• Bubbelgumman

Arrangera bröllop MED barn

Hej!

Vi har en son på 1 år och många i vår familj och vänskapskrets har barn så vi tänkte ha ett bröllop med barn Baby.
    Men hur arrangerar vi det bäst?
    Tid?
    Ska man ha ett barnbord eller är det lättare att blanda barnen med de vuxna?
    Är det onödigt att planera in festmusik till kvällen? Åker alla hem när det är läggdags för barnen?

Önskar alla tänkbara tips och idéer! Har ni haft ett bröllop med barn eller ska ni ha? Bra eller dåligt?

• Svar på tråden Arrangera bröllop MED barn
  • fru2011kanske

Vi har 119 inbjudna, varav 40 är under 18, så det blir många barn

Vi har vigsel kl 13, buffé för både barn och vuxen smak kl 16, kommer ha barnbord, men de minsta barnen kommer sitta med sina föräldrar. Barnbordet kommer stå längst ner, så de kan gå ut på tomten att leka om de vill.
    Vi har 3-dagars fest med boende på plats, så man kan lägga sina barn och festa vidare om man vill.
    Hittills har flera flaggat för att de ordnat barnvakt, så vi får se hur många barn det blir till slut.
    Vid tidigare tillställningar har barnen lekt jättebra, så jag är inte så orolig

• M Berg

vi kommer ha barn under hela middagen sen e det barnfritt... de yngre barnen sitter med föräldrarna medan de äldre sitter vid eget bord (egen önskning) sen har vi en bra lokal med går där barnen kan vara ute och leka. samt att vi kommer dra dit en husvagn där barnen kan titta på film.

• Chicita

Vi har barn med. Inga egna, men alla får ta med sina barn.

I festlokalen finns ett separat rum bara vägg i vägg med stora salen där vi ska göra barnhörna. Kommer att finnas madrasser ifall några barn blir trötta under kvällen. Och vi ska ha barnpassning. En tjej som jag träffat här på BT kommer hjälpa mig med den biten.

Vi vigs kl 15:00 så middagen är över ungefär 19:00, men om barnen tröttnar så kan dom gå till lekrummet emellan.

Föräldrarna sitter med sina barn.
    Det är antingen tonåringar eller små barn (max 8 år, men de flesta är under 5 år av de yngre barnen) som är med. Så det är inte läge för barnbord.
    Tonåringarna sprids ut bland dom vuxna som dom känner, kanske inte nödvändigtvis deras föräldrar. Och dom yngsta sitter med sina föräldrar som sagt.
    Men det kan bli så att pappan sitter med ena barnet vid ett bord och mamman med andra barnet vid ett annat bord... bara för att få lite spridning och blandning vid borden.

Efter maten så får dom som vill stanna kvar och njuta av eldshow och prova att dansa lite medeltida dans.
    De som inte orkar eller har barn som vill hem får åka om dom vill.
    Vi har beställt buss som kör till och från kyrkan. Men den hämtar inte förrän 01.30 så om man inte kan vänta på den så får man ta egen bil ju... 

• JT2010

I vår släkt är barnen alltid välkomna på bröllop och det brukar aldrig vara några problem. Vigslarna brukar börja mellan 18 och 19 med en fest efteråt som slutar runt kl 2-4 på natten. Trots att vi har stora bröllop med mellan 100-500personer så är det inga problem. Vi hade 100 gäster med runt 20barn från 1 års ålder upp till 15-års ålder. Vi har aldrig bordsplacering utan alla får sitta där de vill. Brukar finnas lite utrymme där barnen kan springa runt men aldrig special arrangerat med leksaker och liknande, Barnen tycker det är kul att vara med och dansa lite under kvällen och det gör ju inget att de får vara vakna extra länge på sådana dagar. När de blir trötta lägger de sig i barnvagnarna eller ibland över några stolar.

Har aldrig varit några problem i kyrkan eller liknande heller. De sitter tysta och stör ej. =)

• Bubbelgumman

Men gú vad skönt att läsa alla era kommentarer! Det kommer nog att bli bra det här Skrattande

• Margris

Vi kommer att ha barn med och har ordnat med barnhörna med div. pyssel och filmvisning. Ett tips är att ha egna festprogram till barnen med lite knep och knåp :)

• zvartaliljan
    11juni2011 skrev 2011-03-13 10:48:24 följande:
    Vi har ca 130 gäster varav 5 st under 2 år och 20 st under 18 år, så det blir en del barn.

