pookiepies skrev 2011-04-07 14:36:00 följande:
Hej!
Jag råkade klicka in på detta inlägg när jag bläddrade igenom bröllopsforumet, hela inlägget "mamma56" skriver om, är om mitt bröllop, och jag känner redan här att jag måste få försvara mig lite.
Gästerna får betala 1370:- eller 650:- (beroende på vilken dag de kommer upp på) för ett tre dagars bröllop, detta är priset för boende, vilket inkl. grillkväll, två frukostpaket, dubbelrum, tillgång till SPA anläggning som gäst, vi har skrivit i vår inbjudan att det finns campingar, vandrarhem och närbelägna hotell om man hellre vill boka det, så hjälper vi gärna till med detta! Denna kostnad 1300:- är alltså helt frivillig (och enbart för boende)
Vi förstod redan när vi valde att gifta oss 35 mil bort att vissa av gästerna skulle kunna tacka nej, på gurnd av bland annat kostnaderna och den långa resvägen. Men vi har erbjudit många av dom som inte har bil/körkort att åka upp med släkt som har platser kvar i bilen, vi har även gjort så att hotellet (gratis) hämtar upp dom som väljer att åka med tåg/buss på stationen. Vi har även bokat upp en transfer buss från hotell och kyrka, så att alla gäster inte behöver ta sin egen bil därimellan. Tillägg här är att vi redan erbjudit din dotter skjuss eftersom hon är tärna, vilket vi tog över telefonen....
När det gäller önskelistan, har vi skrivit: "först och främst är vår önskan att alla våra nära och kära är med och firar våran bröllopsdag, det är däremot många som frågat vad vi önskat oss, därför lägger vi upp en önskelista..." detta är då ingen kravlista, utan för dom som ändå känner att dom vill köpa något (vilket främst varit far och mor föräldrar, närmare släkt osv. "Presentöppning" som står schemlagd i festprogrammet i inbjudan tog vi med för att vår bröllopskordinator tyckte att vi skulle skriva så och är i samband med frukosten dagen efter bröllopet.
När det kommer till tärnorna har alla tärnor/bestmans betalt sin egen kläder, utom din dotter, som vi betalade när du ringde och skällde ut mig för att det var det oförskämdaste jag kunnat göra, för det första vill jag bara påpeka att din dotter och jag, plus alla tärnor enades om den här klänningen, som i övrigt kostade under 500:- från en kinasida. Så då får jag be om ursäkt om det var för mycket begärt, men man blir lätt förvirrad när någon säger att det är ok, och dagen efter får man höra att det är fruktansvärt fel.
Att du tycker det är så osmakligt så att du blir illamående, och beskriver att allt som har att göra med vårt bröllop är helt fel, det får du stå för, men att du har mage att sitta och skriva på ett forum och inte kunna komma och säga till mig istället är ju skamligt. Det är klart att du får ha din åsikt, men du måste förstå mig som får sitta och läsa igenom det här på denna sida, istället för att du kunnat säga något, och lösa detta på bästa sätt. varken min fästmans eller mina föräldrar betalar ingeting till detta bröllopet, utan det är jag och han som gör det, vi är uppe i en budget på 130 000:-, som du ser det ska mina föräldrar betala hela kalaset och allt över dettta, det skulle betyda att vår budget skulle hamna på 300 000:-! En helt orimmlig summa för oss.
Så är det något du har osagt föredrar jag att du hedan efter pratar med mig.
För er andra som kommenterat detta inlägg, med "snåla jävlar" osv, ta er där bak.
/ SANDRA
.
Usch förstår att du tar illa vid dig! Vi har ett bröllop som för några av gästerna är 80 mil bort, och för flera andra 20 mil! Vi har gett långväga gäster förslag på boende, både dyrare och enklare alternativ. Och det är ju alltid frivilligt att komma!
Vi har också skrivit likande som er när det gäller "önskelista", och den enda funderingen jag har nu är över mina tärnors klänningar. Hade jag själv varit tärna hade jag kunnat betala för en klänning för cirka 500 kr, särskilt om jag fått vara med coh välja och sedan kunnat använda klänningen även på andra fester.