• Lottie350

Känner inte alls någon lust eller inspiration nu....

Åh jag håller på att planera vår bröllopsfest men får negativa kommentarer från vissa som gör att jag tappar orken och lusten lite.
    Vi har precis bytt lokal så vi har ändrat oss från en enkel mottagning till en fest nu.
    Vart väldigt glad när vi hittade denna lokal och bestämde oss för att ha en middag. Det är något jag drömt om, (ja säger jag då min m2b inte är så intresserad av festen tyvärr, han skulle kunna gifta sig borgeligt om det vore så..) att ha en härlig middag och sedan dans, mycket skratt och glada människor som senare pratar om hur roligt de hade på vårt bröllop.

Då min m2b är en "jag sitter hellre här, under min korkek."
    Tjuren ferdinand ni vet, och jag är en tjej som vill sätta klackarna i taket, så förstår inte han riktigt det här med fest.
    Jag vill inte att det ska vara en rejv fest, men jag vill att folk ska ha kul med måtta, dansa och så. För det vill jag. Vi kommer att ha en bar som är öppen till 1.

Men när jag har pratat med bl.a min m2b och min svärmor får jag bara negativa kommentarer om festen, tex
    "tror du verkligen att folk vill stanna kvar så sent? Det räcker väl med nio/tio tiden sen kan man avsluta allt. Och det är väl ingen som kommer att dricka någon alkohol för då är det ingen som kan köra hem. Och dricker ingen alkohol så kommer ingen att dansa." Lokalen vi ska vara i ligger en bit ifrån stan, men folk har ju fått reda på att det är en bröllopsfest så då fixar de väl skuts på någe vis, såklart om de vill stanna kvar. Jag tvingar ju ingen, jag vet att det är mååånga som kommer som gärna stannar kvar å dansar.

Men tänker ja så omöjligt? Finns det verkligen ingen chans att folk kommer att stanna kvar iaf till runt tolv tiden? Jag ville mest skriva av mig, men säg gärna nåt Glad
  • Svar på tråden Känner inte alls någon lust eller inspiration nu....
  • Millemoj

Jodå, visst kommer folk att stanna! Har man kul på en fest, om det är bröllopsfest eller vanlig, så stannar man kvar och glömmer bort tiden.

Vi gifter oss på landet ca 10 mil från Malmö och våra gäster tar sig också fram med bil, finns liksom inget annat alternativ. Så visst blir det många som inte kan dricka - men det kan väl bli fest ändå. Bara för att inte alla dricker betyder det inte att det inte kan vara riktigt fest med dans och hålligång.

Jag kommer låta gästerna stanna hur länge de vill, men mannen och jag åker nog iväg senast vid 24.00 - får ju finnas lite kvar av kvällen för bröllosnatten också.

Din bröllopsfest kommer attbli alldeles underbar och rolig - dessutom känner ju du och din blivande gästerna och deras sätt att vara bättre än din svärmor.

• Lottie350

Jaa eller hur! Dock är hans sida familj rätt tråkiga och stela, så det är väl dom som behöver sig en sup Tungan ute
    Det som är fördelen med alkoholen på vår fest är då att folk kommer att kunna slappna av mer, det är typ ingen som känner någon, min familj bor väldigt långt borta.
    Men då är jag inte helt ute och cyklar Skrattande

• TheD

Folk får väl åka när de vill ;) Vi har lokalen till 01 för hänsyn till hotellgästerna. Men jag tycker att dans hör till fats jag vill ha mer foxtrot/vals/bugg då inget disco.......

Men jag tycker INTE din svärmor har med saken att göra! Du och din blivande måste enas utåt och på det personliga planet för det är onödigt med bråk gällande ett bröllop Glad

Släpp det där några dagar och sen kan du långsamt ta upp det igen UTAN svärmor! Flört

• Lottie350
    TheD skrev 2011-04-03 23:49:18 följande:
    Folk får väl åka när de vill ;) Vi har lokalen till 01 för hänsyn till hotellgästerna. Men jag tycker att dans hör till fats jag vill ha mer foxtrot/vals/bugg då inget disco.......

