• Jasmin­aa
    Äldre 28 Mar 21:16
    5104 visningar
    15 svar
    15
    5104

    Hjälp jag hetsäter

    Vilken ångest!! Jag hetsäter, kan inte sluta äta , tänker på mat konstant. När jag äter då äter jag allt jag kommer åt. Cornflakes, flera tallrikar , flera mackor, kex  kakor ja allt. Jag har gått up 8 kg på kankse en månad. Vet inte hur jag ska bryta detta.  Jag skäms, jag gick ner flera kg vägde 60 till slut sen nu så vågar jag knappt visa mej. Mår väldigt dåligt och vet inte vad jag ska ta mig till.

  • Svar på tråden Hjälp jag hetsäter
  • Lumys
    Äldre 28 Mar 21:39
    #1

    Du måste söka hjälp! Det är en ätstörning du har och måste ta det på allvar. Även om det inte är så allvarligt och
    jobbigt nu så kan det bli mycket värre om det inte stoppas tidigt. Kämpa på och våga prata med nåågon!

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 28 Mar 21:46
    #2

    Jag håller med, du måste prata med någon som kan sånt. Jag skulle så gärna ge dig råd men jag kan ingenting om sådant, det är bäst att du pratar med någon kunnig innan det går ännu längre! Men du äter bara mycket, du kräker inte upp det eller så? För det låter som att det skulle vara allvarligare. Börja inte göra det och prata med någon läkare eller så så kommer det att gå bra för dig! Du inser ju det själv, det är första steget har jag hört :) Lycka till! 

  • plin
    Äldre 28 Mar 22:31
    #3

    jag är fd bulumiker, inboxa mig om du vill! Även om du inte känner att du är där, så kan det kännas skönt att berätta för någon som vet hur det är och hur det kan sluta. sluta hetsäta, det är inte hälsosamt på något sätt, men det vet du nog.

  • Jasmin­aa
    Äldre 29 Mar 18:03
    #4

    Tack, jag är medveten om att det är dåligt att hetsäta, men det går inte att sluta  när man väl är där. Det är som om något i en bara säger ät mer så bantar du imorgon, imorgon ska du inte äta något, så blir det samma sak varje dag.  Vågar inte söka hjälp, vad kan de göra? de kommer inte övervaka mig 24/7 och se om jag äter eller inte.. Tack så mycket :) .

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 29 Mar 18:06
    #5
    Jasminaa skrev 2011-03-29 18:03:42 följande:
    Tack, jag är medveten om att det är dåligt att hetsäta, men det går inte att sluta  när man väl är där. Det är som om något i en bara säger ät mer så bantar du imorgon, imorgon ska du inte äta något, så blir det samma sak varje dag.  Vågar inte söka hjälp, vad kan de göra? de kommer inte övervaka mig 24/7 och se om jag äter eller inte.. Tack så mycket :) .
    Alltså, vi menar inte att du ska få hjälp på det sättet utan av någon typ psykolog eller något. :) 
  • jennif­aer
    Äldre 29 Mar 18:55
    #6
    Jasminaa skrev 2011-03-29 18:03:42 följande:
    Tack, jag är medveten om att det är dåligt att hetsäta, men det går inte att sluta  när man väl är där. Det är som om något i en bara säger ät mer så bantar du imorgon, imorgon ska du inte äta något, så blir det samma sak varje dag.  Vågar inte söka hjälp, vad kan de göra? de kommer inte övervaka mig 24/7 och se om jag äter eller inte.. Tack så mycket :) .
    De är suuperduktiga de som jobbar på ätstörningsenheter! Jag känner flera stycken som har fått hjälp och dessutom har jag träffat en del av dem som jobbar med det i och med min utbildning. Det är klart de inte övervakar dig men de kan hjälpa dig att hitta anledningen till varför du hetsäter och hur du ska göra för att bryta mönstret. De dig verktyg så att säga:)
  • Lumys
    Äldre 29 Mar 22:20
    #7

    Jag skulle kunna tänka mig att du först får träffa en läkare som sedan ger dig en remiss till ett slags ätstörningscenter eller psykolog beroende på deras bedömning av ditt läge. Och jag talar av erfarenhet när jag säger att många som jobbar på dessa ÄS center är underbara och kan hjälpa dig jättebra.Kanske räcker det för dig bara att prata och bolla lite om hur du känner och tänker kring mat för att kunna stoppa beteendet. Är ju inte alls säkert att du behöver någon längre kontakt med dem :) Lycka till"

  • plin
    Äldre 29 Mar 23:35
    #8

    ät frukost, lunch, middag och frukt eller annat däremellan. ät i lugn takt, sluta när du är mätt och låt bli att spy. tyvärr är det så svårt det är!
    att använda mat som straff eller belöning är sjukt jobbigt, det kommer du att märka när du har slutat. lika jobbigt är det när man gör det för att känna att man har kontroll över något. 
    om du låter bli att äta en dag och svullar nästa så kommer du att gå upp jättemycket i vikt. om du låter bli att äta en längre tid ställer din kropp in sig på svält och då går du upp ännu mer när du väl äter. om du börjar spy fräter det på dina tänder och du får hål och börjar lukta giftigt och din hy och ditt hår blir torrt och risigt. dessutom kommer du att må ännu sämre psykiskt för att du döljer något.

