• mamma56

Hur mycket kan man begära?

Har en dotter som ska vara tärna på ett bröllop där brudparet valt att gifta sig 35 mil bort. De tar betalt  över 1300kr för övernattningar och mat. Kostnader för resan samt hämtning vid tåg/buss får man också ordna och betala själv. Dessutom har de lagt ut flera listor på presentönskemål och lagt in presentöppning i tidsschemat. Min dotter HAR INTE DESSA PENGAR!! Bruden har efter påstötningar betalat tärnklänningen hon ville tärnorna skulle ha.Jag tycker det är härligt när unga människor vill fira sin kärlek, men detta är så osmakligt att jag blir illamående. Jag känner respekt för min dotter som en gång lovat vara en av tre tärnor och inte vill svika.

• Svar på tråden Hur mycket kan man begära?
  • Aniara4

Inte ok!

Om det kostar pengar för gästerna att vara med (kuvertavgift el. liknande) förväntas man uttryckligen undanbe sig presenter och säga att festen är presenten. Ibland är det oundvikligt att gästerna får resa, t.ex. om brudparet kommer från olika ställen, men man bör såklart underlätta så mycket som möjligt för gästerna.

Och tärnan kunde de gott bjuda helt och hållet tycker jag. Snåla jäklar!!! Skrikandes

Jag förstår att hon vill vara lojal och hålla sitt löfte, men det kanske skulle ge dem en tankeställare om hon sa "Vet ni, det är väldigt hedrande att ni ville ha mig som tärna, men jag är hemskt ledsen, jag har helt enkelt inte råd. Jag vill inte behöva ta banklån för att göra det här för er."

• moom
    Aniara4 skrev 2011-04-06 19:52:38 följande:
    Inte ok!

Om det kostar pengar för gästerna att vara med (kuvertavgift el. liknande) förväntas man uttryckligen undanbe sig presenter och säga att festen är presenten. Ibland är det oundvikligt att gästerna får resa, t.ex. om brudparet kommer från olika ställen, men man bör såklart underlätta så mycket som möjligt för gästerna.

Och tärnan kunde de gott bjuda helt och hållet tycker jag. Snåla jäklar!!! Skrikandes

Jag förstår att hon vill vara lojal och hålla sitt löfte, men det kanske skulle ge dem en tankeställare om hon sa "Vet ni, det är väldigt hedrande att ni ville ha mig som tärna, men jag är hemskt ledsen, jag har helt enkelt inte råd. Jag vill inte behöva ta banklån för att göra det här för er."
    Bra sagt
  • Semlorna

Övernattning tycker jag inte är konstigt att gästerna får stå för själva. Mat, ja om det inte är bröllopsmiddagen det handlar om så tycker jag definitivt det får betalas själv. Tärnklänning däremot tycker jag ska bjudas på. Det är upp till din dotter om hon tycker det är något hon vill gå på. Vi gifter oss 35 mil bort eftersom vi kommer från varsin kust, gästerna får betala sitt egna boende (vi har dock valt att lägga bröllopet nära billigt boende) och vi kommer inte bjuda på all mat under 3-dagars bröllopet.

Får man inte ha önskelista om man gifter sig på annan ort menar du? Eller är önskelista fult överlag? Eller är det i kombination med övriga kostnader?

• moonlightgirl
    Semlorna skrev 2011-04-06 19:59:53 följande:
    Övernattning tycker jag inte är konstigt att gästerna får stå för själva. Mat, ja om det inte är bröllopsmiddagen det handlar om så tycker jag definitivt det får betalas själv. Tärnklänning däremot tycker jag ska bjudas på. Det är upp till din dotter om hon tycker det är något hon vill gå på. Vi gifter oss 35 mil bort eftersom vi kommer från varsin kust, gästerna får betala sitt egna boende (vi har dock valt att lägga bröllopet nära billigt boende) och vi kommer inte bjuda på all mat under 3-dagars bröllopet.

