Vad önskar NI av toastmadame/-master?
Hej alla brudar, brudgummar, redan gifta & övriga idésprutor!
Jag har fått den fantastiska gåvan att få vara toastmadame på min käraste väns bröllop! Hon är svensk, han är britt & de gifter sig i Spanien i slutet av maj. Vi kommer att vara ca 18 olika nationaliteter fördelat på 65 gäster, så vigseln, festen & hela köret kommer att hållas på engelska.
Nu är det ju inte så långt kvar, men jag har fått ta del av planeringen sen augusti. Jag tar mitt uppdrag på högsta allvar! Eftersom det är ett interkulturellt bröllop, blir det en hel del kompromisser, men bruden har önskat vissa svenska inslag, som bl.a. jag kommer att stå för. Har gjort festprogram med gästinfo & några snapsvisor (de som brudgummen har godkänt ;)) & vi kommer att köra svensk taltradition, så att den som vill får hålla tal (men såklart anmäla till mig först). Håller på att göra ett minutprogram för middagen, för jag vet att det hänger mkt på mig att det hela flyter på bra. Jag har toastat på flera sittningar, men inte på bröllop. Har faktiskt aldrig varit på ett svenskt bröllop..
Skulle vilja veta vad NI har för önskemål på era toastare. Det är ju brudparets dag & jag vill att det ska bli den bästa någonsin! Ni som är gifta, vad gjorde er toastare som var bra? Vad var dåligt?
Har kikat runt i olika trådar här & det verkar väldigt vanligt att brudparen & kanske gästerna blir utsatta för diverse lekar. Är det ett viktigt inslag? Jag känner de flesta av de svenska gästerna & vi är alla väldigt avslappnade, men britterna & övriga kan nog tycka att de svenska bröllopstraditionerna är något konstiga ;)
Jag ser det här uppdraget som en stor ära. Älskar allt som heter festfixande i största allmänhet & det är helt fantastiskt att få göra det för en vän som jag tycker så mkt om!!