• hanna1­102
    Äldre 6 Apr 15:32
    11096 visningar
    19 svar
    19
    11096

    att bli kanadensare...

    Är det någon som har koll på Kanada?

    Min älskade kanadensare och jag planerar att gifta oss 2012. Bröllopet kommer äga rum i Sverige, men efteråt kommer vi flytta till Kanada. Vi planerar dock att sedan flytta till Sverige efter ett par år. Det som är bra med Kanada är att man kan ha dubbelt medborgarskap, precis som i Sverige.

    Men för övrigt vet jag inte riktigt hur det går till. Jag hittar inte särskilt mycket info på varken skatteverket eller migrationsverkets hemsida. Saker som är intressanta är självklart; vad behöver jag göra för att bröllopet ska bli giltigt i båda länderna? Byte av namn? Ansökan om dubbelt medborgarskap för både han och mig? Andra blanketter och uppgifter som ska in.. Adressändring? Kan tänka mig att det är en del. Någon som varit i samma sits och kan ge lite tips?

    Tack!
    :)

    Hanna 

  • Svar på tråden att bli kanadensare...
  • Äldre 6 Apr 18:09
    #1

    Hej!
    Jag är i lite samma sits som du! Jag ska gifta mig med en argentinare nästa år och jag ska också skaffa dubbelt medborgarskap vad det lider. Jag antar att det borde funka som så att han får ansöka om svenskt medborgarskap här i Sverige (vilket han inte kommer att få endast på grund av att ni är gifter er, men det vet du kanske?) och du får ansöka i Kanada enligt deras regler.
    Bröllopet kommer med största sannolikhet att vara giltigt i båda länderna utan att du gör någonting alls, däremot så måste du tänka på att om din pojkvän inte har uppehållstillstånd i Sverige innan ni gifter er så måste han innfinna sig personligen på ett skattekontor för att få en hindersprövning. Om han redan har uppehållstillstånd o är folkbokförd här (har svenskt personnummer) så är det bara att ringa till skattekontoret o beställa hindersprövning som vanligt.
    Sen antar jag att ni måste ta med er vigselbeviset (med en auktoriserad översättning till engelska, så klart) till Kanada för att du ska bli registrerad där som hans maka i deras register.  Ambassaden kan säkert hjälpa er med att ta reda på vad för regler som gäller för dig och om du måste ansöka om uppehållstillstånd e dyl i Kanada innan ni flyttar dit. Det måste du alltså göra här ifrån sverige, annars kan du få massor av problem med sura myndigheter!! Och så måste du få ett svenskt pass med ditt nya efternamn då (om du ska byta efternamn alltså) innan ni flyttar.
    För att din blivande man ska få svenskt medborgarskap så får han nog först ansöka om uppehållstillstånd pga familjeanknytning (dvs. du) på svenska ambassaden i Kanada, om han redan har detta så kanske det vore bra att se till att han får ett PUT innan ni fyttar till Kanada, för annars så blir han av med uppehållstillståndet om han lämnar sverige för mer än ett år. Medborgarskap får man ansöka om och sedan får man göra en massa tester och intervjuver för att visa vad man kan om det svenska samhället etc. Då ska man redan ha bott här ett ganska bra tag och kunna mycket om Sverige. Jag vet en kille som fick svenskt medborgarskap efter fem år i Sverige, men han sa själv att det var ovanligt. Det är alltså ine så att din blivande får ett nytt medborgarskap bara för att han gifter sig, det är kanske inte ens säkert att han ens behöver eller vill gå igenom processen för att få medborgarskap här (eller du  där, för den delen), för många räcker det alldeles utmärkt med ett PUT.
    En annan grej som jag skulle rekommendera dig om du ska flytta utomlands för en längre tid är att ta kontakt med skattekontoret och försäkringskassan för att höra vad som gäller för dig gällande skatt o försäkring. Det är också på skattekontoret som du uppger att du bor utomlands och då blir du också folkbokförd där.
    Okej, det är ungefär vad jag vet. Hoppas det var till nån hjälp!!

  • Äldre 13 Apr 14:28
    #2

    När han haft tillfälligt uppehålstillstånd i två år i Sverige får han antagligen ett permanent uppehållstilstånd PUT. Det kan dock hända att uppehållstillsåndet endast förlängs med ett år i stället. När han har haft upehållstillstånd i tre år kan han ansöka om Svenskt medborgarskap om personen han har ett förhållande med är Svensk medborgare (annar har jag för mig att det är fem år). Det krävs inga tester eller intervjuer för att bli Svensk medborgare. Man skickar in en ansökan samt sitt pass (som uppehållstillstånden är inklistrade i). Oftast går det på någon vecka eller två.