Får man inte ha önskelista om man gifter sig på annan ort menar du? Eller är önskelista fult överlag? Eller är det i kombination med övriga kostnader?
    Jag känner lite som semlorna. Jag och sambon bor i småland, de som bor nära har ju inga bekymmer men sen har vi vänner som kommer från Gotland, mina anhöriga kommer från Västmanland och sen har sambon anhöriga som kommer från Linköping som också vill sova kvar, vi har ingen möjlighet att bjuda på övernattning till alla. Det kommer bli de som reser 30-35 mil och det kommer vara de som bor väldigt nära. Jag kommer att ha 4 tärnor och de får betala sina klänningar själv MEN jag har inga krav på hur deras klänningar ska se ut och inga krav på att de måsta ha likadana klänningar. Tycker att det känns bäst om det är klänningar de kan använda igen.
  • prinsessanogrodan

Kostnader för resa och boende och mat som inte är själva bröllopsmiddagen kan man inte förvänta sig att brudparet ska stå för, men långväga gäster ska inte känna sig tvingade att köpa present - oavsett om brudparet har en önskelista eller ej. En önskelista är ju en önskelista, inte en kravlista.
    Om brudparet har krav på att tärnans klänning ska se ut på ett visst då ska brudparet betala klänningen annars är det inget måste. Om "det duger" med en vanlig klänning (som man kanske redan har hemma i garderoben?) så behöver inte brudparet betala tärnans klänning tycker jag.
    TS om din dotter inte har råd så får hon helt enkelt säga det, om brudparet är vanliga sansade människor så blir dom inte sura för det. Din dotter kan väl säga som det är, att hon måste tyvärr dra sig ur som tärna men att hon gärna kommer på bröllopet (om hon har råd att åka förstås)?
    Så länge brudparet förstår att det kan vara svårt för en del gäster att ha råd att komma och inte blir sura för att någon tackar nej så kan jag inte se att det är "fel" att gifta sig på annan ort. Och det finns ju som andra redan skrivit brudpar där bruden är från en del av landet, brudgummen från en annan och där de kanske bor nånstans mittemellan...då blir det ju alltid några familjer och vänner så måste åka långt var de än gifter sig.
    Vad gäller presentöppning så förstår jag till viss del att TS dotter kan känna att det blir pinsamt om hon inte ger present, hon kanske är rädd att någon ska kommentera att hon inte ger present...men om någon gör det kan TS dotter säga att hennes närvaro förhoppningsvis är tillräckligt som present. Ts dotter ska prata med brudparet om sin situation utan att anklaga och berätta som det är.

• Sebastiána
    mamma56 skrev 2011-04-06 19:48:05 följande:
    Har en dotter som ska vara tärna på ett bröllop där brudparet valt att gifta sig 35 mil bort. De tar betalt  över 1300kr för övernattningar och mat. Kostnader för resan samt hämtning vid tåg/buss får man också ordna och betala själv. Dessutom har de lagt ut flera listor på presentönskemål och lagt in presentöppning i tidsschemat. Min dotter HAR INTE DESSA PENGAR!! Bruden har efter påstötningar betalat tärnklänningen hon ville tärnorna skulle ha.Jag tycker det är härligt när unga människor vill fira sin kärlek, men detta är så osmakligt att jag blir illamående. Jag känner respekt för min dotter som en gång lovat vara en av tre tärnor och inte vill svika.
    Man kan ju också tacka nej...
  • Mirjami

Kuvertavgift för bröllopet= Otrevligt att be om presenter. Dock behövde de ju inte boka åt gästerna och kräva pengar av dem om det gäller hotell med helpension.

