• Sackhina

presentöppning?

Hur gör ni med presentöppning?
    Förväntas man göra det under själva festen eller bör man vänta?
    Någon som vet vad etiketten säger?

• Svar på tråden presentöppning?
  • Aleta

Jag skulle tro att enligt gammal etikett så gav man presenterna vid lysningen (lysningspresent) så det var nog inte en massa presenter på själva bröllopsdagen. (Men jag kan ha fel, bäst att kolla i min eminenta etikettbok från 1949...)
    Japp!

"Visiter och presenter
    Lysningsvisiter avläggas sedan å lysningsdagarna i fästmöns hem, dit lysningspresenterna sändas med bud och där av värdfolket placeras på ett bord - som får stå kvar ända till bröllopsdagen - med släktens gåvor främst. (Angående lysningsuppvaktning och -visit, se kap. Visitens problem.*)" 

Jag antar att man öppnade persenterna och lät dem stå framme? Annars fanns det väl ingen anledning att skicka dem i förväg? 

Moderna varianter av detta:
    Variant 1: Man ber alla gäster att inte slå in presenterna (eller använda cellofan) utan ställa dem med kortet på ett presentbord där alla kan beskåda sakerna under kvällen.

Variant 2: Man utser några som vid något tillfälle packar upp alla presenter och ställer dem snyggt på ett bord för allmän beskådan (viktigt att de håller reda på kort och vem som gett vad), 

Personligen så tycker jag att presentöppning är en riktig partydödare och uuuurtråkigt. Men tydligen så finns det folk som tycker att det är kul (eller?). Jag har till och med varit på ett bröllop när verkligen luften gick ur efter alla paket som man tvingades sitta och titta på medan brudparet öppnade. Alla gäster gick helt enkelt hem efter det. Så himla synd om brudparet! 

• MLWSWY

Vi kommer bjuda 100 personer till bröllopet så de blir en del presenter. Vi komer önska oss bidrag till bröllopsresan, och vi kommer INTE att öppna presenterna på plats utan dagen efter i lugn och ro. Dels för att ingen ska känna att dem gav "för lite" eller något sådant, sen kommer det ta sån tid. Vi välkomnar alla bidrag stora som små och vill inte att någon sk känna sig illa till mods för att vi öppnar presenterna på plats.

Vi gifter oss ju inte för att få presenter utan för att vi vill leva tillsammans för resten av våra liv!

fromwellnesstowedding.spotlife.se

• MissNina

vi ska inte öppna våra paket på B-dagen utan dagen efter på en brunch med alla gästerna igen.

• prinsessanogrodan

Vi öppnar eventuella presenter dagen efter. När vi var på bröllop för ett par år sedan hade de presentöppning mellan maten och kaffet..... över en timme med " En glasskål från...faster Karin...tack snälla..." " 1500 kr på Ikea från XX...tack snälla..." Dötjatigt! Brudparet hade hoppats på dans efter kaffe,tårta och brudvals.....Ingen dansade. Alla var trötta och stod mest och pratade och drack lite mer vin...och sen ville man hem.
    Tyvärr tog presentöppningen musten ur festen....När man suttit och ätit  och lyssnat på alldeles för långa tal
    ( brudparets misstag nr 2, att inte be talare att hålla sig kort...ingen är intresserad av att höra brudgummens livshistoria i ett halvtimmes långt tal.......)  och sen presentöppning på det...
    På det bröllopet var det 40 gäster så det var inte jättestort men 40 presenter...det blir lååång tid att lyssna på.
    Jag har aldrig varit en sån som är nyfiken på vad andra får heller så jag fattar inte grejen med att se vad andra får? Är man så vansinnigt nyfiken så man bara måste veta vad brudparet fick, tja då får man erkänna sin nyfikenhet och ringa och fråga.

• nippja

Har inte varit på ett enda bröllop där brudparet öppnar presenterna. Tycker det skulle verka girigt. Dessutom tar det ju en evighet att öppna alla gåvor, berätta hur fin gåvan är och "just precis vad vi behöver eller alltid önskat oss". Det. måste ju vara slött för gästerna...