Dom kommer få sitta med sina familjer, sedan har vi ett extra rum med tv och lite spel och godis som dom kan gå till om dom får tråkigt. Vi kommer köra buffe och har en rätt "soft" stämning. Jag bryr mig inte nämnvärt om någon unge går till lekrummet mitt i middagen osv.

Vigseln är kl 16. Dock kommer alla barn utom 2 st från min blivande mans släkt, och han är från sydamerika och där är barnen vana vid sena tillställningar, vi firar tex jul med middag kl 22, och paketöppning kl 24, sen har vi ännu ett tomt rum där man skulle kunna lägga in barnvagnar och lite madrasser så dom som vill kan ta en tupplur!
    hihi bara fastnade vid signaturen o sydamerika
    Vi ska också gifta oss den 11/6 o mannen kommer från Argentina

Hur gör ni med bordsplaceringen av de sydamerikanska gästerna? Vi har försökt lista ut hur vi ska göra...samla allihopa eller försöka blanda med svenskar...problemet blir ju språket då :-/

Iaf för att hålla mig till trådens ämne så kommer vi ha bröllopet kl.16 o det blir ca.25 barn under 11 år på bröllopet så full rulle alltså, flera små spädbarn också. Det blir en stor fest med liveband men vi kommer ha en separat lekhörna för barnen och i ett annat litet hus (bredvid festlokalen) kommer det finnas tv och spel för de äldre.
    De små barnen (under 2) placerar vi med deras föräldrar. De äldre tänkte vi samla kring ett barnbord då erfarenheten säger att de vill sitta tillsammans, de har ändå inte roligt tillsammans med de vuxna.
  • Gwennie

Läste precis ett inlägg i en annan tråd där en tjej var JÄTTEupprörd över att barn varit med på vigsel och fest och att hon tyckte att allt blivit förstört. Tråkigt att höra att hon upplevt det så, men härligt att läsa den här tråden där så många är positiva och verkligen försöker se till att barnen också har roligt!

Som många ovan, kommer vi att inkludera de barn som kommer i festligheterna; de får vara med på vigseln (givetvis preppade med lite pyssel och nåt gott att smaska på) och på festen får de vara med och äta och umgås hur mycket de vill. De flesta barn tycker dock att vuxna är ohyggligt tråkiga på fester, så det är ju helt lysande att fixa med ett barnrum. Vi kommer att ha en officiell barnvakt/lektant på plats som fixar med lekar, film och ansiktsmålning så att både barn och vuxna trivs på festen.

Vårt enda bekymmer är sovplatser... Vi har tillgång till ett rum på ovanvåningen där barnen kan ha en lekhörna, men det finns inget riktigt bra utrymme för dem att sova på. Vi får klura vidare, helt enkelt.

För de som saknar utrymme och gifter sig sommartid, kan jag tipsa om att sätta upp ett partytält utanför festlokalen där man kan parkera barnvagnar med sovande bebisar och där ammande kan sitta i lugn och ro. Det ska vi, som har begränsat utrymme, helt klart skaffa!

• 11juni2011
    zvartaliljan skrev 2011-03-13 16:57:08 följande:
    hihi bara fastnade vid signaturen o sydamerika
    Vi ska också gifta oss den 11/6 o mannen kommer från Argentina

Hur gör ni med bordsplaceringen av de sydamerikanska gästerna? Vi har försökt lista ut hur vi ska göra...samla allihopa eller försöka blanda med svenskar...problemet blir ju språket då :-/