Vi har valt att inte boka åt de gäster som kommer 80 mil bortifrån resp 40 mil bort. Däremot via evenamg på Facebook (alla inbjudna har båda eller ena personen på fb) finns informationen på olika exempel på boende utlagt så gästerna själva kan bestämma hur de vill bo och vad de vill lägga. Vår festlokal ligger intill en camping med 4-bädds stugor för 300-350 kr per natt vilket är ett bra alternativ för många. Sedan har vi tipsat om allt från hotell till vandrarhem. Då kan alla finna något passande deras egen plånbok. Och själva bröllopsnatten är vårt hem öppet för alla som lyckas klämma in sig, vi är ju ändå inte hemma själv, utan i bröllopssviten vår!

Mat tror jag dock kommer lagas hemma hos oss till alla långväga, har ju mamma, moster, mormor och två kusiner med erfarenhet från storkök och storkok i litet kök. Så den biten splittar nog alla på. Alla långväga är från min sida av familjen, och på hans sida bor ju alla nära till sitt eget. Vilka de också kan tillhandahålla rum för övernattningar då våra familjer blivit mycket goda vänner trots avstånden.

Men nej, tar de ut kuvertavgift skall de avstå presenter. Annar borde de tillfråga de långväga om de kan tänka sig det boendealternativ de valt (om det är där kostnaden på 1300 ligger) annars borde de acceptera om de långväga väljer att lösa eget. Är det dock endast boende och övrig mat förutom bröllopet det gäller så kan de önska sig presenter!

• pookiepies

Hej!
    Jag råkade klicka in på detta inlägg när jag bläddrade igenom bröllopsforumet, hela inlägget "mamma56" skriver om, är om mitt bröllop, och jag känner redan här att jag måste få försvara mig lite.

Gästerna får betala 1370:- eller 650:- (beroende på vilken dag de kommer upp på) för ett tre dagars bröllop, detta är priset för boende, vilket inkl. grillkväll, två frukostpaket, dubbelrum, tillgång till SPA anläggning som gäst, vi har skrivit i vår inbjudan att det finns campingar, vandrarhem och närbelägna hotell om man hellre vill boka det, så hjälper vi gärna till med detta! Denna kostnad 1300:- är alltså helt frivillig (och enbart för boende)

Vi förstod redan när vi valde att gifta oss 35 mil bort att vissa av gästerna skulle kunna tacka nej, på gurnd av bland annat kostnaderna och den långa resvägen. Men vi har erbjudit många av dom som inte har bil/körkort att åka upp med släkt som har platser kvar i bilen, vi har även gjort så att hotellet (gratis) hämtar upp dom som väljer att åka med tåg/buss på stationen. Vi har även bokat upp en transfer buss från hotell och kyrka, så att alla gäster inte behöver ta sin egen bil därimellan. Tillägg här är att vi redan erbjudit din dotter skjuss eftersom hon är tärna, vilket vi tog över telefonen....

När det gäller önskelistan, har vi skrivit: "först och främst är vår önskan att alla våra nära och kära är med och firar våran bröllopsdag, det är däremot många som frågat vad vi önskat oss, därför lägger vi upp en önskelista..." detta är då ingen kravlista, utan för dom som ändå känner att dom vill köpa något (vilket främst varit far och mor föräldrar, närmare släkt osv. "Presentöppning" som står schemlagd i festprogrammet i inbjudan tog vi med för att vår bröllopskordinator tyckte att vi skulle skriva så och är i samband med frukosten dagen efter bröllopet.

När det kommer till tärnorna har alla tärnor/bestmans betalt sin egen kläder, utom din dotter, som vi betalade när du ringde och skällde ut mig för att det var det oförskämdaste jag kunnat göra, för det första vill jag bara påpeka att din dotter och jag, plus alla tärnor enades om den här klänningen, som i övrigt kostade under 500:- från en kinasida. Så då får jag be om ursäkt om det var för mycket begärt, men man blir lätt förvirrad när någon säger att det är ok, och dagen efter får man höra att det är fruktansvärt fel.