Men jag tycker INTE din svärmor har med saken att göra! Du och din blivande måste enas utåt och på det personliga planet för det är onödigt med bråk gällande ett bröllop Glad

Släpp det där några dagar och sen kan du långsamt ta upp det igen UTAN svärmor! Flört
    Haha jaa självklart ;) Vi tänker inte sätta ut någon tid heller utan det kom upp när vi pratade hur länge vi fick vara i lokalen tills vi var tvugna att avsluta.
    Och visst hör dans till! För oss blir det blandat men mest lite 70-90 tals musik och dansband, just för att alla ska känna igen musiken och dansband för oss till barndomen.

Hehe jaa jag ska försöka släppa det ett tag, men det lär väl bli svårt ;)
    Men tack!!
  • Ciccci

Vi kommer ha vår bröllopsfest en mil utanför stan kanske. tar 15 minuter kanske att åka dit..
    Eftersom vi kommer bjuda på alkohol så har vi bokat en buss som kör festfolket till lokalen och därifrån.
    Självklart får de som hellre vill komma med egen bil ta det, men alternativ finns.. :)

Vi kommer avsluta festen runt 1 tiden vi oxå..
    Då kommer bussen o hämtar hem folket!

• Lottie350
    Ciccci skrev 2011-04-04 06:58:16 följande:
    Vi kommer ha vår bröllopsfest en mil utanför stan kanske. tar 15 minuter kanske att åka dit..
    Eftersom vi kommer bjuda på alkohol så har vi bokat en buss som kör festfolket till lokalen och därifrån.
    Självklart får de som hellre vill komma med egen bil ta det, men alternativ finns.. :)

Vi kommer avsluta festen runt 1 tiden vi oxå..
    Då kommer bussen o hämtar hem folket!
    Jo jag tänkte också på att man kunde hyra buss, läste nånstans att swebus tar 80kr milen och det är typ bara 1 mil till lokalen. Men mannen sa nej. Han tror att vill folk stanna kvar fixar de skuts på annat vis. Och det tror iof jag med.
  • Cammee

På bröllopsfesterna i min släkt får man nästan tvinga hem folket. Vi har kommit överens om att larmet på lokalen ska sättas igång kl 4, och då måste alla vara ute. Där är vi nästan lite oroliga över att vi kanske skickar hem folk som inte vill hem :p Min blivande vill inte heller ha fest. Han tycker att det verkar jobbigt och onödiga pengar och vill precis som din hellre gifta sig i rådhuset. Men vi har diskuterat igenom detta och kommit överens tillsammans om att vi ska ha en fest och han tycker nu att det ska bli ganska kul. Men när dagen väl kommer så kommer han att tycka att det är roligare än han föreställt sig.

Om du har många vänner och en släkt som du vet inte sitter och surar på fester så kommer ni att få det jätte kul. Skit i alla kärringar och idioter som gnäller på det viset. Vill hon gå hem kl 10 så är det ingen som håller henne kvar. Och klart så är väl folk smarta och fixar skjuts eller ringer taxi. Annars är det ju hemskt :p

• livan86

om folk känner varandra så samåker man kanske?
    om man är ett par så kanske den ena kör å den andra kan dricka lite. eller så löser man skjuts.
    Jag har varit på och jobbat fester som håller på till 2 tiden, utanförstan, folk löser sånt.. de gör man när de är bröllopsfest
    så stå på dej å gör festen till de som du vill så strunta i surgubben

Behöver ni hjälp på festen?
  • Humlan66

Jaa du, du är inte ensam med det här problemet kan jag lova. Jag vill som du ha lite fart & fläkt på dansgolvet men vad gör man när båda jag och mannen har URTRÅKIG släkt :-s.man kan ju inte tvinga upp dem på dansgolvet direkt, men jag tycker att det hör till lite vanligt folkvett att man försöker slappna av och ha roligt på en bröllopsfest när man ser att brudparet har ansträngt sig och skaffat musk etc.

Jag va på en bröllopfest då m2b kusin gifte sig,, och alla bara satt på stolarna lixom, ingen aktivitet ( förutom på mig då som sprang till baren titt som tätt för att bota triseesen )

Känner mig lite ledsen över det här ärligt talat

Vi får vara i lokalen tills 01,30

• Ciccci

Kan förstå vad du menar...

