Inlägg från: fannysan |Visa alla inlägg
  • fannysan

    att bli kanadensare...

    Hej! Jag ska också gifta mig med en kanadensare, nästa år :) Jag undrar om du har några tips om vilka papper som behvös osv? :)

  • fannysan

    Jag och min kanadensiske fästman ska gifta oss i Sverige. Sedan flyttar vi nog till Kanada. Vad behöver han ha med sig för papper till skatteverket när vi ansöker om hindersprövning förutom kopia på passet? Han har inte varit gift eller något innan. Någon som vet? :)

  • fannysan

    Nej, inget svenskt personnummer... Så jag vet att vi måste gå till skatteverket för att söka. Men vad måste med?:)

  • fannysan
    hanna1102 skrev 2012-09-25 07:39:33 följande:
    Oj jag borde minnas detta, det var ju bara några månader sen jag gjorde det.
    Ring skatteverket och fråga.

    Det är inte krångligt från Sveriges sida, men det var lite krångligare att få fram papprena från Kanada.
    Tror det var personbevis och någonting annat som var lite klurigt att ta fram.

    Lycka till 
    Tack så mycket i alla fall :) Är personbevis deras brith certificate?
  • fannysan
    knyttan skrev 2012-09-26 17:49:23 följande:
    det borde vara någon slags personbevis samt ett dokument som visar att han inte är gift, kanske familjebevis eller liknande. Birth certificate är väl samma som födelseattest? Kanske funkar... Förmodligen så måste du få apostille på alltihop innan det skickas till Sverige. Men ring skatteverket de kan säkert hjälpa en bit på vägen.
    Ja jag har pratat med skatteverket och de sa att han behöver ett giltligt pass samt ett äktenskapscertifikat eller civilståndsintyg.. men jag vet inte riktigt vad de dokumenten heter på engelska. Jag ska nog ringa skatteverket igen och så ska vi ringa den svenska ambasaden i Ottawa, de kanske vet :) TACK för alla svar :)
Svar på tråden att bli kanadensare...