-10 12:29:42 följande:
    Bra råd, tack!
  • ClaraH

Jag har varit gift tidigare och det enda jag ångrar på det bröllopet var att vi öppnade presenterna på festen, det var inte kul. Nu kommer vi nog att öppna dem dagen efter, eventuellt bjuder vi hem folk dit på fika eller också är vi ensamma. Först tänkte vi låta några andra öppna och ställa fram dem på festen, men det är ju rätt så kul att få öppna själva.

• GnuGS

Vi kommer att ha en lysningsmottagning som mina föräldrar ordnar, söndagen före vigseln – av flera skäl, men bland annat för att ta bort present-momentet från bröllopskalaset. Vi hoppas att åtminstone de flesta Stockholms-boende gästerna kommer dit. Vi har skivit att vi inte förväntar oss några presenter, särskilt inte av dem som har dryga utgifter för att resa till vårt bröllop – men vi har också en lång, utförlig önskelista (delvis på allmän begäran) på vår hemsida. Så det lär ju bli en del grejer i alla fall...

• ClaraH
    Fårävvör skrev 2011-04-09 16:48:52 följande:
    Är det någon av er som varit på bröllop där man haft presentöppning tillsammans med brunch/frukost dagen efter? Vi funderar på att ha det upplägget eftersom många av de närmsta gästerna kommer bo kvar på hotellet precis jämte festlokalen.

vore intressant att höra om hur ni upplevt det upplägget!

vi var på ett bröllop förra året där närmsta släkten var inbjuden till lunch dagen efter hos brudgummens föräldrar och jag tyckte bara att det var trevligt. När man fyller år brukar man ju också öppna presenterna medan gästerna är kvar (eller?) så varför inte? Skulle nog heller inte vilja öppna dem under själva bröllopet, men eftersom vi har möjlighet att göra det dagen efter tillsammans med de närmaste så...
    Jag har vait på det och det var jättetrevligt, men det var kanske bara en tredjedel av gästerna som kom, och man kanske inte kan bjuda hem alla. Vi var i det fallet släkt, jag vet inte om de hade sagt till alla.
  • Debe

Jag var lite fundersam vid trådens start men vi har nu bestämt oss för att öppna ev. presenter dagen efter och sen självklart skicka specifiserade tackkort. Bra idé som nån skrev tidigare, att ställa fram tejp och kort om nån inte skulle ha kort eller om det är löst.

• Matilda Bäcker

Kanske lite off topic men jag ställer ändå frågan..

Vi har också gjort som många andra och enbart önskat oss pengar till bröllopsresa. Därför har vi heller ingen presentöppning.

MEN...

...bör man ändå på nåt sätt tacka alla gäster för presenterna/bidragen på plats? Alltså utöver tackkort som skickas i efterhand. Eller är det överflödigt?
    Och om man ska tacka dem på plats, när/hur gör man det isf?

• TheD
    Matilda Bäcker skrev 2011-04-30 11:32:47 följande:
    Kanske lite off topic men jag ställer ändå frågan..

Vi har också gjort som många andra och enbart önskat oss pengar till bröllopsresa. Därför har vi heller ingen presentöppning.

MEN...

...bör man ändå på nåt sätt tacka alla gäster för presenterna/bidragen på plats? Alltså utöver tackkort som skickas i efterhand. Eller är det överflödigt?
    Och om man ska tacka dem på plats, när/hur gör man det isf?
    Vi kommer skicka tackkort efter själva resan, blir lite mer riktigt då. Tacka för en fina resa innan man har gjort det känns lite...fel? :)
  • Smuppra

Vi funderar på att öppna dagen efter. Finns ju knappast värre partykiller än att avbryta en fest med god stämning och stå och öppna presenter i evigheter. Om festen haltar kan det ju dock vara bra att ta till. Nämnde detta för mamma som gick i taket. Det var oförskämt att inte öppna så gästerna kunde se hur glada vi blev osv. Vi tänkte också skriva detaljerade tackkort sedan och tacka för var sak. Att låta någon annan packa upp presenterna och ställa på ett presentbord tycker jag är en dum idé, då får gästerna ändå inte se vår reaktion plus att vi inte får samma känsla när vi itne öppnat själva och vet vem det är ifrån utan ser allt på ett bord bara... Att folks givmildhet ska vara så klurigt.

• Aniara4
    Aniara4 skrev 2011-04-10 11:50:18 följande:
    Skönt att höra att det är så många som skippar presentöppning, jag tycker det är aptråkigt och en riktig festdödare! Jag vet att en del vill se ens reaktion när man öppnar deras present, bara det att de ofta är mindre intresserade av att se när man öppnar alla andras presenter... Men vi kommer ju att skicka kort och tacka, och tror de oss inte när vi säger att vi blev jätteglada för den fina xxx så... tough luck!
    Jag tror jag har löst problemet. Någon/några kommer säkert att sova i vår lägenhet, själva sover vi på hotell. De får äran att ta med sig presenterna hem till oss. Sen har vi presentöppning när vi kommer hem framåt lunch/eftermiddag, så kan de som eventuellt är intresserade komma hem till oss och titta på. Och så kan vi bjuda på något lätt att äta (typ smörgåstårta) istället för brunchen som vi funderade på.

Det känns som en perfekt lösning, hoppas fästmannen tycker det också!
Svar på tråden presentöppning?