Att du tycker det är så osmakligt så att du blir illamående, och beskriver att allt som har att göra med vårt bröllop är helt fel, det får du stå för, men att du har mage att sitta och skriva på ett forum och inte kunna komma och säga till mig istället är ju skamligt. Det är klart att du får ha din åsikt, men du måste förstå mig som får sitta och läsa igenom det här på denna sida, istället för att du kunnat säga något, och lösa detta på bästa sätt. varken min fästmans eller mina föräldrar betalar ingeting till detta bröllopet, utan det är jag och han som gör det, vi är uppe i en budget på 130 000:-, som du ser det ska mina föräldrar betala hela kalaset och allt över dettta, det skulle betyda att vår budget skulle hamna på 300 000:-!  En helt orimmlig summa för oss.

Så är det något du har osagt föredrar jag att du hedan efter pratar med mig.
    För er andra som kommenterat detta inlägg, med "snåla jävlar" osv, ta er där bak.
    / SANDRA

.

• tinavian
    pookiepies skrev 2011-04-07 14:36:00 följande:
    Hej!
    Jag råkade klicka in på detta inlägg när jag bläddrade igenom bröllopsforumet, hela inlägget "mamma56" skriver om, är om mitt bröllop, och jag känner redan här att jag måste få försvara mig lite.

Gästerna får betala 1370:- eller 650:- (beroende på vilken dag de kommer upp på) för ett tre dagars bröllop, detta är priset för boende, vilket inkl. grillkväll, två frukostpaket, dubbelrum, tillgång till SPA anläggning som gäst, vi har skrivit i vår inbjudan att det finns campingar, vandrarhem och närbelägna hotell om man hellre vill boka det, så hjälper vi gärna till med detta! Denna kostnad 1300:- är alltså helt frivillig (och enbart för boende)

Vi förstod redan när vi valde att gifta oss 35 mil bort att vissa av gästerna skulle kunna tacka nej, på gurnd av bland annat kostnaderna och den långa resvägen. Men vi har erbjudit många av dom som inte har bil/körkort att åka upp med släkt som har platser kvar i bilen, vi har även gjort så att hotellet (gratis) hämtar upp dom som väljer att åka med tåg/buss på stationen. Vi har även bokat upp en transfer buss från hotell och kyrka, så att alla gäster inte behöver ta sin egen bil därimellan. Tillägg här är att vi redan erbjudit din dotter skjuss eftersom hon är tärna, vilket vi tog över telefonen....

När det gäller önskelistan, har vi skrivit: "först och främst är vår önskan att alla våra nära och kära är med och firar våran bröllopsdag, det är däremot många som frågat vad vi önskat oss, därför lägger vi upp en önskelista..." detta är då ingen kravlista, utan för dom som ändå känner att dom vill köpa något (vilket främst varit far och mor föräldrar, närmare släkt osv. "Presentöppning" som står schemlagd i festprogrammet i inbjudan tog vi med för att vår bröllopskordinator tyckte att vi skulle skriva så och är i samband med frukosten dagen efter bröllopet.

När det kommer till tärnorna har alla tärnor/bestmans betalt sin egen kläder, utom din dotter, som vi betalade när du ringde och skällde ut mig för att det var det oförskämdaste jag kunnat göra, för det första vill jag bara påpeka att din dotter och jag, plus alla tärnor enades om den här klänningen, som i övrigt kostade under 500:- från en kinasida. Så då får jag be om ursäkt om det var för mycket begärt, men man blir lätt förvirrad när någon säger att det är ok, och dagen efter får man höra att det är fruktansvärt fel.

Att du tycker det är så osmakligt så att du blir illamående, och beskriver att allt som har att göra med vårt bröllop är helt fel, det får du stå för, men att du har mage att sitta och skriva på ett forum och inte kunna komma och säga till mig istället är ju skamligt. Det är klart att du får ha din åsikt, men du måste förstå mig som får sitta och läsa igenom det här på denna sida, istället för att du kunnat säga något, och lösa detta på bästa sätt. varken min fästmans eller mina föräldrar betalar ingeting till detta bröllopet, utan det är jag och han som gör det, vi är uppe i en budget på 130 000:-, som du ser det ska mina föräldrar betala hela kalaset och allt över dettta, det skulle betyda att vår budget skulle hamna på 300 000:-!  En helt orimmlig summa för oss.