Iaf för att hålla mig till trådens ämne så kommer vi ha bröllopet kl.16 o det blir ca.25 barn under 11 år på bröllopet så full rulle alltså, flera små spädbarn också. Det blir en stor fest med liveband men vi kommer ha en separat lekhörna för barnen och i ett annat litet hus (bredvid festlokalen) kommer det finnas tv och spel för de äldre.
    De små barnen (under 2) placerar vi med deras föräldrar. De äldre tänkte vi samla kring ett barnbord då erfarenheten säger att de vill sitta tillsammans, de har ändå inte roligt tillsammans med de vuxna.
    Oj va roligt!!
    Gällande bordsplaceringen kommer vi ha långbord och vi kommer inte dela på några familjer/par, kaske inte helt rätt enligt "etiketterna" men det funkar bäst för oss med tanke på språk.
    Sen har vi buffe så då kommer folk att "mingla och blandas"! Vi kommer inte köra så hårt på bordsplaceringen efter buffen heller, utan då kommer antagligen en del barn trava iväg till lekrummet, och då flyttar väl vi vuxna ihop antar jag, det löser sig nog naturligt. När vi har varit på "latino-festligheter" så brukar man ju sitta på typ 10 stolar under kvällens gång hehe!

Måste fråga en annan sak till dig som är lite OT, vilket band skall ni ha? Vi har letat efter nått bra band som helst kan sjunga spanska + svenska/engelska men vi har inte hittat något. Vi bor i GBG-trakten.

Och för att hålla sig till trådens ämne!
    Det där med eget festprogram med lite pyssel till barnen tyckte jag va en bra ide!
    Vi skall även ha favours till gästerna med lite finare choklad, men i barnens askar blir det kinderägg :=)

Under vigseln skall alla barn vara med, och dom brukar sköta sig rätt bra så ja känner mig inte orolig. Kan tänka mig att dom kommer vara lite otåliga och prata lite, men dom brukar inte skrika och härja.
  • zvartaliljan
    11juni2011 skrev 2011-03-14 00:32:46 följande:
    Oj va roligt!!
    Gällande bordsplaceringen kommer vi ha långbord och vi kommer inte dela på några familjer/par, kaske inte helt rätt enligt "etiketterna" men det funkar bäst för oss med tanke på språk.
    Sen har vi buffe så då kommer folk att "mingla och blandas"! Vi kommer inte köra så hårt på bordsplaceringen efter buffen heller, utan då kommer antagligen en del barn trava iväg till lekrummet, och då flyttar väl vi vuxna ihop antar jag, det löser sig nog naturligt. När vi har varit på "latino-festligheter" så brukar man ju sitta på typ 10 stolar under kvällens gång hehe!

Måste fråga en annan sak till dig som är lite OT, vilket band skall ni ha? Vi har letat efter nått bra band som helst kan sjunga spanska + svenska/engelska men vi har inte hittat något. Vi bor i GBG-trakten.

Och för att hålla sig till trådens ämne!
    Det där med eget festprogram med lite pyssel till barnen tyckte jag va en bra ide!
    Vi skall även ha favours till gästerna med lite finare choklad, men i barnens askar blir det kinderägg :=)

Under vigseln skall alla barn vara med, och dom brukar sköta sig rätt bra så ja känner mig inte orolig. Kan tänka mig att dom kommer vara lite otåliga och prata lite, men dom brukar inte skrika och härja.
    Vi ska ha ett rockabilly-band från Kristianstad så de flesta låtarna blir på engelska och just rockabilly känner ju de flesta igen hoppas jag. Jag lyckades inte hitta något band som kunde några spanska sånger...så vi får ta lite på cd-skiva istället i pauserna.

Hur gör ni med ceremonin? På svenska med tolk eller? Vi tänkte ställa bestman på det jobbet att tolka. för det känns som krångligare o få vår präst att prata på engelska...

Hmm festprogram med pyssel...någon som har tips på pyssel man kan köpa billigt?? Något som inte förstör kläder o sånt, för jag antar att föräldrarna blir lite smått tjuriga om jag typ tar fram papper över hela golvet o en massa fingerfärg
  • förlovadflicka

Orkar inte läsa igenom tråden :P 
    Vi kommer också att ha barn på festen, inte jättemånga men några stycken. Stället vi ska vara på hjälper till att vara barnvakt och ställa i ordning ett rum på övervåningen där barnen kan vara efter maten. Så där tänkte vi ha så de kan rita, titta på film och så vidare, kanske med kärlekstema... Hihi :) Tror inte det kommer vara några problem alls :)  

Svar på tråden Arrangera bröllop MED barn