Vi kommer ha så att kl 1 är festen slut eftersom då kommer bussen..

Mina föräldrar kommer stänga igen stället, städa undan lite osv...

Så ingen kommer bli kvar efter det,,

Om man nu bokar en buss om folk vill kunna dricka lite, så kan ju se till att t.ex. kl 1 kommer bussen o festen är slut...

• darkHorse

Jag tycker det är lite tråkigt att inte vilja dansa till klockan 4 = tråkig surkärring. Det är klart att det är er fest och att ni ska trivas. Vill ni ha möjlighet att dansa till sent på natten är det klart att ni ska fixa det, men jag tycker att ni ska tänka även på de gäster som inte uppskattar dans. Jag kan gå på kalas, vara underhållande och ha enormt trevligt men ändå sitta på en och samma stol.

Personligen tror jag att svärmor vill er väl och är ängslig över att hennes släktingar inte kommer trivas om det bara är rejv-style och att hon bara vill vara stolt över sin sons bröllop. Försök hitta en kompromiss som passar alla =)

• Lottie350
    Cammee skrev 2011-04-04 11:14:32 följande:
    På bröllopsfesterna i min släkt får man nästan tvinga hem folket. Vi har kommit överens om att larmet på lokalen ska sättas igång kl 4, och då måste alla vara ute. Där är vi nästan lite oroliga över att vi kanske skickar hem folk som inte vill hem :p Min blivande vill inte heller ha fest. Han tycker att det verkar jobbigt och onödiga pengar och vill precis som din hellre gifta sig i rådhuset. Men vi har diskuterat igenom detta och kommit överens tillsammans om att vi ska ha en fest och han tycker nu att det ska bli ganska kul. Men när dagen väl kommer så kommer han att tycka att det är roligare än han föreställt sig.

Om du har många vänner och en släkt som du vet inte sitter och surar på fester så kommer ni att få det jätte kul. Skit i alla kärringar och idioter som gnäller på det viset. Vill hon gå hem kl 10 så är det ingen som håller henne kvar. Och klart så är väl folk smarta och fixar skjuts eller ringer taxi. Annars är det ju hemskt :p
    Haha vad härligt! Så är det lite på min sida släkt också men nu är inte hela den tokiga släkten med tyvärr och för min släkt så kommer de inte vara på hemma miljö så att säga :P Men skakar jag rumpa vet jag att resten av min familj och några av mina vänner iaf hänger med å skakar rumpa :D
    Å ja visst skaffar väl folk skjuts om de vill stannar kvar, vissa tror ju inte det :P Men det gör iaf vi på min sida familj.
  • Lottie350
    livan86 skrev 2011-04-04 11:18:58 följande:
    om folk känner varandra så samåker man kanske?
    om man är ett par så kanske den ena kör å den andra kan dricka lite. eller så löser man skjuts.
    Jag har varit på och jobbat fester som håller på till 2 tiden, utanförstan, folk löser sånt.. de gör man när de är bröllopsfest
    så stå på dej å gör festen till de som du vill så strunta i surgubben
    Behöver ni hjälp på festen?
    Mja det är rätt många som inte känner varandra så det kan bli svårt.
    Ja här ska det bli kul!! :D
  • Lottie350
    Humlan66 skrev 2011-04-04 11:59:39 följande:
    Jaa du, du är inte ensam med det här problemet kan jag lova. Jag vill som du ha lite fart & fläkt på dansgolvet men vad gör man när båda jag och mannen har URTRÅKIG släkt :-s.man kan ju inte tvinga upp dem på dansgolvet direkt, men jag tycker att det hör till lite vanligt folkvett att man försöker slappna av och ha roligt på en bröllopsfest när man ser att brudparet har ansträngt sig och skaffat musk etc.

Jag va på en bröllopfest då m2b kusin gifte sig,, och alla bara satt på stolarna lixom, ingen aktivitet ( förutom på mig då som sprang till baren titt som tätt för att bota triseesen )

Känner mig lite ledsen över det här ärligt talat

Vi får vara i lokalen tills 01,30
    Hehe oj om ni båda har tråkig släkt kan det bli svårt, men jag tror också det att ser de folk som vågar gå upp på dansgolvet så kanske de vågar själv, förhoppningsvis.