  • fannys­an
    Äldre 13 Jul 22:35
    #3

    Hej! Jag ska också gifta mig med en kanadensare, nästa år :) Jag undrar om du har några tips om vilka papper som behvös osv? :)

  • Äldre 24 Jul 17:11
    #4

    Det beror på om ni gifter er i Sverige eller Kanada. I Sverige behöver du de papper som man normalt behöver för ett Svenskt bröllop (bl. a. hindersprövning) Gifter ni er i Kanada så är det deras lagar man måste följa. Vi gifte oss i USA och behövde därför inte skaffa hindersprövning. Vi tog sedan bara med vigselbeviset till Sverige och registrerade det på Skatteverket.

    (För övrigt hade jag fel ovan om att det baratar en vecka eller så för medborgarskap. Det kan tydigen ta upp till ett år i värsta fall enligt migrationsverkets hemsida, även om det ganska ofta går på en månad eller så)

  • Äldre 24 Jul 19:33
    #5

    Ja, hindersprövningen är en sak, och då gäller det lands lag som ni gifter er i, och vilka papper de kräver. Sen kan ni registrerar äktenskapet i det andra landet, och måste då ev ha ytterligare papper eller översättningar av dokument.

    Medborgarskapet är en annan femma - åtminstone i Sverige blir man inte automatisk medborgare för att man är gift med en svensk. Man får ansöka, och kan bara bli det om man antingen bott ett visst antal år i Sverige, eller, (men det först efter 10 år) om man tillsammans bor i ett tredje land, som ingen av er är medborgare i. Vad som gäller i Kanada vet jag inte alls, men vad som gäller i Sverige kan man läsa om här:
    http://www.migrationsverket.se/info/medborgare.html 

  • Äldre 24 Jul 20:47
    #6
    knyttan skrev 2011-04-06 18:09:41 följande:
    ...om han redan har detta så kanske det vore bra att se till att han får ett PUT innan ni fyttar till Kanada, för annars så blir han av med uppehållstillståndet om han lämnar sverige för mer än ett år.
    Det kan vara bra att veta att man blir av med även permanenta uppehålstillstånd om man flyttar från Sverige. Svenskt medborgarskap är dock verkligen permanent.
  • Äldre 24 Jul 22:12
    #7
    2011 skrev 2012-07-24 20:47:31 följande:
    Det kan vara bra att veta att man blir av med även permanenta uppehålstillstånd om man flyttar från Sverige. Svenskt medborgarskap är dock verkligen permanent.
    Yupp, det stämmer, om man vistas mer än ett år utomlands blir man av med sitt PUT, men det talas om att det ska förlängas till upp till 5 år nu... ser att jag har lärt mig en ehl del mer om immigration till Sverige sen jag skrev det där inlägget för över ett år sen! Solig Att det tar aplänge att få medborgarskap vidhåller jag dock, har en bekant som ansökte i november förra året och han har fortfarande inte fått det...
  • Äldre 13 Aug 19:49
    #8
    knyttan skrev 2012-07-24 22:12:25 följande:
    Att det tar aplänge att få medborgarskap vidhåller jag dock, har en bekant som ansökte i november förra året och han har fortfarande inte fått det...
    Min fru blev svensk medborgare idag. Det tog fyra veckor från ansökan tills hon var medborgare. Det verkar variera kraftigt beroende på vilket land man kommer ifrån, om man fortfarande är gift etc...
  • Äldre 14 Aug 20:19
    #9
    2011 skrev 2012-08-13 19:49:17 följande:
    Min fru blev svensk medborgare idag. Det tog fyra veckor från ansökan tills hon var medborgare. Det verkar variera kraftigt beroende på vilket land man kommer ifrån, om man fortfarande är gift etc...
    Suck ja, är man kanadensare, USA-medborgare, australiensare eller västeuropé så är man ju i teknisk mening inte ens utlänning och kommer inte ha några större problem varken med migrationsverket, CSN, arbetsförmedlingen eller komvux. Skrikandes Kommer man nån annanstans ifrån så är man ju förmodligen i princip analfabet.... (är lite bitter eftersom de inte ens godkänner min mans gymnasieutbildning här i Sverige). Det sagt, så grattis till din frus medborgarskap. Kul att det gick så smidigt för er.
  • fannys­an
    Äldre 21 Sep 11:51
    #10

    Jag och min kanadensiske fästman ska gifta oss i Sverige. Sedan flyttar vi nog till Kanada. Vad behöver han ha med sig för papper till skatteverket när vi ansöker om hindersprövning förutom kopia på passet? Han har inte varit gift eller något innan. Någon som vet? :)

  • Äldre 21 Sep 22:01
    #11
    fannysan skrev 2012-09-21 11:51:32 följande:
    Jag och min kanadensiske fästman ska gifta oss i Sverige. Sedan flyttar vi nog till Kanada. Vad behöver han ha med sig för papper till skatteverket när vi ansöker om hindersprövning förutom kopia på passet? Han har inte varit gift eller något innan. Någon som vet? :)
    Har han svenskt personnummer?
  • fannys­an
    Äldre 21 Sep 22:44
    #12

    Nej, inget svenskt personnummer... Så jag vet att vi måste gå till skatteverket för att söka. Men vad måste med?:)

  • hanna1­102
    Äldre 25 Sep 07:39
    #13

    Oj jag borde minnas detta, det var ju bara några månader sen jag gjorde det.
    Ring skatteverket och fråga.