  • thean
    Äldre 31 Mar 20:12
    #9

    Håller med föregående talare! Sök någon slags hjälp, de är superduktiuga i de flesta län att hjälpa personer med ätrstörningar. Men ett vardagligt tips är att försöka distrahera dig sjäv, har du nåt du gillar att göra? träna? promenera? hjälpa en kompis med nåt? Något annat som får bort tankarna/fixeringen på att äta.

    Äter du tills du kräks? Eller tills du blir mätt? eller hela tiden?

    Lycka till!

  • shakyn­ose
    Äldre 31 Mar 20:18
    #10

    Det är JÄTTEVIKTIGT att du kommer i kontakt med någon som kan hjälpa dig! Även om du inte spyr så är bara hetsätandet i sig en påfrestning för kroppen, och känslomässigt så mår du ju inte heller bra, så ring redan imorgon!

  • FruFid­deli
    Äldre 31 Mar 21:13
    #11

    Det är inte så att du nyligen börjat med P-piller? Jag vet att när jag börja med P-piller för en massa år sedan gick jag upp 13 kg på ingen tid alls. Jag som alltid har varit smal förstod ingenting, jag bara åt och åt och kännde mig aldrig mätt och var konstat sugen på massa saker. När jag sedan slutade med pillerna gick jag ner utan att ens tänka på det, det var då jag förstod att det var pillerna som gjorde det. Sedan dess har jag kört med mini piller och har aldrig haft problem efter det. Nu vet jag inte alls hur det ligge till i ditt fall men ville bara berätta att det kanske kan va så? Känner du att det inte kan va så utan att det handlar om ätstörning av mer psykologiska skäl så måste du, som alla andra säger söka hjälp NU.

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 31 Mar 21:16
    #12
    thean skrev 2011-03-31 20:12:19 följande:
    Håller med föregående talare! Sök någon slags hjälp, de är superduktiuga i de flesta län att hjälpa personer med ätrstörningar. Men ett vardagligt tips är att försöka distrahera dig sjäv, har du nåt du gillar att göra? träna? promenera? hjälpa en kompis med nåt? Något annat som får bort tankarna/fixeringen på att äta.

    Äter du tills du kräks? Eller tills du blir mätt? eller hela tiden?

    Lycka till!
    Träna kanske inte är det bästa, eller? Kanske övergår i anorexia då, om hon redan känner att hon äter mycket och så liksom. Men att vara tillsammans med folk så mycket som möjligt måste ju vara bra, man äter ju inte hur mycket som helst då och är det nära vänner kan du ju berätta för dem och be dem stoppa dig. Även din blivande man så klart :)
  • Jasmin­aa
    Äldre 1 Apr 07:40
    #13

    men hur går man ner i vikt då? det blir ju så fel oom man bantar ska man ju äta lite man ska försöka äta så lite kalorier som möjligt. Jag har inte hetsätit något sen jag skrev detta.  Idag har jag ätit frukost och det e ju bra ska föröska lösa detta, försöka äta normalt innan jag söker hjälp. För det känns lite skämmigt att söka hjälp. Jag vet att jag är dum och att det är deras jobb, men samtidgt är det pinsamt att erkänna detta.

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 1 Apr 09:10
    #14
    Jasminaa skrev 2011-04-01 07:40:14 följande:

    men hur går man ner i vikt då? det blir ju så fel oom man bantar ska man ju äta lite man ska försöka äta så lite kalorier som möjligt. Jag har inte hetsätit något sen jag skrev detta.  Idag har jag ätit frukost och det e ju bra ska föröska lösa detta, försöka äta normalt innan jag söker hjälp. För det känns lite skämmigt att söka hjälp. Jag vet att jag är dum och att det är deras jobb, men samtidgt är det pinsamt att erkänna detta.


    Förstår det! Men samtidigt, om du inte söker hjälp nu kanske du måste söka sedan, när du är mycket sämre. Och det blir ju ännu mer pinsamt. Ibland måste man göra pinsamma saker för att må bra, det är värt så mycket i längden... Annars kanske det finns någon hjälptelefon man kan ringa och vara anonym på? 
  • shakyn­ose
    Äldre 1 Apr 10:01
    #15
    Jasminaa skrev 2011-04-01 07:40:14 följande:

    men hur går man ner i vikt då? det blir ju så fel oom man bantar ska man ju äta lite man ska försöka äta så lite kalorier som möjligt. Jag har inte hetsätit något sen jag skrev detta.  Idag har jag ätit frukost och det e ju bra ska föröska lösa detta, försöka äta normalt innan jag söker hjälp. För det känns lite skämmigt att söka hjälp. Jag vet att jag är dum och att det är deras jobb, men samtidgt är det pinsamt att erkänna detta.


    Det blir ännu pinigare om du blir sämre, och det blir kanske svårare också. Men absolut, första steget är att försöka själv att hålla mattider, men lova att du ringer någon på måndag om du återfaller!

    Jag har själv gått i terapi för ätstörning, och känner hur många som helst som varit i samma sits. Tyvärr så är det inte ovanligt att ett helt vanligt försök till en hälsosam viktnedgång kan trigga igång en ätstörning. Det går att få hjälp och man kan må så himla mycket bättre. Det kan vara jobbigt att ta tag i, men det är så värt det, och ju tidigare desto lättare.
Svar på tråden Hjälp jag hetsäter