Gud så tråkigt, det är nog min mardröm, att alla ska bli så uttråkade att de bara sitter vid bordet och surar och väntar på att klockan ska bli dax att åka hem.

Förhoppningsvis får du och jag den fest vi vill ha!
  • Lottie350
    darkHorse skrev 2011-04-04 23:32:49 följande:
    Jag tycker det är lite tråkigt att inte vilja dansa till klockan 4 = tråkig surkärring. Det är klart att det är er fest och att ni ska trivas. Vill ni ha möjlighet att dansa till sent på natten är det klart att ni ska fixa det, men jag tycker att ni ska tänka även på de gäster som inte uppskattar dans. Jag kan gå på kalas, vara underhållande och ha enormt trevligt men ändå sitta på en och samma stol.

Personligen tror jag att svärmor vill er väl och är ängslig över att hennes släktingar inte kommer trivas om det bara är rejv-style och att hon bara vill vara stolt över sin sons bröllop. Försök hitta en kompromiss som passar alla =)
    Hihi mjo så sent vill nog inte vi heller dansa ;P Men jag tänker iaf till 12-1 på natten iaf. Tidigare = en tråkig fest ;P
    Jaa såklart får ju folk göra som de vill, tänker inte alls tvinga de till att dansa. Men jag vet måånga som kommer som gärna dansar men som kanske är lite för blyg för att göra det när det är folk där de inte känner, då hjälper alkoholen lite iaf, på de flesta ;P
    Men vi ska inte ha sån musik som typ disco musik utan det kommer va lite blandade gamla godingar, dansband som man minns från när man var yngre och härlig (för mig) sommar musik som tex Lambada, lets twist again, Sofia dansar go-go, summer of 69´, Om du vill bli min fru (drängarna), ja sån musik liksom som får en att skaka rumpa ;) Och som de flesta känner igen liksom.
  • På rosa moln

När har ni tänkt att middagen ska börja och hur länge tror ni att den kommer att pågå? Jag gissar att vår middag kommer att starta vid femtiden och när den är uppäten och alla tal och annat som hör till är avklarade planerar vi att ha tipspromenad, tårta, ballongsläpp och brudsvals - och därefter så kommer förmodligen klockan att vara runt tolv. 

Nu kanske ni har tänkt er en tidigare middag eller en kortare än vad vi gör, men att folk stannar kvar och festar till klockan ett på ett bröllop tycker jag inte känns det minsta konstigt - snarare tvärtom. Och nu känner ju inte jag era gäster, men om de är som folk i allmänhet så tror jag att flertalet av dem kommer att ta en taxi eller fixa skjuts hem så att det kan ta ett par glas vin eller så under kvällen och kanske även handla i baren. Att folk dricker för lite på ett bröllop tror jag generellt inte är det största problemet :) Och även om det skulle vara så att folk inte kommer att dricka i någon större utsträckning så finns det väl ingenting som hindrar dem från att ha kul och stanna länge ändå? 

• På rosa moln

Och vill någon parta vidare efter brudvalsen så får de gärna göra det (jag tror att vi har lokalen till klockan nio på måndagmorgon och då är nog alla nöjda ;)), men då utan brudparet gissar jag :)

• Bettina

Jag hoppas verkligen att många stannar länge för detta är mitt livs fest.
    Här ska dansas, dricka och ha rent ut sagt skitkul.
    Vet en del i våra släkter som kommer troppa av tidigt och titta på klockan och då får dem väl göra det då.

Själv ska vi ha riktigt kul och stanna tills vi inte vill/orkar mer. Får bara hoppas att jag och brudgummen inte är ensamna kvar då hehe.

Man gifter sig (förhoppningsvis en gång) och då tycker jag ni ska försöka få festen som NI vill ha den

Min största fasa är att ingen kommer upp och dansar (tänkte ha spotify). Så vi funderar ändå på om vi ska försöka skrapa i hop pengar till en dj som kan dra med folk upp på dansgolvet.

Svar på tråden Känner inte alls någon lust eller inspiration nu....