• Toastmadame

Vad önskar NI av toastmadame/-master?

Hej alla brudar, brudgummar, redan gifta & övriga idésprutor!

Jag har fått den fantastiska gåvan att få vara toastmadame på min käraste väns bröllop! Hon är svensk, han är britt & de gifter sig i Spanien i slutet av maj. Vi kommer att vara ca 18 olika nationaliteter fördelat på 65 gäster, så vigseln, festen & hela köret kommer att hållas på engelska.

Nu är det ju inte så långt kvar, men jag har fått ta del av planeringen sen augusti. Jag tar mitt uppdrag på högsta allvar! Eftersom det är ett interkulturellt bröllop, blir det en hel del kompromisser, men bruden har önskat vissa svenska inslag, som bl.a. jag kommer att stå för. Har gjort festprogram med gästinfo & några snapsvisor (de som brudgummen har godkänt ;)) & vi kommer att köra svensk taltradition, så att den som vill får hålla tal (men såklart anmäla till mig först). Håller på att göra ett minutprogram för middagen, för jag vet att det hänger mkt på mig att det hela flyter på bra. Jag har toastat på flera sittningar, men inte på bröllop. Har faktiskt aldrig varit på ett svenskt bröllop..

Skulle vilja veta vad NI har för önskemål på era toastare. Det är ju brudparets dag & jag vill att det ska bli den bästa någonsin! Ni som är gifta, vad gjorde er toastare som var bra? Vad var dåligt?

Har kikat runt i olika trådar här & det verkar väldigt vanligt att brudparen & kanske gästerna blir utsatta för diverse lekar. Är det ett viktigt inslag? Jag känner de flesta av de svenska gästerna & vi är alla väldigt avslappnade, men britterna & övriga kan nog tycka att de svenska bröllopstraditionerna är något konstiga ;)

Jag ser det här uppdraget som en stor ära. Älskar allt som heter festfixande i största allmänhet & det är helt fantastiskt att få göra det för en vän som jag tycker så mkt om!!

• Svar på tråden Vad önskar NI av toastmadame/-master?
  • Toastmadame

Oj vad långt det blev... Tack till er som orkar läsa & svara!

• TheD

Toastmaster ska kunna tala inför folk och gärna skäla på någon om det behövs ;) Men personen bör vara lättsam, noggrann och lyhörd. Har toastmastern fått punktista från brudparet är det bäst att följa det och inte köra på sitt race så att säga...haha

Toastmastern ska helt enkelt ha koll på allt och lite till vilket jag ska försöka undvika ;) kontrollfreakiga jag!!!!!

MEN det är från min sida. Någon annan kanske tycker att en toastmaster ska göra något helt annat.

• Toastmadame

Tack för att du svarat!

Jo, jag känner ju "min" brud väldigt väl & vi har kontakt gm hela planeringsprocessen. Vi tänker lika & har kommit överens om talordning & dyl. Jag är med på hur programmet ser ut & vet vad som ska ske när, men jag vill ändå göra mitt eget minutschema, så att jag kan samla mina egna tankar. Mitt mål är att göra det så enkelt som möjligt för brudparet & att ge dem den bästa dagen i deras liv! Det blir det ju iofs gm att de får varandra :)

Kruxet ligger ju lite i kombinationen av kulturer. Tycker ni att det är viktigt med lekar & sånt under middagen? Den brittiska sidan, framförallt brudgummens mor, är mkt noga med etikett & de har ju inte alls några sådana spextraditioner. De har vanligtvis inte toastmaster - iaf inte i den meningen som vi tänker - & de har ju aldrig snapsvisor. Men bruden vill ju ha lite svenska inslag; hon har fått kompromissa på sån mkt annat...

Jag vet ju teoretiskt (& praktiskt från andra slags tillställningar) vad det innebär att toasta & min erfarenhet är att ju bättre planerad man är desto mer spontant & avslappnat upplever gästerna det, men jag vill höra vad NI huvudpersoner önskar :) Vad har ni upplevt som har blivit helt galet? Vad har varit alldeles strålande?

• bumbibjörn

Din "brud" kan skratta sig lycklig, låter som du kommer att vara en perfekt toastmadam! Svårt det där med olika kulturer.. Det ska ju vara bruden och brudgummens dag, men samtidigt vill man ju inte trampa någon gäst på tårna. Jag tror det handlar om just det hur är dem som brudpar... Gillar bruden lekar tycker jag man ska köra på det. Kanske kan förklara lite kring att det är en svensk tradition och köra lite "snälla lekar".  Kanske kan ha någon lek om hur man känner brudparet... Personligen så gillar vi lekar och ösnkar oss det på vår dag, men vi är inte mycket för att sjunga snappsvisor och liknande.

• Toastmadame

Bumbibjörn: Tack för snälla ord!

Jo, bruden ligger mig väldigt varmt om hjärtat, så det är underbart för mig att få göra det här för henne & jag vill att det ska bli så bra som möjligt!

Ev lekar borde väl eg vara en överraskning för brudparet, men just p.g.a. kulturskillnaderna & för att jag vet att hon vill ha koll på grejer, har jag frågat henne hur hon vill ha det. Sen kan ju just själva utformningen på leken få bli en överraskning. Har gjort ett quiz om paret & det har vi kommit överens om att ha med i festprogrammet. Eg tror jag att quiz, snapsvisor, gästinfo & svensk taltradition kan utgöra tillräcklig chock för de icke-svenska gästerna ;) Vi är ett tjejgäng som kommer att köra ett litet framträdande i slutet av middagen också. Om vi kör ngn lek, får det nog bli ngt väldigt enkelt som "klippa slipsen" eller liknande. Den kräver ju dessutom inte särskilt mkt förberedelse, så jag hinner ju känna av stämningen :)

Tack för kloka tankar!