    Det är inte krångligt från Sveriges sida, men det var lite krångligare att få fram papprena från Kanada.
    Tror det var personbevis och någonting annat som var lite klurigt att ta fram.

    Lycka till 


  • fannys­an
    Äldre 25 Sep 19:07
    #14
    hanna1102 skrev 2012-09-25 07:39:33 följande:
    Oj jag borde minnas detta, det var ju bara några månader sen jag gjorde det.
    Ring skatteverket och fråga.

    Det är inte krångligt från Sveriges sida, men det var lite krångligare att få fram papprena från Kanada.
    Tror det var personbevis och någonting annat som var lite klurigt att ta fram.

    Lycka till 
    Tack så mycket i alla fall :) Är personbevis deras brith certificate?
  • Äldre 26 Sep 17:49
    #15
    hanna1102 skrev 2012-09-25 07:39:33 följande:
    Oj jag borde minnas detta, det var ju bara några månader sen jag gjorde det.
    Ring skatteverket och fråga.

    Det är inte krångligt från Sveriges sida, men det var lite krångligare att få fram papprena från Kanada.
    Tror det var personbevis och någonting annat som var lite klurigt att ta fram.

    Lycka till 
    det borde vara någon slags personbevis samt ett dokument som visar att han inte är gift, kanske familjebevis eller liknande. Birth certificate är väl samma som födelseattest? Kanske funkar... Förmodligen så måste du få apostille på alltihop innan det skickas till Sverige. Men ring skatteverket de kan säkert hjälpa en bit på vägen.
  • fannys­an
    Äldre 27 Sep 12:45
    #16
    knyttan skrev 2012-09-26 17:49:23 följande:
    det borde vara någon slags personbevis samt ett dokument som visar att han inte är gift, kanske familjebevis eller liknande. Birth certificate är väl samma som födelseattest? Kanske funkar... Förmodligen så måste du få apostille på alltihop innan det skickas till Sverige. Men ring skatteverket de kan säkert hjälpa en bit på vägen.
    Ja jag har pratat med skatteverket och de sa att han behöver ett giltligt pass samt ett äktenskapscertifikat eller civilståndsintyg.. men jag vet inte riktigt vad de dokumenten heter på engelska. Jag ska nog ringa skatteverket igen och så ska vi ringa den svenska ambasaden i Ottawa, de kanske vet :) TACK för alla svar :)
  • hanna1­102
    Äldre 26 Oct 03:07
    #17

    det var civilståndsintyget som var krångligt för min man att ta fram. tog lite tid.
    ring kanadensiska ambassaden i stockholm. de har jag pratat med mkt. de pratar svenska och har koll på de mesta :)  


  • Ruben
    Äldre 5 Nov 08:51
    #18

    Jag har kollat runt lite. Ska även jag gifta mig i Kanada nästa år (med en kanadensare). Dessa sidor har hjälpt mig lite i alla fall, även om jag inte ska gifta mig i kyrkan så har svenska kyrkan i Toronto en del bra information.

    Hoppas att det kan hjälpa något iaf.

    http://www.ontario.ca/en/life_events/married/004444

    http://www.toronto.ca/forms/forms_list.htm

    http://www.svenskakyrkan.ca/docs/Info_om_vigsel_i_Toronto_Canada.pdf

    http://www.svenskakyrkan.ca/dinkyrka_detail.php?Vigsel-3

  • Äldre 20 Sep 20:03
    #19

    Hej,

    Jag ar ihop med en kanadensare och söker ocksa information som jag inte hittar någonstans.

    Jag har CSN studielån. När man gifter sig i Sverige (med en svensk) eller med en utlänning, får dem då ansvar for mitt lån? Alltså, kan min man bli betalpliktig till mitt studielån? Själv tycker jag att han inte har någonting med mitt personliga studielån att gjora. I mitt tillfälle nu, tror jag att min kanadensiska pojkvänn är rädd att gifta sig till mig på grund av att han tror att han blir betalpliktig till mitt studielån. Jag vet inte vart jag ens ska söka för att få svar.

    Tack för era svar, uppskattar det verkligen.

Svar på tråden att bli kanadensare...