Så är det något du har osagt föredrar jag att du hedan efter pratar med mig.
    För er andra som kommenterat detta inlägg, med "snåla jävlar" osv, ta er där bak.
    / SANDRA

.
    Usch förstår att du tar illa vid dig! Vi har ett bröllop som för några av gästerna är 80 mil bort, och för flera andra 20 mil! Vi har gett långväga gäster förslag på boende, både dyrare och enklare alternativ. Och det är ju alltid frivilligt att komma!

Vi har också skrivit likande som er när det gäller "önskelista", och den enda funderingen jag har nu är över mina tärnors klänningar. Hade jag själv varit tärna hade jag kunnat betala för en klänning för cirka 500 kr, särskilt om jag fått vara med coh välja och sedan kunnat använda klänningen även på andra fester.
  • Sebastiána

Läste följande i Magdalena Ribbings spalt här om dagen: "- - - i dag verkar det av mejlen till min spalt som om en del uppfattar en vigselinbjudan som en förolämpning. Ack ja, säger jag bara – tycker man att en vänlig inbjudan är kränkande har man en fasligt hög uppfattning om sin egen märkvärdiga person."

Brudparet har inte bjudit in dottern eller frågat henne om hon vill vara tärna på pin kiv. Om man ine har råd eller inte vill/kan är det bara att vänligt tacka nej!

• Sebastiána
    boende, vilket inkl. grillkväll, två frukostpaket, dubbelrum, tillgång till SPA anläggning som gäst
    1300:- är väldigt billigt för allt det där tycker jag!
  • Sebastiána
    Ja vad ska man göra? Några av våra gäster reser 120 mil (!) till bröllopet. Vi förväntar oss inga presenter alls av dem. Däremot är det flera från min sida, som alltså bor i samma stad som vi gifter oss i, som gång på gång frågat vad vi önskar oss och vill att vi lägger ut en lista på bröllopshemsidan.
  • Oniq

*haha* Ja, där ser man.. finns alltid två sidor att lyssna på.

Mamma56, jag tror din dotter kan reda ut det hela själv - om det nu är något att reda ut?

• XenaK

Min mamma ringer aldrig och skäller ut mina kompisar, är den här tärnan 15 år?

3 September 2011
  • TheD

Vi kommer ha gäster som bor här i krokarna, 3 timmar bort, 7 timmar bort, Köpenhamn och USA men övernattning betalar gästerna själva och inga konstigheter med det...

• BlackWIngedAngel

Att schemalägga presentöppningen tyckte jag var lite onödigt. Det kan ju vara känsligt att öppna presenterna inför alla om många kommer långt bortifrån och inte har råd med dyra presenter. Även om det finns de som är nyfikna och vill se, så kan det vara bra att visa hänsyn till de som skulle kunna tycka att det är jobbigt.

I övrigt ser jag inte riktigt problemet. Jag tycker inte att det är brudparets uppgift att betala kläder till tärnorna om tärnorna är överens med brudparet om valet av klänningar.

Bröllopsfesten tycker jag alltid att man bjuder på, men mat och boende runtomkring: Nej. Har man inte råd att gå på ett bröllop så tackar man nej. Jag blev bjuden på ett bröllop i Indonesien i vår, men jag har inte råd att flyga dit, så det fick jag tacka nej till.

• Aniara4
    Oniq skrev 2011-04-07 16:08:20 följande:
    *haha* Ja, där ser man.. finns alltid två sidor att lyssna på.
    Så sant som det är sagt! Och en påminnelse om att vi bara kan kommentera på situationer så som de framställs här, utan att veta om beskrivningen är korrekt.
Svar på tråden Hur mycket kan man begära?