• Liina86

Jag vill att vår toastmaster ska utstråla att han har koll på läget och att han är tydlig med hur saker är tänkta att gå till så att vi inte har en massa gäster som sitter och känner sig obekväma för att de inte ved vad som förväntas av dem eller så. Tror att det kan vara ännu viktiare med tydlighet när många olika kulturer blandas. Eftersom vi vill ha en rolig och lättsam middag så hoppas vi på små skämt från honom och kanske nån lek för att våra gäster ska förstå att de inte är på nobelmiddagen utan att det är ok att de beter sig ungefär som under finare sittningar (majoriteten av gäster är eller har varit studenter och de flesta har varit väldigt aktiva i studentlivet).

Jag tror inte att de svenska gästerna skulle sakna lekar om ni väljer bort just denna del av de svenska traditionerna. Är alla gäster flytande i engelska? Kan alla de som kan tänkas vilja hålla tal (tex brudens föräldrar) göra det på engelska utan att det känns jobbigt för dem? Har ni tänkt på hur traditionerna efter middagen skiljer sig åt? Brukar inte brudparet på brittiska bröllop avlägsna sig ganska fort? Hur kommer "ditt" brudpar göra? Kommer bukett kastas? Kan vara bra att informera redan under middagen om hur dessa saker kommer ske så att ingen väntar på något som aldrig händer alternativt missar något som de inte förstod skulle hända.

Jag tycker det verkar som om du kommer bli en utmärkt toastmadame och eftersom du har erfarenhet från sittningar så kan du säkert hantera de lite oväntade situatonerna som har en förmåga att alltid dyka upp vid tillställningar med många människor. På de brölloppen då jag var tostmadame  eller värdinna förra året hände det en massa småsaker som man knappast hade kunnat förutse men brudparet och majorteten av gästerna märkte ingenting utan kunde bara njuta av middag och fest, precis som det ska vara =)

Lycka till!

• Toastmadame

Liina86: Vad bra att du skrev det där om när brudparet avlägsnar sig & om buketten ska kastas! Nu har skickat iväg ytterligare frågor till min brud ;)

Jo, några av den svenska gästerna är nervösa när det kommer till engelskan. Jag har bistått med översättning av tal & har erbjudit mig att tolka på plats om ngn skulle föredra att hålla talet på svenska, men även de som är nervösa vill försöka på engelska. Sen är jag mån om att talarna ska känna sig bekväma, så jag tycker inte att det är fel att t.ex. brudens faster tar en del av sitt tal på svenska, direkt riktat till bruden. Har lovat brudens mor att vi ska öva på hennes tal dagarna innan :)

Jag har varit aktiv genom en rad olika uppdrag inom studentlivet sedan 7 år tillbaka (borde eg se över mina prioriteringar lite...). Bruden & jag har pluggat ihop, så vi har ju upplevt en hel del studentsittningar & dyl tillsammans. Hon vet hur jag funkar som toastmadame i såna sammanhang, men, som sagt, det här är en ny situation för mig & jag är mer mån än ngnsin om att det ska bli så fantastiskt som möjligt! Sorry att jag upprepar mig ;)

Tror att du har rätt i att de svenska gästerna inte kommer att sakna lekar. Tack för kloka råd! Känner mig lugnare nu :)

• Zelmah

om man vill ha nån liten lek som inte involverar gästerna så att de tryggt kan sitta kvar på sina platser kan man ju köra den klassiska sko-leken. Brudparet får stå rygg mot rygg och ta av sig sina skor, de får varsin sko från den andre så att de har sin egen och partnerns sko. Sedan konfronteras de av olika påståenden och ska hålla upp den sko vars person beskrivningen bäst stämmer in på. De får inte tjuvkika på varandra. Sen får man se hur överens de är...
    Påståendena kan vara typ:
    Vem är mest morgontrött?
    Vem är den som är mest envis?
    Den största gottegrisen?
    Oftast håller fjärrkontrollen?
    Mest romantisk?
    Den som troligast skulle hittas botaniserande på en loppis?
    Vem är mest disträ?
    Stökigast?/  Ordningsam?
    Bästa organisatören?
    Ja... man kan ju hitta på massa olika påståenden som också gärna ligger nära brudparet och passar deras personer på nåt sätt men ändå inte är helt förutsägbara... Dessa exempel var ju inte de bästa kanske men bara så att du fattar vad det kan vara för nåt.

Många kör med hushållssysslor och sådant men det kan jag tycka är lite stereotypt och tråkigt, man kan ju hitta på roligare påståenden än vem som diskar eller dammsuger oftast. Fast vissa tycker iofs att det är kul, särskilt när bruden håller upp sin sko och gummen sin och att de inte är överrens om fördelningen riktigt...

ja det var bara ett tips på en liten lek om ni vill ha med det. Vilka andra lekar som leks på bröllop vet jag inte... tycker inte det är så mkt lekande egentligen förutom denna klassiker... har ändå gått på 9 olika bröllop... det enda jag stött på är denna lek och tipspromenad med frågor om brudparet vid minglandet i väntan på brudparet.

• Toastmadame

Hmm.. Mitt inlägg försvann.. Skumt. Provar igen:

Zelmah: Jag har hört talas om skoleken, men inte vetat vad den går ut på. Tack för förklaringen! Det är även väldigt skönt att höra av en erfaren bröllopsgäst att man inte behöver ha så många lekar! Jag har som sagt aldrig varit på ett svenskt bröllop.. Ska försöka sluta oroa mig :)

Svar på tråden Vad önskar NI av toastmadame/-master?