På ett bröllop var det "en tant" som öppnade presenterna. Jag hade ingen aning om att man kunde göra så och förstod först inte alls vad som höll på att hända Förvånad. Sen blev jag osäker på att kan hon hålla reda på alla kort så att paret vet vem gåvorna är ifrån + att vår gåva var två handdukar!! Visserligen av ett finare märke, men kändes ändå som en dålig/billig present. Till saken hör att vi hade kört 4h för att komma till bröllopet samt var tvungna att övernatta på hotell, så vi tyckte att brudparet förstår varför vi har en billigare present, men det var ändå pinsamt när endel gäster gick och petade och svängde på alla kort. Och som gäst tyckte jag att jag inte vill gå och peta på presenterna för det skulle verka nyfiket.

• Fårävvör

Är det någon av er som varit på bröllop där man haft presentöppning tillsammans med brunch/frukost dagen efter? Vi funderar på att ha det upplägget eftersom många av de närmsta gästerna kommer bo kvar på hotellet precis jämte festlokalen.

vore intressant att höra om hur ni upplevt det upplägget!

vi var på ett bröllop förra året där närmsta släkten var inbjuden till lunch dagen efter hos brudgummens föräldrar och jag tyckte bara att det var trevligt. När man fyller år brukar man ju också öppna presenterna medan gästerna är kvar (eller?) så varför inte? Skulle nog heller inte vilja öppna dem under själva bröllopet, men eftersom vi har möjlighet att göra det dagen efter tillsammans med de närmaste så...

• prinsessanogrodan
    Fårävvör skrev 2011-04-09 16:48:52 följande:
    Är det någon av er som varit på bröllop där man haft presentöppning tillsammans med brunch/frukost dagen efter? Vi funderar på att ha det upplägget eftersom många av de närmsta gästerna kommer bo kvar på hotellet precis jämte festlokalen.

vi var på ett bröllop förra året där närmsta släkten var inbjuden till lunch dagen efter hos brudgummens föräldrar och jag tyckte bara att det var trevligt. När man fyller år brukar man ju också öppna presenterna medan gästerna är kvar (eller?) så varför inte? Skulle nog heller inte vilja öppna dem under själva bröllopet, men eftersom vi har möjlighet att göra det dagen efter tillsammans med de närmaste så...
    Presentöppning dagen efter till frukost låter utmärkt! Så ska vi göra om vi får presenter.
  • Aniara4

Skönt att höra att det är så många som skippar presentöppning, jag tycker det är aptråkigt och en riktig festdödare! Jag vet att en del vill se ens reaktion när man öppnar deras present, bara det att de ofta är mindre intresserade av att se när man öppnar alla andras presenter... Men vi kommer ju att skicka kort och tacka, och tror de oss inte när vi säger att vi blev jätteglada för den fina xxx så... tough luck!

• Sebastiána
    MuBu skrev 2011-04-08 22:51:33 följande:
    Håller med dig där,jag var på ett bröllop för något år sedan där det var presentöppning mellan middagen och tårtan.
    Dels är det inte roligt att se på, vissa kan känna sig väldigt utsatt för att de kanske inte haft råd att lägga flera hundra på en present. Sen tog det sån himla tid, tror vi satt i närmare 1 timme och bara kollade när de öppnade.
    Nä presentöppning tycker jag inte att man ska ha på festen om det inte gäller mer än 2-3 presenter kanske
    Håller med. Det är sååå tråkigt att titta på när brudparet öppnar presenterna om det är många gäster. Samtidigt vill man gärna se deras min när de öppnar just min present.

Vi kommer att ha 30 gäster. Av dessa kommer 10 st att resa långt för att komma till bröllopet och har kostnader för flyg/bil och boende och vi förväntar oss inga presenter alls från dem. De kommer kanske att känna sig utanför om vi sitter och öppnar de andra gästernas presenter offentligt. Vi funderade lite på att öppna dem under brunchen dagen efter, men vid den är det nästan bara långväga gäster (som alltså kanske inte köpt någon present).

Hur tycker ni andra att man ska lösa det?

Hoppa över presentöppning helt (öppna själva efter bröllopet) Låta någon annan öppna presenterna och ställa dem på ett bord = man kan se vad folk har givit, men det blir inget "basunerande" Öppna presenterna meddetsamma när vi får dem Ha presentöppning innan tårtan t.ex. Det är ju ändå bara 30 gäster och tar inte så lång tid.
  • Sebastiána
    Fårävvör skrev 2011-04-09 16:48:52 följande:

Jag har varit på ett sånt bröllop. Det funkade jättebra! Alla gäster hade sovit över så alla var med och åt frukost och det blir ju inte lika tråkigt som att göra det på själva bröllopet. Jag menar, man sitter ju ändå där och äter...
Svar på tråden presentöppning?